[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kerry_Tinker

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:58

Chimello wat een goed nieuws!!

Ps ik gebruik geen zilvershampoo maar yellow out ook van cowboy magic, het is ook van dat paarse spul, maar dus niet de zilvershampoo voor mensen..
Sorry ben nogal CM verslaafd ..;)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:05

Fijn dat ze geen leverschade heeft!
Wel gek dat ze bloedarmoede heeft, komt dat door een worminfectie (bloedworm?) En komt hij haar een injectie geven tegen de wormen of gewoon een wormenkuur :)?

Hier erg veel geluk met schone paardjes, ze rollen graag in het witte zand :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:11

Ik ga die yellow out echt eens proberen dan! Ben benieuwd want zo'n gele staart ziet er niet uit.

Heb geen idee hoe ze aan bloedarmoede komt als ik eerlijk moet zijn... Ze is altijd van mij geweest en ik heb haar al 13 jaar en ze heeft nooit ergens last van gehad. Cailin is de enige nieuwe tinker en die is getest voor ze in de kudde kwam en haar waardes waren ook allemaal prima. Hij zei aan de telefoon niets van bloedwormen maar ik vraag hem dat morgen toch wel even. Ze krijgt een injectie wel ja.

Die van ons rollen altijd in de modder. Altijd. Recht voor m'n neus :(

En m'n dag kan inderdaad niet meer stuk tot ik morgen weer alle boxen moet mesten :+

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:14

Even kort bericht
Die hengst zag ik op m'n facebook voor bij komen als te koop :)
Plaatje is het gefeliciteerd!!
Fijn geen lever schade maar bloedarmoede lijkt me ook geen pretje maar als ze er maar boven op komt!!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:21

Sorry dat ik zomaar binnenspring! Maar Yellow Out en CM in het algemeen is echt geweldig. Kan niet meer zonder!

Resultaat! :D (Wel meerdere keren wassen, tot 3x toe om pérfect wit te krijgen voor de keuring)
Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:22

Hm, dan zal hij wel een ivomec injectie geven...
Vervelende is dat sommige paarden daar heel erg heftig op reageren. Heel vaak gaat het goed, maar als het fout gaat, gaat het goed fout.(1 op de 100 paarden valt dood van de naald)

Als de bloedarmoede voort komt uit een flinke wormbesmetting (dat kan de dierenarts terug zien in het bloed), dan vind ik het zowiezo nog al een risico om met een injectie Ivermectine te ontwormen. Dit werk namelijk veel sterker in als een reguliere ontwormings pasta, aan de ene kant fijn, maar als er echt een grote hoeveelheid wormen zijn ingekapselt, komen die dus ook allemaal in een keer los....(wat bloedingen kan veroorzaken)

(daarnaast is het verboden, het is een geneesmiddel gemaakt voor koeien;
"Aan het spuiten van ivermectine zijn enige bezwaren verbonden; ten eerste kan een paard acuut dood van de naald vallen als het middel in de ader wordt gespoten door de oplosstoffen (o.a. propyleenglycol) die in deze vloeistof zitten. Verder treden er bij injectie in bv. de spier ernstige weefselreacties op. Ook is het middel nog eens niet geregistreerd voor het paard en betaald de verzekering dus niet uit bij eventuele schade.")

Mijn advies, als je ondanks de risico's toch zou willen laten injecteren, zou zowiezo eerst regulier ontwormen zijn, zodat je voorkomt dat alle wormen ineen keer vrij komen.

Kleine kanttekening, ik ben geen dierenarts, maar dit is wat mij geleerd is.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:22

Het was maar heel weinig, de waardes waren niet 'slecht' volgens de DA dus ik ga er van uit dat hij het niet ernstig vindt. Ik dacht dat bloedarmoede ook slecht was, daar was toch zo'n ziekte of iets van bij Roemeense paarden? Blijkbaar niet?

Ja klopt, hij was van Christine Gouthier :) zij heeft alles nu te koop staan omdat ze gaat stoppen. Zonde, ze heeft zo'n mooie kuddes.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:25

Oei, ik heb al eens een paard zo laten spuiten vanwege bloedwormen (zo gekocht). Ik doe ook liever ontwormen als dat ook gewoon werkt, beter niet spuiten als het niet nodig is. En ze reageert erg heftig op al die dingen dus zo'n spuit is dan misschien voor haar te veel. Zal het zeker even vragen morgen...

En wauw jackytje, die is écht wit.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:01

Chimello ik volg alles ma say whut ik had helemaal niet door dat jij een Belgje was. Tot mijn oog op je woonplaats kwam...

