mijn ir paard is wel tig keer bevangen geweest(in het verleden)....ik ben de tel kwijt geraakt...maar verder is hij kerngezond(op een iets te trage schildklierwerking na...)hij hoest nooit,is zelfs nog nooit verkouden geweest
jolin
Geplaatst: 22-04-09 14:12
SuperRoos schreef:
Mijn IR paard heeft ook constant opgezette klieren.. Heeft al droes gehad..
Bij mijn paard zijn na de droes de klieren nooit meer helemaal geslonken, dus zijn ook constant opgezet. Ik heb dit nooit in verband gebracht met IR, naar mijn idee is dat gewoon een restverschijnsel bij haar.
ok, ja ik weet het ook niet zag dat het hier genoemd was dus dacht dat het misschien nuttig kon zijn voor de mensen hier die zich er flink in verdiepen of die een link kunnen leggen zeg maar..
Heb het ook in het hoefbevangenheidstopic gezet, maar hier ook nog maar even, gaat over mensen, maar toch interessant, aangezien fructaan ook een soort fructose is, nou ja, echt ongeveer, maar in elk geval moleculair lijkt het meer op elkaar dan glucose. Komt uit nrc handelsblad van gisteren.
De suiker fructose is ongezonder dan glucose voor dikke mensen die nog steeds wat te veel eten. Fructose leidt tot meer vetopslag op de buik (wat slecht is voor het hart) en tot insuline- en bloedsuikerwaarden die op beginnende diabetes type 2 lijken. Voor het gewicht maakt het niet uit, daarvoor zijn de calorieën bepalend.
Ik weet heel zeker dat ze geen droes heeft. ze eet ook al lang al weer goed.. maar die klieren blijven zo dik en ze hoest afentoe eens met aandraven..
tug
Geplaatst: 22-04-09 22:15
in principe zijn zomereczeem (een allergische reactie op bep. mugjes) en IR, twee verschillende aandoeningen, die best bij hetzelfde paard tegelijk aanwezig kunnen zijn, maar zeker niet standaard. wordt ook in geen enkel onderzoek zo gepresenteerd of geopperd.
paarden met zomereczeem kunnen wel (let wel praktijkervaring) meer last hebben van hun allergie als ze te dik zijn of te rijk voedsel aangeboden krijgen, maar ze hoeven niet perse IR te zijn om deze gevolgen te merken.
glucose is ook ruim aanwezig in het nog jonge gras en zou een betekenis kunnen hebben omdat het ook van invloed is op wat andere stoffen die oa. zorgen dat de histamine wordt afgebroken, juist die histamine veroorzaakt jeuk, ik kan nog nergens de juiste link vinden hoe dit precies bij paarden werkt, maar wel bij mensen, veel onderzoeken zijn bijna codetaal, vanwege alle gebruikte afkortingen, dat leest traag.
veel zomereczeempaarden hebben ook baat bij minder suikers in hun voer, maar dat geldt eigenlijk voor het merendeel van alle paarden, suikers zijn opzichzelf noodzakelijk, maar snel opgegeten of onnodig als energie levert zelden voordeel op, misschien bij wat renpaarden, dravers of andere explosieve energieverbruikers, maar dan gaat het meestal om toch wat jongere dieren en ook daar levert het vaak weer bijeffecten op als bijv. maagzweren of spieraandoeningen. zulke paarden staan wel heel ver af van degene die wij gemiddeld gebruiken.
wat voor hooi ken haar ik nou het beste voeren hoorde over graszaad hooi,
tug
Geplaatst: 23-04-09 07:40
mistralbink, misschien is het vanwege zijn kuchje, gewoon beter om het hooi gewoon goed te weken, een uur is ruim genoeg als je maar zorgt dat het door en door nat is, even laten uitlekken en voeren, dus niet telang bewaren en steeds schoon water gebruiken, wel spoel je zo ook nog behoorlijk wat aan suikers uit, als dit paard verder geen gras eet, moet je misschien wel wat mineralen en sporenelementen aanvullen, want ook die kunnen uitspoelen.
