[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:45

Na een dag of drie zouden ze idd minder jeuk moeten hebben al. Bij luis zie je de dag na het behandelen ze al dood op de vacht liggen en na een dag of drie is alles wel zo n beetje dood. Zal bij mijt denk ik niet veel anders zijn.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:54

Ja ik had het met overleg gedaan met de dierenarts, maar ze heeft er niet zelf naar gekeken. Maar ik hou dan even inderdaad goed in de gaten en is het na drie dagen nog niet minder ga ik gewoon even bellen overleggen. Maar ik had eigenlijk verwacht dat dat na een dag al weg was, maar dat is dus niet zo dus ik kijk het even aan.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:46

Mijn ervaring met pour on is dat je het niet over de rug moet gieten, maar de aanbevolen dosering over 4 benen moet verdelen en op de huid tussen de sokken moet druppelen.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:55

Ja maar mijn pony heeft geen jeuk op zijn benen. Op zijn hoofd borst buik en flanken, vandaar misschien dat ik het over de rug moest gieten

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 03:12

Interessant topic, zie het nu pas.

Drie weken geleden dacht ik dat Vlinder op de wei ruzie gehad heeft en een knauw of trap heeft gehad op haar achterbeen. Dacht niet meteen snel aan mok of rasp omdat ik altijd dacht dat het in de kootholte of er direct omheen zat. Ook leek het in eerste instantie een wond. Dus deed er nog weinig aan. Tot je elke dag toch even ernaar kijkt. Viel me op dat om de grote korst ook meerdere schilfers en losse korstjes in de vacht zat eromheen dus toen ging ik wel richting mok denken.
Beetje aan de korst gezeten en losgeweekt (gewassen met betadineshampoo) en eronder was het echt open. Nu zijn we een week verder en het is nog steeds dezelfde grote plek alleen is de wond wel gesloten. Nog wel rood. Ik maak het wanneer nodig schoon (lees korstvorming indien mogelijk verwijderen en vuil eruit halen) en smeer erna een laag mokzalf op.
Gisteren zag het er dus zo uit. Jammer dat ik geen foto van eerst had. De open wond zag er niet zo smakelijk uit. Zeker omdat het ook korst op korst en ga zo maar door was.
Nu is het zo
Afbeelding
Geen idee of het een verbetering is, maar nu de wond schoongemaakt is kon ik zien dat de wond zelf ook dicht is nu. Wel nog flink rood, maar niet warm oid.
Ze stampt er trouwens ook niet mee.

Iemand nu ideeën voor mij? Ben redelijk groen wat betreft deze kwalen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:36

Dat heeft Noedel precies zo. Gaat nooit weg, blijft een plekje.
Het zier er bij vlinder rustig uit. Zo is het bij Noedel nu ook. Er blijft wek een vreemde haarplooi zitten en iets een korstje soms.

Als het opspeelt wassen mer betadine en een honing wondzalf erop. Is het zo weer weg.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:22

Waarom heb je de korst weggehaald?

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:27

Heel simpel omdat het eronder etterde.

thanks voor de tip chantal. Had het zo hoog nog nooit gezien eigenlijk. Het is inderdaad rustig. Niet verhoogd qua temperatuur alleen rood. Wat nog duid op irritatie/ontsteking.
Dus ben denk ik op de goede weg

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:33

Als ze een daling in immuunsysteem krijgen breken zulje plekjes altijd snel door. Dat had ik laatst dus toeb hij bloedarmoede had. Toen explodeerde het echt.
Droogzetters etc werkte allemaal niet. Alleen de betadine 1x per dag wassen en 3x daags de wondzalf. Nu al paar weken niks aan hoeven doen :).

En jij hebt het voordeel van de zee nog :D als je daar geweest bent is het mooi schoon.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 01:50

Ja ik bene r dinsdag geweest. Had even de wond weer leeggehaald en ben lekker het water in gegaan. Erna thuis nog even behandeld en klaar is kees :)
Al meteen de dag erna zag het er veel beter uit!

