[TI] Welke hengst voor dekking 2007?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re: Welke hengst voor dekking 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:32

damn.. meiden wat een narigheid.. sterke allemaal!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:55

Keeva schreef:
Verdrietig Kyara is vanochtend hengstig gespoten, de tweeling zat er nog steeds .... Scheve mond

Vind het echt behoorlijk k*t ....

Is het ook... Ach gut

Het is aan ons te beslissen wat we hiermee doen...

Het kan soms ook goed gaan, maar soms ook niet...

Moeilijk, moeilijk dit soort kwesties...

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:56

Dat risico neem ik liever niet, Dienie .... dan maar uithuilen en opnieuw beginnen ! Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:10

Ach gut

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:59

Keeva balen dat ze er allebij nog zaten. Maar idd, het verdriet dat je er nu van hebt is minder dan na 9 - 10 maanden dracht en 2 complete maar dode veulens.

Katinka wordt woensdag gescand.. Ze is dan 14 dagen, en mochten er dan 2 op zitten is er nog een mogelijkheid dat ze misschien uit elkaar te rollen zijn. Bij oudere merries is het namelijk volgens mij veearts dat als ze eenmaal een 2-ling dracht hebben gehad, ze een groter risico hebben om dit vaker te krijgen. We had ze tijden het dekken maar 1 groot ei, dus de kans dat er 2 vruchtjes zitten is in ieder geval kleiner dan 2 jaar terug..

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:01

Voor jou ook weer spannend, hé Mariska. Het wordt vast één prachtig veulen !

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:47

Ireen dikke knuf meid.
Bale hoor maar je gezonde verstand zegt dat dit beter is.
En net wat Leo zegt
Bassie doet haar lekker troosten meid.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:51

Keeva heel veel sterkte gewenst, erg balen dat de tweeling niet vanzelf gereduceerd was Verdrietig

Hoo pdat het de volgende keer gewoon gelijk goed is! ik ga voor je duimen!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:55

Thanks dames ... ben al een beetje over de eerste teleurstelling heen. Kyara deed het goed vanavond, niet te veel last van de spuit gelukkig.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:59

Gelukkig meid.
Want al je kind zich rot voelt voel je het zelf ook.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 01:27

Nou, toen ik vanochtend de veearts belde voor Mira's scanafspraak, konden ze vandaag ook komen.... heb maar gezegd dat ze vanochtend welkom waren.
Een ding is zeker, Mira heeft geen 21 dagen cyclus.... Haha! Geen idee wat voor een wel, moet ik gaan uitrekenen.
Zat er een vruchtje? Natuurlijk NIET, 16 dagen na de laatste dekking zat er gewoon een EI van 5 CM! Had ik met 18 dagen laten scannen, dan was het ei weg geweest, en had ik het naast me neer kunnen leggen, nu dus niet.......
Lang verhaal -> kort. Mijn meiden staan toch weer bij Drum, Mira zag hem, deed haar staart omhoog en ging staan pissen. Samen met hem in de bak deed ze gelijk haar staart opzij en HOPPA, het vluggertje was zo voorbij.....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:31

Keeva; gelukkig was je meisje gewoon rustig gisteren, het is allemaal niet niks.. maar volgende keer gaat het vast en zeker gewoon helemaal goed!

Mira dus niet drachtig, maar wél een mooi ei! Dus weer meteen bij Drum *LOL*
Ik heb zo het idee dat Darlahs cyclus ook niet echt normaal is.... máár we zien het woensdag *zenuwt*. zou het wel fijn vinden als ze van het weekend thuis zijn als Grainey komt...

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:08

Dat is dan een geluk bij een ongeluk KMD!
*zit nou in de stress omdat ik bang ben dat ik Missy's hengstigheid heb gemist* Rolleyes

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:03

Oei, KMD, je was dus net op tijd!!! En ze is gelijk gedekt, dus da's mooi! Achja, die cyclus, bij Mirthe klopte het ook niet echt...
Hopelijk draagt ze nu wel!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:15

daarom scan ik dus steeds op 16 dagen Clown tinkerbell die wisselt van cyclus als gek namelijk, vorig jaar is ze op dag 16 gescand, op dag 17 gedekt en dag 18 al niet meer hengstig, en drachtig Haha!
véél te riskant dus om te wachten!
angel daarentegen heeft een cyclus die langer is dan 21 dagen Clown

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:23

grrr schreef:
Hopelijk draagt ze nu wel!

