[TI] Hengstenshow 8 april

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:36

Dan is het inderdaad verplicht Vasthi. Maar kan me bij sommige 2 jarigen best voorstellen waarom die een bitje in kregen.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:55

Maar waarom wordt er thuis dan niet geoefend met een bitje.
Zelfs een veulen kan je laten wennen aan een bit.
Dus waarom niet een twee jarige.??

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:00

dat bedoel ik Ariebren. Sommigen wist niet wat hun overkwam in hun nog zo poezelige mondje..

Vasthi

Re: Hengstenshow 8 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:02

Ja, oefenen thuis lijkt me wel een vereiste.....maar zelf zou ik het toch eerst proberen met een scherper inwerkend halster (zo'n Voesthalster ofzo).

Overigens doe ik het die voorbrengers niet na je moet het beste uit het paard halen, maar mag hem niet loslaten.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:16

Het enige wat die voorbrengers kunnen is hard lopen.
Als je de foto's en filmpjes bekijkt dan zie je ze vaak een fout maken. Ze houden het paaard te kort vast en met de verkeerde hand.
Het touwtje houd je in de buitenhand en met de binnen hand weer je het paard af.
Een goede draf is bij een echte Tinker niet afhankelijk van de snelheid. Maar de voorbrenger moet de achterhand actie eruit zien te halen.
Een aanjager heb je bij een geoefend paard niet nodig.
Een paard moet op commando overgaan in draf.
Daarom gaan de paarden bij de grote stamboeken, zoals het KWPN, Friesen, Arabieren bij een voorbrenger in training.
Soms wel voor drie maanden.
Kost wat Euries maar geeft extra punten tijdens de show.

Bonte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:30

Ariebren schreef:
Daarom gaan de paarden bij de grote stamboeken, zoals het KWPN, Friesen, Arabieren bij een voorbrenger in training.

Daar heb je punten, maar veel zijn er niet goed geoefend en in training geweest, dus extra moeilijk voor de voorbrengers.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:33

is ook moeilijk voor de voorbrengers inderdaad maar oefen dan vantevoren even met je paardje thuis. Alleen al voor het dier zelf is dat fijner lijkt me.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:35

Ariebren schreef:
Het enige wat die voorbrengers kunnen is hard lopen.
Als je de foto's en filmpjes bekijkt dan zie je ze vaak een fout maken. Ze houden het paaard te kort vast en met de verkeerde hand.
Het touwtje houd je in de buitenhand en met de binnen hand weer je het paard af.
Een goede draf is bij een echte Tinker niet afhankelijk van de snelheid. Maar de voorbrenger moet de achterhand actie eruit zien te halen.
Kost wat Euries maar geeft extra punten tijdens de show.

Mee eens hoor, maar bij het Kwpn worden de hengsten ook los gelaten en dan beoordeeld ik vind dat ook een goede zaak,

En het voorbrengen nee ze doen het niet perfect daar ben ik het mee eens maar ik doe het niet beter als ze dus ik ben blij dat ze er zijn,
En ja in biggels zijn groep waren alle 4 de hengstjes bang niet alleen van de zweep maar ook de omgeving en een vreemde helpt behoorlijk mee,
Ik vind het ook niet zo heel raar dat ze bang zijn het zijn nog echte jonkies die alles moeten leren, ik zie dit als een mooie leer ervaring.

Wij gaan voor volgend jaar zeker meer oeffenen met voorbrengen, of we het zelf gaan doen weet ik niet, maar proberen gaan we het wel,

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:36

Dus dan moet je de uitslag/score accepteren.
Maar ik heb ook ervaren bij een niet geoefende merrie dat ze precies deed bij de voorbrenger wat mij niet lukte.
Gewoon gaan staan en gaan lopen en draven op zijn commando.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:40

Ariebren schreef:
Maar ik heb ook ervaren bij een niet geoefende merrie dat ze precies deed bij de voorbrenger wat mij niet lukte.

O maar dat doe ik ook en ben het daar ook mee eens kies je voor een voorbrenger moet je de uitkomst accepteren, de mensen die het deden zijn er veel vaker bijgeweest dus de meesten weten wel hoe ze zijn,
En precies soms kan beter een vreemde met je paard lopen dan je zelf soms wordt het er ook beter van,

En we hadden met Biggels zeker wel geoeffend ook met zweep erbij enzo thuis gaat het prima maar daar is de omgeving vertrouwd, in een onbekende omgeving reageren ze toch altijd weer anders.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:42

Ariebren schreef:

Punten van Mike accepteer ik ook. Heb gistermiddag film nog even terug gekeken, als hij 1 stap normaal gedraafd f gestapt heeft is het een wonder.

Ik heb thuis zeker geoefend met voorbrengen en dat ging goed. Gewoon aan halster.
Maar het was bij hem en velen anderen de omgeving. Eerst tig kilometer op de trailer, andere paarden, publiek, etc. etc.
Ik neem het dus Mike, de voorbrengers, de jury en mezelf absoluut niet kwalijk.
Volgend jaar wellicht weer een jaar.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:49

Daarom moet je zo'n kleine ukkepuk oefenen in vreemde situaties.
En vooral op vreemd terrein, zorg ervoor dat een vertrouwd persoon met die ukkepuk aan de gang gaat.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:52

Dobbel, ik ben het met je eens. Zij doen het nog altijd beter dan ik het zou doen.

Toch zie je veel fouten. Ik heb bv. de val van Allart op de hengstenkeuring op video. Terwijl hij al uitglijdt staat de voorbrenger nog met de zweep te knallen , maar ja de beste stuurlui.......

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:54

Ariebren schreef:
En vooral op vreemd terrein, zorg ervoor dat een vertrouwd persoon met die ukkepuk aan de gang gaat.

