Snackie schreef:Ik zag je filmpje net.
Heb gekeken zonder geluid.
Ik zie jou op t moment van remmen de teugel korter pakken om haar om te kunnen trekken. Dat is lastig als je in een rengalop zit hoor.
Maar t princiepe is heel goed. Maken ze vaart. Trek je ze om op de volte.
Heb een aantal jaren terug meegemaakt op de Veluwe dat een rijmaatje op deze manier probeerde te remmen. Tja, uiteindelijk wel geremd, dier struikelde over zijn eigen voorbenen en ruiter werd gelanceerd. Ben dus huiverig voor deze manier van een noodstop maken. Zo en zo ook met oefenen slecht voor de voorbenen en het trekken aan de binnenteugel ziet er ook niet erg vriendelijk uit.
Mijn ervaring is dat als een dier er echt vandoor gaat, dus in de geestvernauwing komt dat ie niet ontvankelijk is voor de hulpen deze manier van stoppen erg gevaarlijk is.
Uiteraard moeten ook mijn paarden remmen als ze naar mijn idee te hard gaan. Ik ga dan in eerste instantie mee in de beweging, in de bak eerst op de hoefslag houden en boven blijven en dan rustig de volte op en deze proberen te sluiten. Een dier waarbij de hulpen niet bevestigd zijn neem ik niet alleen mee naar buiten, zo kan ik het betrouwbare voorpaard gebruiken om eventueel buiten op te remmen. Gebruik maken van het kuddegedrag dat de dieren bij elkaar willen blijven.