[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:38

Het heeft ook met het haar zelf te maken of het snel schoon wordt.
Hier eigenlijk alle 3 wel makkelijk wit te wassen tot nu toe.
Behalve Ted zijn staart die wordt niet meer helemaal wit nadat hij vorig jaar aan de diarree is geweest heel apart.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:55

Hier staan ze niet op stal, wel mest ik elke dag de paddock uit. Toen Arya een tijdje op stal stond (met deur open en eigen uitloop) had ik er vlas in liggen. Erg makkelijk uit te mesten.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:57

Ow je bent toch Nederlandse maar je paarden in België. Is ook al leuk hoor :D.
Ik woon niet in de buurt ben een West- Vlaamse grensgevalletje Frankrijk.

Zo een zeef waar zou je dat kunnen halen wil dat stiekem ook wel zo ene lijkt me enorm handig...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:20

Hmm ik heb Gijs nog nooit gewassen, dus kan daar niet over mee praten...
Wel gebruik ik cowboy magic detangler voor de manen en staart doe en ik het dan uitborstel, word het altijd al wel een tint witter.
Gefeliciteerd Chimello, wat een babyface!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:53

@hetlevenwint Ja we wonen echt net over de grens bij Maastricht in de buurt. We gaan morgen naar Nuefville om hem op te halen, die spreken daar ook allemaal Frans en wij helemaal geen woord :') Zit je daar ergens in de buurt want ik kan me echt totaal niet oriënteren. Maar dat is toch wel een heel stuk he!

Cheyenne heeft vandaag een spuit gekregen van de DA. Ik heb hem gevraagd of dat moest en of dat niet gevaarlijk was. Hij zei dat het een derde generatie ivemectine was en een vitamine B mix. Achter 3 weken moet ze ontwormd met gewone pasta worden.

Heeft iemand trouwens enig ervaring met KI? Ik had aan de DA gevraagd maar hij zegt dat bevroren sperma dus slechte kwaliteit is, zeker 20% minder goed als bv runderen. En spermaverdunner tast de kwaliteit ook weer aan. Maar hoe doen anderen dat dan? Ik zou zoiets dus best willen overwegen met beide van onze hengsten. Guess heeft sowieso nog niet gedekt. Want de meeste dekken alleen nog KI omdat als ze natuurlijk dekken ze niet meer op de bok willen ofzo? Ik vraag me ook af hoeveel dat wel niet kost allemaal.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:16

Net even google maps gekken ligt nog een eindje in Frankrijk Neufville zeg ! Ik zit in de buurt van Rijsel/Lille Flandres weet niet of je dat kent ?

Ben aan het twijfelen hoeveel hennep, aubiose ik nodig heb om te beginnen. Bij vlas en zaagsel spreken ze altijd van 4 pakken van 25kg/liter en die aubiose is het 1 pak 100liter. Moet ik dan maar 1 pak ingooien en eventueel er een stuk of 3 al meenemen om te beginnen voor het geval dat ?

Geen ervaring daar mee bij mijn ruin zou dat niet pakken :') .

https://dl.dropboxusercontent.com/u/792 ... fville.JPG
Even link gedaan het middelste is waar ik woon en het meeste linkse is volgens google maps neufville betwijfel het lijkt me wel zeer ver in Frankrijk ? Het rechtse ben jij.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:31

Nee dat kan niet, het ligt nog in België. Het is anderhalf a 2 uur rijden vooral met trailer.
Ah jij zit nog een stukje achter Gent dan, dat is ong 2 uur met de trein van mij af :o

Poosje81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:19

chimello schreef:
@

Heeft iemand trouwens enig ervaring met KI? Ik had aan de DA gevraagd maar hij zegt dat bevroren sperma dus slechte kwaliteit is, zeker 20% minder goed als bv runderen. En spermaverdunner tast de kwaliteit ook weer aan. Maar hoe doen anderen dat dan? Ik zou zoiets dus best willen overwegen met beide van onze hengsten. Guess heeft sowieso nog niet gedekt. Want de meeste dekken alleen nog KI omdat als ze natuurlijk dekken ze niet meer op de bok willen ofzo? Ik vraag me ook af hoeveel dat wel niet kost allemaal.

Heb je specifieke reden voor KI? Eisen om daadwerkelijk te mogen verzenden zijn best zwaar en het is een behoorlijk dure grap voor de hengstenhouder. KI wordt overigens doorgaans vooral gekozen met oog op bereikbaarheid voor de merriehouder en met het oog op de risico's van natuurlijk dekken voor hengst en merrie.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:37

We hebben nu al vraag van het buitenland voor de cremello. We wonen in Limburg dus ook al niet erg centraal.
Nu zijn beide hengsten wel hengsten met een kleurtje waar je een groter publiek mee kunt bereiken als fokkers vanuit het buitenland toch een dekking kunnen krijgen. In principe zou ik wel graag willen weten hoe het allemaal werkt.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:38

Ik dacht al dat dat niet kon kloppen :P.
Als ik met de trein naar Gent ga (iedere school dag naar Antwerpen passeer daar) dan is dat 20/25minuten dat stuk.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:40

Ik moest pas naar het Guislain museum voor een tentoonstelling. We zijn toen wel via Luik gegaan want daar was ook nog een tentoonstelling. Dat heeft ong 3 uur geduurd... Maar dat was om voor Gent. Anders was het wel wat korter.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:45

Vanaf hier is het denk ik een 3uur (half) rijden maar dan waarschijnlijk via Brussel. Gaan in mei een 4daagse doen in het nationaal park in Zutendaal waarschijnlijk logeren op een camping en paarden op een manege op de weide. En dacht gehoord te hebben dat dat 2,5 uur was vanaf Ninove, van mij naar Ninove is er nog 30/45min bij.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:46

Zutendaal is super kortbij van hier! Misschien kan ik jullie komen aanmoedigen :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:26

Hihi zou leuk zijn 2 tinkers alvast :D.