Ja ik las ook over imuunsysteem etc en voeding.
Vlinder krijgt alleen onbeperkt hooi, verder geen brok oid. Misschien af en toe een snoepje, maar misschien moet ik hiervoor ook alternatieven zoeken. Het is gekomen nu ze 's nachts niet meer buiten staat dus wel een verandering. Misschien ligt het daaraan. Kijk het wel even aan.

Wat zijn droogzetters Chantal?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:11

Droogzetters is eigenlijk voor koeien met of ter voorkoming van, uierontsteking. Het is dus een soort antibiotica maar met nog iets erin waarvan ik de naam niet meer weet :+
Wordt vaak gebruikt bij mok. Echter, werkt het alleen bij natte mok.
Wat die van ons hebben op dat gekke plekje is droge mok.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:20

Max heeft jaren kootholteproblemen gehad door mijten... wat een ellende.
Heb werkelijk alle smeersels en supplementen wel geprobeerd.

In dec. 2012 heb ik hem laten enten met dectomax (2 x) en tot op heden probleemvrij....... fantastisch!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:28

Ik heb alles hier afgelopen de zomer laten spuiten met dectomax (2x) maar ze hebben het alweer... -O-

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:30

Misschien scheelt het dat ik maar 1 sokkenmonster heb..... minder infectiedruk.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:35

Bedankt voor de uitleg :)
Ik heb haar nu 1,5 jaar en dit is het eerste plekje. Ik ga het zien. Zal er morgen weer even een foto van maken

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:24

Paintlinger schreef:

Same here, geen infectiedruk.

Kan het zijn dat het land "besmet" is met mijten? Dat het daardoor steeds terugkomt? Ik weet zo even niet hoe de mijten leven/overleven/verspreid worden.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:40

Het ziet er goed uit nu. De huid is niet meer rood maar rustig lichtroze/wit.
maar nu is er korstvorming eronder dus gaan we vrolijk door.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:08

Oh ik mag me weer melden hier :)
Stan heeft na ren dag of twee in een nattere paddoc te hebben gestaan weer hele heftige mijt...

Stan is een 11 jarige tinkerkruising en we hebben hem nu ruim twee jaar.
Bij aankoop vonden we het jammer dat ie geen sokken had... Maar nu weten we waarom...

We scheren iedere 4 tot 6 weken zijn benen kaal. Daardoor is de mijt en mok goed weg te houden. Tot het seizoen wisseling...
Wanneer hij een middag staat in een natte omgeving dan heeft hij binnen een week heftige mijtaanvallen...
De mok is goed te behandelen maar de mijt...

Ik behandel hem nu met neocidol volgens mij. Maar ik moet hem na 3 dagen weer wassen of insprayen.
Terwijl de DA Adviseerd na vijf dagen...

Hebben jullie nog goeie tips voor ons?
Hij krijgt als voer: kuil/ hooi, halve kilo basis brok en 1/2 kilo care4life van pavo als extratje na het werk.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:00

Jess_vH schreef:
Het ziet er goed uit nu. De huid is niet meer rood maar rustig lichtroze/wit.
maar nu is er korstvorming eronder dus gaan we vrolijk door.

Noedel houd dat altijd wel iets. Maar heeft er geen last van. Is nietgevoelig, hij heeft er geen jeuk oid aan en het blijft rustig, dus uk zit er verder niet aan :)

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:50

Het is nu weg, echt heel snel.
Maar ja denk dan altijd maar hoe plots het kan opsteken kan het ook weer weg zijn en visa versa

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:11

Caira schreef:
Tsja ik heb ca 8 da gesproken en de da die weinig met onze paarden van doen hebben zeggen sokken eraf. De anderen zeggen dat het weinig verschil maakt. Zelf heb ik het ook eens geprobeerd! Het duurde 1,5 jaar tot het aangegroeid was. En waarom probeer je het eerst niet eens met sokken? eraf halen kan altijd nog.