graszaadhooi of beter graszaadstro bevat vaak weinig suikers en zetmeel, het bestaat uit uitgebloeid gras zonder zaden, dus alleen stengel en wat blad, vaak wel wat eenzijdig omdat het meestal uit 1 grassoort bestaat, je kunt ze er wat meer van geven dan van goed weidehooi. zolang ze hoest zou ik dit ook nat voeren.
je moet je ook eens afvragen of het wel zo vertandig is om te rijden met een paard dat hoest, een stoffige rijbaan kan een reden zijn, maar je hebt makkelijker een paard dampig dan dat weer opgelost, hoest ze ook als ze los in de bak aandraaft of alleen als je rijdt, je kunt natuurlijk ook je bak goed sproeien tegen het stof als dat de oorzaak van het kuchje is.
ik ben dikke klieren nog steeds nergens tegengekomen als symptoom van IR, bij droes wel, ook blijft daar vaak lidtekenweefsel over in de lymfenklieren waardoor ze dikker blijven, hangt vaak wel af van hoe erg ze het gehad hebben, bij virussen zie je dit minder omdat de klieren dan zwellen omdat ze actiever werken en niet zelf ook vol zitten met bacterieen.
als je DA vol houdt dat het geen droes is of een andere bacterie, is je problerem dus niet opgelost als de klieren dik blijven, misschien wel zinvol om nog eens te bellen over wat je dan kunt of moet doen of laten.
schrijft jouw DA niet in het paspoort wat er aan medicijnen in gaat, het is zowiezo handig altijd te noteren wat er in gaat aan stoffen, kun je tenminste zelf nog eens nakijken of er nog bijwerkingen kunnen zijn waar je op moet letten. voor de meeste medicijnen is het inmiddels zelfs verplicht.
inderdaad...ik heb ook altijd geleerd dat een hoestend paard een ziek paard is,waar je dus niet op mag rijden... over die klieren...dat zijn toch lymfklieren? Net achter de kaak? Volgens mij zetten die op als er werk aan de winkel is...bacterien of giffen in het lichaam...
Pablo heeft soms ook opgezette klieren....ik weet nog van vroeger dat hij veel eikels had gegeten ze echt heel dik waren...ik denk dat dat met gifstoffen te maken had.
Ik plaats nu al 10 jaar in de herfst een schrikdraad om de enige eik heen...
ik rij niet hoor! ben gewoon veel aan het wandelen en aan het hardlopen met haar goed voor baasje ook! met aandraven hoest ze dan 1 of 2 keer nu eerst was het meer.. ze krijgt aanvullende mineralen op advies van DA en haar hooi maak ik nat.. ze heeft al droes gehad.. en vertoont daar dan ook echt verder geen enkel verschijnsel van op de dikke klieren na..
jolin
Geplaatst: 24-04-09 11:08
Er is ook zo'n topic:Paard hoest als je er net op zit.
dekoezegtboe
Geplaatst: 24-04-09 20:38
hallo allemaal,
Ik ben druk bezig met bijlezen... ik zit nu op pagina 11 dus ik heb nog wel even te gaan. Ik heb ook een tinker hij is net vijf jaar geworden.
ik zit er ook over te denken om snowdon te laten controleren op IR. hij is nog niet heel dik (maar ook nog vol in de groei) maar hij reageerd extreem op voeding, vooral voeding die veel suiker of eiwit bevat. ik hoef hem maar een appel te geven en hij staat te stampen en te schuren van de jeuk. ook van safe and sound van dodson begon hij meteen te jeuken. vandaag heeft hij voor het eerst weer op het gras gestaan (met graasmasker) en gelijk had hij zijn staart weer geschuurd. daarnaast vindt ik hem niet heel energierijk voor een 5 jarig paard, heb ik soms het idee dat hij spierpijn heeft en heeft hij ook last van mok en rotstraal zonder duidelijke reden.
hij krijgt op dit moment onbeperkt hooi en een heel klein handje subli pony brok dat vooral omdat ze in een kudde van 7 staan en het is heel lastig als je in je eentje 6 paarden moet voeren en er één die vrij hoog in rang staat niets mag hebben.