Die bodem bedekking valt waarschijnlijk ook af die hemperade is enorm duur. Wat dan toch maar stro maar enorm rojaal zijn er in ik weet het niet meer had graag gedaan maar een potstal met stro is mizerie.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:55

_Patrick_ schreef:
Sokken was ik ook als het moet met vorst en de staart.
Manen was ik meestal nog voor de kou en dan weer in het voorjaar verder niet.
Dan maar niet schoon :o

Was hier alleen in het voorjaar een keer de staarten, vind het zonde om de natuurlijke balans van de huid te verstoren en vind het geen probleem als ze niet stralend zijn. Borstel gewoon goed onder het zadel voordat ik ga rijden.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:58

Wij wassen de sokken nooit in dit weer, alleen zwavelbloem & parafine olie mix smeer ik er af en toe in. Of het echt werkt geen idee, doe het nog niet zo lang maar wassen sowieso niet. Zou het wel moeten eigenlijk want er hangen van die klodders modder aan soms...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:39

Ik heb Dana voor de sneeuw schoot vorig jaar niet gewassen. Alleen de start. Cowboy yellow out shampoo en detangler . mannen alleen detangler en sokken waren schoon. Op mijn profiel foto van de shoot.

Manen was ik zodra het lekker weer buiten is. Hengsten vlecht erin en kan weer door. Staart ook. Helemaal wassen doe ik zelden. Sokken ook in voorjaar en dan staan ze op gras dus weinig onderhoud.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:55

Lilly waste ik ook met Cowboy magic.
Manen worden ook altijd gedaan met spul van ze, werkt super!

Een jaar overzicht van Sav, voor degene die het leuk vinden;
[EJL-ITP] Savannah een jaar lang!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:17

ik vind haar super leuke pony, wat een koppie.
sox is uiteraard nog nooit gewassen. vind een vieze pony/paard niet erg behalve, voor een keuring, wedstrijd of foto dan baal ik als ze smerig zijn. dus dan wil ik ze vaak schoner krijgen.
voorjaar is het voor sox de eerste keer.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:18

KI is een hele investering...
Wij hebben diepvries sperma van Ted liggen, maar dit kon niet anders ivm liesbreuk hij gecastreerd is.
En wij toch sperma van hem wilde hebben.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:19

Hoeveel heeft jullie dat gekost? (Mag ook per pb)
Staat hij ook 'ter dekking' dan met het ingevroren sperma?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:36

Ik biedt hem niet ter dekking aan, met een uitzondering daargelaten is het mogelijk om een merrie te laten dekken door Ted.

Als ik jullie was informeer bij meerdere KI-stations waar het mogelijk is om in te vriezen.
Hun kunnen alles uitleggen hoe het werkt en wat de kosten zijn.

Hier in NL zal dat weer anders zijn dan in BE

[KS-ITP] Sir Aslan nog een keer ks-itp

Ik hou de staarten en sokken wel bij.
Zeker als er een aan de diarree is oid, of behandelen tegen mijt is het wel zo fijn als de benen schoon zijn voor ze in een emmer sebacil gaan ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:45

Zal eens informeren dan :) Altijd fijn om te weten. Waarschijnlijk wordt het toch gewoon natuurlijk dekken.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:01

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:16

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar ik geloof dat als ze KI doen, ze dan niet tussendoor natuurlijk mogen dekken.
En geloof dat het een duur grapje is.
Zit er niet een hengstenhouder of goede dierenarts in de buurt die jullie hierin kan adviseren en begeleiden?

Hennep deed ik altijd 4 pakken in een grote stal, dan heb je een mooie laag om te beginnen. (vind het ook makkelijker uitmesten als er echt een lekkere laag in ligt)

Hier geluk met een tinker met zwarte staart, die van Indy is wel wit, maar hebben we ook nog nooit gewassen :)

Mijn zusje zit in een knopen-doorhak-fase geloof ik. Ze heeft samen met haar vriendje haar relatie (2,5 jaar )beëindigd en ik ben dus samen met haar en mijn andere zusje naar Eindhoven gegaan vandaag voor een beetje afleiding. (mooi voordeel is dat ik ben geslaagd voor een leuk jurkje voor kerst)
Gister al even met een bak ijs langsgegaan om wat te troosten en toen vroeg ze me ook of ik een advertentie voor haar paard wou maken... Wel eerlijk van haar, maar wel moeilijk.
Als je iemand kent die opzoek is naar een leuk paard dan hoor ik het graag, voor een goed huis heeft ze een zacht prijsje , leuke baas is belangrijker.
Al met al een erg bewogen week hier zo. Daarnaast ook weer lekker druk op het werk zo rond de kerst, ik hoef me niet te vervelen....