[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:51

Wat ziet Roos er goed uit!!! Je zou niet zeggen dat ze zo'n zware operatie achter de rug heeft.
Een kanjer is het. Ik kan me je gevoelens heel goed voorstellen.

geerke

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:30

gelukkig roos is weer de oude!
ze ziet er goed uit....kijk in dit soort gevallen is het meegenomen dat ze een paar kilo teveel hebben!
Veel paarden zijn broodmager na z'on ingreep!

Kijk je uit met te rijk voer en snoepjes?ze blijft immers een IR paard!

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:36

Hoii,

Bij mijn paard is na uitgebreid onderzoek ook IR vastgesteld. Hij moet nu op sanequi muscle voer. Wordt je bankrekening erg vrolijk van (A) maar we hebben het er voor over. Hij moet wel enorm afvallen, maar dat moet hij al 3 jaar, helaas lukte dat nooit, wat niet heel raar is natuurlijk. Het is nou ook niet meer heel raar dat mijn paard niet wil werken en zo erg verzuurt dat hij na 10 minuten werken eigenlijk niet meer wil lopen.

Vanaf vandaag staat hij op dit voer icm met neutradex en hij moet binnen 2,5 week verbeteren. Ik ben erg benieuwd.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:46

Wat fijn dat het goed gaat met Roos!! :D Het kan niet lang genoeg duren een paard-en-mens vriendschap, het is zo enorm genieten als je weet dat je nog een tijd samen hebt.
Veel plezier de komende tijd!!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:04

Nou de Osteopaat is geweest, Z'n advies: Niets meer vragen dan ze kan, gelukkig deed ik dat al, maar toch hard als je hoort dat ze duidelijk op haar retour is en niet meer aan kan, ook niet dmv training opbouwen, gewoon aan de gang houden en haar zo comfortabel mogelijk oud laten worden.

Wel belangrijk voor paarden met een harde manenkam is zijn advies Vit E+seleen te geven, zodra die hard werd de hoogste dosering. En aangezien dat bij IR paarden veel voorkomt misschien toch een waardevolle tip!!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:05

Hoi
Merk bij de pony van dochterlief ook nu een beginnende warme harde manenkam. Echt van die hobbels. Kan iemand me kort even bijpraten wat de beste voedingsadviezen zijn op dit moment (zonder dat ik 34 pagina's hoef door te spitten ;)) Ze krijgt sinds 3 dagen magnesium bij.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:56

Hallo Pebbels75,

minimaal bix, minimaal gras, wel voldoende hooi het liefst een soort dat grofstengelig is en hopelijk weinig suikers, zetmeel of koolhydraten bevat. Dat zijn zowiezo de stoffen die je het beste kan minimaliseren. Hooi mag onbeperkt ,mits van de juiste kwaliteit. Geen appels/wortels/brood ed. en laten bewegen. Als het meezit kan je al gauw zien /voelen dat de manenkam afneemt.
Het lijkt soms sneu hoor, alles minder want het zijn heerlijke smulpapen, maar mi. gaat het ze bijna alleen om het kauwen, ze willen gewoon graag eten. En dan kan je een paard ook wel verwennen met wat verschillende soorten hooi bv.
Goed in de gaten houden hoor, want je kan beter erger voorkomen dan moeten genezen.
Een harde manenkam is nooooiittt gewoon bij een paard/pony.

succes hoor!!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:04

Mijn merrie Fenore is sinds een week hoefbevangen. Ze is vorige week in een weide met veel te veel gras geplaatst en dat ging mis.

Ze staat nu op het zand, heeft een mineralenliksteen en krijgt een paar maal per dag oud hooi. Ze loopt al stukken beter en haar manenkam en hele lichaam beginnen langzaam zachter te worden, maar we zijn er nog niet.
Maandag heb ik ook bloed laten prikken en dit wordt nu onderzocht op insulineresistentie.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:48

Hoi
Dank je Jolin. Ze staat op een weitje met een andere pony wat we helemaal kort gemaait hebben. We maaien de wei eens per 2 weken helemaal kort nu, zo hebben ze wel wat te doen maar krijgt ze niet te veel binnen. De andere pony is snel hoefbevangen en staat met een graasmasker op...