Die ukkepuk van mij kan maar tot oktober bij mij op stal blijven. We mogen maar 1 hengst en die is er al
Dus dan wil ik hem de opfok in doen.

Daarbij komt dat hij in zijn 1e levensmaanden zovaak verhuisd is, dat hij zoekende is naar stabiliteit. Ik geef hem nu eerst even de rust om lekker bij te komen.
Hij is nog onzeker en hangt erg aan dingen die vertrouwd zijn. Een andere jaarling die meedeed staat bij hem in de groep. Was dus voor hem niet leuk om die achter te laten de ring in.

Ik vermoed dat als hij een jaar ouder is, zijn zelfvertrouwen flink gegroeid zal zijn en dan kijken we wel weer verder.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:55

Vasthi schreef:
Dobbel, ik ben het met je eens. Zij doen het nog altijd beter dan ik het zou doen.

Toch zie je veel fouten. Ik heb bv. de val van Allart op de hengstenkeuring op video. Terwijl hij al uitglijdt staat de voorbrenger nog met de zweep te knallen , maar ja de beste stuurlui.......

Dat gebeurde bij Baggio bij de 2e ronde, die werd aangedreven met de zweep terwijl hij de hoek inging. Ik weet dat hij daar de pest aanheeft en sloeg dus uti naar achter en deed tegelijkertijd een sprint richting publiek.
Dat was dus even een hartkloppingsmoment.

Maar simpelweg, ik kan het echt niet. Dus doe ik het ook niet.

En nu helemaal niet met mijn knie

Mero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:55

Als je met je paardje naar de keuring gaat dan zul je hem of haar vast goed kennen, en dus zijn reactie op bepaalde factoren kunnen voorspellen.

Ik zeg altijd tegen de voorbrenger hoe hij mijn paard het beste voor kan brengen. "Gebruik weinig zweep, jaag ze niet teveel op". Of geef haar ruimte, gebruik veel zweephulpen erachter etc.. In negen van de tien gevallen zag ik dat de voorbrenger en aanjager wel rekening hielden met wat ik heb gezegd.. Zoals vorige zomer in Houten bij het voorbrengen van mijn veulen. Vaak zie je dat veulens teveel worden opgejaagd waardoor ze alleen maar in galop door de baan gaan. Ik had gevraagd of zij afstand wilde bewaren en de moeder in een niet te hoog tempo wilde laten draven. Dit gebeurde, en het veulie kon mooi meekomen in zijn eigen draftempo in plaats van galop. Prima, geregeld zo.

Dus, ondanks het feit dat je het voorbrengen grotendeels uit hand geeft kun je zelf een heel stuk meedenken. Het is voor voorbrengers moeilijk om het beste eruit te halen als je niet weet wat het beste van het betreffende paard is! Ik hoor vaak mensen achteraf klagen dat hun paard niet heeft kunnen laten zien wat hij kan omdat hij geremd werd of teveel opgejaagd etc. Zeg dan van tevoren duidelijk wat je wel wilt zien!

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:57

Precies staan aan wal, en dat is toch altijd wat je hoort naar een keuring, een hoop kritiek terwijl je het zelf niet beter kan,

Ariebren oeffenen op vreemd terein ik zou het graag doen, maar ja ik zou niet weten waar ik heen moet om dat te doen,

Monique_2 hier heb je een heel goed punt. daar ben ik het wel mee eens,

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:58

Leonoor schreef:
Ariebren schreef:

Die ukkepuk van mij kan maar tot oktober bij mij op stal blijven. We mogen maar 1 hengst en die is er al
Dus dan wil ik hem de opfok in doen.

Daarbij komt dat hij in zijn 1e levensmaanden zovaak verhuisd is, dat hij zoekende is naar stabiliteit. Ik geef hem nu eerst even de rust om lekker bij te komen.
Hij is nog onzeker en hangt erg aan dingen die vertrouwd zijn. Een andere jaarling die meedeed staat bij hem in de groep. Was dus voor hem niet leuk om die achter te laten de ring in.

Ik vermoed dat als hij een jaar ouder is, zijn zelfvertrouwen flink gegroeid zal zijn en dan kijken we wel weer verder.

Bij mij is er altijd een plekje vrij voor een mooi hengstje.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:05

Afbeelding

Dit is mijn veulen/jaarlingen opvang.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:13

de weg?

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:25

Nee, dat ze weer terug kwamen en ik toevallig mijn fototoestel op zak had,

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:50

Voor mij was het ook allemaal nieuw, net als voor het paard,dus voor beide een mooi leermoment.
Erg veel kun je niet zeggen als je paard overgenomen wordt, dan nog maar hopen dat alles aankomt.
Ook inderdaad dat ze elkaar ineens missen, Wannes stond buiten zijn maatje te roepen.
Ach, volgend jaar zien we wel weer, ik ga hem er in ieder geval aan wennen dat een zweep knalt.
Nu maar hopen dat ie niet weer onderweg over de stang gaat hangen

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:51

maar coydog, jij wist toch al hoe keuringen gaan? Mo is toch vorig jaar geweest en Wanagi als veulen of niet?

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:55

Ja, maar dat waren toch voorbrengers van een ander slag, wat ze anders deden weet ik niet maar kwam toch heel anders over.
Aanjager bleef ook meer/vaker in het midden staan.
Als je naar het paard van een ander kijkt, bij andere keuringen, kijk je toch meer naar het paard dan naar wat de voorbrengers doen.
Laatst bijgewerkt door coydog op 12-04-06 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:57

oh die heb ik niet gezien (was er niet) maar ik ken alleen deze voorbrengers die er altijd zijn. Neem aan dat het toch hetzelfde principe is toch? rondje lopen en opjagen met zweep of centenbakkie?