[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nenah_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:49

Snackie schreef:
Dr is een verschil tussen beschermen en overdrijven.
Met springen bescherm ik hem. Maar verder nooit wat om

Maar is peesbescherming strijklappen en springschoenen dan echt zo overdreven?

TurboTinker

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:57

Heb je fotos van je paard met en zonder bescherming?
Op zich heeft een tinker normaal.gezien een hoop.bescherming van zn sok namelijk.
Daarom gebruik ik alleen bescherming met springen. Anders niet hoor. Is onnodig opwarmen van de pezen

Nenah_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:04

Ze heeft weinig sok maar foto's plaatsen op bok wil maar niet lukken :$ als ze draaft tikt ze haar benen steeds aan dus vandaar dat ik erg voorzichtig ben om zonder bescherming te rijden.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:29

Ik rij mijn kwpn zonder bescherming alleen met springen heeft ze wat om. Was eerst een beetje te met beschermers. Maar dat kwam oook door de hoeven die niet goed bekapt waren en zichzelf aan tikte

Nenah_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:41

Maar bescherming kan verder toch moet echt kwaad behalve het opwarmen van de pezen?

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 07:02

Snackie schreef:
Hoe lang heb je haar op proef dan? Kan ze sws niet terug? Iets met garantie ofzo?

Ze moet komende donderdag terug ( als hij haar inderdaad terug neemt) maar gun haar een baasje met tijd en ervaring zodat ze niet weer in de handel komt. Maar als ik niemand kan vinden op zeer korte tijd zal ze terug moeten.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:29

Ik zou me daar enerzijds ook niet te druk om maken. Ze vind wel een huisje. Want voor een slacht paard is ze te duur.

Maar tis jammer!

Opwarmen van de pezen kan schadelijk zijn zeggen ze. Echter kan ik dat niet onderbouwen want ik ken de gevolgen niet.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:52

Oef meiden (en heer) sorry dat ik hier weer even niet ben geweest.. maar ik zit zo met een dilemma.
zoals jullie weten ben ik dol op mijn Diaz, gaat het super met haar, en heb ik 2 schatten van verzorgsters.

Maar...
Ik kan zelf zo weinig. Geen energie om te rijden, soms nieteens om uberhaupt te gaan.
Dit is natuurlijk al heel lang zo, maar beter word het ook niet.
Ik verheugde me op een huisje waar ze aan huis kon. Dan kan ze lekker mijn knuffel en af en toe ritje pony blijven, maar dit ging niet door, en het ziet er niet naar uit dat we binnen een paar jaar kunnen verhuizen, en haar aan huis kunnen hebben.

Ze staat volpension, voor 220,- in de maand. Het is nu al een tijdje dat ik het het bijna niet 'waard' vind. De kosten tegenover wat ik 'er uit haal'.
Dit klinkt zo stom en egoistisch, maar ik hoopte gewoon als een gezond persoon te kunnen lessen, beetje wedstrijdje hier, leuke uitdaging daar e.d.
Maar dit gaat met mijn ME-CVS (energie-tekort ziekte) en lage bloeddruk gewoonweg niet.

Ik wil Diaz niet missen.. maar ik weet niet hoe ik dit moet doen.. het is gewoon als je van buiten af kijkt belachelijk dat ik zoveel geld besteed aan een 'hobby' die ik nieteens volledig kan uitvoeren!
Naast een hobbie is ze ook gewoon mijn lieve meissie, mijn huisdier, mijn knuffel.

Ik weet het gewoon niet.. moet ik nou toch een ander huisje zoeken?
Of moet ik 220,- betalen per maand voor een hobbie van 2 lieve meiden (Sterre en Michelle)

Ik zit dus echt met mijn handen in mijn haar...
*sorry Sterre als je dit leest, voorlopig veranderd er niets, en hou het alsjeblieft even voor je/tussen ons oke? Je bent een schat, en ik hoop dat ik een oplossing vind!*

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:06

Wat dacht je van een vaste bijdrage per maand? mijn bijrijder betaald 65 euro, maal 2 in jou geval, scheelt je al zo'n beetje de helft en tis echt geen gek geld.

En anders naar een 24/7 buiten stal ofzo? 220 euro is trouwens een koopje voor volpension! very nice!

