[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:26

Heb je de Celeigenschappen / Format Cells van je Excelsheet wel als 'Tekst' staan ipv 'standaard'? De standaard format wijzigt inderdaad automatisch bepaalde input.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:29

De celeigenschappen stonden op getal. Heb er al mee lopen stoeien... even kijken of Tekst wel helpt.

*moment*

Edit: Nee dan maakt hij er een hele rare code van met + erin enzo. Zo staat het standaard en dit verander ik dus in tekst zonder decimalen om het chipnummer te kunnen zien.
Ik heb het nu opgelost door een - teken voor de nullen te zetten. Maar blijf het vreemd vinden dat Excel gewoon zelf een getal aanpast..

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:33

Wat stom van je excel Esme! Heb je een punt tussen je nummer staat? Dan moet je je aantal decimalen ff aanpassen, anders rond ie het af....

Ben wel heel benieuwd, kan niet wachten!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:33

Nope geen punten erin. Echt zo stom, ik heb het ook nog in een nieuwe sheet geprobeerd en daar doet ie het ook. En alleen in getallen met 5 nullen erin... Gelukkig hebben niet alle chipnummers dat!

Ohja! De vergelijkingen Kent / Irish Silver Mane en Ciara / The Midget zijn ook aangevraagd. Dáár ben ik pas benieuwd naar!!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:16

@ Nuage: en als je de cel (of kolom/regel) eens selecteert, met rechter muisknop klikken en 'Formal cells' kiezen (sorry, heb alleen de engelse versie), dan naar custom (helemaal onderaan), de 0 kiezen en deze met extra nullen aanpassen tot je de lengte van het chipnummer krijgt. Dan oke en als het goed is wordt het chipnummer dan goed weergegeven. Zelfs als er meerdere nullen aan het begin van het nummer staan.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:21

Hmm als je geen punten hebt gebruikt zou ie het eigenlijk met getalnotatie 0 decimalen en geen vink bij "punt voor duizendtallen" gewoon moeten laten zien :?

Soms helpt het om in een volgende kolom de formule: =waarde(A2) te gebruiken, waarbij A2 de cel is waarin het chipgetal staat (deze formule kun je doortrekken naar beneden voor alle nrs)
Evt wil ik wel ff naar het bestand kijken :) welke versie excel heb je (of heb je open office ? die heb ik thuis ;) )

en spannend := :):)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:54

Ik vind dit heel erg interessant, ik zou dit ook wel willen van mijn tinker.
Maar als ik het goed begrijp wordt er dus niet direct een link gelegd tussen de andere DNA-profielen?
Ik heb namelijk geen ambitie om met mijn merrie te gaan fokken, maar ik ben wel benieuwd of er van haar hier familie rondloopt.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:32

Marloes als ik het goed heb begrepen, worden de DNA-profielen met elkaar vergeleken en is er een "match" dan kan deze door Haeringen gecontroleerd/ bevestigd worden :)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:17

Dat is dan wel heel erg leuk..
Ik ga me dan ook aanmelden binnenkort om haren op te sturen. Ik ben erg benieuwd naar verwanten van Tosca.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:33

Grid legt het helemaal goed uit. Dat is juist de essentie van de databank, ik kan met 1 druk op de knop een specifiek profiel met alle anderen vergelijken.

Bedankt allemaal voor de Excel hulp!

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:37

trouwens krijgen we nu zelf de dna gegevens thuis opgestuurd als ze bekend zijn? of stuur je ze door?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:43

Ik stuur ze door. Ik krijg alles thuis gestuurd inclusief 1 mega vette rekening ;) Dat is waarom dit goedkoper kan.
Tevens moet ik eerst het DNA in de databank zetten natuurlijk, als dat door iedereen ingescand moet worden en naar mij toe gemaild dan kan ik lang wachten.. Dit is veel efficiënter zo :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:45

Ik neem aan dat het excelbestand niet openbaar gemaakt wordt?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:45

Met de DNA profielen erin bedoel je?
Nee absoluut niet, nooit.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:46

Jammer, lijkt me wel leuk om het e.e.a. te vergelijken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:52

En dat is precies de reden, je zal niet de enige zijn. En zeker voor de hengstenhouders moet je dat niet willen.

Stel ik gooi mijn databank online. Buiten het feit dat ik al mijn werk dan op internet gooi om gekopieerd te worden is er een veel belangrijker argument om dit niet te doen. Mensen gaan zelf vergelijken, en daar dan dus ook conclusies aan verbinden.

