[TI] [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:32

Bij mij gaan ze net voor de zon onder gaat naar binnen. Nu dus rond 8 uur. Dan droogt alles.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:37

Jahoor elke dag buiten!
Ik doe er niks aan, droogt vanzelf wel. Soms als ik ze echt te zwart vind wil ik ze wel eens wassen, en voor foto's natuurlijk :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:33

nikki staat elke dag buiten en snachts op stal . heeft ook regelmatig vieze en natte sokken doe er niks aan als de sokken droog zijn borstel ik het zand er wat uit

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:52

Joyce schreef:
Staan jullie tinkers ook altijd buiten? En hoe doen jullie de sokken netjes bij houden als ze ook veel in de blub lopen?

Ja 24/7 buiten. Doe er niks aan.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:27

Ok! Mijne staan ook 24/7 buiten maar toen ik vandaag de sokken zag dacht ik... ok.. help... hahahaha.. Ben dit niet gewend! M'n welshje heeft gewoon niet echt beharing ofzo.. ;)

Ik heb m'n tinker nu 3 weken. Ze heeft vermoedelijk mijt en de dierenarts adviseerde om één keer de sokken er af te halen om het even goed aan te kunnen pakken met bye-mite. Ze heeft écht jeuk, krabt met haar ene achterbeen tegen de andere aan en vandaag stond ze enorm te stampen. Nu waren haar sokken een tijd geleden al geschoren, in ierland waarschijnlijk al. Dus vermoed dat dit probleem al langer aan de gang is.

Wat ik me nou trouwens af vraag.. Je weet van de paarden die uit ierland komen vrijwel niks natuurlijk.. Maar hoe werkt dat 'import-wereldje' nou eigenlijk.. Want soms denk ik.. die Ieren doen ook hun beste paarden toch niet weg... Zijn het dan vaak paarden met een slechte medische achtergrond? Of doen ze dit gewoon omdat deze paarden populair zijn en zij er aan verdienen.. Ik weet soms niet zo goed wat ik er van denken moet..

En ik vroeg me ook af of jullie bekend zijn met stal ons plekske in brabant?

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 01:25

Joyce schreef:
Staan jullie tinkers ook altijd buiten? En hoe doen jullie de sokken netjes bij houden als ze ook veel in de blub lopen?

Ja mira staat 24/7 buiten in de zomer laat ik haar sokken altijd groeien vorige jaar winter alles af geschoren i.v.m. mijt die ik er anders niet uit kreeg maar bij mijn vorige tinker deden we ze altijd boven de grond afknippen. Verder staat mira in de nacht op platen en gaat ze overdag de zand paddock in waar ook betonnen platen liggen en ik moet zeggen dat ze daar toch wel het meeste opstaat. Verder als blubber droog is borstel je het er zo uit :D

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 02:57

dames ik wil even jullie mening. Mira is erg singelnijd aan het ontwikkelen. Ik had voorheen een singel met elastiek (thorowgood) hier kreeg ze wondjes van wel tijd met een los bont hoesje geprobeerd maar ze kreeg precies op de plek wondjes waar dan net dat bontje niet zat maar omdat ik anders niet kon aan singelen moest die wat korter zijn (hier reageerde ze niet op en pas geleden toen ik hem hem gebruikt ging het ook super goed en ook bij mijn thorowgood voor onder mijn springzadel doet ze niet nukkig. Hierna heb ik een dure bont singel gekocht helaas geen elastiek maar dit vind ze zichtbaar niet lekker zo erg dat ze vandaag mijn vriendin heeft gebeten tijdens het aan singelen. Heeft iemand een idee wat ik beste kan doen. Ze heeft singel maat 40/45 dus die maat is al heel lastig te vinden en dan ook nog iets waar elastiek in zit en wat zacht genoeg is om wondjes te voorkomen.

