Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
je moet het beste uit het paard halen, maar mag hem niet loslaten. Ariebren schreef:Een aanjager heb je bij een geoefend paard niet nodig.
Een paard moet op commando overgaan in draf.
Daarom gaan de paarden bij de grote stamboeken, zoals het KWPN, Friesen, Arabieren bij een voorbrenger in training.
Soms wel voor drie maanden.
Ariebren schreef:Het enige wat die voorbrengers kunnen is hard lopen.
Als je de foto's en filmpjes bekijkt dan zie je ze vaak een fout maken. Ze houden het paaard te kort vast en met de verkeerde hand.
Het touwtje houd je in de buitenhand en met de binnen hand weer je het paard af.
Een goede draf is bij een echte Tinker niet afhankelijk van de snelheid. Maar de voorbrenger moet de achterhand actie eruit zien te halen.
Een aanjager heb je bij een geoefend paard niet nodig.
Een paard moet op commando overgaan in draf.
Daarom gaan de paarden bij de grote stamboeken, zoals het KWPN, Friesen, Arabieren bij een voorbrenger in training.
Soms wel voor drie maanden.
Kost wat Euries maar geeft extra punten tijdens de show.
Ariebren schreef:Dus dan moet je de uitslag/score accepteren.
Maar ik heb ook ervaren bij een niet geoefende merrie dat ze precies deed bij de voorbrenger wat mij niet lukte.
Gewoon gaan staan en gaan lopen en draven op zijn commando.
Ariebren schreef:Dus dan moet je de uitslag/score accepteren.
Maar ik heb ook ervaren bij een niet geoefende merrie dat ze precies deed bij de voorbrenger wat mij niet lukte.
Gewoon gaan staan en gaan lopen en draven op zijn commando.
, maar ja de beste stuurlui....... Ariebren schreef:Daarom moet je zo'n kleine ukkepuk oefenen in vreemde situaties.
En vooral op vreemd terrein, zorg ervoor dat een vertrouwd persoon met die ukkepuk aan de gang gaat.

Vasthi schreef:Dobbel, ik ben het met je eens. Zij doen het nog altijd beter dan ik het zou doen.
Toch zie je veel fouten. Ik heb bv. de val van Allart op de hengstenkeuring op video. Terwijl hij al uitglijdt staat de voorbrenger nog met de zweep te knallen, maar ja de beste stuurlui.......
Leonoor schreef:Ariebren schreef:Daarom moet je zo'n kleine ukkepuk oefenen in vreemde situaties.
En vooral op vreemd terrein, zorg ervoor dat een vertrouwd persoon met die ukkepuk aan de gang gaat.
Die ukkepuk van mij kan maar tot oktober bij mij op stal blijven. We mogen maar 1 hengst en die is er al
Dus dan wil ik hem de opfok in doen.
Daarbij komt dat hij in zijn 1e levensmaanden zovaak verhuisd is, dat hij zoekende is naar stabiliteit. Ik geef hem nu eerst even de rust om lekker bij te komen.
Hij is nog onzeker en hangt erg aan dingen die vertrouwd zijn. Een andere jaarling die meedeed staat bij hem in de groep. Was dus voor hem niet leuk om die achter te laten de ring in.
Ik vermoed dat als hij een jaar ouder is, zijn zelfvertrouwen flink gegroeid zal zijn en dan kijken we wel weer verder.
de weg?