[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kerry_Tinker

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:03

Ja het kan altijd ineens gebeuren, goed veel ruwvoer geven en zorgen voor genoeg vers water, het mag niet te lang duren ivm uitdroging, maar als ze een verhoogde temp. hebben zou ik altijd meteen de da bellen..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:18

@hetlevenwint Bij een andere bestellen misschien? Weet niet of die ook een wachtlijst hebben alleen.

Wauw Hongarije, dat is een eind. Maar dat de eigenaar haar zo graag wilde is dan wel heel duidelijk dan! Wat fijn dat ze het zo goed getroffen heeft :)

Heeft je paardje toevallig ergens van iemand voer kunnen krijgen ofzo? Of misschien een nieuwe baal hooi open die wat meer eiwitrijk is ofzo?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 22:34

We hebben hier denk ik geen gepaste thermometer. Ga het ook nog even nakijken.. Zien of ik morgen een hoopje van haar vind. Ze staat al even niet meer op de wei, en mocht er vandaag terug op, maar dat gras is allesbehalve rijk en grotendeels al kaalgevreten.

Voer over de draad gooien lijkt me erg sterk. Paarden staan niet langs de straatkant. Ze krijgen regelmatig ruwvoer, maar we zijn niet altijd thuis, dus onbeperkt lukt ook niet echt, maar we doen ons best. Ga sowieso eens nakijken om een goed slowfeed systeem te vinden.

Er is nochtans echt niets anders. Ze doet ook normaal en ik merk echt niets vreemd aan haar.. Eet ook gewoon enzovoort.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:38

Kaat van slowfeeder zo een net ophangen, ik wil ook een kopen weet enkel nog niet waar :).

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:39

Slowfeed is snel gemaakt, een clico inzagenen dan hooi in de clico, word er ook niet geknoeid.
Maar het maakt niet uit wat voor gras, als het erg nat is, dan kan dat al doorwerken naar natte poep

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 22:44

Ja, ik heb al een idee hoe ik het wil doen en weet waar ik het moet komen. Alleen zijn de centjes er niet. :(
Goed om te weten, Andrea! Ga zien hoe het morgen is. Geen idee of ze de wei op gaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:02

Ik ben nu aan het werk, maar ik beloof dat ik hier vanavond zal schrijven wat bij Caily de oorzaak van haar platte mest was

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 07:12

Heb je der mest gecontroleerd op zand?
Kuurtje psyllium of sandclear

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:48

Karlijn :(:) Snel gegaan zeg!!
Nog 1 nachtje slapen *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:33

ik denk dat ik nu in een depressie ben gestort... als ik NIET kan slapen is het goed mis... ik heb niet kunnen slapen gister.. en heb tot 4:00u alles geprobeerd.. wijntje noem het maar op.. pas om 4 uur nog even oogje dicht gedaan, maar zo licht en woelig!

Ik ben echt blij met waar Diaz staat.. maar het is echt een verlies!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:22

:(:) Komt goed :(

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:23

Schop onder je kont geven Karlijn.
Tis een hele zware periode. Maar je moet bedenken dat je dit voor haar en jezelf hebt gedaan. Ik vind je heel dapper. Hoe zijn je verzorgmeiden er onder?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:24

Is ook moeilijk Karlijn!

Kaat als je temperatuur opneemt bij Tinky, wel een touwtje aan de thermometer doen he!
Bah er is een paardenbeul actief in de regio waar Gijs staat.. Bewerkt paarden met mes en snijdt manen af. Schijnt vannacht weer wat gebeurt te zijn, Krijg er zwaar de kriebels van! Zal jij ook wel last van hebben Andrea, of niet?

