[TI] [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:47

Elke tand kan problemen opleveren, als iets pijnlijk,of irriterend is.
En als ze jong zijn, zit er naar mijn idee altijd sneller iets in de mond te rommelen, maar je kan zelf ook voelen, gewoon tong uit de mondhoek en je vingers langs de tanden laten gaan, dan weet je gauw genoeg of er iets scherps zit ;)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:55

Goh, dan ben ik blij dat mijn Tinkertje al 10 is :o
Binnenkort komt hun grote vriend de dierenarts voor hun prikjes, ben benieuwd.
We gingen ook vragen wat we het beste kunnen gebruiken tegen mijt. We willen namelijk geen Sebacil gebruiken, omdat het zo'n chemisch goedje is..

Heb trouwens nieuwe avatar :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:03

jaa lekkere billen ava!

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:22

Als je weet wat je tegen mijt kunt gebruiken dan hoor ik het ook graag. Ik was JAck zijn sokken af en toe met een goede hondenshampoo.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:54

Goed heb bijgelezen allemaal :),

Sandra@ ik ben van België en heb jammer genoeg geen filmpje er van met dat mijn camera niet goed tegen deze temperaturen kan toch. Ik zou graag de sony nex 7 kopen maar het gaat nog even duren voor ik dat geld heb. En eventueel een bitloos hoofdstel.. dus genoeg kosten om uit te geven.

Ik heb echt ja z'n been vastgepakt en met wat handigheid 'm naar onder gelokt met m'n andere hand, eventueel zou je iemand kunnen laten komen om je te helpen die het wel vaker leert aan paarden ? Ik weet dat Visibreteam en wat was het H_Nalanta dacht ik er lessen in geven. Denk dat er in Nederland wel redelijk veel zijn bijgekomen die er lessen in geven wie goed is geen idee.

Ik moet zeggen dat ik er nu wel al 2 weken mee bezig ben en hij het nu pas door heeft ondertussen ie andere kunsten direct of binnen 2-3 keer door heeft.. (jambette direct, flemen enkele keren, op blok direct, ja shaken direct, nee schudden direct, ... alleen heb ik op blok nog niet kunnen door doen met dat ik het blok ik had toch geen 100% veiligheid vindt geven :) )

...@Verder voor Jack laten we wss in het voorjaar een tandarts komen ie is ook 4,5 jaar en soms heb ik het gevoel dat er nog wat weg moet in die mond dus ga het zien in het voorjaar :). Ik zou het moeten beginnen trainen om gewoon in z'n mond te kunnen voelen en doen. :)

Jackytje@ m'n vorige tink was 9 :), en heb 'm 8,5 jaar gehad :D. Wie heeft er je ava gemaakt als ik vragen mag of heb je het zelf gemaakt ? (stil staan kan ik via internet maken maar niet bewegend)
Laatst bijgewerkt door Lori op 03-01-12 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:59

Kan het kwaad als je gewoon af en toe eens je paard z'n sokken wast met die producten ? Of echt alleen maar doen als er echt zeker wat zit. Ik heb het voordeel met Jack dat als ik z'n voeten in emmers zet hij ook echt gewoon blijft staan er in :D. Maar ik ga niet zommaar met "strave" producten aan het werk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:12

Sebacil is behoorlijk giftig. Je moet zelf handschoenen aan, contact met de huid vermijden. Paarden die daarmee behandelt zijn mogen niet meer geslacht worden voor consumptie. En vooral, momenteel is het verboden in NL. Dus er goed zal het niet zijn om geregeld te gebruiken.

Er zijn 1001 middeltjes tegen mijten. Je kan ook Stronghold gebruiken. Dat zijn van die pipetjes die je voor de honden in de nek doet tegen oa vlooien. Daarvan in iedere sok 1 schijnt ook heel goed te helpen meestal.