Brood wist ik niet, dat krijgt ze vaak tussendoor. Sochtends krijgt ze wel een 1/4e schep musli. Ze staan sochtends van 9 tot 13 in de wei, dan naar stal met een bakje bietenpulp (kan dat wel?) en vers opgestrooide stal met stro. Daarnaast krijgen ze onbeperkt hooi.

Wat kan ik geven ipv musli. Ik was al van de biks af maar heb toch het idee dat ze wat erbij moet hebben . Ze wordt dagelijks bereden en dochter springt er wekelijks mee (ook wedstrijden)

Lucerne, mag dat wel?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:38

Hallo Pebbles,
laat je niet voor de gek houden door kort gras, want daar kan nog heel veel suiker in zitten, soms meer dan in de stengels. Ik moet me nogal eens verdedigen omdat men zegt: maar er staat toch niks! Dit is een enorme valkuil.
Van bieten pulp zijn er schijnbaar 2 soorten,1 met suiker (melasse)en 1 zonder, ik zou op de zak kijken welke je te pakken hebt. Ik gaf mijn paard altijd gewoon een suikerbiet als ik ze vond, maar dat durf ik nu niet goed meer(gelukkig is het ook niet de tijd).
Ook op de zak met luzerne moet je even kijken, want ook daar word vaak melasse(suiker) in verwerkt. Gelukkig heb je ook zonder!
Pavo nature's best, is al een speciale musli met zo min mogelijk suiker. Al snap ik niet dat daar dan wel maisvlokken in zitten, want dat is zetmeel en dat zet ook om in suiker.
Het is echt uitproberen hoeveel tijd op de wei je pony aankan, mijn paard toont gelukkig heel snel, manenkam, vetophopingen bij staart, onder aan haar buik en bol boven de ogen en als het echt penibel word staat ze toch al wat te dabbellen met haar voorbenen. Ik hoop maar dat die groeimaanden gauw voorbij zijn en het gras weer braaf geen suiker aanmaakt of in ieder geval weinig.

Heeft jullie pony ook last van de hoeven?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:42

Vasthi,
erg he, dat het zo snel kan gaan en helaas is het soms niet te meten hoeveel suiker ze binnen krijgen het enige wat we kunnen doen is heel erg op het uiterlijk letten en daar op reageren.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:24

Vandaag kreeg ik de uitslag binnen van Fenore's bloedonderzoek.
Glucose 5,2 (ref. waarde/eenheid: 4,0-5,5 mmo/L) nog netjes binnen de marge dus.
Insuline 16,9 (ref. waarde/eenheid: < 10,0 mU/L) toch wel een stuk te hoog, maar is dit verontrustend?
Natuurlijk ga ik deze nog overleggen met mijn DA, maar kunnen jullie hier al iets over zeggen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:37

Via deze link naar een flyer van de gezondheidsdienst voor dieren KLIK kun je zien wat de waarden betekenen. Het insuline is iets verhoogd, maar dat kan mogelijk zijn door recente voeding.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 17:45

Diny ik denk dat ik alleen maar kan zeggen welcom to the club |(
Enige clubje en topicje waar je nie graag bij wilt horen.
Wat ontzettend klote zeg fenore bevangen |(
Het zit jou en je paardje ook niet mee zeg ;(
Ik denk dat je er alleen maar goed aan doet om je paardje nu sober te gaan houden.
Dan kan er het minste gebeuren,goed overjarig oud hooi veel bewegen,liksteentje allemaal goed!
Ga de suikers maar uitsluiten voor je paardje,ik denk dat je dan al heel wat gewonnen hebt.
Helaas nooit meer in een vette weide gooien,maar heeeeeel langzaam op bouwen en zelfs gaan beginnen met een kwartiertje grasjes eten,
dan een half uurtje,dan een 3 kwartier enz enz dit kan zelfs wel een paar weken in beslag gaan nemen.
Dus wees voorzichtig.
En het liefst een weide die al een klein beetje af gegraasd is maar niet stok kaal.
Heel veel beterschap voor je meissie.
Hoop dat ze snel weer lekker rond kan dartelen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:46

Bedankt voor je link!

