Ik heb gister een mailtje naar de Bonte parels gestuurd, omdat ik toch wel erg benieuwd ben naar de afstamming van Hendrik!

Ik kreeg vandaag mail terug dat ze erachteraan zullen gaan dus ik ben benieuwd!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Okay, kom ik gewoon op kraambezoek Berdien

Ik weet van Dewi niks.. naja, wel natuurlijk van de vorige eigenaresse (Leonoor) vanaf dat zij haar bij de handelaar gekocht had, en heb gelukkig wat foto's van haar veulen toen. Maar de eerste 5-6 jaar van haar leven? Geen idee, vind ik wel jammer soms. Aman heb ik vanaf 2 jaar, en daarvoor heeft ze alleen maar op de wei met haar moeder gestaan. Daar weet ik dus wel alles van
snowdon schreef:Hoelang geleden stond Hendrik dan bij de Bonte Parels, Marije?
Ik ben benieuwd of ze het nog achterhalen voor je, want volgens mij komt hij uit Engeland bij de zigeuners vandaan?
Hij komt niet uit Engeland, tenminste, de bonte parels hebben 'm volgens mij uit Duitsland gehaald!
resdiray schreef:goedemiddag,
Ik ben erachter dat Ray schurftmijt heeft op zijn voorbenen en schouders. Ik heb sebasyl van de dierenarts meegekregen en zal m vanavond gaan behandelen.
Hopen dat het snel weggaat, want dit vind ik maar niks.

) dus ik ben heeeel voorzichtig met voeren
maandagziekte oid wil ik noooit meer, dat was echt heel erg schrikken, ze stortte gewoon in onder het zadel, kon alleen nog maar strompelen.
(Paardenkliniek de Veluwe).
Even heel kort gesteld van wat ik ervan begreep. Fructanen ontstaan juist door gestresst gras, door exteme weersomstandigheden, explosieve groei door zon / regen etc. Door bemesten houd je het gras juist rustig doordat ze een stabiele groeisspurt krijgen, en dus een stabiele hoeveelheid fructanen. Gestresst gras bevat een heel wisselende hoeveelheid fructanen. Juist door die wisselende hoeveelheid kan je paard eerder laminitis krijgen. Maar NB Ik weet nog niet of ik het goed begrepen heb, heb nog niet alles goed gelezen.
Momenteel is koe bijv. ook kreupel, dus mochten de paarden eerst niet in hetzelfde stuk als koe, maar werd er wat afgezet. Inmiddels hebben paarden geleerd dat ze koe niet mogen pesten en opjagen, dus mogen ze weer wel samen 
Citaat:Voor de tinker geldt in het algemeen hoe soberder hoe beter.
En dan ben ik het met je eens
Ruwvoer (gras en goed hooi) is idd het belangrijkste voor een paard. Maar toch is krachtvoer tegenwoordig een belangrijk voederbestanddeel wat niet onderschat mag worden uit de gedachte dat ruwvoer het belangrijkste is. Ruwvoer is de basis, en met krachtvoer vul je het aan, gelang wat het paard nodig heeft. Aman staat ook op 4 handjes brok (komt overeen met 150/200 gram) per dag. Dit omdat zij anders Dewi's eten op gaat vreten. Dat is dus haar onderhoudsvoer. Zodra zij meer werkt krijgt ze ook meer brok (denk aan 1 extra handje brok en 1 handje muesli
) om haar energie weer op peil te trekken en als beloning.
) Toen kwam ze terug met een enorme hoeveelheid mok aan beide voorbenen. Imo te wijten aan het fulltime gras (was trouwens ook geen vette wei, maar juist kortgevreten, dus gestresst gras).
Wij noemen het kuil, maar het is dus niet dat wat koeien krijgen. Ja? Vatten jullie 'm nog?
Maar doodslaan vind ik zielig
).
Ik word er ook knettergek van, geef ze een tijdje om een veiliger plek te zoeken en dat is het gedaan hoor. Pets....naar de vliegenhemel. 

Ik bedoel, ben ook vegetariër, red slakken van het grindpad enzo, dus die vlieg mag ook wel blijven leven

Wasda?
Bovendien staat er eentje met zomereczeem, en voor haar is het hoe minder mest hoe beter ook ivm de vliegen enzo. Maar goed, dat is nog te behappen, een kruiwagen per dag.
Ik ben een hamstertje gewend, met fatsoenlijke hoeveelheiden keuteltjes, maar dit is echt erg!