[TI] [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kailonne

Re: [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:22

Zo jullie gaan hard ineens. Lees ik een daggie niet kan ik het niet bijhouden

@Mallow: Jack staat op een pensionstal waar ze zoveel mogelijk naar buiten gaan. In de wei of paddock en soms in de stapmolen. Nu met de regen en de harde wind staat hij dus wat meer binnen. En hij was een week of drie geleden opeens nogal jolig " pubergedrag" . Deze week met die harde wind ook niet gereden. Alleen woensdag avond heel even gestapt, maar hij begon weer schrikkerig te worden en ik reageer daar dan ook op door zelf nerveus te worden. (mijn grootste probleem, geen controle en dus "paniek") Dus toen hij weer een rondje rustig rondgestapt had en ik de wind weer hoorde aantrekken ben ik afgestapt en heb ik nog een rondje met hem aan de hand gelopen. Toen de wind het dak erorm liet kraken schrok Jack enorm. Verder ging het goed.
Ik hoop dat ik zondag tijd heb om hem lekker te rijden en dat het dan in ieder geval niet meer zo hard waait.

Alle nieuwelingen in dit topic van harte welkom. Leuke tinkers allemaal. Ik vind ze eigenlijk allemaal mooi.

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:30

ik heb nog even een vraag aan jullie. Jack's manen zijn bovenin erg dik en als ik ga vlechten zie ik dat het echt vettig is bovanaan.
Zou het een idee zijn om bovenop een scheiding te maken zodat zijn manen naar twee kanten vallen?
Ik borstel de manen, als ik de vlecht eruit haal, altijd ook aan de kant waar ze normaal niet hangen zeg maar. Om ze zoveel mogelijk los te maken. Als ik dan ga vlechten zitten de haren boven op toch nog aan elkaar.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:21

Dat vettige in de manen is alleen maar fijn. Houd kou en regen tegen ;)
Naar 2 kanten vlechten kan best, maar de scheiding zal best 'koud' aanvoelen voor hem! Net als dat je zelf een scheiding ergens anders hebt ;)
Bij Diaz hing het ook aan 2 kanten, maar ik wilde haar manenkam met oog op mugjes zo beschut mogelijk hebben, dus vlocht alles 1 kant op. Nu blijft het ook eigenlijk altijd zo als ik het eruit haal ;)

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:29

zooo had alles wel gelezen op mn werk, maar t was iets te veel om te reageren, dus dan maar nu hahaha

yellow fellow is mooi!

Diaz wordt groot zeg!

Mallow had je geen koude foto? wel gave foto's!

hetbommeke nee ik had nog nergens gezet dat ik ging verhuizen hihi. Ik ga naar klein gehuchtje tussen zevenbergen en moerdijk hihi.
ik voer king eigenlijk niet zoveel bij. Hij heeft voer speciaal voor sobere rassen en krijgt soms wat slobber. ik had king eerst heel wat meer gegeven, maar daar werd ie toch wel druk van.

Jackytje jeetje wat heeft zij een knauw gehad zeg! arm paardje!

King heeft ook van dat eigenwijze haar, onderaan gaat t de andere kant op. nu had ik dat mooi al de goede kant op, maar toen kwam de vliegendeken en nu de winterdeken en is het weer eigenwijs!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:37

Wat is een koude foto :D?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:39

.
Laatst bijgewerkt door caroline_max op 09-12-11 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:41

Zo wat een activiteiten hier zeg, ik zal morgen helemaal bijlezen.

Hier goed nieuws;

De veearts heeft geconcludeerd dat het veulen goed vooruit gaat. Ze mag nu weer elke dag voorzichtig op de wei, en dan rustig opbouwen. Vandaag heeft ze dan ook weer even buiten gestaan, en dat kon ze wel waarderen.

Mijn sollicitatie was spannend (hele commissie brr), maar op zich ging het gesprek best lekker. Dat was rond 14.45 afgelopen, en na mij zou nog een kandidaat zijn. Om half 5 werd ik gebeld en ; ik heb de baan *\o/* ! Vet blij dus, en ik ga maandag al een dag meelopen, uitleg krijgen en dingen voorbereiden.

Tot zover de ego-post, morgen meer!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:45

Sandra1984 schreef:
Jackytje jeetje wat heeft zij een knauw gehad zeg! arm paardje!

