[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:50

Snackie schreef:
Ik zag je filmpje net.
Heb gekeken zonder geluid.
Ik zie jou op t moment van remmen de teugel korter pakken om haar om te kunnen trekken. Dat is lastig als je in een rengalop zit hoor.
Maar t princiepe is heel goed. Maken ze vaart. Trek je ze om op de volte.

Heb een aantal jaren terug meegemaakt op de Veluwe dat een rijmaatje op deze manier probeerde te remmen. Tja, uiteindelijk wel geremd, dier struikelde over zijn eigen voorbenen en ruiter werd gelanceerd. Ben dus huiverig voor deze manier van een noodstop maken. Zo en zo ook met oefenen slecht voor de voorbenen en het trekken aan de binnenteugel ziet er ook niet erg vriendelijk uit.
Mijn ervaring is dat als een dier er echt vandoor gaat, dus in de geestvernauwing komt dat ie niet ontvankelijk is voor de hulpen deze manier van stoppen erg gevaarlijk is.

Uiteraard moeten ook mijn paarden remmen als ze naar mijn idee te hard gaan. Ik ga dan in eerste instantie mee in de beweging, in de bak eerst op de hoefslag houden en boven blijven en dan rustig de volte op en deze proberen te sluiten. Een dier waarbij de hulpen niet bevestigd zijn neem ik niet alleen mee naar buiten, zo kan ik het betrouwbare voorpaard gebruiken om eventueel buiten op te remmen. Gebruik maken van het kuddegedrag dat de dieren bij elkaar willen blijven.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:51

Als mijn paard er ongecontroleerd vandoor gaat, Kan het me niet schelen hoe hij stopt. Dan maar vallen.. alles beter dan op een auto of mens knallen.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:00

Snackie schreef:
Als mijn paard er ongecontroleerd vandoor gaat, Kan het me niet schelen hoe hij stopt. Dan maar vallen.. alles beter dan op een auto of mens knallen.

Ach, meestal is er nog wel wat tijd en ruimte om te sturen :) En heb maar niet geschreven hoe het met deze pony is afgelopen om het er niet te dramatisch neer te zetten :o

TurboTinker

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:42

Ja das wel klote. Maar als ik moet kiezen in zo'n situatie.. zal.ik kiezen voor de minste schade.
Hoe banketstaaf ook tegenover mn paard

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:10

Jackytje, Ziet er uit als een fijne les! :)
Draakje, sterkte vandaag! Gisteren nog een fijne laatste wandeling gedaan.
Sally, wel fijn dat het los beter ging, misschien doordat ze even niet gelongeerd is dat het toch nu beter gaat.. Hoelang geleden is fysio geweest? Misschien nog keer laten komen of een osteopaat.. die kost van wel €80,- maar goed als het helpt...
Chimello, er zou natuurlijk iemand kunnen zijn geweest om te checken hoe het er bij lag voor een pogig tot... wil je niet bang maken of zo...
tkan ook gewoon de postbode zijn geweest (als het overdag was natuurlijk)

----

Hier weer heerlijk gereden, hele weekend sinterklaas dus paardje had paar daagjes vrij gehad.
Met opstappen was er spanning dus heb gewoon 10 minuten rustig naast haar gestaan en geaaid overal en keer voet in de beugel en er weer uit en zo. Uiteindelijk kon ik opstappen terwijl ze stilstond :D iedereen zei in de bak stap gewoon op en laat haar toch lopen geeft toch niets... en zo maar ik had zo iets ja als ik dat vandaag doe doet ze dat morgen ook en ik wil gewoon dat ze stil blijft staan.
Dus iedereen keek echt zo toen ik er op zat en zei goh wat braaf.

we hebben heerlijk de bak rond gesjouwd, en zelfs nog 2x een lange zijde in galop wat was ik trots.
Het idee dat paarden haar inhalen over de hoefslag in galop vindt ze nog wel erg spannend maar ging aan het einde ook wel beter.

