[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:30

Sterkte sweetsox. Dat is zeker heel veel korte tijd. Hopelijk valt het mee met je schoonvader. En gecondoleerd met het overlijden van jouw moeder.

Op zoek naar een nieuwe bijrijder dus. Succes Juul!

Fijn dat het met Jack zo goed gaat.

En ook voor jou sterkte gewenst vandaag Draakje en de komende tijd. Lijkt me moeilijk.

sweetsox

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:33

het valt mee met mijn schoonvader. medicatie voor zijn extreem hoge bloeddruk bracht de kalium naar beneden morgen waarschijnlijk en hopelijk weer thuis.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:29

Snackie schreef:
Ieder zo z'n manier he? Sommige paarden doen het zo goed. En anderen hebben meer nodig

Hahaha, nee de meeste paarden hebben juist MINDER nodig. Ben van de oude stempel, mijn grootvader heeft het mij al jong uitgelegd. Hij zei het zo "een paard moet altijd winnen, dan houdt het beestje plezier in het werk".
Dus je stopt met opdrachten geven als je denkt, dat het te moeilijk voor het dier gaat worden, dus nog voordat ie verzet kan tonen. En zo zoek je heel langzaam zijn/haar grens op en zal ie rustig met je mee gaan denken.
Voor de kar beleren doen je ook zo, eerst iets kleins slepen en dit door de weken heen iets verzwaren. Voor dat je er erg in hebt trekt ie een hele kar!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:54

wij zeggen altijd less is more.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:49

Hmm. Jaron heeft 3x gelongeerd in t tuig en toen de kar dr achter. No problem.
Maar dat zeg ik.. ieder paard is anders.
Als t moeilijk is met rijden doe ik ook een stapje terug trouwens. Even wat makkelijks en dan weer even proberen

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:38

Hier vandaag lekker gereden. Dana deed het goed.

Dana is beleerd en heeft nooit een stap verkeerd gezet. Enige keer een bokje was na een half jaar stil staan en 2 weken na de geboorte van Roisin mocht ik er op. maar die bok kostte veel energie.

Ook Mary heeft nooit gebokt of gesteigerd.
Roisin zijn ze nu aan het leren longeren en dat gaat goed. vandaag was het nogal druk langs de longeerbak, ik had les en toen was ze even aan het puberen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:46

Sterkte Sweetsox.
Fijn dat je schoonvader waarschijnlijk morgen weer naar huis kan.

Konden ze soms maar praten he, dan konden ze zelf zeggen of het werk misschien iets te veel is of juist uitdagend genoeg. De meeste mensen kennen hun eigen paar best goed, maar wat er precies in die koppies rond gaat blijft natuurlijk de vraag.
Ik ga er altijd vanuit dat een paard zich niet zomaar verzet, vaak is het onbegrip, onmacht om misschien zelfs wel iets lichamelijks. Een paard is geen mens, ze doen iets niet om je te klieren.
Al weet ik ook dat paarden slim zijn, en actie is reactie, als ze een paar keer meegemaakt hebben dat bijvoorbeeld staken betekend dat ze niet meer hoeven te "werken" dan is de link snel gelegd. Maar dan nog is het aan het baasje om dit te voorkomen, of het "werk" leuk te houden.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:13

ja het is met elk paard anders. de jongste telg bij mij begin de voorzichtig te puberen. eerste teken vandaag gezien, denk ik. ze staakte heel voorzichtig. Verder weer braaf aan het leren wat wijken voor druk is, zodat ze om gaat.
verder trapte ze haar hoef uit mijn handen tijdens die enorme sokken te borstelen. gelukkig niet zo sterk nog, dus kon gewoon doorgaan.want ze krijg niet haar zin. ook al was ze wat drammerig voor haar doen. Ze deed de join up erg goed.
Tjitske liep niet zuiver, dus dat is een zorgpuntje. Paar dagen even aankijken. Ze is wat stijvig vind ik. ze loop niet echt mank.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:49

Lichamelijk is al uit gesmoten. Osteopaat is geweest net als de tandarts en het zadel ligt goed daar ligt het ook niet aan. Denk dat het toch puber gedrag is of gewoon dominantie.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:33

Denk ook gewoon opstandig gedrag dan mira. De een heeft dat meer als de ander.
Vandaag een huis vol met oppas kinderen dus vanavond pas naar sox. Moet ook nodig voor kerst inkopen doen en een lijstje maken

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:47

@niene Ons erf van de stallen is afgezet. Hoge muren rondom en een gietijzeren hoge poort. Dan zou iemand al via de wei over de draad geklommen moeten hebben. Maar echt he ik ging gister snel voor de bios ff de paarden hooi geven en toen wilde ik de straat oversteken en stopte een auto en die reed een paar keer zo naar voor en achter (ik dacht die gaat draaien of stopt zodta ik kan oversteken) en daarna reed hij de inham van de wei van onze 'buren' in maar die paarden staan nu nie top wei. Dus hij rijdt er meteen weer uit en komt toch dezelfde richting langs. Ik was inmiddels al doorgelopen en gestopt en hij rijdt tot aan de poort, kijkt opzij, kijkt mij aan en sjeest keihard weg. Wat gebeurt hier allemaal?

