[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jane2

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:47

Dat zou een hele fijne oplossing kunnen zijn idd

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:32

Was inderdaad een fijn gevoel Jane! vandaar de tranen haha :P

Hmm ik vind in de bak rijden wel leuk, het liefste als ik les heb, anders weet ik ook snel niet meer wat te doen :P

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:36

Dat had ik eerst ook. Reed ik in de bak om te trainen maar wist niet wat ik zou trainen. Dat is nu heel anders. Heb nu meer een "doel". En het leuke ervan vind ik dat ik het ook in het bos vaak doe. Dat ik dan ook bv een buiging naar links vraag maar toch rechtdoor blijf lopen. Ook helpt het me in situaties die ik eerst spannend vond. Nu zet ik gewoon Storm aan het werk en is zijn focus bij mij en niet bij een eng iets.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:05

Scheelt dat bij die stal aan de overkant een bak is. En denk dat hij niet moeilijk doet om voor een bijdrage die te gebruiken.
Maar goed, eerst het paard nog kopen :')

Morgen weer bij een tinker merrie kijken. Eind augustus voor de 2e keer bij de vorige.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:16

Hier ben ik ook alles behalve een bak mens of het nu met de pony's is of onder het zadel. In een korte tijd verveel ik mij dood, Jack is daar ook op voorzien want die gaat sowieso liever buiten en is totaal niet dressuur matig gereden. Pas op kent het wel en toen ik enkele keren zonder hoofdstel reed in de weide hier heb ik er ook een hoop figuren weten uit te rijden maar schouderbinnen en buiten dat kent die niet bijvoorbeeld maar een B proef met wat oefenen zou moeten lukken. :)

Dankje voor het advies voor Cup, denken om ook in het najaar eens DA te laten bloed trekken en door hem te laten ontwormen ook. Meer dan dat kunnen we dan echt niet meer doen bijna moet ergens van komen he.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:23

Feike en ik zijn al met M oefeninfen bezig voor de afwisseling := maar hij pakt alles ook zo snel op haha

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:49

Pip had ook een baaldag knietjes zaten op slot, diarree door het hooi en de warmte. Pony was niet blij maar hij moet nodig afvallen.

@Nientsje ik pak met de haf zo nu een dan de contra galop mee. En Yenna kan soms wissels springen maar ze vinden de afwisseling erg leuk

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:13

Ik was ook nooit gemotiveerd. Ik heb een hekel aan buitenrijden, ik wil het liefst naar een goal toewerken en doelloos boshobbelen is geen goal. Bones is de motivatie die ik nodig had iets te doen.
Denk dat we de keuring toch maar overslaan dit jaar en ons beter focussen op conditie want ik vind hem wat sloom. Denk dat ik hem eens bloed laat prikken want hij is niet bepaald actief. We hebben deel van de paarden al bloed geprikt en allemaal selenium te kort. Sommige zelfs erg groot. Dus nu vitamines voeren en opnieuw ontwormd. Jammer dat we Bones niet eerder hadden laten trainen dan had ik meer tijd gehad om hem op conditie te brengen. Hij mag echt wat spieren gaan kweken. En we moeten gaan oefenen het erf af te gaan en op locatie te rijden. Ik ben gister voor het eerst met hem naar buiten geweest. Hij was super braaf! We zijn een stukje het bos in gegaan maar ik wilde niet riskeren nu al te ver te gaan voor het geval we op de smalle paadjes paarden tegenkwamen want hij had geen bit in en ik weet natuurlijk niet hoe hij op korte afstand reageert op vreemde paarden. Dus alles op z'n tijd en dan hoeven we ons niet te haasten.

Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:24

Ziet er goed uit met Bones!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:27

Was verrast hoe relaxed hij was. Broertje wandelde met Guess over het erf en die schrok voor alles en dat is normaal echt een dom paard met een reactievermogen van een koala :')

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:30

Hahahaha zal er wel heel erg dom uit hebben gezien. Natas was boos Pip ging mee het land uit maar niet in de bak bij haar. Resultaat een hinnekende merrie. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. Pip brak zowat de stal af toen Natas afgespoeld werd meneer stond tegen de trailies aan de te steigeren zucht

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:43

Jaaa vriendjes mag je niet uit elkaar halen :=

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:44

Ken dat als ik Finn uithaal en Cup laat zitten in de weide geen enkel probleem, omgekeerd moet ik Finn echt in de stal steken of die zou van uit frustratie de boel afbreken (of zoals vorige keer proberen de voer ton te plunderen) :') . Gelukkig komen ze wel beide zonder probleem mee om te wandelen, fietsen etc... Cup is enkel meer van "i don't care" "etennnn" :') .

Bones mee gaan wandelen, ik ga zelf nooit met bit gaan wandelen al vanaf het begin niet. Dus gewoon oefenen en proberen :) .