Luna heeft momenteel ook jeuk, maar ik weet niet waar het van komt, kan mijten zijn, maar waarschijnlijker is alle nattigheid in de sokken. Dus pas als het een tijdje droog is geweest ga ik kijken of en wat ik ertegen ga doen, of dat het misschien vanzelf wel weg trekt. Als de weerstand van een paard goed is kan het een boel zelf onder controle krijgen/houden.

sorry dat ik zomaar kom binnenvallen

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:15

Geen probleem hoor :), dankje voor de info

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:45

Daar zijn dit soort topics toch voor lot ;)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:49

Elsa krijgt ook regelmatig pipetten tegen mijt. Gewoon die voor de hond, ze werken als een trein. Elsa krijgt er nu 2 per keer, en ik geef het gewoon in een streep over de rug. Afgelopen zomer had ze wel mijt en na de pipetten vielen ze er zo af. Ik zet ze wel gelijk weer op de wei, omdat ze o.a toen heel veel gaat rollen eerst (omdat de beesies dood gaan denk ik). Ze heeft verder nooit meer iets gehad gelukkig, ook geen mok. Vorig jaar hebben we voor de winter haar kootholtes uitgeschoren, dit jaar niet gedaan.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:05

Hoe herken je mijt eigenlijk want zoals juli weten is Jack bruin/zwart. Waren mijten niet ook donker van kleur ?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:07

google?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:11

haha.. nee maar dacht van er gaan er hier misschien zijn die live ervaring hebben. (trouwens google zend mij meestal naar bokt omdat bokt een bron van paardenwijsheid is) :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:29

Mijten zie je niet met het blote oog, dan zal de DA een afkrabsel moeten nemen voor onder de microscoop. Als mijten gaan kruipen onder de huid veroorzaakt dat mok/rasp, gepaard met jeuk. Mok alleen jeukt meestal niet (echter de irritatie's in de huid kunnen wel jeuk geven, in mijn beleving minder heftig, geen idee of dat altijd opgaat.). Hier zie je die onrustige huid (deze is ook vuurrood, dat is lang niet altijd zo!): http://i312.photobucket.com/albums/ll34 ... 020532.jpg. Nog een topic: [TI] Sokken afgeschoren en komt dit onderuit..denk mijt maar.....

Mok/rasp is altijd een gevolg van iets. Voor zover ik weet zijn de drie meest voorkomende oorzaken mijten, het niet kwijt kunnen van afvalstoffen of teveel/langdurig vocht. Correct me if I'm wrong...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:34

Bedankt voor je informatie hier ben ik wat mee :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:14

En stress, even als aanvulling op lotte dr post. ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:21

En hoe kun je mijt voorkomen?
Dat is het enige waar ik bang voor ben, bij de aanschaf van een tink, mok, mijt, rasp

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:25

Dankje voor de aanvulling,

Ik ga even naar Jack z'n uitloop uitmesten (in hoe ver dat het teminste mogelijk is met die natigheid etc. ) even een borstel over hem heen halen en ja misschien nog even compliment vragen :). Eerst was het plan om te gaan rijden maar het is redelijk aan het waaien en het ziet er naar uit dat de regen nog gaat veranderen in een stortbui.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:28

Het begint bij een goede weerstand en een schone omgeving.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:32

Das waar :), nu ik zorg altijd dat z'n stal mooi droog is en haal alles dat ik uit z'n uitloop krijg er uit. Nu ga ik hoor heb even m'n rijbroek aan gedaan n m'n jas en nu ga ik me even een schop onder m'n kont geven en gaan uitmesten :).

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:33

Ja , dat is maar net de vraag bij een nieuw paard. Van Jaron weet ik dat hij 24/7 buiten staat,en komt dat bij mij ook.

En dan 2e vraag, hoe krijg je een paard zijn weerstand goed, als die dat niet is?

Wormkuurtje? vitamine kuurtje?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:38

Weerstand moet worden opgebouwd. wanneer hij gewoon goed in z‘n vacht zit moet die in alle nederlandse weersomstandigheden gewoon buiten kunnen staan. Mijn ervaring is dat een paard genoeg weerstand opbouwt wanneer je het het minst betutteld. Lekker buiten houden. :) schone omgeving spreekt voor zich..
Ik doe altijd gewoon mest opsturen, kost 16,50 en dan wordt het onderzocht op wormen. Vitamine spuit doe ik niet aan, maar ik denk niet dat het veel kwaad kan :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:39

mest opsturen ipv wormkuren?

Vitamine spuit is ook klinkklare onzin,maar voor een vitamine tekort zul je toch ook bloed moeten laten afnemen?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:46

Ik laat mest altijd onderzoeken en krijg dan advies wel of niet te ontwormen en met welk middel.
Vitamine spuit zit een hoop troep in, zou dan eerder kiezen voor een himalaya blok

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:47

Die kan nooit kwaad idd.