deel je de fotos ook hier mandy? mooie aankopen kimley hier al 3 weken geen regen gehad, kan voor de wei wel wat regen gebruiken erg droog nu mooie fotos shelly van de week ging het rijden niet zo super met nikki.als ik links wil gaat zij rechts. gister ging het wel wat beter. hoop dat ze gewoon hengstig is en volgende keer weer beter gaat. paar weken terug erg goed nieuws gehad. nikki zit van april tot eind september aan de puffer flixotide. tenminsten vorig jaar wel. vanwege haar graspollenallergie. maar de dierenarts begon een beetje moeilijk te doen vanwege de recepten anders kan ik het niet bij de apotheek halen. hij zei dat het niet de bedoeling was dat ze daar het hele seizoen aan zit vanwege kans op schimmel in de keel en zo. ik zei maar dat is de enige manier om haar goed te houden.anders word ze benauwd. en als ze 1 keer benauwd is dan blijft ze dat de hele zomer om dat die allergie contstant aanwezig is. in de herfst moet ze dan coticospuiten hebben om het over te laten gaan en dan heb je kans op een bijwerking op hoefbevangheid. hij wou haar toch maar even zien en beluisteren. het viel hem mee dat ze zo goed klonk op de longen had hij niet verwacht en hij zei dat ze dan maar aan de puffers moest blijven. wat een opluchting
ahh prachtige foto.s Mandy... En stoere eskadron dekjes, leuke kleurtjes! Hier is indy al week niet o.h.z geweest, het zadel begint nu echt te drukken en morgen komt de zadelpasser eind nov:
en mei:
op zich snap ik dat het niet meer fijn past, maar het zadel zit zo fijn en heb natuurlijk naast indy ook nog mijn eigen hopelijk vinden we iets wat voor beide past..
Olejon, lijkt me ook vervelend zeg zo'n aandoening!
Oh wat mooi mandy! Blijf m echt knap vinden.
Marjon, balen van het zadel.
Ben stiekem al wat oriënteren op een dressuurzadel naast mijn huidige vzh zadel. Wat ik graag wil moet nog ff wachten gok ik
JoycexEnya
Geplaatst: 28-05-18 13:44
Ellen Wat zijn ze mooi geworden en fijn dat ze aangepast konden worden natuurlijk
Shelly: Ik heb deze dagen ook niks gedaan met de paarden, hoop vanavond weer even, heb zondag een oefencross met mijn fjord, dus moet wel even beweging krijgen onder het zadel. Ze staan uiteraard buiten Wauw mooie foto die je besteld hebt
Kimley: wauw gave dekjes en hoofdstel
Olejon: Wat een nare aandoening lijkt mij dat, fijn dat die op de puffers kan blijven.
Mandy: Wauw hele mooie foto's wat is hij knap
Robbie: Balen van je zadel.
Ik heb Betsy vorige week woensdag gereden eerst in de bak dit ging echt drama, ik heb mij laten filmen dus hier de filmpjes. Zijn wel heel lang, maar ben benieuwd wat jullie zien. Ook heb ik contact gehad met de eigenaar waar we haar vandaan hebben, en daar werd ze gereden door een goede ruiter, maar had dit nog nooit gezien, een soort angstontwikkeling. Op de grond gaat het ook prima, maar onder het zadel, is ze 1 bonk spanning. Overmorgen komt iig de osteopaat, ben heel benieuwd en hoop stiekem dat ze gewoon enorm vast zit (arm dier), maar dan is het iig geen trauma, valt het wel mee bij de osteo ga ik kijken naar een reading zeg maar. Na het rijden in de bak ben ik nog een stukje buiten gaan stappen. Mijn vriendin ernaast en aan het halster Betsy vast gehouden en mijn fjord ook nog mee. Volgende keer gaan we proberen hoe het is als mijn vriendin rijd en dan haar vast heeft. Ook spraken we af dat zij de rem had en ik het stuur. Ze liep heel ontspannen echt fijn stukje gestapt
Hier video van het instappen (gefilmd door mijn vriendin)
Ik reed eerst met het halster hoofdstel, omdat ze een schuurplekje onder haar kin had.
Daarna dacht ik misschien ontspant ze meer met de rambo, die maar omgedaan, maar vond geen verschil, ze was zo gespannen.
Heb er een beetje vluchtig doorheen gescrolled maar wat mij opvalt is dat je haar contstant tegen houd. Steeds zachted wil stappen, of dan gaat halthouden.
