[TI] Welke hengst voor dekking 2007?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Welke hengst voor dekking 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:13

Hier blijven ze buiten 24/7 dus het veulen komt qua buiten zijn niks tekort. Mijn veulen heb ik liever helemaal niet op stal, Koko is bijvoorbeeld ook gewoon buiten gebleven.
Ivm tweelingdracht kan ik me er helemaal in plaatsen, heb het meer over het algemene spuiten.
Volgens mij zijn er hier meerdere die continue buiten leven.
Thuis kost een dier ook geld in stalling/weide etc, ben gewoon benieuwd waarom merries niet bij de hengst laten en alles natuurlijk laten regelen. Ik mis mijn meissie vreselijk maar ik heb het er wel voor over om niet continue met haar te zeulen van huis naar hengst. Ze blijft tot ze max 2 en misschien 3 cyclussen gedekt is. Is het dan niet raak dan ga ik zelf niet spuiten oid, dan wachten we gewoon NOG een jaartje.
Maar een ander kan natuurlijk heel anders denken dus vandaar dat ik daar erg benieuwd naar ben.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:16

bij veel stamboeken is het normaal het spuiten en wordt er meestal KI gedaan. Ik heb mijn merrie ook gewoon gedropt bij de hengst en kijken wat er gebeurde. Ik heb haar wel naar huis gehaalt voor het scannen maar het was in 1 keer raak dus hebben niet met haar lopen zeulen.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:17

grid schreef:
Rolleyes Marlijn dat zou balen zijn ... en dat met hengst op het erf Nagelbijten / Gniffelen

Dat zou wel erg zijn ja Bloos

Maar dat komt omdat Bryan aan de ene kant van het huis staat op het moment, en de merrie's aan de andere kant van het huis met nog een straat ertussen.. Ze kunnen elkaar bijna niet zien dus. Bloos
Maar ze heeft nog totaal geen hengstigheids gedrag laten zien in de kudde, en ook niet bij het hek staan kijken naar Bryan, wat Blosje wel deed waaraan ik dus zag dat ze ineens hengstig was.
Ach, misschien zie ik wel spoken en wordt ze morgen hengstig. Knipoog
Maar eindelijk zijn de poorten van de paddock gemaakt, dus kunnen ze weer langs Bryan staan waardoor ik er beter zicht op heb. Lachen

Ik heb niks tegen late veulens. Missy was eigenlijk uitgerekend op 19 juni (Nou ik het opschrijf, dat is vandaag! Bloos! ) maar is veel te vroeg bevallen op 9 mei (veulen leefde wel, na een dag in laten slapen) en Spirit is uitgerekend op 22 juli (oke, dat vind ik eigenlijk wel een beetje laat, maar het is niet anders) Vorig jaar had ik een veulen op 2 augustus. Vond ik ook prima. (Maar die hadden we drachtig gekocht)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:19

Met KI vind ik het ook al wat anders worden. Doorgaans wordt er bij de Tinkers niet KI gedaan (jaja ik weet dat ITS dat wel aanbiedt Knipoog.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:23

grid schreef:
Maar bij het geval van Keeva snap ik het wel Ja een 2ling wil je niet kan altijd gebeuren natuurlijk maar als je het al weet dan idd maar liever eraf laten komen en opnieuw beginnen Ja

Thanks Grid Knipoog

Ben ook helemaal géén voorstander van het hengstig spuiten, ik laat liever de natuur z'n gang gaan (ook al duurt het dan misschien allemaal wat langer, en staat je merrie langer of vaker bij de hengstenhouder). Keeva heb ik 2 jaar geleden gewoon op goed geluk naar Belgie gebracht, daar werd ze gelukkig snel hengstig (ik had haar nog nooit eerder hengstig gezien !), maar ik heb haar tot de 18-dagen scan laten staan. Deels uit gemak voor onszelf (niet constant op en neer blijven kachelen naar Belgie), maar ook voor haar, geen constant gesleur met je merrie. Ook vorig jaar heb ik het zo gedaan.

Iedereen moet het voor zichzelf weten natuurlijk, maar ik ben het met Chev eens dat er tegenwoordig wel érg snel hengstig gespoten wordt ... het is natuurlijk wel een flinke dot hormonen die je daar naar binnen duwt .... omdat WIJ eigenaars het lastig vinden om zoveel (extra) kilometers met je merrie te maken of je merrie wat langer kwijt te zijn ... Maar goed, zo zie ik het.

Baalde er al genoeg van dat Kyara hengstig gespoten moest worden, maar in dit geval waren er weinig andere opties .... Scheve mond . Ik ga niet de gok nemen dat het tweede vruchtje vanzelf verdwijnt, of dat er straks opeens 2 dode veulens komen, met alle gevolgen van dien voor Kyara ....