Ja, nogal ja := Ik heb die week toen ze in de kliniek zat zelf ook afgezien. Eerste dag, ik was helemaal blij dat ik een eigen paardje had, ligt ze de dag erna bijna op sterven.. En toen ik mee ging naar de kliniek, kon ik wel janken. Ze zag er zo beteuterd uit, al die slangetjes.. Ze wou persé naar buiten en draaide constant in haar stal. De eerste dag hier was ze dus ook nogal hyper :P Ben alle sinds erg blij dat alles toch goed gekomen is. Het klinkt raar, maar moest dit niet gebeurt zijn, zou onze band niet zo sterk zijn. Of toch niet zo snel. Inmiddels gaat het prima met haar! Ze is al héél wat ronder, gelukkiger en echt een aandachtszoekertje! Ik weet dat het goed komt, volgende zomer zadel eraf en zo een buitenrit maken. Dàt is iets wat ik heel erg graag zou doen met haar. Aangezien dit eerder niet kon omdat ik nogal op haar ruggengraat zat..

Vandaag buitenrit met haar gemaakt. Ik heb altijd het probleem dat ze haar bit omdraait in haar mond? Dus de ring komt dan naar voren te staan in plaats van van achteren. Is heel irritant, bit zit niet te los. Iemand ervaring hier mee? Mevrouw heeft ook nogal een neiging om naar rechts te gaan. Zat ik lekker te draven en op dat pad heb je aan beide kanten veld. Maar de weg zelf is dieper gelegen. Toen ik ging aandraven maakte ze plots een draai naar rechts en sprong ze op die rand omdat ze persé op het veld wou.. Daarna terug eraf gestuurd, nog eens gedraaft. Deed ze het wéér, maar dan op een gladder stuk, tja haar voet gleed weg. Daar lagen we dan.. Ze was niet zozeer 'gevallen' en ik zat er nog op, maar ze lag neer :P Dan is ze op gaan staan, en deed ze het niet meer.. :=

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:50

goed dat krijg je als je niet oplet :P ik bedoelde had je geen koude voeten? hahahaha ik snapte hem zelf ook even niet :P

nou mn kast is net verhuisd trouwens naar mn nieuwe stal! morgen mn kast opnieuw inruimen..
gelijk kamer luchten daarna waar alles gestaan heeft.. jeetje wat ruikt mijn zadel naar paard!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:53

Lekker toch? Die paardengeur? :P

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 08:06

Dat wel, maar niet in zo'n kamertje.. manlief vond t dan weer stinken hahaha maar die vind mij ook nooit lekker ruiken ala ik van king kom..

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:17

Kaat: Dan is ze hardleers zeg, als ze eerst moet vallen ;)

Caroline: Wat een goed nieuws :D Super zeg, zowel van het veulen als van je nieuwe baan !!!

Sandra: die lucht ken ik. Beetje vies muf. haha

* Negeert alle opmerkingen over dubbele manenkam :+ :Y) Ben benieuwd of de sambal er nog in zit bij Kayleigh en of ze nog weer aan de manen hebben gevreten.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:15

Ik denk dat je de manen van Jack makkelijk naar 1 kant kan hangen hor! Clover heeft een stuk minder haar als jack, die hang ik de ene keer naar 2 kanten, en vervolgens weer naar 1 kant. Houdt de haren soepel en de manenkam wordt niet te zwaar aan 1 kant. Als ik haar manen los heb ( dus in de natuurlijke pose ) hangen ze ook allebei de kanten op :)
@ Diaz ik denk niet dat je de huid in een manenkam bij een paard kan vergelijken met de huid op de schedel van een mens :)

King ook eigenwijs haar :D haha!

Gefeliciteerd met je baan Caroline! En wat fijn van het veulen zeg :)

Kaat wat heb jij een hoop meegemaakt met je paard zeg.. Jeetje.. Gelukkig is alles goed gekomen! Vind jullie een leuk team :)
Bit omdraaien? Hahaha! Wat een clown! Wat voor bitje gebruik je?

Sandra fijn dat de verhuizing goed is gegaan! :)
Koude voeten niet nee, moest een stukkie rennen, en had m'n laarzen aan. Dat was geen succes :P Dus was helemaal warm gerend :D

Hahaha die manen van Kayleigh kunnen nog alle kanten op! En jij hebt dan weer het geluk dat ze van die geweldige krulmaantjes heeft <3

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:54

james_bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:18

Even snel op mijn werk kijken maar Jeetje wat hebben jullie veel afgekletst...
Mooie paardjes gezien die prachtig uitgezwaard zijn.

Prachtige foto's van Clover,wauw!

Gaat nu gauw weer aan het werk!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:47

Mallow schreef:
Kaat wat heb jij een hoop meegemaakt met je paard zeg.. Jeetje.. Gelukkig is alles goed gekomen! Vind jullie een leuk team :)
Bit omdraaien? Hahaha! Wat een clown! Wat voor bitje gebruik je?