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:10

Lastig Karlijn ,
Ik heb ME gehad vanaf mijn 12e tot mijn 28ste en nog moet ik oppassen met wat ik doe...
Misschien kom je er toch nog vanaf ( met weet ik welke therapie jou kan helpen .... ) en krijg je spijt als haren op je hoofd dat je haar verkocht zou hebben.
De keren dat je er bent geweest kan je weken op teren , ik zou er nog even heeeeeel goed over nadenken.. kunnen je 2 verzorgsters je niet iets bijspringen in de kosten ?

Hier gaat het wel weer goed , ben 2 x flink ziek geweest en heb nu even een kleine 20 bladzijden bijgelezen , van het verkopen van lilly , ongeluk met Kerry ,Ellie rijden op een spaans paard en ga zo maar door :)

Als het goed is , komen volgend weekend ( of de maandag na dat weekend) mijn 3 paardjes uit Ierland , ben een beetje hyper aan het worden nu , nu wordt het heus werkelijkheid !

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:15

Snackie schreef:
Wat dacht je van een vaste bijdrage per maand? mijn bijrijder betaald 65 euro, maal 2 in jou geval, scheelt je al zo'n beetje de helft en tis echt geen gek geld.

En anders naar een 24/7 buiten stal ofzo? 220 euro is trouwens een koopje voor volpension! very nice!

Lepel schreef:
Lastig Karlijn ,

Misschien kom je er toch nog vanaf ( met weet ik welke therapie jou kan helpen .... ) en krijg je spijt als haren op je hoofd dat je haar verkocht zou hebben.
De keren dat je er bent geweest kan je weken op teren , ik zou er nog even heeeeeel goed over nadenken.. kunnen je 2 verzorgsters je niet iets bijspringen in de kosten ?

Dat is precies waar ik bang voor ben.. de spijt als het beter gaat..
Beide verzorgsters springen ietsjes bij (de ouders) beide meiden zijn nog niet op de leeftijd om te werken, dus het is helaas maar net wat de ouders kunnen en willen missen, en dit is bij elkaar nog niet een derde van de kosten helaas.
Ik ben al vanaf voor de zomer vakantie aan het denken.. word er gek van!

-O-

Goedkope buitenstallingen zijn er helaas niet hier.. er was er 1 in moordrecht.. en jullie weten hoe dat ging.. -O-

Ik denk over verleasen na.. desnoods ver weg, en dan kijken hoe het is zonder haar.. hoe ik het trek..
ofzo..

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:19

Au heftig karlijn, ik snap je overweging misschien wel, maar het eerste wat ik dacht was ook de verzorgers een bijdrage te vragen, volgens mij is dat best gebruikelijk..
Ik zou er nog even goed over nadenken.
Ik heb zelf reuma dus kan ook niet altijd rijden maar Kerry is mijn beste uitlaatklep, als ik bij hem ben voel ik me zo goed. Hij geeft me energie en levensvreugde. Ik heb na het ongeluk van woensdag alleen nog maar plat gelegen, tot gisteren in het ziekenhuis en nu thuis en alles doet me zeer, maar waar ik echt om kan janken is dat ik nu niet naar Kerry kan. Als je haar wegdoet kun je de beslissing niet meer terugdraaien natuurlijk...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:30

Ik weet niet wat ik zou doen als ik jou was meis, is erg lastig.
Als je maar eens in de zoveel weken langs kunt, dan is het een te dure hobby.
Als ik puur naar mezelf kijk zou ik 2 betalende bijrijders nemen om deze periode te overbruggen

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:36

Karlijn, heavy zeg! Ik zou zeggen bijdrage vragen van de ouders. Weet niet of de meiden ook bij een manege lessen maar als ze dat nu dus niet doen dan kunnen ze van privé instructeur les (kost vaak veel minder voor de ouders en laat ze dat bijv. 1x in de maand doen ieders) en daarnaast nog gewoon rijden op Diaz. De ouders houden zo geld over van de manege en kunnen jou meer bijdragen.
Ik vind dat als je een paard bijna volledig mag rijden je er ook best wat voor neer mag leggen minstens de helft van de stalling vind ik reëel. (nou dat met 2 meiden gedeeld door 2 zou dan dus 55 € per maand zijn... per meisje

Verleasen zou best een optie zijn maar ook daar zitten veel haken en ogen aan.. gaat ook niet altijd zoals je wilt en wat als ze terug komt en je de stalling al hebt opgezegd?