Ik heb liever een wat vroeger veulen (april, mei), maar dat is meer uit de simpele overweging dat ik dan niet OVERAL veulens geboren zie worden, behalve bij de mijne Haha! . Bij ons lopen moeder en veulen ook 24/7 buiten met schuilstal, dus wat dat betreft is juni ook nog heel acceptabel.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:30

Cheveyo schreef:
Thuis kost een dier ook geld in stalling/weide etc, ben gewoon benieuwd waarom merries niet bij de hengst laten en alles natuurlijk laten regelen. Ik mis mijn meissie vreselijk maar ik heb het er wel voor over om niet continue met haar te zeulen van huis naar hengst. Ze blijft tot ze max 2 en misschien 3 cyclussen gedekt is. Is het dan niet raak dan ga ik zelf niet spuiten oid, dan wachten we gewoon NOG een jaartje.
Maar een ander kan natuurlijk heel anders denken dus vandaar dat ik daar erg benieuwd naar ben.

Hier was het niet de bedoeling om weer te gaan zeulen, maar 't ei was zo mooi, en de veewagen niet verhuurd, en de chauffeur kon vrij nemen... dat ik toch besloot deze kans (ehhhh ei) niet te laten schieten. Bijkomend voordeel is dat ik me deze week compleet op Koot kan storten, 2x per dag erheen, en alleen hij de aandacht. Ze zijn daar in Oosterstreek nogal gek op het Bintekind, dus de dames staan goed; maar toch laat ik ze geen weken staan.

Cheveyo schreef:
Met KI vind ik het ook al wat anders worden. Doorgaans wordt er bij de Tinkers niet KI gedaan (jaja ik weet dat ITS dat wel aanbiedt Knipoog.

En toch ga ik er verder over informeren, eens kijken wat er allemaal bij komt kijken.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 19-06-07 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:35

Mariska_28 schreef:
Keeva balen dat ze er allebij nog zaten. Maar idd, het verdriet dat je er nu van hebt is minder dan na 9 - 10 maanden dracht en 2 complete maar dode veulens.

Katinka wordt woensdag gescand.. Ze is dan 14 dagen, en mochten er dan 2 op zitten is er nog een mogelijkheid dat ze misschien uit elkaar te rollen zijn. Bij oudere merries is het namelijk volgens mij veearts dat als ze eenmaal een 2-ling dracht hebben gehad, ze een groter risico hebben om dit vaker te krijgen. We had ze tijden het dekken maar 1 groot ei, dus de kans dat er 2 vruchtjes zitten is in ieder geval kleiner dan 2 jaar terug..

sucses morgen mariska
ik moet nog even wachten Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:37

Ik druk met iets verkeerd hierboven denk ik. Ik bedoelde het bij de hengst laten en natuurlijk laten verlopen in 1 zin eigenlijk Knipoog.
Ik snap dat je de merrie (evt met veulen) terug brengt naar de hengst als ze niet drachtig is en er nog met de hengst gedekt wordt. Dat heeft ook weer met het geld te maken, je krijgt dan vaak gratis volgende poging. Het jaar erop is dan weer vaak een kortingspercentage. Super toch dat je snel terug kon, gebeurd niet vaak dat het zo kort op elkaar kan!
Goed voor het veulen ook hoor dat trailerreizen, heb er alleen maar profijt van met die uk van mij.
Ik ga gewoon mijn meissie opzoeken tussendoor, ze heeft het daar echt niet slechter dan thuis en veeeeel meer vriendinnetjes. Bij ons is het scannen ook nog een bijkomend verhaal if you know what I mean Knipoog

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:40

Pling ah marlijn nu snap ik hem dacht al staat toch hengst in de buurt Haha! Succes ermee Knipoog en fijn dat alles weer klaar is!! Ben nog steeds zo benieuwd hoe jullie nu wonen, maar zo druk met vanalles dat het er maar niet van komt Bloos en denk dat als ik al die veulies enzo zie ik ook snel wil gaan fokken en eigenlijk zit dat nog niet in de planning Nagelbijten / Gniffelen

Haha! Keeva ja is natuurlijk altijd leuk als er niet al overal veulens zijn en je nog moet wachten Nagelbijten / Gniffelen

Maar soms is het idd ook handiger met voeraanbod bij afspenen --> nog voldoende wei enzo en vaak moet je e.e.a. ook al vroeg bij een opfok laten weten die gaan vaak ook al in september/ oktober/ november groepen maken en dan heb je toch ook liever een ouder veulen Ja
Zo waren wij te laat met regelen en kon Nemo al niet meer in de opfok omdat groepen al gevormd waren Scheve mond en hij was nog wel van februari Nagelbijten / Gniffelen, maarja wij gingen pas laat bedenken wat we nu met hem zouden doen enzo Bloos was ook onverwacht veulen Knipoog

