[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:14

Hier stonden ze ook hele dagen op beton.
Heb nu rubber matten op de paddock, omdat er stuk aangelegd is met betonplaten en sommige beetje glad waren.
Bij vele zijn de paddocks verhard omdat ze dan droog staan en geen zand binnen krijgen.
Ook jonge paarden die geen ijzers hebben maar ook volwassen paarden.
De hoeven moeten er aan wennen, een goede hoefsmid kan je wel advies geven.
Bij ted hoefde hij nooit wat te doen dan alleen de stralen bwv.

Bij ons staan ze nog 24/7 in het bos zolang het nog kan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 01:13

Selda Dat is vooral een kwestie van wennen, ik ken wel paarden die ook voornamelijk op het harde staan, en ik heb met Caily een soortgelijk probleem gehad (die reed ik veel buiten wat ze niet gewend was en dr hoeven niet aan konden). De snelheid waarmee de hoeven van een paard groeien past zich aan aan de omgeving. Weinig slijtage = langzame groei, veel slijtage = snelle groei. Veel slijtage betekent niet alleen snelle groei, maar ook zal op den duur de hoef harder worden van materiaal. Dat is voor een gedeelte genetisch bepaald (koudbloeden hebben vaak hardere hoeven omdat dat trekpaarden waren), maar voor een gedeelte dus ook te be-invloeden! Door middel van het raakvlak van de straal "weet" de hoef of hij sneller/langzamer moet gaan groeien.

Als het eenmaal kort is, dan is het een beetje lastig, zo dat ik dus vorige zomer. Ik heb toen besloten mijn rijden met Caily te minderen, en dat heeft haar hoeven de kans gegeven te wennen, en daarna langzaam weer uit gaan bouwen. Nog steeds hoeft ze maar om de 4 - 5 maanden naar de hoefsmid, maar kreupel is ze er niet meer van. Toevallig vandaag nog dat me opviel dat ik haar eindelijk kon HOREN lopen toen we door het dorp reden. Kwestie van tijd dus.

Maar, op het moment dat jij er ijzers onder doet, verander jij niks aan de hoef zelf. Je kan het nu doen om de hoef te laten "herstellen"/aangroeien. Maar, de straal zal nog steeds niet "weten" dat hij sneller moet groeien, wees je daarvan bewust. Ik heb toen gezocht naar beslag wat wel druk geeft op de straal, dat is zgn duplo beslag. Is plastic, dus ook niet zo glad in de winter. Wel is het genageld, enerzijds lekker stevig, maar als je ze eronder weg haalt wel dus wat zwakkere plekken in de hoef.

Is een keuze die je zelf moet maken, ik heb toen gekozen eerst even af te wachten of het met rust op te lossen was, aangezien het nagelen van de duplo's, maar mocht ik het probleem weer met haar krijgen (verwacht ik niet, ik doe nu lang niet zoveel meer qua afstanden rijden dan voorheen), dan gaan er zeker duplo's onder, en geen gewoon ijzer!

Is het overigens geen mogelijkheid een laagje zand over het beton de doen? Niet zo diep dat de paarden er ver in weg zakken? Maar wel dik genoeg dat dat harde beton net niet voelbaar is voor de paardenhoeven?

Maartje Ja, ik ben onwijs dankbaar dat Chantal en Jorian mij deze oplossing willen bieden! Maar ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is, aangezien ik haar dan toch een tijd zal moeten missen (ga niet met veulen aan de voet met haar sjouwen dus dan blijft ze daar een jaar).

Duimen draaien voor Arya en moet nog steeds eens zeggen hoe waanzinnig gaaf ik jullie stal vind!

Hier gewerkt van 19 - 23, onzinnig iets, was blij toen ik weer weg kon 8)7 Morgen lekker vrij!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 01:34

Het is een prachtig gebaar om avhter de hand te hebben lotte. Super fijn iig!

4U werken is niet veel idd. Geniet van je vrije dag morgen.

Ik duik er in. Om 6u de wekker en een half.u later op stal.vroeggg

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 01:38

Ga je morgen naar Etten-Leur?

Gisteren ook al 16 - 20, echt frustrerend :( Al was dat iig nog beter dan dit, qua drukte en tijd. Maargoed, komende week 6 dagen en zo'n 45- 50 uur aan het werk, dus kan maar beter even genieten :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:51

Geniet van je vrije dag Lotte!

Of Arya beter wordt ligt er heel erg aan wat ze heeft. Helaas is dat nog niet duidelijk. Heel frustrerend. Hopelijk weten we snel meer.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:06

@caily zal het voorleggen aan de grote baas maar zal wel een nee worden. Emi heeft nu ook rust wat betonpad betreft. De ijzers worden vanuit stal aanbevolen. Zelf ben ik er niet zo happig op ze is er net weer een paar maand vanaf namelijk

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:18

Mijn paarden lopen ook op een verharde ondergrond (H-klinkers), met in de schuilstal rubbertegels. Ze hebben er juist hele mooie harde hoeven door gekregen. Misschien dat ze er nog aan moeten wennen? Hier hebben we de tijd op het verharde deel rustig opgebouwd (ivm mijn oude merrie die erg gevoelig is)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:18

@Mira283: Ik hoop dat je er uit komt met de stalbaas, vervelend dat soort dingen altijd. Ik zou ook niet voor ijzers gaan, eerst andere dingen proberen.

