[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:26

Ik heb dan t idee dat ze kou vatten. dat je de vacht eraf haalt moet je het toch aanvullen?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:33

Hier gaat het anders prima ;) Kou an sich is zo'n probleem echt niet hoor, meer wind/regen in combinatie.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:34

Hoe zit dat trouwens dat paarden wel eens heel fris en anders worden, is dat zo of is het een fabeltje? En hoe komt dat dan?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:36

Die van mij is altijd fris :D

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:38

Kan me zo voorstellen dat als je hun deken er af haalt om te gaan rijden en het is buiten koud dat ze misschien de neiging krijgen zichzelf warm te lopen.
Maar ik heb persoonlijk geen ervaring met scheren, dus weet niet of dit klopt.

donnar

Ja Dublin ook, vandaar.. Ik ben af en toe nog best een beetje angstig daarom wilde ik weten of iemand weet of dat waar is, nu vind ik het niet zo erg als Dublin fris is maar als het erger word weet ik niet of dat handig is haha. Maar als ik dat gewoon kan oplossen door eerst even te longeren dan vind ik het ook niet erg.

Edit: Ik hoor wel eens dat dat inderdaad door de kou kan komen, en dat je dat ook op kunt lossen door met een uitrijdeken te rijden.
Laatst bijgewerkt door donnar op 28-11-13 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

met scheren zou ik het wel vervangen met een deken tijdens het stil en buiten staan.. brrr...

Btw.. iemand hier nog behoefte aan Sebacil? ik heb nog een half flesje!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:40

Ik heb een uitrijdeken. Scheelt ook een hoop. Met naar de bak lopen. En met uitstappen

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:52

Maar ik denk dat ik gewoon het beste jachtmodel kan doen, toch? (Ipv een treep) Sorry ik blijf altijd zo lang nog twijfelen :o

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:10

Hoeveel rij je, en hoe zwaar qua arbeid/zweten?

ik heb er voor gekozen om hem volledig te scheren,op dekje en benen na. Omdat we best pittig rijden, een uur training, in t zweet.
Ik twijfelde over jachtpatronn(dus hals helft en bovenlijf tot de helft. maardat leek me niet handig, want dat word ook nat, en duurt zo lang voor het droog is.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:12

Ik train ook veel met hem, heb ook les 1/2 uur in de week dus beweging zat. Ik rijd ook veel buiten, dit ook intensief dus ik denk helemaal. (Dat bedoel ik met jachtpatroon, helemaal met plek op de rug en hoofd en benen haar.)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:36

Dat is bij mij helemaal kaal :D

Jachtpatroon is dat je de bovenrand hals tot achter laat staan, dus onderhals borst buik en flank scheert. ik zal ff plaatje zoeken

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:39

zoals plaatje 5 en 6

Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:39

ik heb zelf 4,maar niet zn hoofd geschoren

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:41

Oh haha grapje, ik bedoel dan inderdaad hetzelfde als jij! :o

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:24

draaakje schreef:
Ieder zn ding natuurlijk :)
Hier hebben alle paarden een dikke vacht en worden ook allemaal gewoon bereden. Indy en Izzy hebben een enorm goede conditie, dus tijdens een buitenrit worden ze niet zo snel echt warm, en anders stappen we wat langer door tot ze niet meer warm zijn.
Tijdens het trainen in de bak wordt de merrie van mijn zusje wel wat eerder echt warm van het werk, dan stapt ze net zo lang uit tot ze niet meer warm is en droogt ze uit de wind op. We laten ze altijd even in het zand rollen.
Als je met je vingers in de vacht gaat voel je dat de huid al droog is en het zweet naar de buitenkant eraf loopt.

Dat is ook zo. Alleen is een of andere reden dana dr conditie wel minder dan een gemiddeld paard.
Nu met de rhino kunnen we toch niet naar buiten. Wil het niet riskeren met een veulen in haar buik.Ze loopt ook minder met mij. Het gaat nu nog redelijk en is ze nog niet geschoren, hangt af van rhino ik rijd ook minder en als ik meer naar buiten zou gaan dan heb ik het liever ook niet.in bak is het een half uur kei hard werken en dan liggen er nog net geen plassen. Hier helemaal geschoren op haar dekje en knieën en sokken na. Dit was vorig jaar een reed ik veel vaker. Ben m'n zin een beetje kwijt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:27

Dat rhino verhaal, de 2 locaties hebben geen besmette paarden meer begrijp ik, em zijn koorts vrij. mss valt t dit jaar mee!