Nee, bij het hoefbevangen of insuline resistente clubje wil niemand horen :(

Gelukkig gaat het de goede kant op en wordt haar lijf met de dag zachter. Ze loopt ook weer goed, dus ik ben aan het afbouwen met de medicijnen.
Het land gaat ze voorlopig nog niet op.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 18:37

Fijn dat het beter met haar gaat +:)+
Heb je de Da nog gesproken?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:43

heeft een van jullie het boekje zomereczeem genezen met voedig al gelezen? ik heb hem nu besteld, het is niet alleen voor ZE paarden maar voor alle paarden. er wordt ook ingegaan op weidebeheer e.d.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 18:55

Nee maar dat er voor sommige paardjes een verband in zou kunnen zitten ben ik van overtuigd.
Roos krijgt ongelovenlijk veel jeuk van kuil.
Het bewijs is weer geleverd.
In de kliniek kuil.....jeuk aan haar benen :( (was zachter voor haar darmen)
Nu op oud hooi en ze word alweer rustiger aan de benen.
Heb nu een adresje prachtig mooi zacht weide hooi van vorig jaar onbemest van eigen land van de boer.
Heb trouwens het idee dat roos haar pockets aan het verdwijnen zijn.
Ze is overal zacht op haar lijfje.
Heeft natuurlijk ook een jasje uit gedaan,maar ben ontzettend tevreden.
Ze ziet er super uit.
Ga wel nog met haar naar laarakker.
Wil dat roos ondersteund word,en dat ik niks over het hoofd zie.
nog een klein weekje dan mag ze een uurtje op een stukje gras.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:51

Krijgen jullie paarden ook medicijnen als er aangetoond is dat het om IR paarden gaat? Of is het gewoon rekening houden met gras en brok geven.

Willen jullie paarden graag lopen?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 16:21

Roos heeft om de boel op orde te stellen suikerbalans gehad en drainage compositum.
Dieet moet de rest doen.
Roos is erg werklustig en wil graag lopen.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:00

Ik geef vit E+seleen en houd rekening met gras en brok. Mijn paard is erg voorwaarts op een buitenrit, in de bak hoeft het van haar niet zo nodig.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:19

[quote="roosa"]Diny ik denk dat ik alleen maar kan zeggen welcom to the club |(
Enige clubje en topicje waar je nie graag bij wilt horen.

Helaas roosa zo ken ik nog 2 topics over Cushing (gerelateerd aan IR) en hoefbevangeheid (ook gerelateerd aan Cushing en IR)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 10:42

T,was maar een domme opmerking. :o
Denk dat het alleen maar fijn is dat een ieder zijn verhaal kan doen,kan leren,ideeen uitwisselen,en elkaar een beetje
kunnen helpen en ga zo maar door.
Ik ben in iedergeval ontzettend blij dat mensen hun verhaal, met een beetje begrip,en informatie en ervaringen willen delen.
Hoe meer we weten over deze ziekte en aandoeningen die daar bij kunnen komen,des te beter we onze lievelingen kunnen beschermen en helpen.

Super roos hoe gaat het met jou kanjer??

Diny weet je al iets van de DA??

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:09

Ik moest even wat tikken, was al bang (nav. ander topic) dat er een slotje opzat. Niet dus.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:30

Even een stipje in dit topic. Wat een hoop informatie, ik heb nog niet alles door kunnen lezen.

Ik heb geen Tinker maar een IJslander bij wie een 'forse insulineresistentie' is gemeten (met Lecherantenne, ik wil nog een bloedtest doen).

Sinds een week krijgt hij supplementen:

Levercompositum
Suikerbalans (de druppels van Laarakker, weet iemand wat hier precies in zit??)
Probiotica
Multivitamine

Ook kreeg ik het advies om hem dagelijks wat spelt te voeren. Maar als ik dit topic doorlees zie ik regelmatig staan dat je granen juist zoveel mogelijk moet mijden? Iemand hier ervaring mee?

Sinds 2 dagen wordt ook zijn voordroog geweekt zodat hij daar ook niet teveel suikers van binnen krijgt. Daarnaast krijgt hij dagelijks 1 a 2 uurtjes weidegang.

Veel bewegen zit er ook nog niet in omdat we aan het opbouwen zijn na een blessure.

Ik hoop van harte dat ie toch langzaamaan wat gaat afvallen zodat ie zich ook beter gaat voelen.