Goh wat ben ik blij met mijn topper *\o/*

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:46

hoi ik ben ellen en zou het leuk vinden om mee te kletsen. heb een kruising tinker x fries en een veulen tinker.

twee verschillende karakters. Maar alle twee lief, koppig, eigenwijs en ze weten wat ze willen. de een heel stoer de andere wat bangig.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:53

Sweetsox, welkom! Kan je wat meer vertellen over de afstamming en heb je foto's :)

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:10

Ik lees alweer een tijdje stil mee. Heel veel sterkte gewenst Draakje. Moeilijk hoor. Mooie foto's.
Welkom Sweetsox!
Fijn dat het goed gaat met rijden Jackytje en Niene.
Hier gaat het ook goed. Elk weekend nu een buitenrit en dat gaat super. Alleen wat gedoe met de singel, die heeft een keer geschuurd. Nu een paar andere geprobeerd, maar ze blijft er wat gevoelig op. Morgenavond weer les!
En zondag een fotomeeting met Quint, kan hij de trailer weer eens van binnen bekijken. Ik blijf me erover verbazen hoe hard haar kan groeien. Zijn manen komen al bijna onder zijn hals uit. Ben benieuwd of hij zijn brave zelf blijft daar.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:34

Daarom is het belangrijk het in alle gangen te bevestigen zodat paard het kent. Je mag het nooit zonder voorscholling gebruiken als de paniek situatie zich eenmaal voordoet. Anders krijg je inderdaad zo een taferelen als gelanceerd worden of paard over kop etc.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:59

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:07

Wat is Tjitske een plaatje :)
SweetSox wordt dan mooi formaat!

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:20

Leuke paarden! Sox is dan zo'n beetje even oud als Quint en ook ongeveer dezelfde maat. Wat een lekkere knuffelbeer!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:37

vind het wel spannend hoe groot ze gaat worden. groeien zo snel die veulens. expres een meetstok gekocht.
foto van Quint?
sox heeft volgens mij wel veel behang voor haar leeftijd.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:06

Afbeelding

Afbeelding
Hier staat hij naast mijn C-pony, dus misschien is hij ook wel wat groter dan 1.35m

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:03

wat een leukerd, wanneer is zij geboren. moet eerlijk zijn zou blij zijn als ze niet te groot word hoor. hihihi maar goed dat is even afwachten. ze is met 7 maanden gemeten en toen was ze 135 hoog.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:16

Welkom sweetsox!
Quint op foto meeting, spannend!
Kaat lekker aan het lessen.
Selda ook weer eens lekker gereden toppie!
Dublin lekker in training.
en vermoedens van indringers -O- bij chimello, brrr

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:39

Welkom!

Oeeeh een fotomeeting,dat is echt leuk!

Allemaal lekker aan het trainen en oefenen, super!

Oooh Sav zit zo lekker in dr vel, daagt iedereen uit en vind heerlijk om te racen. Sabina heeft vorige week foto's gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<3
Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 17:47

Aah, wat een lieve foto's van Savanna <3

Over die noodrem; ik wist dat ik ook tegenstanders te horen ging krijgen. :D Maar daar heb ik absoluut geen problemen mee. Eerlijk is eerlijk, ik ben van dezelfde mening als Andrea.. Ook al voorkom ik het natuurlijk veel liever. Maar als er écht geen keus is.. Ik vind de gedachte achter die 'noodrem' ook wel fijn. Zeker als het effectief voor resultaat gaat zorgen. Het is trouwens ook nog niet eens zo slecht voor haar hals, zo leert ze die ook gewoon te ontspannen en dan zal ze gelijk ook wat soepeler zijn.

Natuurlijk is dit mijn mening. Er is zo'n brede waaier aan mogelijkheden in de paardensport. De één vindt zus, de ander zo. :) Ik zie wel wat de toekomst brengt en of die een goede uitkomst voor ons is.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:00

Iedereen heeft zo zijn of haar mening erover en dat moeten we allemaal respecteren toch! :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:33

Mag ook toch. Velen zullen mijn rijden niet appricieren. Ik ben streng. Maar nooit onterecht. Heeft ons in een jaar tijd veel verder gebracht.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:34

Welkom nieuweling! Knap stel heb je!

Sav ziet er knap uit! Nog wat van lilly gehoord?

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:39

Dankjewel! Nee nog niet, omdat ik het er moeilijk mee had had ik gezegd dat ik zelf een mailtje stuur als ik er aan toe ben. Maar ben er eerlijk gezegd nog niet aan toe. Doet me nog zoveel zeer.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:43

dank je voor het welkom. zo maar even de paardjes doen. we zitten te wachten op een nieuw zadel dus word het longeren van Tjitske en met de kleine spelen kroelen poetsen en opvoeden.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:41

Wat ziet Savanna er heerlijk uit!
Hier zo richting stal :) even lekker tutten

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:55

:')