Is er bij jou in de omgeving helemaal geen boer met wat stalling die wat verhuurt?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:54

Kun je niet één goede bijrijdster nemen die ook kosten wilt delen? Ik bedoel beter dit dan dat je bv je paardje gaat verkopen of er zelf niet lekker bij zit terwijl het wel je eigen paard is en niet andermans hobby. Ik snap dat dit vervelend is voor je bijrijdsters maar het blijft jouw financiele insteek natuurlijk wel.
Wat wil je eigenlijk uit je volpension halen dan? Meer rijden? Ik vind het ook een goede prijs voor volpension ik heb al hogere bedragen gehoord waar ik niet van snap dat mensen dat voor één paard neer kunnen tellen.
Voel je in ieder geval niet schuldig en denk er goed over na want anders voel jij je beroerd over iets dat net vreugde moet brengen. Dat zou zonde zijn :(
En inderdaad anders wat boeren vragen! Ik heb zo altijd leuke stalling gehad voor een zachte prijs! En het is lekker rustig.
Hoop dat ik niet te direct reageer, ik bedoel echt niets verkeerds hiermee he! Hopelijk vindt je een oplossing.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:43

Bedankt voor jullie reacties.
Volpension is omdat ik zelf niet elke dag kan gaan uitmesten en/of voeren.
Ik ga nog eens puzzelen en overleggen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:01

Vervelende en moeilijke beslissingen moeten je allebei maken Brudoe en Diaz.
Hopelijk vinden je beiden een oplossing waar je tevreden mee kunnen zijn.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:04

Nenah_x schreef:
Haha een vraagje aan jullie allemaaal: ben ik de enige die mijn tink met springschoenen peesbeschermers en strijklappen rijd? Inde les zegt iedereen altijd tegen me: Nenah dat is een tinker doe die belachelijke beenbescherming uit! Maar ik wil gewoon niet dat ze letsel oploopt haha!

Weet niet of je de enige bent? Maar wat het allerbelangrijkste is als je beenbescherming gebruikt of er wel kans is op aantikken. Ga je springen en je dier neemt wel eens een hindernis mee dan is het goed om springschoenen aan te doen. Dat zelfde geldt voor peesjes, heb je gemerkt dat je dier wel eens aantikt dan zou je dat kunnen doen. Er is uitvoerig onderzoek gedaan over de warmte ontwikkeling onder peesjes en bandage en de temperatuur loopt erg hoog op. Dit is nadelig voor het weefsel, pees, eronder vandaar dat je een wel overwogen keuze moet maken.

Zelf rijdt ik niet met beenbescherming, achterbenen strijken niet en voorbeen is snel genoeg weg zodat het aantikken niet gebeurt. Springen doe ik niet meer en ook het gedrag op de trailer is relax zodat ik ook kan vervoeren zonder bescherming.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:08

Dankjewel. Mooie uitleg.

Jaron staat ook bloot op de trailer. Ideaal

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:08

brudoe schreef:
Als ze zich aan de benen liet komen had ik niet eens getwijfeld om haar te houden.. maar ik mag niet aan benen komen. Heb zelf de ervaring niet om haar daar doorheen te krijgen en elke x drogen is ook niks.. hoop dat ik via bokt een baasje kan vinden zodat ze niet terug de handel in gaat en verzorgd kam worden.

Begrijp dat je je dier net hebt, het relax aangeven van voeten duurt enige tijd en dus ook het laten behandelen van de benen. Het is nog een jong beestje, tja lastig. Is er niemand in jouw omgeving die je de eerste paar weken kan helpen? Het is waarschijnlijk alleen de eerste tijd wat lastig, vooral als het verder een ok dier is?

Oja en als jouw dier terug gaat naar de handelaar gaat ie echt niet naar de slacht. Denk dat de handelaar even iets moeite gaat doen om de mijt eronder te krijgen en dan kan het dier gewoon de verkoop in. Een verder goed dier laat je niet slachten omdat ie mijt is. Dan zou ik nu geen paarden meer hebben :D
Laatst bijgewerkt door dagmach op 15-11-13 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:14

Karlijn sterkte met je moeilijke beslissing

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:14

Dappere beslissing Indira! Hopelijk komt er snel een leuk ander Tinkertje op je pad. Mag ik vragen, waarom de keuze een paardje te kopen bij een handelaar en niet bij een particulier?