Daarnaast vind ik dat hij heel veel drinkt, veel meer dan de rest van de paarden. mijn stalgenootjes is het ook al opgevalen. toen heb ik bij de VA al gevraagd of er diabetes bestaat bij paarden. en toen zei de VA dat dat niet in die zelfde vorm voorkwam als bij mensen en de VA zei toen dat het kwam omdat hij groot is (1.60) maar ik ben nog niet tevreden met het antwoord.
Ik ga weer verder met het topic doorlezen, ben benieuwd wat jullie vinden van Snowdon zijn klachten.
*edit* snowdon is ook doorgemeten door Gerrit Zomer, daaruit kwam dat zijn pancreas niet goed was, dus toen heb ik de VA laten komen om bloed te laten prikken op suikerziekte maar ze toen kwamen ze dus met die opmerking die ik eerder in mijn verhaal deed over dat Diabetes Mellitus niet voorkomt bij paarden zoals in de vorm bij mensen (wat zowel mijn opa als vader hebben dus daar weet ik voldoende van )
tug
Geplaatst: 25-04-09 07:05
er zijn meer aandoeningen die spierproblemen kunnen geven.
cushing : doordat een tumor of overprikkeling van de hypofyse een te hoog cortisol opleverd en daardoor allerlei processen in het lichaam ontregeld. naast cushing is er een aanname dat teveel lichaamsvet ook meer cortisol kan produceren en daardoor op cushing lijkende problemen.
schildklier: bij te laag kan dit wat op IR lijken, ook de hormonen die in de schildklier gemaakt worden kunnen het hele lichaam ontregelen. echte schildklieraandoeningen, met als oorzaak de schildklier zelf zijn zeer zeldzaam bij paarden, vaker is een behandeling met cortison of nog vaker een tekort of teveel aan jodium in het rantsoen de werkelijke oorzaak.
mineralentekorten of overmaat: soms is sprake van een echt tekort, maar vaker omdat het in de verkeerde verhouding gevoerd wordt. een tekort aan zout kan al veel problemen geven, maar ook calcium, magnesium, kalium en jodium worden genoemd. ook vitamine E en selenium zijn bekende.
verkeerd voeren: meestal teveel(ook overeten) of op het verkeerde moment.
zuurstoftekort: long en hartproblemen kunnen doordat er te weinig zuurstof beschikbaar komt ook tot spierproblemen lijden.
vergiftiging/belasting door: planten, giftige stoffen of ontstekingsstoffen in het lichaam. hebben vaak hun weerslag op organen als lever en nier die een belangrijke functie hebben bij het ontdoen van afvalstoffen uit het bloed, als van deze organen de functie beperkt wordt kan dat zeker van invloed zijn op spieren. andere stoffen kunnen ook van invloed zijn op de zuurstofbehoefte van de spieren. ook koorts door een andere aandoening kan van invloed zijn op de spieren. ook afkoeling kun je hiertoe rekenen.
EPSM en PSSM, twee aandoeningen, waarvan de eerste vooral bij koudbloeds voorkomt en de tweede vaker bij warmbloeds, maar geen enkel ras wordt uitgezonderd. ook hier zijn er problemen met het verwerken van suikers, maar anders dan aan insuline gerelateerd.
Hypp: ook een stofwisselingsziekte, wordt alleen verbonden aan nakomelingen van de quarterhorse hengst impressive, andere paarden worden er niet of nauwelijks mee belast.
kleine greep uit een royaal aanbod, van wat tot spierproblemen kan leiden naast IR en EMS, je kunt ook niet zomaar in alle gevallen IR als oorzaak nemen.
bij paarden komt echte suikerziekte doordat de pancreas/alvleesklier niet goed werkt nauwelijks voor, bij IR is niet de pancreas het probleem maar de stof insuline die niet gebruikt kan worden zoals het de bedoeling is. de pancreas is slechts de producent van insuline in dit verhaal.
wel zijn er 2 vormen van echte suikerziekte die vaak in bepaalde stadia van Cushing tot problemen leiden, dat IR overgaat in echte suikerziekte is gelukkig zeldzaam. paarden reageren helaas niet op een gewenste manier op het inspuiten van insuline. Bij cushing kunnen andere stoffen worden gebruikt om de achterliggende oorzaak te verminderen en wordt zo de suikerziekte vaak mee opgelost.
