[TI] [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IkbenMarije

Re: [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:58

Hallo Doei!

Ik heb gister een mailtje naar de Bonte parels gestuurd, omdat ik toch wel erg benieuwd ben naar de afstamming van Hendrik! Ja

Ik kreeg vandaag mail terug dat ze erachteraan zullen gaan dus ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:01

Clown Okay, kom ik gewoon op kraambezoek Berdien Ja Lachen

Marije, zou leuk zijn als je meer te weten komt! Ja Ik weet van Dewi niks.. naja, wel natuurlijk van de vorige eigenaresse (Leonoor) vanaf dat zij haar bij de handelaar gekocht had, en heb gelukkig wat foto's van haar veulen toen. Maar de eerste 5-6 jaar van haar leven? Geen idee, vind ik wel jammer soms. Aman heb ik vanaf 2 jaar, en daarvoor heeft ze alleen maar op de wei met haar moeder gestaan. Daar weet ik dus wel alles van Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:01

Hoelang geleden stond Hendrik dan bij de Bonte Parels, Marije?
Ik ben benieuwd of ze het nog achterhalen voor je, want volgens mij komt hij uit Engeland bij de zigeuners vandaan?

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:07

goedemiddag,

Ik ben erachter dat Ray schurftmijt heeft op zijn voorbenen en schouders. Ik heb sebasyl van de dierenarts meegekregen en zal m vanavond gaan behandelen.
Hopen dat het snel weggaat, want dit vind ik maar niks.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:15

snowdon schreef:
Hoelang geleden stond Hendrik dan bij de Bonte Parels, Marije?
Ik ben benieuwd of ze het nog achterhalen voor je, want volgens mij komt hij uit Engeland bij de zigeuners vandaan?

Hendrik stond een jaar of 5/6 geleden daar Knipoog Hij komt niet uit Engeland, tenminste, de bonte parels hebben 'm volgens mij uit Duitsland gehaald!

Ik ben erg benieuwd of ze er nog wat over kunnen vertellen! Ja

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:15

Is het niet zo Maya, dat als je die wei minder zou bemesten hij meteen minder "vet" is. Jij bent een boerendochter en de boeren mesten hun land behoorlijk maar voor paarden gelden toch andere normen. Sox staat het hele jaar 24/7 op grasland. Nu op 1 ha (nog) in haar eentje (natuurland dus met verschillende grassen/kruiden en niet bemest) en in de winter op 2 ha met nog 4 grote ponies. Daar krijgt ze voordroog bijgevoerd.

Hier staan heel veel paarden 24/7 in de wei. Als ik iets opvang over hoefbevangenheid dan blijkt dat het paard (in ruime mate)krachtvoer krijgt en er bijna niks mee gedaan wordt.
Voor de tinker geldt in het algemeen hoe soberder hoe beter. En dan heb ik niet over tinkers die vaak wedstrijden lopen en veel moeten trainen want die verbranden die energie wel.

Net als Berdien heeft mijn paard geen last van mok, rasp en andere nare kwaaltjes. Toen ze net uit Ierland kwam had ze in de kootholtes mok en behoorlijk rasp. Ze was daar niet echt sober gehouden Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:18

resdiray schreef:
goedemiddag,

Ik ben erachter dat Ray schurftmijt heeft op zijn voorbenen en schouders. Ik heb sebasyl van de dierenarts meegekregen en zal m vanavond gaan behandelen.
Hopen dat het snel weggaat, want dit vind ik maar niks.

Kon jij dat nog krijgen bij de DA? Ik dacht dat het in Nederland verboden was. Wel balen want het is besmettelijk. Ik hoop dat Ray er snel vanaf is!

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:24

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:24

Helaas Mary, Jes heeft wel mijt, verder geen andere kwalen. Wel knalde ze meteen de maandagziekte in toen ze meer gevoerd werd en stil stond ivm zandkoliek (meer voer om het lijnzaadslijm+psyllium naar binnen te krijgen Knipoog ) dus ik ben heeeel voorzichtig met voeren Nagelbijten / Gniffelen maandagziekte oid wil ik noooit meer, dat was echt heel erg schrikken, ze stortte gewoon in onder het zadel, kon alleen nog maar strompelen.