Maar als je zelf plek hebt enzo maakt het denk ik eerder ook niet veel uit Knipoog

en idd toch denk ik dat er straks steeds meer op KI komt Knipoog Men kan meer halen uit 1 dekking, je hoeft geen ruimte te hebben voor merries en ook voor merriehouders die bv moeilijk kunnen reizen enzo is het fijn Ja maar moet idd wel voldoende dekkingen hebben om het er allemaal uit te kunnen halen komt meer bij kijken dan je denkt ... is wel jammer dat een hengst niet zowel natuurlijk als KI mag doen, maarja da's o.a. ivm CEM (besmettelijke baarmoederontsteking)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:15

Cheveyo schreef:
Thuis kost een dier ook geld in stalling/weide etc, ben gewoon benieuwd waarom merries niet bij de hengst laten en alles natuurlijk laten regelen.

Maar aan huis laten staan kost bij mij geen 5/6 euro per dag Nagelbijten / Gniffelen
Een andere reden waarom we Fayette toen hengstig hebben laten spuiten was dat we niet het risico wilden lopen dat ze een volgende (natuurlijke) hengstigheid weer zo weinig liet zien en dus weer zich niet liet dekken. Maidenmerries lijken er over het algemeen toch iets meer moeite mee te hebben om zich aan een hengst 'te geven' (uitzonderingen daargelaten Knipoog ).

Als Fayette volgend jaar weer gedekt zal worden is er de kans dat ik haar waarschijnlijk gewoon bij Gulliver laat staan misschien wel tot de 18 dagen scan. Gull staat nu toch slechts 20 minuten bij ons vandaan en mijn DA kan dan gewoon bij hen langs komen om te scannen. Daarnaast ook nog eens een super omgeving om buitenritjes te maken Haha!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:18

flettie schreef:
Maidenmerries lijken er over het algemeen toch iets meer moeite mee te hebben om zich aan een hengst 'te geven' (uitzonderingen daargelaten Knipoog ).

Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Laat die slettebak van mij nu nét DE uitzondering op de regel zijn ... Clown

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:20

Hier geldt ook, alles in 1 zin bedoelt, niet uit zijn verband Knipoog.
Dat scannen en hengstig spuiten kost ook genoeg volgens mij, buiten dat spuit je er hormonen in die met 3 weken wachten niet eens nodig zijn. Vaak zijn de moeders net moeder en wordt er nog niet opgereden dus het werk zullen ze niet missen als ze bij de hengst blijven. Daarnaast als ze niet goed voor de merrie en veulen zouden zijn dan gaan ze er ook niet heen om gedekt te worden, ook gaan ze er niet heen als ze dagelijks op stal door moeten brengen. Oftewel bij mij moet het minstens zo goed als thuis zijn om ze met een soort van 'gerust' gevoel achter te laten. Juist een maiden zou ik qua natuur meer de tijd willen geven, zoniet dan volgend jaar weer proberen.

Het komt op mij soms zo over als moeten...

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:22

Ben het helemaal met je eens, Chev ...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:26

Keeva schreef:
flettie schreef:
Maidenmerries lijken er over het algemeen toch iets meer moeite mee te hebben om zich aan een hengst 'te geven' (uitzonderingen daargelaten Knipoog ).

Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Laat die slettebak van mij nu nét DE uitzondering op de regel zijn ... Clown

Nee, die heeft gewoon al het verhaal van de bloemetjes en bijtjes van haar moeder goed meegekregen Haha!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:30

Ze deed "het" in het begin wel alleen in het donker hoor Flet, met de lichtjes uit Clown

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:31

Dan zal ik wel vreemd zijn Tong uitsteken
maar ik heb er geen moeite mee als ze haar hengstig spuiten, die ene keer Lachen
máár wellicht zien we morgen op de scan alweer een ei zitten, en als we dan toch te laat zijn, blijft ze nog ff thuis, eventueel nog een keer scannen en tegen de tijd dat de volgende eisprong komt kan ze weer weg. Maar heb zelf het liefst een veulen in april/mei, kunnen ze nog heel wat maanden de volle, voedzame wei op (in 't zonnetje Cool ) Lachen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:38

KMD: nieuwe ronde, nieuwe kansen dus voor jou!
als er ooit KI met Drum gedaan wordt, denk ik er wel eens over na Ja

