[TI] hengstenkeuring 14 januari

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: hengstenkeuring 14 januari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 01:48

Citaat:
AAACCCHHHHHHH, niet nog meer hè....
Marco en ik hebben afgelopen keuring al met minstens 10 tikken rondgelopen van het geregel.....

Laat ons maar eerst organisatorisch storten op de Hengstenshow van zaterdag 8 april bij de Zilfia's Hoeve in Houten.

Wanneer alles goed gaat zijn daar 9 nieuwe hengsten te bewonderen.

Dus ik zou zeggen: TOT ZATERDAG 8 APRIL OP DE ZILFIA'S HOEVE IN HOUTEN!

Als daar genoeg licht is wel

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 07:41

tarmine schreef:
Cheveyo schreef:
nr 9 is Taz du Yota

Dankje

Weetje van wie die is of van welke stal

En wat waren zijn uitslagen

Ik vind het wel een mooi dier

Ik vond het ook een leuk dier jammer dat hij ook niet door de eerste bezichteging kwam..

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:50

Weet iemand waar er ergens een foto staat van de vader van Celtic Mist?

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:09

snowdon schreef:
ik heb yarka wel even voorbij zien komen, maar heb mamauba gemist... helemaal niet bij stil gestaan dat de FTC ook in de ring stond... Herkende sowieso alleen Hanneke daaruit.

Ik heb jou wel gezien hoor. Maar elk keer liep je met een hengst in je handen of was je in gesprek of was ik zelf even bezig. Maar 8 april gewoon een herkansing.
Wie komt er eigenlijk dan allemaal? De tweede grote bokt meeting van het jaar?

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:16

yarka schreef:
Weet iemand waar er ergens een foto staat van de vader van Celtic Mist?

http://groups.msn.com/theSandyRoadRanch/bravehearttinkerhengst.msnw

Afbeelding
Afbeelding
Hij is alleen helaas op 16 december overleden

Ik weet dus nog niet zeker of ik 8 april kom. Dat is namelijk een week of 1-2 voor Fayette d'r uitgerekende datum. Ik beloof dus niks... ik denk dat ik 's ochtends maar eens onder Flet d'r buik ga hangen om te zien of ze kegelt. Als ze niet kegelt kom ik naar Utrecht toe, kegelt ze wel dan blijf ik thuis en hoop ik dat Bonte, FK, e.a. allemaal mooie foto's gaan maken

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:21

flettie schreef:
Ik weet dus nog niet zeker of ik 8 april kom. Dat is namelijk een week of 1-2 voor Fayette d'r uitgerekende datum. Ik beloof dus niks... ik denk dat ik 's ochtends maar eens onder Flet d'r buik ga hangen om te zien of ze kegelt. Als ze niet kegelt kom ik naar Utrecht toe, kegelt ze wel dan blijf ik thuis en hoop ik dat Bonte, FK, e.a. allemaal mooie foto's gaan maken

Met dat probleem zit ik met Magic. Mijn zus is eind februari uitgeteld maar Magic is half maart uitgeteld. Mijn zus woont ik Denemarken dus even snel op kraambezoek gaat dan niet als Magic nog niet bevallen is want ik kan mijn schoonmoeder moeilijk een paar dagen alleen met Magic laten dan want die word gek.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:19

Braveheart overleden??? Hoe komt het?

Tja...Ik wil best graag naar Houten komen (ook al is het van het andere stamboek en is het dik 2,5u rijden ) maar 8 april...en Tinkerbell moet 13 april bevallen...
Zelfs als ze niet kegelt zou ik mezelf lopen opfokken van de stress...want ja...als ze dan begint, dan ben ik natuurlijk nooit op tijd (of leent iemand me zijn privé-jet of - straaljager )

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:06

Mijn merrie staat ook op 11 april met bevallen....Ben met een 20 minuten thuis als het moet.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:14

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:52

frenia schreef:

Dat vroeg ik me toen het pas gebeurd was eigenlijk ook af.
Iemand die het weet?

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:16

Kiara schreef:
frenia schreef:

Dat vroeg ik me toen het pas gebeurd was eigenlijk ook af.
Iemand die het weet?