Verdorie zeg dat ik dat niet doorhad reuze leuk! :o :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 23:09

Hé, nu je het zegt Lor.. :+

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:11

:o hoi allemaal, t is al weer ff geleden dus ik dacht ik post even Ewart zodat ze weten dat ik nog leef.
Helaas nog geen laptop.ben er wel zo'n beetje uit t merk,maar de man die mij adviseert is nog steeds niet thuis van de vakantie.hij mag nl niet reizen van de artsen.zijn wond geneest maar traag.
Verder gaat het hier redelijk.ik pieker veel over de bezuinigingen op te werk(de gevolgen)en thuis gaat t alleen maar over t naderende pensioen van pap.
Eros staat inmiddels op nieuwe stalbedekking. Een soort korrels die uiteengaan zodra er vocht opkomt.werkt super en de stal is veel schoner.1keer per week de stal zeven is voldoende ,wel iedere dag de mest eruit halen

Ik wil Maartje toch even een virtuele knuffel geven.heel veel sterkte met t verlies met t verlies van aura.je hebt t beste gedaan voor haar ,al doet je hart nu zeer.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:31

Ellie ik ga volgend jaar ook op korrels houtkorrels je hebt ook stro korrels maar je hebt tink's die ze wel eens durven opvreten :') . Volgend jaar pas als de stal wat op orde is gemaakt en de padock ook terug. Behalve als het geen ik nu ga proberen goed werkt.

Voor nu ga ik als ik in de aveve raak hennepstro halen en een potstal maken voor deze winter, ging normaal ook koolzaadstro erdoor mengen/boven op maar de dichtstbijzijnde is al half uurtje rijden en dat zien ze hier niet zo zitten. :o .

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:46

Ik heb ook veel goede dingen over strokorrels gehoord. Maar het was voor ons te tijdsintensief om op zaagsel te blijven staan dus zijn we weer op stro overgestapt.

@hetlevenwint Ik moet je helaas teleurstellen want ik ben Nederlands maar in woon inderdaad wel in België!
Wonen we in de buurt van elkaar dan? :) Misschien kunnen we dan een keer gaan buurten haha

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:50

Ik "durf" het niet zo goed met de strokorrels.....bij mij staan ze op houtvezel.
Ik wil het wel een keer proberen, kijken hoe dat bevalt...

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:51

T werkt wel super.de stalhouder heeft een zeef erbij die automatisch t vuile van t schone scheid .je schept het erop en t schone trilt er doorheen en valt op de vloer.t vuile schuift de kruiwagen in.
Inmiddels heb ik voor de staart van Eros spray moeten kopen.de buurmerrie vondt m namelijk wel lekker en vrat eraan. T stinkt wel gruwelijk maar als t maar werkt.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:55

Ik vraag me af hoeveel zakken moet ik er dan wel niet in de stal doen voor een beetje goede dikke bodem?
Ze zeggen dat het ook goedkoper in gebruik is....

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:03

Ja dat vind ik dus niet... Het zaagsel kostte ons echt een vermogen. Wij hebben boxen van ruim 3x3m dus daar moesten toch gauw 4/5 pakken in en als je niet iedere dag alles eruit haalt wat vies is kun je alles eruit halen en weer 4 nieuwe pakken erin gooien. En zo'n pak kost al gauw 6/7 euro. Geloof 20liter? En strokorrels zijn duurder volgens mij...

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:11

Wij hebben de houtkorrels op stal,maar zou niet weten hoeveel h
Je er per stal nodig hebt. Na t zeven moet er een zak bij gedaan worden,maar t is absoluut geen natte zooi.bijkomend voordeel is dat de voetjes snel droog zijn want dat vocht wordt ook geabsorbeerd,dus verminderde kans op mok.ook heb je minder afval.de stalhouder zou minimaal 1000 euro per jaar besparen aan afvoeren van mest

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:51

Gefeliciteerd met het goede nieuws Chimello en natuurlijk met je nieuwe aanwinst!

Wij hebben nog steeds 'ouderwets'stro op stal,1x per week helemaal uitmesten,rest van de week opstrooien,werkt prima :D

Hele week een beetje in de lappenmand gelegen,oorontsteking,hoop morgen weer met Pearse op stap te kunnen,zin in!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 01:01

Ik mest lekker elke dag. 5min en klaar.
Ook geen mok etc.

Krijgen we rijfotod van jou en pearse? Voel je je al beter?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 01:02

Ik mest ook dagelijks zo gebeurd.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 08:33

Ik heb vlas gehad, toen overgestapt op strokorrel. Het was op en mocht van de buurman zaagsel gebruiken, maar heb deze week toch weer een pallet strokorrel besteld. Het scheelt per kilo niet zo heel erg veel in de prijs, maar de stal blijft absoluut veel mooier en naar mijn idee gaat het langer mee. Dus op termijn is het volgens mij ook goedkoper. Wat wel fijn is, van de rubber matten eronder. Dan heb je er nog meer profijt van.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:53

Jeetje tips van witte paarden moet ik onthouden.en jeetje goed nieuws dat ze bloedarmoede heeft beter dan een beschadigde lever.
op dit moment bouwvakkers in huis en een heeft gefreest dus heel mijn huis onder de stof. Fijn als je morgen een verjaardag moet vieren. Zucht. Ggewoon mistig in huis.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:38

Jaron word t witste van zilvershampoo van de kruidvat. 2.50 per flesje. Werkt bij ons veel beter dan yellow out van cm

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:43

Helaas werkt zilver shampoo bij mij niet echt goed, wel bij die wat al wat witter wijn en het lichaam zeker ook maar de staart van Shylow is geen beginnen aan. Als het beter weer wordt ga ik yellow out eens proberen. Ben nu heel benieuwd en heb hoge verwachtingen :p