Ik ben dus duidelijk geen voorstander van KI, althans niet bij tinkers...
de enige waarvoor ik wel een uitzondering zou willen maken is Chance du Vallon (wat misschien in orde komt op natuurlijke wijze, maar niks is zeker op dit moment)
en Drummeman...
maar dat hangt dan nog steeds wat van het kostenplaatje af Bloos

heb wél mijn beide merries hengstig laten spuiten, Tink in 2004 en Angel vorig jaar.
Is op zich niet erg veel aan (ik zie het maar zo: ik neem ook de pil Clown al heeft die dan een andere werking), als het écht slecht was, dan deed ik het natuurlijk niet.
Ik zie anders de hengstigheid van mijn merries niet. Nu met veulens kan ik tellen en is het geen probleem, maar voor de eerste dekking, zag ik het dus niet.
Ik heb ook écht geen zin om mijn paard 3 weken bij de hengstenhouder te laten...geloof me vrij, het is zeker geen inbeelding, ze zijn allebei elke keer dólgelukkig als ik er ben en zéker als ze de trailer zien!
Ik kan er niks aan verhelpen, maar bij elke hh heb ik mijn paarden tot hiertoe verwaarloosd (al is dat een sterk woord) gevonden in vergelijking tot de zorg die ze thuis krijgen Bloos ik heb geen lastige paarden om te vervoeren, dus dat echt 10x liever dan ze daar de hele tijd te moeten achterlaten!

Mocht ik een eigen hengst aan huis hebben, was het natuurlijk anders, dan had ik ook niet hengstig gespoten voor de eerste keer Tong uitsteken

Marlijn: erge jij! ach, komt vast goed OK dan! Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:43

Wordt het voor de merriehouder eigenlijk ook duurder als je voor KI kiest?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:35

ginger is drachtig!!! ze is vandaag opgevoeld en daarna ook nog voor de zekerheid gescand. ze is nu 5,5 week.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:39

snowdon: ja, transportkosten van het sperma, telkens weer scannen, inseminatie door da,...

ginger: gefeliciteerd!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:45

snowdon schreef:

Je hengst ergens 1x laten springen schijnt al 200 euro te kosten...
Ik weet niet zo goed waar te beginnen met info zoeken. Ga nu straks eerst even een merriehouder opbellen die laatst bij ITS een vers kwakkie heeft opgehaald.

Way to go Ginger!!

Mira is vandaag weer VET gedekt (vet als in goed).

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:00

KootMiraDrum schreef:
Nou, toen ik vanochtend de veearts belde voor Mira's scanafspraak, konden ze vandaag ook komen.... heb maar gezegd dat ze vanochtend welkom waren.
Een ding is zeker, Mira heeft geen 21 dagen cyclus.... Haha! Geen idee wat voor een wel, moet ik gaan uitrekenen.
Zat er een vruchtje? Natuurlijk NIET, 16 dagen na de laatste dekking zat er gewoon een EI van 5 CM! Had ik met 18 dagen laten scannen, dan was het ei weg geweest, en had ik het naast me neer kunnen leggen, nu dus niet.......
Lang verhaal -> kort. Mijn meiden staan toch weer bij Drum, Mira zag hem, deed haar staart omhoog en ging staan pissen. Samen met hem in de bak deed ze gelijk haar staart opzij en HOPPA, het vluggertje was zo voorbij.....

Eerst deze maar Tong uitsteken Jaaaa is toch goed dat ik zei dat je wel eerder kon scannen Knipoog Gewoon bellen he!! toppie meid dat ze al gedekt is. En vandaag dus weer las ik, nu weet je gewoon zeker dat ze op een goed moment bij Drum staat, dus wie weet! Sterkte hoor! Maar ja of het goed was dat ik het gezegd heb... nu had je gewoon geen keuze he, nu moest je wel naar Drum Knipoog

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:01

@ginger gefeliciteerd!!! Gaan jullie nu nog een keer scannen?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:05

KootMiraDrum schreef:
snowdon schreef:

Je hengst ergens 1x laten springen schijnt al 200 euro te kosten...
Ik weet niet zo goed waar te beginnen met info zoeken. Ga nu straks eerst even een merriehouder opbellen die laatst bij ITS een vers kwakkie heeft opgehaald.

Nou, ook bij gewone KI komt heel veel kijken. Niet haalbaar op de locatie waar hij nu staat en de komende tijd blijft staan.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:43

frenia schreef:
Ik heb ook écht geen zin om mijn paard 3 weken bij de hengstenhouder te laten...geloof me vrij, het is zeker geen inbeelding, ze zijn allebei elke keer dólgelukkig als ik er ben en zéker als ze de trailer zien!
Ik kan er niks aan verhelpen,'

Ik had gewild dat die van mij zo de trailer in ging ze had het bij de hengst veel ste goed en ging echt niet als ik langskwam was het even snuffelen en dan weer eten en lekker flirten met de hengst & natuurlijk spelen met hun merrie