Sebacil kan ik ook nog gewoon aan komen via mijn DA Ja (Paardenkliniek de Veluwe).

Hopen dat je wat over Hendrik te weten komt Marijke! Ik weet ook niks over Jes, die komt uit Engeland Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:31

Nou Sox, ik ben zelf momenteel nog erg verdiepende in een bepaald stuk literatuur. Zodra ik dat uit en begrepen heb, zal ik het je wel eens doorsturen. Maar dat raadt juist aan om de wei wel te bemesten, omdat je zo het gras rustig en stabiel houdt Lachen Even heel kort gesteld van wat ik ervan begreep. Fructanen ontstaan juist door gestresst gras, door exteme weersomstandigheden, explosieve groei door zon / regen etc. Door bemesten houd je het gras juist rustig doordat ze een stabiele groeisspurt krijgen, en dus een stabiele hoeveelheid fructanen. Gestresst gras bevat een heel wisselende hoeveelheid fructanen. Juist door die wisselende hoeveelheid kan je paard eerder laminitis krijgen. Maar NB Ik weet nog niet of ik het goed begrepen heb, heb nog niet alles goed gelezen.

Mijn wei is idd van mijn vader, is afgelopen weekend nog bemest. Zijn koe staat er fulltime op, ik mag de paarden erbij zetten, maar de koe haar belangen/wensen gaan voor. Niet bemesten is dus out of the question Knipoog Momenteel is koe bijv. ook kreupel, dus mochten de paarden eerst niet in hetzelfde stuk als koe, maar werd er wat afgezet. Inmiddels hebben paarden geleerd dat ze koe niet mogen pesten en opjagen, dus mogen ze weer wel samen Clown

Citaat:
Voor de tinker geldt in het algemeen hoe soberder hoe beter.

Ik zou Tinker vervangen door paard Knipoog En dan ben ik het met je eens Knipoog Ruwvoer (gras en goed hooi) is idd het belangrijkste voor een paard. Maar toch is krachtvoer tegenwoordig een belangrijk voederbestanddeel wat niet onderschat mag worden uit de gedachte dat ruwvoer het belangrijkste is. Ruwvoer is de basis, en met krachtvoer vul je het aan, gelang wat het paard nodig heeft. Aman staat ook op 4 handjes brok (komt overeen met 150/200 gram) per dag. Dit omdat zij anders Dewi's eten op gaat vreten. Dat is dus haar onderhoudsvoer. Zodra zij meer werkt krijgt ze ook meer brok (denk aan 1 extra handje brok en 1 handje muesli Clown ) om haar energie weer op peil te trekken en als beloning.

En qua kwalen. Dewi en Aman worden ver het zelfde gevoerd. Dewi heeft idd wat mok, blijft bij mij erg stabiel, is ook niet zo extreem als bij andere tinkers, maar ze heeft dus gewoon wel wat. Aman heeft helemaal niks, nooit gehad ook, terwijl zij wel een overgewicht heeft. Maar toen Dewi vorig jaar 2-3 weken uit logeren is geweest bij Baggio, daar fulltime op de wei stond en voer kreeg. Arbeid bleef hetzelfde (nl niks Clown ) Toen kwam ze terug met een enorme hoeveelheid mok aan beide voorbenen. Imo te wijten aan het fulltime gras (was trouwens ook geen vette wei, maar juist kortgevreten, dus gestresst gras).

Anyway, ik ga eens eten koken Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:37

Interessant Ja
De weides waarop Jes loopt worden gemest, zij het niet veel.
Overigens heeft geen van de paarden hoefbevangenheid, terwijl er ook grappenmakers zijn die nog wel eens over/onder het draad doorkruipen, en dan op de weides met vol gras komen.
Ehm met kuilvoer bedoel ik de ronde balen die de paarden krijgen. Valt die voor jullie onder kuilvoer of voordroog? het wordt dus gedroogd op het land, en dan in een baal gerold. Verder niks Clown Wij noemen het kuil, maar het is dus niet dat wat koeien krijgen. Ja? Vatten jullie 'm nog? *LOL*

Ik heb twee vliegen op m'n kamer, en die zitten allebei op m'n beeldscherm. Ik wordt helemaal kriebelig van twee zwarte stipjes die voor m'n ogen rondlopen Nagelbijten / Gniffelen Zij zijn groot en ik is klein! Maar doodslaan vind ik zielig Clown

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:22

@Tamlin, alweer een nieuw tinkerforum.... Zal het na het eten eens bekijken.