Sjouwen zal ze! Knipoog
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 19-06-07 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:24

Ik kan echt pas morgen scannen Boos! en pas donderdag wegbrengen..
dus anders moeten ze d'r maar hengstig spuiten bij de hengst.. zal niks anders op zitten Boos!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:27

Misschien hoef je haar wel helemaal niet weg te brengen Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:33

Aan degenen die hengstig (willen) spuiten, wat is eigenlijk jullie beweegreden om dit te doen? Ik lees het steeds meer vandaag de dag, lijkt wel of er erg makkelijk naar gegrepen wordt.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:35

Cheveyo schreef:
Aan degenen die hengstig (willen) spuiten, wat is eigenlijk jullie beweegreden om dit te doen? Ik lees het steeds meer vandaag de dag, lijkt wel of er erg makkelijk naar gegrepen wordt.

nouja, als je nét te laat bent.. moet je je merrie dus óf een paar weken laten staan en dan zit je al meteen later in het seizoen. Bovendien heb ik van meerderen gehoord dat hengstig spuiten totaal geen kwaad kan (iig niet voor een keertje Knipoog )

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:36

KootMiraDrum schreef:

misschien niet, maar durf te wedden van wel...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:38

Wat vinden jullie dan een te-laat-in-het-seizoen-veulen/dekking?
Mijne is nu naar de hengst, kan niet zien of ze al hengstig is, ze toont heel weinig. Kan best zijn dat ze in juli pas gedekt wordt en dan heb ik een juni veulen als alles goed mag gaan. Kan er niet bij dat dat te laat is. Mijn eigen tink is zelf van juli, doet het super!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:46

Mazzel-meid schreef:
KootMiraDrum schreef:

misschien niet, maar durf te wedden van wel...

Als ze in alles Mira nadoet wel ja, maar probeer van het positieve uit te gaan. Lachen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:01

Cheveyo schreef:
Mijne is nu naar de hengst, kan niet zien of ze al hengstig is, ze toont heel weinig. Kan best zijn dat ze in juli pas gedekt wordt en dan heb ik een juni veulen als alles goed mag gaan. Kan er niet bij dat dat te laat is. Mijn eigen tink is zelf van juli, doet het super!

idd weet dat ook nog van verzorgwelshje die ging gewoon naar hengst en heeft daar uiteindelijk 3 weken gestaan Ja. Hebben haar toen ze hengstig was echt veel bij de hengst gelaten tot ze afsloeg en toen voor scan nog en was meteen raak en niet zo vaak op en neer hoeven... Moet natuurlijk ook wel plek zijn bij de hengst Knipoog

Ik kan mij meis moeilijk missen Ach gut , maar denk dat ik haar toch liever laat staan Ja (misschien dat ik dan wel lekker ook vakantie pak Haha! )

Maar bij het geval van Keeva snap ik het wel Ja een 2ling wil je niet kan altijd gebeuren natuurlijk maar als je het al weet dan idd maar liever eraf laten komen en opnieuw beginnen Ja

Succes iedereen en nog steeds erg spannend allemaal ...

Ik gok dat Darlah dragend is ivm haar gedrag (of dat kwam omdat ze shet stiekum toch gemist had Clown )

Rolleyes Marlijn dat zou balen zijn ... en dat met hengst op het erf Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door grid op 19-06-07 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:02

Cheveyo schreef:

Mengt zich even in de discussie Haha!
Mijn voorkeur gaat uit naar een veulen dat in april, mei of begin juni wordt geboren. Waarom? Vooral omdat ze dan tot het moment van afspenen (5-6 maanden) gewoon buiten in de wei kunnen blijven. Heb je een later veulen kom je al snel met het slechte weer in oktober/november te zitten: merrie en veulen gaan dan vaak weer op stal maar de stal is dan wel een stuk krapper dan toen het veulen net geboren was.

Fayette hebben we 2 jaar geleden ook hengstig laten spuiten. Ze was een maidenmerrie, op een vreemde plek en ondanks dat ik 100% vertrouwen heb in de deskundigheid van mijn DA (die na het scannen mij had verteld wanneer ze hengstig zou zijn) vertoonde mevrouw bar weinig van haar hengstigheid. Gulliver mocht door de tralies heen snuffelen en zij snuffelde terug maar er werd niet geplasd. 4-5 dagen later ramde ze bij het schouwen de tussenmuur er bijna uit. Hengstigheid voorbij. Ik heb er toen voor gekozen om haar hengstig te laten spuiten om het heen en weer gezeul te besparen (toendertijd nog van Dld naar Hollandscheveld) en omdat (eenmaal hengstig gespoten) Noelle en Herman precies wisten wanneer ze hengstig zou moeten worden en haar eisprong zou moeten hebben. Een paar dagen na het spuitje was ze ook echt goed hengstig en is ze gewoon gedekt.
Volgend jaar gaat Fayette weer gedekt worden maar ik denk dat we deze keer geen extra hulpmiddelen nodig hebben Clown (sinds 2 weken staan ze weer op de zomerwei en mevrouw dacht "Oeh, vreemde omgeving! Laat ik gelijk maar vreselijk hengstig worden" Haha! )