Gewoon een enkel gebroken bitje :P Wij dachten misschien om iets straffer te gaan? Een dubbel gebroken ofzo.
Ik dacht er ook aan misschien bitloos te proberen, maar aangezien ze hard is in haar mond, weet ik het niet..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:50

Juist omdat ze hard is in de mond zou je bitloos kunnen overwegen...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:53

Ben het met lotte eens. De werkt dan druk uit op andere plaatsen dan de mond. Ik zou het eens proberen :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:53

_Lot schreef:
Juist omdat ze hard is in de mond zou je bitloos kunnen overwegen...

Ik zou het eens moeten vragen, want ik ben niet de enige die met haar rijd. Moeder rijd er ook op, ik heb echt niets tegen bitloos, maar zou érg benieuwd zijn hoe ze er op zou reageren. Wat voor een bitloos hoofdstel is dan het beste voor haar? (Ik ben nog nietzo in de 'bitloosrij' sector geraakt :P Dus ken er nog niet zo heel veel van)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:56

Dat is echt per paard verschillend!

Afbeelding

Deze werkte voor mij echt perfect!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:00

Ik zou beginnen met een side-pull, dat is een vrij eenvoudig hoofdstel wat elk paard wat met bit gereden wordt wel snapt doordat de druk ongeveer op dezelfde manier is. Gewoon los teugeltje rijden en alleen oppakken als ze moet afremmen is het mooiste. Mocht ze daar nou doorheen gaan lopen kan je een hack-a-more proberen, dat is hetzelfde alleen dan met hefboomwerking. Ook los laten hangen en oppakken als het nodig is, deze kan je iets strenger mee zijn dan een side-pull.

Ik ben zelf begonnen met een stalhalstertje, als die een beetje aansluit op de neus en je wilt niet teveel bochtjes draaien (dan gaat hij scheef), dan kan dat prima. Echter wou ik op den duur wel die krappe bochtjes en toen heb ik een side-pull gekocht, die heb ik nu nog, Luna beleer ik ermee.

Let wel op hoe de neusriem ligt, als hij te laag ligt dan kan je het neusbot breken....

Ik ga maar eens naar stal, zonnetje schijnt hier :) Helaas niet heel veel tijd, maar morgen weer een dag.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:03

Bedankt voor de info Lotte! Ik zal op de uitkijk staan voor een side-pull hoofdstel :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:12

Ik heb voor mijn oude pony en bijrijdpaad de nurtural bridle gebruikt. Vind het echt een ideaal hoofdstel. Veel betere release dan de meestse bitloze hoofdstellen! Helaas erg prijzig als je de leren versie wil. Heb hem nog liggen voor Kayleigh over 2 jaar :D
Afbeelding
Mijn mams met Tiamo. Hij was absoluut niet de makkelijkste met rijden, maar bitloos deed hij het super goed.
Afbeelding

Ohja: jack is af :D
Afbeelding

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:15

Ik ben persoonlijk dan weer totaal geen voorstander van de gewone side pull :o
Het werkt inderdaad precies hetzelfde als een hoofdstel met bit, alleen het bit is niet aanwezig.
Een normaal dressuur hoofdstel is gemaakt om de druk te verdelen tussen het bit en de dunne riempjes om de mond houden deze druk gelijkmatig door het 'vast te snoeren'.
Wanneer je een normale sidepull gebruikt wordt de drukverdeling weggehaald. 1 omdat het bit niet aanwezig is, en het dus niets heeft om de druk voor te verdelen, en 2 omdat de sidepull bestaat uit 1 enkel dun riempje welke niet compleet aansluit op de neus.
Afbeelding
De neusriem ligt 'los' op de neus. Het heeft dus voldoende ruimte om te gaan schuiven en bewegen. Wanneer je dus bijvoorbeeld aan de linker teugel trekt zal de neusriem over de neus schuiven, omdat het geen stabiele ligging heeft. Het heeft geen punt waar het vast ligt, dus de druk die je uitoefend zal nooit gelijkmatig zijn :o. Ik vind het echt een slecht voorbeeld van een bitloos hoofdstel, maar dat is persoonlijk!!!!!!!
Ik reed mijn vorige paard altijd bitloos, vooral aan de halsring, waarop hij perfect luisterde, maar toen ik deze sidepull omdeed had ik echt niet meer te vertellen. Ja door m'n zit, maar het hoofdstel heeft me echt niets geholpen.
Wat ik zo prettig ervaar aan het hoofdstel wat ik hier boven liet zien is dat het een stilliggende neusriem heeft, van breed en zacht leer. De druk die je dan enkel op de neus uitoefent wordt direct verdeeld door de neusriem zelf, omdat deze zo breed is. En het heeft een release werking. Dus wanneer je de teugels verminderd met druk of loslaat, neemt de druk direct af.
En ook dit hoofdstel is door elke bitloos leek te gebruiken :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:16

Bedankt voor de foto's en info! :)

Wat een mooie tekening Simone! Wow!