Berdien, wist ik niet dat jouw Jes mijt had. Maar kan van andere paarden komen. Maandagziekte, oef, dat is niet fijn. zeg. Is toch een soort spierbevangenheid?

Ik heb nog Sebacil van 5 jaar geleden maar dacht echt dat het nu verboden was in NL. Gelukkig is het nog te krijgen want alhoewel een straf goedje, helpt het heel goed.

Kuil wordt voordroog nog steeds genoemd maar is toch echt wat anders. Kuil gaat meteen na het maaien op zo'n grote berg onder een groot foliegeval. Voordroog wordt gemaaid, een paar keer gekeerd en dan in (bij ons vierkante) balen geperst. Het ruikt over het algemeen heerlijk.

Maya, ben benieuwd naar dat stuk. Sober voeren voor alle paarden, dat zal best maar moet je soms eens zien hoeveel kilo ze per dag naar binnen moeten werken. Op de meeste pensionstallen is 2 kg per dag bij de prijs inbegrepen (waar ik gestaan heb en dat waren er een paar Knipoog ).
Onder meer door het voerbeleid ben ik dan ook geswitched. Ik had liever meer hooi of voordroog en veel minder biks maar dat kon allemaal niet.

Jouw krachtvoerbeleid valt dan ook reuze mee.

Enfin, je hebt zeker gelijk met dat slechte korte gras m.b.t. fructaan. Ik zal zo eens op de index kijken of het niet oploopt met deze regen.

Ik weet ook wel dat het gras verarmt door niet bemesten maar je kunt ook de paardenmest verspreiden aan het eind van het seizoen toch? Niet met een koe erbij misschien maar voor een paardenwei is het wel een oplossing.

Vliegen zitten graag op een warm beeldscherm, Berdien Haha! Ik word er ook knettergek van, geef ze een tijdje om een veiliger plek te zoeken en dat is het gedaan hoor. Pets....naar de vliegenhemel.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:24

ikbenmarije: wat fijn dat ze het voor je uit gaan zoeken. Ik weet gelukkig alles van Ziggy, heb hem al van veulen af aan.
rediray: wat vervelend dat hij schurftmijt heeft, gelukkig kan je het behandelen.
Berdien: lekker irritant die vliegen. Ik had ze allang dood geslagen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:29

IK had het mis met regen en fructaangehalte. Juist zon en verarmd gras (zoals Maya al zei) kunnen boosdoeners zijn.

Op deze pagina kun je dagelijks de voorspellingen van het fructaangehalte volgen:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/misc/fructihelp.htm

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:57

Wat interessant, dat fructaan gehalte! Ja
Oh, dan hebben wij dus voordroog, maar we noemen het kuil Clown

Tja.. die vliegen. Ik vind dat zo zielig Nagelbijten / Gniffelen Ik bedoel, ben ook vegetariër, red slakken van het grindpad enzo, dus die vlieg mag ook wel blijven leven *LOL*

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:03

Je bent een muts Berdien, maar wel een lieve hoor Lachen

Ik red ook van alles, zet spinnen buiten, verzamel slakken omdat ze mijn hosta's opvreten en zet ze ergens anders in een gemeenteperk maar van vliegen op mijn beeldscherm of op de t.v. wordt ik hyper. Veel mensen noemen het kuil maar er is geen paard die echt kuil krijgt. Ik noem het zelf ook vaak zo.

En ga nu mijzelf eens voeren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:09

Flicka, hosta's? Verward Wasda?

Mest op de graswei (zowel van koetjes als van paardjes) laat ik lekker liggen, veels te veel en onhandig werk om dat te verwijderen Clown Schijnheilig

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:18

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:23

Een hosta is een vaste plant Maya... Komt ieder voorjaar weer met puntjes uit de grond en ik vind ze heel mooi. Vooral de donkergroene. Maar slakken zijn er gek op en die vreten de bladeren aan zodat je een soort gatenkaas krijgt.
Verder laat ik de mest ook liggen want ik kan dat straks met 2 of 3 paarden niet in mijn eentje behappen. Maar de boer die een eindje verderop koeien heeft staan zei dat bemesten het beste in september was. Dus als hij me nou helpt met een weidesleep of zo zou dat niet gek zijn.