Dit creëert des te meer spanning. Zp blijf je in een vicieuze cirkel zitten.
Spanning moet he afvloeien en dat doe je altijd voorwaarts.
Heb je een instructie? Hoe moet je het van hem/haar oplossen?
Ik heb les inderdaad. Daar moet ik om en om en tegelijk even haar aaien. Dus haar losser laten. Zelf ben ik dan bang dat ik de controle verlies als ze sneller gaat. En al helemaal als ze gaat draven als ik dat niet wil.
Ze heeft buiten volgens mij al door dat als ik haar niet los laat ze gaat steigeren en ik eraf spring. Dus buitenrijden doe ik voorlopig aan een touwtje en met iemand er naast.
Als we draven ben ik zo uit balans, ook met een zadel met kniewrongen. Ook vind ik dat ik mijn benen afsteek, want als ik die aanleg gaat ze rennen. Omdat ze bang is. Hoop echt dat de osteopaat de vluchterigheid wat weg kan nemen, omdat ze misschien vast zit. Wel sneu dan. Ook denk ik dat het aan mij ligt. Dus misschien na de osteopaat vriendin erop eerst. Ook ben ik nog even verder aan het kijken naar iemand die meer ervaring heeft met angstige en onzekere ruiters. Maar nog niet echt iemand gevonden in mijn omgeving van Steenwijk.
Joyce, wat ik zie is dat je wat naar voren zit. Ga goed op je billen zitten. Schouders ontspannen naar achteren en (sorry) tieten naar voren. Ook steek je je hakken echt in de grond. Probeer je voeten te houden net als dat je op de grond staat. Als je je hakken naar ondere duwt gaan je tenen omhoog en dat is ook niet de bedoeling. Kwa paard, ik vind dat ze over haar tempo stapt, waardoor ze dus ook makkelijk in draf gaat of weg springt en het voor haar moeilijker is om te ontspannen. Probeer eens je teugels langer te laten, maar met licht contact) en pak ze eens in 1 hand. Dan heb jezelf al minder spanning op de teugels. Wat mij ook opviel is dat jij HO zegt maar dat ze gewoon door stapt. Bij ons is de HO ook echt HO, stilstaan. En moeten ze zachter dan hebben we de HUMMM. Als ze bij ons over het tempo stappen of draven dan zetten we ze stil, pasje achterwaarts, en weer aan stappen. Dat moet ik soms wel 15x doen voordat Storm “normaal” gaat stappen. Maar dan heb ik wel controle over het tempo.
Een paard pakt (als hij de mogelijkheid heeft) zelf de plaats van het tempo of de plaats waar hij gaat lopen. Heb je het een onder controle dan probeert hij het andere. En dat moet je dus proberen om zelf onder controle te krijgen. De leider proberen te worden. Parelli heeft een paar mooie filmpjes over het plaats en tempo bepalen.
Maar ik zou ook eerst de osteopaat afwachten. En daarna ging ik beginnen met het rustig op een normaal tempo stappen. Dus gaat ze te snel dan stil zetten en gelijk een pasje achterwaarts, dan komt ze op haar achterhand. (Achterwaarts zonder aan de teugels te trekken, dus naar achteren zitten, ellebogen aan je lichaam, handen iets omhoog en commando geven. Wachten tot ze een pasje achteruit gaat en flink belonen)en dan weer aan stappen. Als dat achterwaarts erg goed gaat dat beloon je met je stem en houd je de teugels op contact bij het aanstappen. Zo leert ze nageven. En het aanstappen met een goed achterbeen.
Het zijn maar tips hoor. Dit is wat ik geleerd heb en hoe ik het zou doen. Hoop dat je er iets aan hebt.
robbie88
Geplaatst: 29-05-18 00:09
joyce, ik zoe de spanning nog steeds vooral bij jou,ik zie een voorwaarts paard wat steeds gestoord en op de rem word gezet.. probeer stoerder te gaan zitten, je benen aan je paard, en remmen met gewichtshulp. op zwaarder zitten moet ze terugkomen.Je geeft nu een dubbel signasl, je leunt naar voren(voorwaartse hulp), en remt met de teugels., je been zit niet aan het paard dus een voorwaartse hulp geef je niet, ze moet eerst aan je been en op je zit reageren.. Ook een voorwaarts paard moet je met been rijden.
teugels zijn stuur en noodrem.. controle zit niet in remmen met de teugels. benieuwd naar de osteo. wel respect dat je zo op zoek bent
ellen_xx
Geplaatst: 29-05-18 12:17
hoi allemaal bijgelezen na me nachtdientsten afgelopen week.