Wij laten er nooit gras over groeien hier thuis, en we hebben dus al een kar gekocht! Niet de kar waar we in eerste instantie voor wilden gaan, deze vonden wij te duur voor wat je ervoor kreeg en vooral mijn moeder vond de kleuren niet mooi. Ook was hij toch ook te zwaar, en als je dan toch mag kiezen.. Nu hebben we een spiksplinternieuwe kar, ergens volgende week gaan we langs met Dublin en dan word hij op maat gemaakt!

Afbeelding

Het kerst en sintcadeautje van mijn moeder en mij is binnen! *\o/*

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:24

Wat gaaf! Mooie wagen zeg!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:22

Wat een pracht van een wagen! wow!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:35

Prachtige wagen!

Ik ben vandaag naar Diaz geweest, en merkte dat ik het meer heb losgelaten dan ik had verwacht! Ik heb onbewust haar al een heel stuk laten gaan, en ik ga rustig rondkijken naar een nieuw baasje voor haar..
Het is gewoon het beste.. zoals een stalgenoot ook zei nadat ik weer afstapte na 5 min rijden om haar over te geven aan Sterre:"Dit doet je ook pijn"... en inderdaad.. het doet ook pijn om gewoon niet te kunnen doen wat ik zou willen doen...

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:56

Wow wat een mooie koets, dat gaat een plaatje worden met je paardje ervoor <3

Diaz wat erg voor je toch, en dapper dat je het al toegeeft maar het zal zeker niet makkelijk zijn.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:09

Wat een gave kar!
He Karlijn naar hoor! Ik snap dat je geen paard wil houden voor de lol van een ander, maar ik dacht altijd dat het toch echt jouw meisje was.. Als het je zo'n pijn doet en je kan het financieel bolwerken (vind 220 een nette prijs voor volpension), waarom dan weg doen? Heb je het gevoel dat Diaz iets tekort komt?
Je zou ook nog een 3e verzorgster kunnen overwegen. Een week heeft 7 dagen dus voor ieder 2?

Aan Gijs ben ik ook een hoop geld kwijt en daar doe ik ook niet zoveel mee op t moment, maar iedere keer als ik dan wel bij m ben geweest weet ik weer waar ik t voor doe.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:10

Diaz schreef:
Prachtige wagen!

Ik ben vandaag naar Diaz geweest, en merkte dat ik het meer heb losgelaten dan ik had verwacht! Ik heb onbewust haar al een heel stuk laten gaan, en ik ga rustig rondkijken naar een nieuw baasje voor haar..
Het is gewoon het beste.. zoals een stalgenoot ook zei nadat ik weer afstapte na 5 min rijden om haar over te geven aan Sterre:"Dit doet je ook pijn"... en inderdaad.. het doet ook pijn om gewoon niet te kunnen doen wat ik zou willen doen...

|( Sterkte meis!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 17:35

Heel veel sterkte Karlijn! :( :(:) Ik hoop dat je snel iemand vindt. Maar dat zal wel, Diaz ziet er mij een superleuke pony uit waar je echt alle kanten mee op kan.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:39

zoo, jaron heeft er weer een WP bij

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:57

Karlijn heel veel sterkte met je beslissing!

Andrea gefeliciteerd met je wp!

Mooie menwagen hoor! Ted gaat ooit ook nog beleerd worden voor de wagen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:06

Die menkar, hoop volgend jaar geld genoeg te hebben voor ook een te kopen.

Karlijn hopelijk vind je iemand ideaal voor der!

Proficiat Andrea met Jaron een wp :).

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:09

Ted die is toch in het tuig? of alleen voor de slee?
Ik mis het karren wel hoor! die tijd gaat wel weer komen. nu winterstop met wedstrijden. Zeker met aankomende sneeuw

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:12

Ted kan je denk ik zo voor de wagen zetten.
Tuig kent hij, slepen ook...misschien kunnen we van de winter weer bomen slepen in het bos dat vind hij erg leuk om te doen.
Sleeen ook wel leuk om te doen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:15

als hij dat al makkelijk doet, zal het karretje wss ook niet heel veel problemen geven, vermoed ik.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:45

Iedere keer als ik naar foto's van de vader van onze hengst kijk ben ik zo verliefd, wat had ik die hengst toch graag in mijn wei zien lopen :') Ik hooooop zo erg dat Guess heel veel op hem gaat lijken.
Hebben jullie ook zo'n droomtinker die je stiekem heel graag zelf wel wilde hebben (ookal heb je zelf een super tinker).

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:05

Sterkte Diaz met alles is denk ik wel een goede beslissing.
@Chimello mijn perfectie aftekeningen tinker/warmbloed is zwart met vier witte benen en een bescheiden bles. Maar ben ook blij met mijn bontje :D. Ze heeft er diarree bij gekregen en is wat dunner aan het worden hou haar goed in de gaten! (En anders haal ik ander voer voor dr)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:09

Sjongejongejonge! Wat een reacties!! Heel uitlopend, van Diaz-fans die me sterkte wensen en haar altijd volgen, tot mensen die voor nog geen €500,- een pony zoeken.. Nog niets heel vervelends gelukkig, maar ik moet bijna een vraagprijs gaan neerzetten.. want ik heb er al 4 gehad met een budget van onder de €1000,-

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:15

ja voor een duppie op de eerste rang wil iedereen wel. Gewoon de prijs er bij zetten is het makkelijkste, scheelt je de helft aan reacties