Spannend hoor Niene!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:28

Snackie schreef:
Slowfeed is snel gemaakt, een clico inzagenen dan hooi in de clico, word er ook niet geknoeid.
Maar het maakt niet uit wat voor gras, als het erg nat is, dan kan dat al doorwerken naar natte poep

Jack gaat daar mee gaan voetballen en ze hebben een scheve hoofdhouding dan. Ben meer fan van een net en zelfs nog meer van een box maar ja Jack loopt daar overal mee rond ook al leg ik dat vast. :')

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:28

Niene zo leuk voor je! Hoop dat het snel morgen wordt!
Hier hoop ik ook dat het snel morgen wordt, weer naar Kerry toe! Wel afkicken nu is gewoon niet zomaar zelf naar hem toe kan.. Morgen rijdt vriendjelief weer taxi.. Hopelijk toch snel weer zo mobiel dat ik alles zelf kan!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:30

jorretje schreef:
Is ook moeilijk Karlijn!

Kaat als je temperatuur opneemt bij Tinky, wel een touwtje aan de thermometer doen he!
Bah er is een paardenbeul actief in de regio waar Gijs staat.. Bewerkt paarden met mes en snijdt manen af. Schijnt vannacht weer wat gebeurt te zijn, Krijg er zwaar de kriebels van! Zal jij ook wel last van hebben Andrea, of niet?

Spannend hoor Niene!

Het houdt ons wel bezig. T komt zo dichtbij.. brr

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:31

Of een soort vierkante bak neerzetten met een gaas dr over

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:32

Oh afgrijselijk zo'n dierenbeul.. Hoe kan het toch dat mensen tot zulke dingen in staat zijn....hier heb ik er nog niet van gehoord, maar leef met jullie mee dames, dood eng....

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:34

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:40

Sorry dames, gisteren is het er niet meer van gekomen :o

Caily was sinds begin deze maand ook wat aan het kwakkelen met d'r mest, de afgelopen weken echt overwegend veel te dun, ene dag minder heftig dan de andere, maar goed was het zeker niet. Ze had eind oktober nog een kuurtje psyllium voor zand gehad, begin november ontwormd met Pramox, de zwaarste -en uitgebreidste- wormenspuit. Dus dat was eigenlijk voor mij niet het eerste waar ik aan dacht. Ik ben gestopt met bijvoeren, maar ook dat maakte geen verschil.

Dus maandag dierenarts gebeld. Die kijkt altijd als ze ge-ent wordt in d'r mond hoe het erbij staat (in oktober dus bij ons), vorig jaar had ze opgeschreven dat Caily wat ruimte had tussen twee kiezen. Toen is er een tandarts bij geweest, die vond het "wat meevallen" en heeft enkele haakjes en wat hoogteverschil geveild, maar niet iets verontrustends gezien volgens hem, controle eens per jaar zou genoeg moeten zijn. Afgelopen oktober liet Caily zich door de dierenarts niet zo makkelijk in de mond kijken, maar uiteindelijk wist ze te zeggen dat tm de derde kies het er goed uitzag en omdat ze drachtig is raadde ze aan de behandeling dit jaar over te slaan.

Maar het eerste waar zij aan dacht na mijn telefoontje met dat Caily dunne mest had en het lezen van haar dossier, was die ruimte tussen die kiezen het eerste waar ze aan dacht.

Die ruimte tussen de kiezen, diastasen genoemd, gaat ruwvoer tussen zitten, met alle gevolgen van dien. Het drukt, veroorzaakt ontstekingen, kortom, pijn. En daarnaast, ze kan niet meer goed kauwen, dus slikt haar ruwvoer te snel door, wat zorgt dat het niet goed verteerd kan worden, haar stofwisseling wordt verstoord, en dat zie je dan aan de diaree die ze had.

Dus maandag is Caily met enige spoed behandeld door de tandarts, niet leuk, zeker niet omdat ze drachtig is, maar wel hoognodig. Mijn dierenarts is ook tandarts en had gelijk tijd, dus daar was ik erg blij mee.