@draakje Sterkte! Wat ben ik wel blij dat alles netjes en rustig verlopen is voor jullie.

@sweetsox Welkom en meteen ook gecondoleerd. Wat een pech weer overal. Sterkte :(

Ik heb ook slecht nieuws. DA zou vrijdag voor Cheyenne komen maar m'n moeder had gister gebeld ze wilde hem eerder zien en vandaag is hij dus geweest. Cheyenne heeft nl een dikke zware buik maar is verder erg afgevallen. Eten en wormkuren ligt het niet aan. Tanden waren in orde maar bloed is afgenomen. Ze zag "geel" volgens de DA en dat duidt op waar wij al bang voor waren… Ze heeft waarschijnlijk een aangetaste lever omdat ze jacobkruiskruid gegeten heeft. Wij hadden er erg veel van in de wei staan en hebben alles geprobeerd met wortel uit te steken. Nu is het op een plek nog terug gekomen maar waren het alleen blaadjes die we niet konden trekken dus wachtte we op dat ze wat langer waren maar vanwege onze slechte stroom van eerst zijn er paarden in die wei gekomen en hebben daar dus van gegeten. Vrijdag krijg ik de uitslag. DA zei dat ze nog jong is en dat het nog te behandelen is. Ik hoop dat het allemaal mee valt... Ik heb namelijk altijd gehoord dat een aangetaste lever heel slecht was. Hoop dat de DA gelijk heeft dat het wel te verhelpen is.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:11

Dank je, lever is moeilijk te genezen, schade aan lever hersteld heel langzaam. En een een van de symptomen is een dikke buik met vocht. Mijn moeder had een slechte lever en kreeg ba twee jaar een snelgroeiende tumor en is daaraan overleden.

bij jou paard zal het idd door het kruid komen, en dan zal het vast goed komen.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:11

Brrr... een waakhond op het erf Chimello? Eng hoor. Hopelijk valt het mee met Cheyenne. Wat een narigheid allemaal zeg.

Sox weet straks alles al als ze 3 is! Ben blij dat het meevalt met je schoonvader.

Ik heb gisteravond les gehad met Aranka. Ze deed het goed, alleen de galop lukt niet erg. Eerst maar eens aan de longe oefenen. Erg aan het been is ze niet, maar alles moeten we leren, ook weer samen. Toch wennen een nieuw paardje. Maar oh zo braaf. Het aansingelen gaat nu goed (koop haar om met brokjes) en op die manier kan ik nu ook opstijgen terwijl ze stil blijft staan. Heb je dat al eens geprobeerd Mira? Die van jou had toch ook een hekel aan aansingelen?

Quint is ook een enorme goedzak. Ik had van dat cowboy magic gekocht en dat wilde ik even uitproberen. Ik had hem los in de stal staan, maar van dat sproeien was hij nou niet echt onder de indruk. Lekker beest.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:03

Fijn dat het zo goed gaat. Hier zo weer naar de paardjes

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:42

Ritje gedaan met Jack, die was terug zo enorm braaf heerlijk <3 .

Afbeelding

Nu de bedoeling om terug 2/3x per week te rijden zodat we stil aan zijn oude conditie en spieren terug krijgen (zoals profiel foto zo ongeveer). Die werk enorm flink mee alvast :) .

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:20

Oh leuk, en jeetje wat een manen! Was me nooit opgevallen haha
Je ziet inderdaad wel dat er wat spieren bij mogen, al vind ik hem niet dik ofzo. (Wat je wel zou verwachten als je paard een tijdje stil staat, Dublin was van de zomer na 3 dagen al moddervet) :+

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:30

Zijn manen hebben opeens een groeispurtje gehad, schrok er ook van toen ik het uit de vlechten haalde enkele weken geleden. <3

Hij is enorm afgevallen en krijgt nu hooi nog inplaats van voordroog scheelt ook volgens mij. Van dikte staat hij ongeveer goed als ik mijn hand op hem leg voel ik mooi zijn ribben zitten en die heeft ook geen geultje op zijn rug. Die buik zal wel minder worden met die spieren die terug komen, hij was een bonk spieren en is ook haalbaar dat terug te krijgen op termijn natuurlijk. *D

Dit weekend eens een actiever ritje doen al.