Ook achter haar oren krijgt ze nu kale plekken dus daar gaat ook maar weer een schaap onder.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 06:50

Is je singel dan niet te kort ? Dat hij net nog in de oksel zit? Of juist te ver naar voren ligt of schuift?
Misschien kun je eens een andere maat proberen die net wat hoger ligt of ze dat misschien fijner ligt :)
Overigens zou ik het bijten wel direct bestraffen :o

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:02

Idd langere singel nemen

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:11

Hoe korter de singel, hoe groter de druk toch? Misschien vind ze dat niet prettig.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:22

Joyce schreef:
Ok! Mijne staan ook 24/7 buiten maar toen ik vandaag de sokken zag dacht ik... ok.. help... hahahaha.. Ben dit niet gewend! M'n welshje heeft gewoon niet echt beharing ofzo.. ;)

Ik heb m'n tinker nu 3 weken. Ze heeft vermoedelijk mijt en de dierenarts adviseerde om één keer de sokken er af te halen om het even goed aan te kunnen pakken met bye-mite. Ze heeft écht jeuk, krabt met haar ene achterbeen tegen de andere aan en vandaag stond ze enorm te stampen. Nu waren haar sokken een tijd geleden al geschoren, in ierland waarschijnlijk al. Dus vermoed dat dit probleem al langer aan de gang is.

Wat ik me nou trouwens af vraag.. Je weet van de paarden die uit ierland komen vrijwel niks natuurlijk.. Maar hoe werkt dat 'import-wereldje' nou eigenlijk.. Want soms denk ik.. die Ieren doen ook hun beste paarden toch niet weg... Zijn het dan vaak paarden met een slechte medische achtergrond? Of doen ze dit gewoon omdat deze paarden populair zijn en zij er aan verdienen.. Ik weet soms niet zo goed wat ik er van denken moet..

Nikki had ook mijten toen ik haar kreeg heb de sokken niet geschoren vind ik zonde heb haar sokken gewassen met vlooien shampoo van beapar na 10 dagen weer is nu 2 jaar terug en heeft ze nog niet weer gehad

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:14

Hier ook de tinkers 24/7 buiten. ‘S nachts op paddock die verhard is. Sokken doe ik niks aan. Was ze hooguit 1x per jaar. Probeer ze zo droog mogelijk te houden. Al thans, zo droog mogelijk op de huid. De hoefsmid staat er altijd van versteld hoe mooi droog de benen eruit zien.

Ik denk ook langere singel. En misschien een banaan singel ofzo, zodat hij niet te dicht in de oksel kan kruipen. Heb zelf bij Storm een Mattes banaansing. Erg fijn. En mooi hahaa

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:55

Ik ben ook nog opzoek naar een andere singel. Die ik nu heb blijft alweer iets stabieler liggen maar ik wil inderdaad een banaan of anatomische singel maar dat is even zoeken. :)

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:14

Luna staat ook 24/7 buiten en wij doen verder ook niks aan de sokken, af en toe eens afspoelen met warm weer. Als ze droog zijn soms eens kammen of borstelen.

Wij hebben ook een import Tinker, maar geen idee hoe dat selectie proces gaat. Wij zijn in ieder geval heel blij met de onze :D

Vandaag heel ontspannen en constant gereden, ze had nu ook geen drupje zweet aan het eind. Ze deed echt heel goed haar best :j

Mijten zijn wij kwijt geraakt met Finecto horse. De dierenarts kan er ook een prik voor geven, volgens mij moet dat dan met tussenpozen 2x. Is ook gelukkig niet meer terug gekomen.

Singel zou ik ook kijken voor een banaan of anatomische singel die de oksel meer vrijlaat en idd even goed kijken of hij wel lang genoeg is.

Gisteren zijn we wezen kijken bij Snowville (fokken hobbymatig Tinkers), echt heel leuk en veel nieuwe inzichten gekregen.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:31

Ik heb nog 2 anatomische singels te koop een 45 cm en een 55 cm geloof ik uit mijn hoofd.. beide bruin leder

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:35

Hier geen blubber, gedraineerde paddocks.