Het ruwvoer hier op stal is te grof voor Caily nu, daar moet ze te lang op kauwen (net als alle paarden), en dat is op zich juist goed, maar in dit geval is de kans dat het vast komt te zitten tussen de diastasen te groot. Dus ze staat nu apart en krijgt fijn hooi. Een paardengebit groeit gewoon het hele leven, dus er is kans dat de diastasen vanzelf sluiten ze dan gewoon weer terug kan op het groffere ruwvoer. (vraag is alleen of ik die gok moet nemen, nog eens behandelen als het weer mis gaat met groffer voer, zie ik zolang ze drachtig is niet zitten).

Dus kortom, als paard last heeft van de stoelgang, behalve zand en wormen, ook gebit laten checken en daarbij kritisch kijken naar je ruwvoer, naar de kwaliteit (zuurgraad, vocht enz), maar ook naar de grofheid. Al los je als het probleem er eenmaal is dat natuurlijk niet op als je zonder behandeling fijner gaat voeren.

Bovendien, grof voeren is over het algemeen juist goed, dus als het niet nodig is fijner te voeren vooral niet doen!

Hier op stal is nog een merrie met hetzelfde probleem. Na haken en hoogteverschillen zijn diastasen het meeste voorkomende probleem in de paardenmond. Desalniettemin controleert/ziet niet elke tandarts dat. Vanwege de ontsteking die er vrijwel altijd bij zit is een diastasen schoonmaken zonder verdoving ook haast geen doen (gebeurd met water buisje met enige druk erop), dus wees daar alert en kieskeurig op bij kiezen van een tandarts. Die vorig jaar bij Caily is geweest heeft het dus niet gezien/vermeld. Want de problemen die Caily had kunnen zeker niet in deze korte periode ontstaan zijn!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:27

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:29

Ik snap je verhaal volledig. Fijn dat dat iig is opgelost. Kan best een pijnlijk iets zijn idd

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:03

Hier is Dana ook wel eens aan de dunne. altijd als ze te veel kuilgras gegeten heeft.
straks weer over op hooi als ze er weer last van heeft

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:07

Jeetje Karlijn dat is ver! :wow: Maar dat bewijst alleen maar dat ze veel voor haar over hebben, ook leuk dat ze je op de hoogte houden! :)

Ik heb wel een vraagje aan jullie, Dublin word vrijdag geschoren maar we zijn er nog steeds niet uit welk patroon.. Mijn instructrice raadt een jachtpatroon aan, en mijn meninstructrice juist weer een streeppatroon. Ik dacht zelf eerst ook aan een jachtpatroon, maar wil nu denk ik eerst die streep doen en dan kan ik hem altijd nog nog een keer laten scheren als het niet bevalt.

Dublin staat overdag buiten en 's nachts binnen, het is de bedoeling dat ik hem gewoon door ga rijden in de winter bij een manege waar we gebruik kunnen maken van de binnenbak. Ik heb 2 bucas dekens en 2 nieuwe staldekens van 150g, ook is een gevoerde uitrijdeken bestelt. Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:38

Sterkte Karlijn.

Jullie gaan erg snel. Om nog even op mijn tripje terug te komen.
Ja het is er wel veilig, niet minder dan andere europese landen. Het is er wel kouder, maar niet extreem kouder dan nl soms kan zijn in januari. Goed inpakken dus. Het is weer heel wat anders dan het toeristische. Ik verblijf ook niet in toeristenhotels oid maar echt tussen de mensen zelf. Erg leuk en nieuw voor mij. Het wordt lekker wandelen in de bergen, paardrijden, eten, winkelen en vooral cultuur.

Ik heb te horen gekregen dat ik vandaag de sleutel kan ophalen en mijn huurcontract kan tekenen.
Het is afgelopen tijd erg hectisch geweest. Daardoor wat minder met Vlinder kunnen doen. Wel ben ik bij haar wezen kijken en ik pak het vanzelf weer op als mijn eigen leven weer in wat rustiger vaarwater terecht is gekomen. Dus als ik lekker weer gesettled ben ipv in huis weer wonen bij mijn moeder.

Maar Vlinder is echt een schat, we hebben al een wandelingetje gemaakt met bitje in. Zonder moeite.
Ze staat toch lekker 24/7 buiten en is al echt een beertje <3