Stel dat een merrie-eigenaar overweegt met Drum te fokken. Ze kijkt in de databank en ziet dat haar merrie en Drum op 15 markers overeenkomen.

Ik weet dat dit echt helemaal niets betekent. Maar anderen kunnen daar mogelijk een andere invulling aangeven. Bijvoorbeeld dat 15 uit de 17 toch wel een beetje verdacht is en dat ze voor de zekerheid dan maar een andere hengst kiest.

Stel dat dit zou gaan gebeuren (wat absoluut zou gebeuren daar twijfel ik niet aan) dan is het zelfs heel goed denkbaar dat ik persoonlijk aangeklaagd zou worden door een boze hengstenhouder!

Dit is niet iets wat ik zelf heb verzonnen trouwens, dit was een persoonlijke waarschuwing van Dr. Van Haeringen himself. Dus die neem ik serieus.

Ik zal zelf nooit uitspraken doen over verwantschap. Dus verwacht op de site nooit "Beppe en Jelle komen op 14 markers overeen" ofzo te vinden want dat zal ik niet doen.

Je moet jezelf er ook van overtuigen dat je niets aan die informatie hebt. Als er een match wordt gevonden die de moeite is om uit te zoeken dan hoor je het van me. Jij weet dat dat ook zo is KMD ;) en dan deel ik ook informatie.

Iedereen is welkom om eens in de databank te komen kijken, maar publiceren zal ik het niet.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:58

Mooi gezegd, en gelijk heb je ook nog eens helemaal naar mijn bescheiden mening ;)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:59

Heb ik goed begrepen dat je uit alle ingezonden profielen op dit moment 2 mogelijke matches gevonden, of vergis ik me in het aantal? Vind dat al heel spannend :j

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:01

Klopt helemaal Muds. Er zijn natuurlijk wel meer matches uitgekomen maar die waren allemaal al bekend ;)

De 2 matches die op 100% overeenkwamen qua markers worden nu verder onderzocht door het lab. Het kan alsnog vals alarm zijn.

Verder zijn er nog wel een aantal andere interessante matches die niet 100% zijn. Dus overeenkomsten die ik interessant vind maar waar ik eerst meer informatie voor moet hebben: vrijwel altijd in de zin van een DNA profiel. Daarom dus mijn interesse in OKA bijvoorbeeld.

bontebles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:10

Misschien is het al gezegt, of gevraagt. Maar in hoe ver kun je de familiebanden zien. Hoeveel generaties, of is het alleen broer, zus,vader, moeder,zoon dochter.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:13

bontebles schreef:
Misschien is het al gezegt, of gevraagt. Maar in hoe ver kun je de familiebanden zien. Hoeveel generaties, of is het alleen broer, zus,vader, moeder,zoon dochter.

Het is idd al gevraagd en ik geloof maar 1 of 2 pagina's terug heb ik een voorbeeld gepost.
Ik kan alleen ouder-kind vinden in de databank.

Broers, zussen, opa's en oma's zijn alleen te vinden als de rest van het plaatje compleet is. Dus broers vind ik uiteraard als ik bij allebei dezelfde vader of moeder vind. Maar als de vader of moeder niet in de databank staat vind ik de match ook niet. Hetzelfde geldt voor opa's en oma's.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:17

't Was een vraag vanuit het katten fokken van vroeger, toen ploos ik ook stambomen uit, had stamboekprogramma, en deelde gegevens met anderen, binnen het ras.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:28

Maar dan heb je met stambomen te maken. Denk dat dit anders is want DNA is niet absoluut.

Ik heb wel een mooi stamboomprogramma binnen waarmee we in de toekomst mogelijk wel stambomen in elkaar kunnen zetten. Dat kan natuurlijk wel allemaal online.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:46

Eindelijk er aan toe gekomen om haren te trekken bij Kalisch. Ging prima, ze gaf geen kick }>
Ik zal deze week het formulier invullen + alle overige gegevens bijvoegen van haar achtergrond en dan samen met de haren versturen. Ik ben erg benieuwd aangezien haar afstamming inderdaad onbekend is. Je weet maar nooit wat het resultaat zal zijn, nu of in de toekomst!

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:52

O ja, ik vroeg met trouwens af of er nog gesponsord moet worden voor de dna kosten van bepaalde hengsten? Las namelijk enkele pagina's terug dat dit bijvoorbeeld voor Glen King Hill nodig was.

Ik wil namelijk best een paar euro meer storten en een bijdrage hieraan leveren. Helemaal voor Glen, Kalisch heeft namelijk 2 jaar geleden een mooi veulen van hem gehad *D