Idd ook anatomische singel proberen.

Vrijdag zadel passen, kwam niet verder dan 1 zadel. Na twee rondjes kwam meneer al omhoog. Nog naar de binnenbak gegaan hielp ook niet op elke beendruk omhoog. Omdat dit periodes zijn en steeds terug komt vandaag de rug op de foto laten zetten. Deze was goed. Daarna klinisch nog onderzocht kreupelheid onderzoek. Op harde goed maar op het zand ineens kreupel aan de longeerlijn. Vanuit de schouder. Nu 10 dagen op novacam en vrijdag komt de fysio/osteopaat. En dan kijken of hij het gedrag nog vertoont...

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:45

Heh jakkie, arme Xaf. Beterschap met hem!

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:22

Dames mij singel is al erg lang zit net niet op de rand van me dekje dus daar kan het helaas niet aan liggen ben ik bang.

Ik heb voor de liefhebber nog een bont singel maat 50

Afbeelding

Ik kan inderdaad wel is een banaan proberen of zo echte anatomische misschien dat dat helpt probleem is dat ze die dan net wel in 40/45 cm moeten hebben

Dit is de singel hij zit al vrij hoog hier is ze ook nog niet aangesingeld
Afbeelding

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:27

Kimley schreef:
Is je singel dan niet te kort ? Dat hij net nog in de oksel zit? Of juist te ver naar voren ligt of schuift?
Misschien kun je eens een andere maat proberen die net wat hoger ligt of ze dat misschien fijner ligt :)
Overigens zou ik het bijten wel direct bestraffen :o

Ja bij mij zelf kijkt ze alleen lelijk heeft nog nog gedreigd met bijten ze heeft ook gelijk goed op d'r lazer gehad.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:28

Shelley hopelijk vind je snel een goed passend zadel waar die weer mooi ontspannen op loopt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:32

Joyce schreef:

Het is heel simpel, de goede fokkers doen hun dieren niet voor zo'n habbekrats weg. 95% van de vrachtwagen import wat deze kant op komt komt daar van een veiling. Zijn dieren die ze niet kwijt raken oid. Gewoon niet de beste paarden. Trust me, daar betaal je heeeeeeel wat meer voor ;) ik heb er 4 bij een goede fokker vandaan en zit ruim, heel ruim, in de 5 cijfers daarvoor.

Als je nagaat dat import hier in NL voor een luttele 2000 verkocht wordt (vaak nog veel minder?, haal transport er nog even vanaf... dan is de aankoopprijs niet zo flink geweest.

Tuurlijk zitten er lieve dieren tussen waar mensen ontzettend veel plezier van hebben. En er zitten af en toe ook wel echt mooie tussen, maar het gros is niet je van het exterieurmatig en qua type. Om pver eventuele fysieke en vooral mentale problemen nog maar niet te spreken.

Shelly: jeetje wat oliebol van Xaf...

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:34

Shelly beterschap met xaf, hopelijk knapt hij goed op.

Ellen heeft ze ook andere dingen die ze anders niet deed?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:39

In dat geval een banaan singel of anatomische proberen ellen! Ik hou jou bont singel in mijn achterhoofd voor mouse eventueel :)

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:44

MariekeTV schreef:
Ellen heeft ze ook andere dingen die ze anders niet deed?

Nee helemaal niet en als ik mijn oude singel met elastiek erbij pak is er ook niks aan de hand alleen krijgt ze hier plekjes van helaas.

Ik heb vorige week springles gehad ook niks aan de hand ze zit naar ons idee juist super in haar vel loopt lekker door oortjes erop kijkt blij glimt mooi. Ze pakt zelf sinds kort zelf haar bit op met hoofdstel indoen. Groepje waar ze in staat gaat ook super. Geen reden om te denken dat er wat anders achter zit.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:51

Dan is het duidelijk dat je het bij de singel moet zoeken.
Ik zou dan ook een anatomische proberen.