Ik heb iets gelezen over hoefkanker en datie daarom is ingeslapen...., maar ik weet niet of dat inderdaad klopt.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:01

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:03

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:11

Ik citeer
"Tinker is lief, mooi en heel makkelijk
door JAN VISSER

16 JANUARI 2006 - VELUWE - Meer hengsten dan ooit tevoren verschenen zaterdag op de jaarlijkse keuring voor het Tinker stamboek. Van heinde en verre kwamen de hengstenhouders naar Heerde om hun hengsten door een deskundige jury te laten beoordelen.

Exterieur en beweging van negen van de 25 hengsten voldeden ruimschoots aan de verwachtingen, maar pas na een spermaonderzoek zal hun geschiktheid voor het nageslacht definitief worden bepaald.

Djenges die eigenlijk Doran heet, wil liever niet op de foto. De hele dag is er al met hem gesold en rond een uur of drie ‘s middags heeft de jonge hengst uit Amstelveen er tabak van. Met zijn knie- en spronggewrichten is niets mis en om dat te demonstreren probeert hij in de röntgenkamer een sprongetje, maar Jolande Groenewoud uit Amstelveen houdt haar lievelingsdier goed vast. Het is de laatste test voordat kan worden vastgesteld of Doran van Gipsy Spirit geschikt is om als dekhengst dienst te gaan doen. ‘Het is geen vos, geen bruine en geen koffievos’, vertelt de Amstelveense. ‘Hij is net zo grijs als ik, maar mijn haar is geverfd.’ Vice-voorzitter Linker brengt uitkomst. De zeldzame kleur tussen rood en bruin met hier en daar een grijs stekelhaartje wordt volgens hem roan genoemd.

Kort voor de fotosessie is Djenges door de jury goedgekeurd na een rondje stappen en draven en behaalde het hoogste puntentotaal. Groenewoud: ‘Hij is de beste van de dag. Een compleet, rustig en makkelijk paard waar ik volgend jaar op ga rijden en die ik voor de dekdienst ga gebruiken.’

Tinkers zijn mooie en lieve paarden vindt ze en streelt de zachte naar parfum ruikende manen van haar bonte paard: ‘Ze zijn in België heel populair en worden veel gebruikt om gehandicapte kinderen mee te laten rijden.’

Een eenmaal goedgekeurde hengst blijft voor de rest van zijn leven goedgekeurd, vertelt vice-voorzitter Jan Linker, die erover denkt om zijn naam te laten veranderen in Tinker, daarmee zijn verbondenheid met het ras onderstrepend. De oorspronkelijk uit Egypte en India afkomstige werkpaarden zijn later in Engeland en Ierland gefokt. Ze werden vooral door zigeuners gehouden en alleen geselecteerd op bruikbaarheid. Afstamming interesseerde eigenlijk niemand.

Het Tinker stamboek in Nederland wint aan populariteit. De jaarlijkse Tinker hengstenshow is op 8 april in Houten."
(Foto HENRI VAN DER BEEK)
Afbeelding

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:17

Leuk stuk --> en uit Egypte en India ha ha en dan zitten zich hier af te vragen of ze nu van Ierland of van Engeland afstammen ...

wel benieuwd naar die paardjes in egypte en india dan

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:19

sorry hoor. hoe weet zij nu weer dat haar paard het beste was? bedoel . niemand weer de punten en zij wel? raar

Maar ja. ze staat nartuurlijk altijd in de belangstelling door haar "super " paarden

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:22

Hahahaha, die opmerking van Jan

Dat " de beste van de dag" komt wel een beetje verwaand over......maar een knap peerd heeft ze wel!

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:24

ja ok.. maar op MP zet ze bij haar merrie * djenny*
door dat ze de beste is mocht ze niet meer op de keuring komen OID>> sorry ..

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:26

grid en Cayusejuhh halen idd net de punten eruit waar mijn wenkbrauwen ook even fronsde

Over het overlijden van Braveheart gaan vele verhalen. Voor zover ik weet ging het idd om kanker.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:27

Beste van de dag???? Zeker een beetje door de kou in de war geraakt wat een blehhh opmerking zeg!! Hoe kan ze nou weten van de punten??? Voorkeurspositie afgedwongen? of een l*lkoekverhaal?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:32

Ik kan me wel herinneren dat HJ van de Bijl iets zei over dat Doran zo goed in het Cob-type stond en daar een hoog cijfer voor had. Hij noemde toch ook cijfers? Bij Baggio bijvoorbeeld deed hij dat ook.