Dit was zomer 2012, goed gespierd. Met vorig zadel wat voor geen meter lag daarom ook zo lang niet gereden. Afbeelding

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:10

Chimello, bah bah hopelijk niemand op het erf die wat van plan is... heb je de buren geinformeerd?
En wat klote van de jacobskruid... hopelijk vrijdag nog een goeie uitslag.

Joanne, fijn dat je lekkere les hebt gehad, wel lasting als ze niet aan het been zijn... is moeilijk erin te krijgen... maar success :) lukt je vast
omkoperij... hahha hier doet Roos ook alles voor Snoepies

Jack is flink veranderd zeg in een jaar. Maar je 'nieuwe' zadel ligt inderdaad stuk beter. en die bespiering komt wel. Wel een knapperd zeg

-----------------------------------------------
Vandaag is Roos geent :) herhalingsspuit gewoon zo in de wei, wat was ze braaf zeg!! hihi
En verder leuk nieuws!!!

WE GAAN OP CC!!! 2 maart in Drenthe :)
Kleine meid gaat Bixie met haar rijden en ik een proefje zonder galop gewoon voor de ervaring :) lekker in de ontspanning, de galop is toch wat spannend en dan ook nog vreemd terrain en binnenbak dus tis gewoon voor de ervaring en gezelligheid :D

Hopelijk lukt het met Trailer en Auto met trekhaak regelen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:41

Allemaal maar raar Chimello. Zou het zelf ook niet vertrouwen. Maar goed in de gaten blijven houden.
En wat balen van Cheyenne. Als dierenarts zegt dat het goed komt, zal het toch wel zo zijn? Hopelijk valt de uitslag vrijdag mee.

Jack is wel verandert. Die manen en voorpluk wauw <3
Zelfs zijn achtersokjes zijn van wit naar zwart gegaan :D

Gelukkig heb je nog genoeg tijd om een auto te kunnen regelen Nienke. Wel een spannend/leuk vooruitzicht. Dat wordt nu flink oefenen?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:47

Sally@ Kleuren shampoo hé natuurlijk (not ) :)) .
Jack is veel veranderd qua lichamelijk stond die er beter bij die zomer dan nu maar weide kwijt daar en nog geen nieuwe gevonden jammer genoeg (nog altijd op zoek) en hem gespaard van zadel die niet goed lag. Gelukkig mag die vanaf volgend jaar hier terug de weide op thuis en als het vriest ook. Ik werk er wel aan om 'm terug als die 2de foto te krijgen tegen eind de zomer (tijd genoeg) maar dan met lange manen en dikkere staart zoals nu <3 .

Chimello wat rot zeg heel de situatie inderdaad in de gaten blijven houden dan maar :(

Succes met het proefje alvast met Roos!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:52

Jeetje, dat ik schrikken Chimello... Hopelijk valt het mee met de hoeveelheid schade aan haar lever....

Ah, knappe Jack :)

Wat een leuke plannen Niene.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:32

Wel nummerbord onthouden / op geschreven Chimello?
Oei Jkk laten ze normaal vaak staan, omdat het bitter is.. Echt balen, hoop dat het snel weer beter gaat!
Knappe Jack!
Gijsje staat er lekker bij, lekker getut en hij mocht weer gymmen vandaag ('longeren' maar dan los).

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:04

Jkk eten ze meestal pas als er onvoldoende ander eten is!
Ik zou eerder je hooi/voordroog/kuil na laten kijken.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:17

Vanavond weer springles gehad, want weer onwijs goed ging! :)

Wat een knapperd is Jack!

Leuk dat je een proefje met Roos gaat rijden, in welke plek ga je starten?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:18

Jeetje wat een verschil in manen wauw gaaf zeg, en die bespiering komt wel weer, lekker opbouwen je heb tijd.

zal idd alles even controleren. Maar ja een paar blaadjes wat een paard niet ziet in het gras en je kan al gedonder hebben. Wacht maar op de uitslagen af. Misschien ziet het er erger uit dan het is. Zullen ze wel ervaring in hebben.

wat een nare mensen bij je voor de deur. Zou er ook niet lekker van slapen. Idd goede tip om nummerbord op te schrijven en elke beschrijving die je maar kan onthouden opschrijven.

hier niet zoveel aan de hand. Schoonpa weer thuis, sox was aan het dreinen, stoute meid met haar hoefjes optillen. En aan omkopen doe ik niet. Dus moet gewoon luisteren toen het goed ging uitgebreid beloond. Tjitske loop nog niet goed en nu ook ac entoe een kuchje. Dus als dat niet snel beter gaat maak ik weer een afspraak met de veearts

alvast weltruste meide