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:23

Wat kan zo'n dag lang duren zeg!!
Ze is er nog niet, maar we wachten geduldig af

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:49

:):) Spannend Nien! Als Yvonne mee komt, doe je haar de groeten van me? :)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:30

Yvonne rijdt niet mee.. sorry maar kan dr wel appen ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:38

Haha, heb dr ook wel op facebook, zij is dus diegene die ik ken via Lady en Henk.

Ik ben niet zo van het scheren, moet zeggen, deken erop begin ik nu wel aan te wennen. Maar ik hou denk ik eeuwig ruzie met de ongevoerde regendeken, die wordt snel klam vanbinnen als ik hem uithang tijdens het rijden. Dus nu een 100 grams erbij en die is echt héérlijk! Heb ook een 300grams voor als het echt koud wordt.

Caily gaat zo goed nu, lekker fris met rijden ook, nu pas zie je echt verschil, ze heeft duidelijk best wel last van dr mondje gehad voor die tijd :( :(:)

Twijfel alleen enorm of ik haar over een paar weken weer in de groep zet met kans dat klachten terug komen of rest van de winter alleen laat staan om op safe te spelen (ze staat wel gelijk naast de kudde hoor!).

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:55

Spannend Niene!

Fijn dat het met Caily zoveel beter gaat!
Ben je bang dat de andere paarden uit de kudde haar weghouden bij het voer? Anders wel zo gezellig voor haar om weer lekker de kudde in te gaan lijkt me?

Hier grote zorgen om onze lieve Arya, heb helaas geen fijn nieuws van de dierenarts gehad en het lijkt allemaal erg snel te gaan....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:57

Nee, helemaal niet, ze staat tweede in rang van de vijf Tinkers, maar ze kunnen prima met z'n vijven om de hooiruif heen staan. Alleen dat hooi is dus natter en veel groffer, wat waarschijnlijk meer problemen veroorzaakt met de diastasen. Dierarts raadde aan om haar eerst een week of vier apart te houden dat haar mond goede rust krijgt en de gemaakte wondjes kunnen genezen. Mocht ze over vier weken constant goede mest hebben zou ze weer terug de groep in mogen. Maarja, als het weer fout gaat? Dan moet ze straks weer behandeld, en dat wil ik natuurlijk niet, helemaal niet nu ze drachtig is....

Wat heeft de DA gezegd over Arya? Dikke knuffel sowieso :(:)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:32

Moeilijk inderdaad... Eerst inderdaad maar even alles laten genezen. Ik weet wel dat grofstengelig hooi beter is als zacht kuil, omdat kuilvoer gefermenteerd is, de melkzuurbacteriën zouden dan vervelend kunnen reageren op zowel kiezen als tandvlees. Bovendien is kuil taaier dan hooi en verzamelt zich dus meer in de open ruimten tussen de kiezen.
En dan zowiezo 2 keer per week de opening schoonmaken en spoelen, zo voorkom je ontstekingen.
(je schijnt ook op te moeten letten met snoepjes die zuren produceren in de mond, net als appels en bieten)
Hopelijk verdwijnt de diastema als ze niet meer drachtig is.

Arya is weer onderzocht en het vocht in haar buik is voor 99% zeker afkomstig van uitzaaiigen in haar buikvlies. Daarnaast is ze sinds deze week heel erg gaan zweten om random momenten (zonder verhoging of koorts) en heeft ze sinds een paar dagen een heel naar kuchje. (vermoeden van vocht in haar longen).
Omdat er geen behandeling mogelijk is gaan we ook niet meer haar longen laten onderzoeken.
Ik kan het maar niet bevatten, en heb ook het idee dat het nog niet helemaal tot me doordringt. Dit weekeind gaan we beslissen hoe en wat.
Ik wil niet dat ze langer pijn heeft dan nodig.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:21

Potver, tis jullie ook niet gegund he:(