vaak kun je al veel oorzaken afstrepen, om onderzoeken een beetje te beperken, je paard is tenslotte geen speldenkussen! maar het hoeft dus niet standaard IR te zijn.
jomaro
Geplaatst: 25-04-09 07:34
Heb zelf een haflinger staan. Die dus veel te zwaar(vet) is. Vorig jaar veel problemen met het rijden en dus op een dieet gezet van alleen hooi, advies van de DA. Haflinger woog 640 kg in augustus 2008 Na de winter en vele maanden verder is hij wel afgevallen maar het gaat heel langzaam gewicht nu 580 kg. Haal mijn paardje nu ook van de wei af met hele dikke klieren achter de kaak! Volgens de DA met lucht gevulde oorspeekselklieren wat geen kwaad kan. Hij staat op een zeer kleine wei met heel weinig gras. Met rijden is het nog steeds een paardje wat de eerste drie kwartier liever niet wil lopen. Na wat mest kwijt te zijn wil hij dan wel. Dierenarts geef nog steeds aan dat het allemaal is door het overgewicht. Zelf hoop ik dat ook, maar twijfel daar vaak over dat ik denk er is meer aan de hand. Hij had in al veel slanker kunnen zijn als ik zie wat hij nu nog aan eten naar binnen krijg. Heb een andere dierenarts laten komen en die vertelde mij ook dat hij gewoon veel te dik is. Paard drink een 40 tot 50 liter per dag en mest om de twee uur. Tijdens het uur rijden mest hij dus twee maal een flinke hoop. Eet nu twee plakken hooi per dag en gaat de wei op kort gras en het stukje is maar 20 bij 20 echt klein dus. Zou het raadzaam zijn om de dierenarts te smeken om een IR onderzoek te laten doen. Hij vindt het weg gegooid geld!
tug: ik neem aan dat je het tegen mij hebt. ik heb spier problemen neit als hoofdzaak of klacht genoemd, maar het viel mij wel gewoon op. natuurlijk is de pancreas de producent maar hoe kan je als je producent niet goed werkt wel een goed product krijgen? Ik zeg ook niet dat ik er vanuit ga maar dat ik hem wel wil laten testen. hij voldoet aan alle symptomen namelijk....
spierproblemen kunnen ook komen doordat s'winters het cortisolgehalte in het bloed hoger is....ook bij gezonde paarden. alleen bij cushing paarden is het heel hoog....
ik weet niet of het ook hoger is bij IR paarden...hoger dan normaal hoog ,zeg maar,volgens mij word dat nooit onderzocht evenals de werking van de schildklier...
Dat de schildklier helemaal niets meer doet is inderdaad zeldzaam bij paarden,maar er is ook nog een mogelijkheid dat hij trager werkt dan normaal. Ook mensen kunnen daar erg veel last van hebben...dan hebben we het ook niet over complete uitval,die eigelijk alleen voorkomt bij volledige verwijdering.
wanneer de herfst begint,komt er een van nature hoger cortisol gehalte in het lichaam....vandaar dat paarden dan juist weer een terugval krijgen of hoefbevangen worden....dat kan door het cortisol komen maar ik denk ook door het verminderde schildklierhormoon in het bloed.
Maar zolang daar niet echt onderzoek naar gedaan word blijf ik een roepende in de woestijn....
het cortisol in het bloed breekt deels het schildklierhormoon af... het is dus niet zo dat de schildklier echt veel te weinig maakt maar het komt niet tot z'n recht....en dat kan voor heel veel klachten zorgen....de schildklier is verantwoordelijk voor heel veel dingen
roosa
Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-09 09:36
Op dit moment vecht mijn roosje voor haar leven Koliek en 1,5 meter darm verwijderd. Zal later meer vertellen Als jullie willen duimen voor mijn meissie....alsjeblieft
Tjeetje Roosa, ik zal duimen! Is ze vannacht geopereerd? Staat ze in Utrecht of een andere kliniek? Ik hoop dat het goed komt met je paard. Uit ervaring weet ik hoe spannend de eerste tijd nu is.
Roosa, heel veel sterkte. Ik hoop echt dat je mooie Roosje er boven op komt. Dit zullen moeilijk momenten voor je zijn, maar hou hoop dat het goed komt. We duimen voor je!