mandy wat een onwijs gave foto's
marjon wat een onwijze knappert is het toch wel balen van je zadel.
joyce ik herken zoveel van mira in dat filmpje die deed dit ook toen ik haar net had. Ben toen begonnen met hoe moeilijk het ook is en ''lossere'' teugel te rijden ze had nog geen vertrouwen in mij en was totaal nog niet stabiel. Ik liet haar op haar eigen benen lopen hierdoor was ze alleen maar bezig met haar balans houden en niet met andere dingen en deed ook heel veel grondwerk. Inmiddels rijd ik wel met contact op de teugels en ontspant ze zich volledig . mira is een pony dat als je maar een spier in je arm vastzet ze ook zo opgefokt gaat lopen, Probeer met rijden soms ook flink te zuchten of gewoon te kletsen met iemand die in de bak staat hierdoor kan je vaak beter ontspannen.
ik zeg niet dat het werkt maar bij mij hielp het heel erg
Bedankt allemaal, ga zeker mee aan de gang, maar zou dan eerst mijn negatieve gedachten omzetten. Van oohjee straks gaat ze er vandoor(nog nooit gebeurd), oohjee ze komt zo omhoog etc.
Weten jullie misschien iets om er oohjaa gedachten van te maken.
Dacht iets van oohja als ze er vandoor gaat, heb ik haar zo weer terug. Of oohja als ze er vandoor gaat ik ben in de bak. Oohjaa als ik val is dat niet erg.
Want dat is het, als ze harder gaat denk ik meteen oohnee ze gaat er vandoor etc.
Misschien helpt het je om leuke muziek aan te zetten zodat je wat meer ontspannen bent of zoals ellen voorstelt iemand die met je gaat kletsen...........
Dat "kletsvoorstel" heeft mij super geholpen tijdens mijn eerste buitenrit met Devin, ik heb mijn vriendin en man gevraagd om met me te praten zodat ik niet 100% gefocust was op Dev en ook niet de hele tijd mijn eigen angsten aan het voeden was! Na 10 minuten durfde ik al los (mn man had hem vast aan een touwtje) en hij heeft geen stap verkeerd gezet.
Zerena
Geplaatst: 29-05-18 14:02
Mandy erg mooie foto's!
Robbie valen van je zadel, is het geen optie die wel aan te houden voor je eigen paard?
Joyce ik ga een beetje met de rest mee. Denk dat dat van Allienda een erg goeie tip is. Blijft lastig die angst!
Hier hebben we een heet weer stopje.. En we waren zaterdag begonnen met nieuwe omheining voor de bak. En aangezien dat erg dikke palen zijn, moesten de gaten met een kraantje gemaakt worden
Verder een beetje met Eefje bezig. Zo probeer ik haar nu te leren dat ze niet dood gaat van vliegenspray (of elke andere spray) Ging vanmorgen al een stuk beter, daarna moest ze het er even af rennen
vidya
Geplaatst: 29-05-18 15:28
@joyce, ik heb ook lang met angst geworsteld. Mijn instructrice zei op een gegeven moment, je hoeft geen 100% vertrouwen te krijgen in je paard. Het is een dier en kan altijd anders reageren dan dat jij verwacht. Wel kun je leren om 100% vertrouwen te krijgen in jezelf. Dat jij goed handelt (oh jaa, ik krijg haar terug!) in een onverwachte situatie (ze rent weg).
Dat was voor mij een eye opener in hoe ik met mijn paard aan de slag ging. Ik dwingde hem niet meer om voor mij voorspelbaar te zijn. Natuurlijk ben ik nog wel bang op momenten, maar heb wel ietsje meer zelfvertrouwen gekregen. Jij kunt volgensmij heel goed rijden van wat ik heb gezien!
@de rest: doen jullie iets met de paardjes met dit weer? Ik wil t hem eigenlijk niet aandoen. Voetjes optillen en hij zweet zich al rot..
Ik ga vanavond naar stal. Wilde heel graag nog op Macgic ''rijden'' (is een van de laatste keren natuurlijk). Het regent en onweert hier flink. Avondvierdaagse is al afgelast.. dus ben bang dat ik niet veel ga kunnen vanavond.
Andere dagen doen wij ook weinig, maar met Mac doen we nu sowieso niet veel meer en m'n eigen pony kan zo slecht tegen de warmte dat het vaak ook niet eerlijk is iets te doen.