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:48

Als Natas uit het land gehaald word dan rent ie eerst hysterisch rondjes. Natas staat te bleren vijf minuten lang.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:00

Hij is zo rustig maar het bos heeft hele smalle paadjes en dan wil ik controle houden. Zo kan hij aan een halstertouwtje en halster lopen maar als ik ga rijden naderhand ga ik denk ik ook eerst in stap ernaast met z'n tuig en dan heeft hij sowieso z'n bit in. Heb nog nooit met een bit gewandeld en tot nu toe geen reden gehad de eerste keer maar weet niet, misschien voelt het veiliger. Ben gewoon bang dat er door mij iets gebeurt met iemand anders of hem. Maar het zit een beetje tussen mijn oren denk ik.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:40

Arme Pip!

Knappe Bones!

Feike vind het wel best om bij zijn vrienden weg te moeten voor werk. Want waar gewerkt wordt, zijn brokjes :=

Ik geef Feike dagelijks Vitamine E + Selenium door zijn brokken, om uit te proberen. Ware het niet dat meneer nu echt een hittepetit kan zijn :oo

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:14

Heeft hij een selenium tekort? Want teveel is giftig. Vandaar dat we alles testen nu zodat er geen een overdosis krijgen.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:25

Bij Storm waren we ook bang voor een vitamine tekort. Die heeft nu een kuur van 2wk gehad. Dat lijkt toch geholpen te hebben. De da gaf het advies om dan over te gaan op Equilin brok. Is vitamine brok maar zit verder niks in waar ze dikker of pittiger van worden.

Vanmorgen voor het eerst een buitenrit met zijn viertjes gedaan. Ik reed achteraan maar omdat de andere paarden ergens bang waren ben ik voorop gaan rijden. Toppertje die Storm!!!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:49

Ik ben toch liever voorzichtiger met wat ik voer, niet zomaar voeren als er geen tekorten zijn. Cheyenne haar bloedtest is ook terug. Ook selenium tekort en vitamine e tekort, rest was goed. Dus zij krijgt haar tekorten bijgevoerd maar verder niets.

Ben vandaag bijna van Bones afgevallen. Hij deed zo'n soort poging tot steigeren en opzij springen omdat hij z'n zin niet kreeg maar stopte op het moment dat ik mijn balans en beugel verloor. Even blijven staan en weer doorgegaan maar pfoe dacht ff poedersuiker ik ga vallen op de harde weigrond. Maar hij bleef braaf even staan op dat moment :+ Verder was hij lief en hij loopt al meer verzameld. Alleen is hij niet zo stabiel in draf. Laat de DA maar eens komen, hij scheen even onregelmatig te zijn in draf dus beter voorkomen dan genezen... Zo is er toch altijd wat met de paarden

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:17

Goh af en toe eens bijna naast je paard liggen is ook eens goed voor het evenwicht :') . In 4 jaar tijd wel maar 2 of 3 keer van Jack gerold gelukkig waarvan 1x zonder zadel dat ik er letterlijk afgleed daar kon hij niks aan doen := .

Hopelijk is het niet te erg van Bones!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:20

Selenium teveel geven gebeurt niet snel, Vitamine E & Selenium kan echt een goede ondersteuner zijn (ook voor een Bones bijvoorbeeld) :)

Hier vandaag ook weer lekker gereden, Milan en Narolo. En vriendlief ook nog tijdje op Milan, ging erg leuk weer!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:06

Wat Leonoor zegt; baadt het niet dat schaadt het niet :)

Balen van Bones, hopelijk is het niet te ernstig!

Wat fijn Leonoor :)

Ik heb alleen met Feike geknuffeld :)
Afbeelding

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:19

Hij ziet er steeds meer volwassen uit :j

Nou die silver merrie van ons had een zwaar selenium te kort, zo erg zelfs dat de DA zei dat dit al van ver voor ze bij ons is moet zijn. Die wordt nu dus hard bijgevoerd. Guess had ook een tekort maar veel minder. Cheyenne had een beetje te kort maar minder dan Guess. Dan ga ik toch niet meteen alles goed bijvoeren zonder hun waarden te weten. Bones laat ik wel ff bloed trekken. Vitanime E is geloof ik niet zo schadelijk in grotere hoeveelheden dus dat ga ik maar eens bestellen en wellicht ook wat magnesium. Ze krijgen nu allemaal sowieso 1x per dag een schep brok met lijnzaadvlokken, knoflook poeder (niet te veel) en olie. En daarbij dan selenium maar ook niet te veel omdat niet alle paarden al bloed onderzoek gehad hebben. De veulens krijgen apart veulenbrok met olie enzo zonder selenium. Dan krijgen ze toch nog iets aan vitamines binnen van de brok buiten hun ruwvoer. Ze zijn niet dun maar ik wil ze toch een beetje een boost blijven geven. Alleen maar 1x per dag omdat ze geen beweging krijgen (ze staan wel op wei maarja, uit zichzelf gaan ze niet bewegen als het even kan).

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:28

Hier ga ik misschien ook ooit nog eens magnesium bestellen en terug nieuwe lijnzaad kopen :j . Welke olie doe jij er over hier is het gewoon plantaardige of ik pak appelazijn :) .

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:55

Gewoon zonnebloemolie. Appelazijn heb ik ook wel eens gegeven. Ik waste daar Mello wel eens mee, werkte best goed voor een mooie vacht.