Ook al zou hij de beste zijn, dan nog vind ik het een verwaande opmerking.....

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:36

yep daar heb je gelijk in Vasthi!

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:40

fjordkootje schreef:
Ik citeer
"Tinker is lief, mooi en heel makkelijk
door JAN VISSER

16 JANUARI 2006 - VELUWE - Meer hengsten dan ooit tevoren verschenen zaterdag op de jaarlijkse keuring voor het Tinker stamboek. Van heinde en verre kwamen de hengstenhouders naar Heerde om hun hengsten door een deskundige jury te laten beoordelen.

Exterieur en beweging van negen van de 25 hengsten voldeden ruimschoots aan de verwachtingen, maar pas na een spermaonderzoek zal hun geschiktheid voor het nageslacht definitief worden bepaald.

Djenges die eigenlijk Doran heet, wil liever niet op de foto. De hele dag is er al met hem gesold en rond een uur of drie ‘s middags heeft de jonge hengst uit Amstelveen er tabak van. Met zijn knie- en spronggewrichten is niets mis en om dat te demonstreren probeert hij in de röntgenkamer een sprongetje, maar Jolande Groenewoud uit Amstelveen houdt haar lievelingsdier goed vast. Het is de laatste test voordat kan worden vastgesteld of Doran van Gipsy Spirit geschikt is om als dekhengst dienst te gaan doen. ‘Het is geen vos, geen bruine en geen koffievos’, vertelt de Amstelveense. ‘Hij is net zo grijs als ik, maar mijn haar is geverfd.’ Vice-voorzitter Linker brengt uitkomst. De zeldzame kleur tussen rood en bruin met hier en daar een grijs stekelhaartje wordt volgens hem roan genoemd.

Kort voor de fotosessie is Djenges door de jury goedgekeurd na een rondje stappen en draven en
behaalde het hoogste puntentotaal. Groenewoud: ‘Hij is de beste van de dag. Een compleet, rustig en makkelijk paard waar ik volgend jaar op ga rijden en die ik voor de dekdienst ga gebruiken.’

Tinkers zijn mooie en lieve paarden vindt ze en streelt de zachte naar parfum ruikende manen van haar bonte paard: ‘Ze zijn in België heel populair en worden veel gebruikt om gehandicapte kinderen mee te laten rijden.’

Een eenmaal goedgekeurde hengst blijft voor de rest van zijn leven goedgekeurd, vertelt vice-voorzitter Jan Linker, die erover denkt om zijn naam te laten veranderen in Tinker, daarmee zijn verbondenheid met het ras onderstrepend. De oorspronkelijk uit Egypte en India afkomstige werkpaarden zijn later in Engeland en Ierland gefokt. Ze werden vooral door zigeuners gehouden en alleen geselecteerd op bruikbaarheid. Afstamming interesseerde eigenlijk niemand.

Het Tinker stamboek in Nederland wint aan populariteit. De jaarlijkse Tinker hengstenshow is op 8 april in Houten."
(Foto HENRI VAN DER BEEK)

HUH niemand weet zijn exacte puntenaantal dus kan men ook niet weten wie de beste is....Dit gebeurd bewust zodat men niet een hengst gaat uitkiezen op zijn puntentotaal.....vandaar dat hengsten geen premies krijgen

de punten bij Baggio waren voor zijn gangen, dat zegt dus nog niet alles want je mist nog het cijfer voor de bouw....
Laatst bijgewerkt door silas op 17-01-06 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:43

Vasthi schreef:
Ik kan me wel herinneren dat HJ van de Bijl iets zei over dat Doran zo goed in het Cob-type stond en daar een hoog cijfer voor had.

Werd dat echt gezegd? Sta daar dus echt van te kijken... Vond hem niet bepaald als Cob overkomen.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:44

Ja klopt dat is gezecht ja ik kan me dat ook nog goed herrinderen,