Gistern bij ons paard ook paardendokter erbij gehad. Mijt. Alleen het gedeelte waar de wond zat heeft ze kaal gemaakt. Op mijn vraag of de benen geschoren moesten worden zei ze dat het dan wel makkelijker te behandelen is maar dat mijt zich dan kan gaan verplaatsen naar boven waar wel haar zit. Dus wij doen het niet. Wel hebben we advies gehad om , ons paard, als ze mijt vrij is, ieder halfjaar preventief te behandelen.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:10

KootMiraDrum schreef:
Paintlinger schreef:

Same here, geen infectiedruk.

Kan het zijn dat het land "besmet" is met mijten? Dat het daardoor steeds terugkomt? Ik weet zo even niet hoe de mijten leven/overleven/verspreid worden.

De theorie; de mijten worden enkel via direct contact overgedragen. De vrouwtjes rennen razend snel vh ene dier naar het andere dier. Ze Hebben hun gastheer nodig om te overleven. Zeker in een weide gaan ze snel dood. In een warme strostal waar ze nog voedsel vinden (bijv korsten, bloed) kunnen ze Max een weekje in leven leven.
Deze mijt graaft overigens niet, maar schraapt met zijn monddelen continue huidcellen weg. Vnl. de volwassenen doen dit. Hoe het werkelijk in de praktijk gaat weet ik niet -:)

Ook hier een jarenlange strijder. Onder controle, maar nooit weg. Ik denk dat ik gewoon niet diep genoeg in de vele, diepe plooien kan komen om alle mijten kwijt te raken. En dan komen ze even later vrolijk weer terug.

Onze paarden staan 24/7 buiten (dan is de schurft vele malen beter), zou ik nu toch kunnen behandelen met frontline ? Ivm de nattigheid..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 04:35

Staan ze in de blub? Ik doe mijne nu wel nog behandelen mocht het nodig zijn, staan ook 24/7 buiten maar sokken worden alleen nat van nat gras, verder staan ze vrijwel overal droog. (Heb alleen zo'n geval wat liever uit de plassen gaat staan drinken :roll: )

Ik heb hier ooit eens wat gelezen over vlooienshampoo, welke zou geschikt zijn? Ik kan momentele niet lang gebukt staan en weinig bewegen met mn handen dus frontline inmasseren is echt niet tof, maar sokken weken in een emmertje shampoo lukt prima. Gaat om een drachtige merrie, daarom even liever geen sebacil en aanverwanten.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 07:29

De vlooienschampoo moet je ook goed inmaseren helaas daarna 15min wachten daarna uitspoelen.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:42

Ze moeten door de poort -> tot de kroonrand blubber, maar tot aan hun oren smerig :'). Verder staan ze in de nacht op natte grond, maar geen modder. Overdag in kniehoog gras. Blijft het dan niet te nat ?

Ik zou altijd goed masseren. Voor sebacil probeer ik mijn merrie altijd met betadineshampoo te wassen, met het idee dat de haren dan nat/schoon zijn tot op de huid en de sebacil niet in z'n uppie de vetlaag thv de huid moet overwinnen.
Maar ik ben er ondertussen achter dat zelfs na een paar minuutjes flink schrobben/masseren de huid nog droog is....
Ik denk dat je met in een emmer zetten enkel de buitenkant schoonweekt, maar verder niet.
Het idee van frontline is de fipronil die erin zit. Dat zit niet in vlooienshampoo. Ik zou het niet gebruiken, is uiteindelijk ook ontzettende rotzooi, dan liever iets wat echt werkt.
Al denk ik dat als je "iets" vindt wat ook tegen teken werkt, er wel kans is dat het ook tegen mijten werkt. Vlooien zijn nl insekten. Mijten en teken zijn ascariden (spinachtigen) en hebben een iets ander metabolisme dan de eerste.