Hmmmm... Lastig Karlijn... Persoonlijk zou ik verkopen als laatste optie houden, dat kan maar een keer! Wat ik lees in je verhaal is dat je zegt "als je van buitenaf kijkt... " dan denk ik, het is toch jouw leven? Als jij geniet de keren dat je wel naar Diaz kan, en een goed gevoel hebt aan dat die meiden van Diaz genieten, en dat je haar goed leventje geeft, dan zou ik zeggen, kan jou het wat schelen wat de rest van de wereld vindt? Maar het is natuurlijk wel zo als jij een jouw gezinnetje er niet uit komen doordat Diaz zoveel kosten dan zal er iets moeten veranderen, maargoed, dat is dan ongeacht hoe vaak je naar haar toe kan gaan lijkt me.

Het idee van bijrijdsters die samen de helft van de kosten op zich nemen (55 pp dus) vind ik helemaal niet gek. Een hobby kost geld, hoe dan ook. Ken jij een gratis hobby? Ik niet hoor. Dus ik zou het raar vinden als de ouders dat niet willen eigenlijk. Als die meiden onbeperkt met Diaz bezig mogen is het vele malen goedkoper dan een manege....

Jij zegt dat de meiden nog niet de leeftijd hebben om te werken, maar kunnen ze niet op stal iets doen dat het stalgeld wat lager wordt (hun deel dan)? Misschien in het weekend helpen uitmesten, of helpen met paarden buiten/binnen zetten?

In bruikleen geven aan iemand elders zou idd ook kunnen, maar vraag is altijd, hoe vertrouw je diegene en is dat daadwerkelijk een huisje waar ze voor langere tijd mag blijven? Verhuizen heeft ze immers wel genoeg gedaan... Ik heb toen Thigor in bruikleen gehad, dat ging erg goed, maar eigenaresse woonde 20 km verderop dus kon af en toe langs komen, en ik weet natuurlijk van mezelf hoe ik zit qua doorzettingsvermogen enz., maar hoe dat bij een ander is, is altijd afwachten...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:16

Ik zou t ook niet snel doen. Vanwege het feit dat ze je paard naar de sodemieter kunnen rijden en jij met de va kosten opgescheept zit.

Kan. Hoeft niet.. maar dat zou mij tegenhouden

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:34

Diaz schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Volpension is omdat ik zelf niet elke dag kan gaan uitmesten en/of voeren.
Ik ga nog eens puzzelen en overleggen.

Diaz je schrijft dat je het "bijna" niet waard vind van wat je ervoor betaalt en wat je eruit haalt. Je moet vooral kijken of je het geld kunt missen, dus gewoon leven zonder die stallingskosten. Want ook hier als besef ik met twee paarden dat als ik gewoon elke dag op een manege paard zou rijden ik veel goedkoper uit ben. Alleen dat gevoel van het hebben van paarden is voor mij onbetaalbaar, daar wil ik bijna alles voor inleveren, mits ik het huis, stroom,verzekering, eten kan betalen.

Ook hier gaan we ook niet dagelijks om te rijden of altijd erheen maar de dagen dat het wel lukt, al is het alleen maar even om te poetsen dan genieten we er van. De pech van de meeste patienten met ME is dat ze teveel willen, het latje te hoog leggen, inderdaad zich afvragen of het het allemaal wel waard is. Dus een tip, geniet van het hebben van een dier, geniet van de momenten dat je er wel heen kunt en vraag als je berijders oke zijn een bijdrage.
Zou het dier niet verkopen, hoe moet je dan ontspannen en hoe ga je om met je schuldgevoel?
Verkopen kan altijd nog, zou eerst eens een jaar genieten en dan de boel nog eens op een rijtje zetten.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:58

Karlijn,zolang je de kosten kan dragen zou ik haar niet wegdoen.
Ik denk dat je wat harder moet zijn en echt een realistische bijdrage moet vragen,of anders een andere bijrijdster,verzorgster,hoe naar het ook is voor de twee meiden die haar nu rijden.
Ik vind het bedrag dat je betaalt heel netjes,daar ligt het niet aan.