Voedertijd hier.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:35

Wij mesten maar één wei uit, die van de shetlanders, ivm kleine wei en als je dat laat liggen dan hoopt de mest zich nogal op, want ondanks dat ze klein zijn, poept het grut behoorlijk *LOL* Bovendien staat er eentje met zomereczeem, en voor haar is het hoe minder mest hoe beter ook ivm de vliegen enzo. Maar goed, dat is nog te behappen, een kruiwagen per dag.
De grote weilanden met de grote paarden (12 stuks) worden niet uitgemest, te ver van de mestbult en faaaar too much work Clown

Over uitmesten gesproken, net de caviabak verschoont, maar dát zijn me een stelletje smeerkezen! Zo onzinnelijk als wat, en de hoeveelheid wat daar uit komt qua poep en plas.. Bloos! Ik ben een hamstertje gewend, met fatsoenlijke hoeveelheiden keuteltjes, maar dit is echt erg! Nagelbijten / Gniffelen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:24

Je wilt niet weten hoe goor het konijnenhok bij ons nu is.... ik haal af en toe de ergste plekken eruit, maar zolang de jongkies nog in t nest zitten is het het beste om het helemaal niet te verschonen.... dat wordt me n werk komend weekend!
Ze huppelen steeds meer rond en deze week worden ze alweer 3 weken oud, dus tijd voor grote schoonmaak Vork
T zijn trouwens 1 mannetje en 2 vrouwtjes....

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:39

Hallooo!
Wij hebben 1 ratje dus die kooi maakt die niet zo vies Clown
ikbenmarije: Wat leuk dat ze het gaan uitzoeken!
Ben benieuwt, heb van Prada alles al gevonden!
rediray: Wat rot dat die dat heeft zeg! Hopelijk ben je er snel vanaf!

Zometeen ga ik jullie weer pesten met een fototopic Clown
We waren naar het vennetje geweest en het leverde leuke foto's Ja

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:42

Joepie!!!!!!!!! Nadat ze 5,5 week over tijd liep is vanmorgen dit kleine fjordenmannetje bij mij thuis geboren. 't Is zo'n scheetje, al heel mak echt super!!!!!!!!!!!!!!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben er net direct naar toe geweest, echt genieten zo'n kleintje! Er is er nog een op komst, en dat met dit slechte weer! Boos!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:48

Leuk zeg Marleeen!
Wat een scheetje Lovers

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:50

Doei!

Hele dag gewerkt.. Net naar Amy geweest..
Amy zat niet helemaal fit, dus heb niet gereden.. Was flink aan de diarree.. Ze hadden ze gister van wei vergeten wisselen doordat ze het druk hadden met kuil binnenhalen voor vandaag. Dus ja, dat kan eens gebeuren. Eigenlijk dacht ik dat ze wel al een hele dag op die wei stonden, blijkbaar niet..
Verder had ze vandaag een hele dag binnengestaan, flink staan zweten, dus erg florisant zag ze er niet uit. Morgen ga ik maar weer eens kijken.. Lachen

Hele 'discussie' gelezen over voer.. Er is niet veel blijven hangen waarop ik wil/kan reageren nu.
Zal het nog wel eens allemaal overlezen als ik wat minder moe ben.. Knipoog

Janet had een relaxte stagedag! Heerlijk zo! Lijkt me ook wel wat.. Ja
Gefeliciteerd met het veulen Marleen!
Marije, ik ben benieuwd wat je allemaal te weten komt over Hendrik!

Over Amy weet ik niet veel. Ben wel wat te weten gekomen via Supertje en Nassie enzo.. Maar ook niet echt iets waar ik wat aan heb. Of ja, ik heb dr wel wat aan. Maar ik zou graag wat van dr ouders willen weten, verder verleden (van 0 tot 5 jaar) verder over het veulen wat ze ooit heeft gehad. En ook hoe ze aan die vreselijke lidtekens/striemen komt. Maar ik denk dat ik dat nooit te weten zal komen.