[TI] [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IkbenMarije

Re: [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:17

Als ik Hendrik zo vergelijk met de anderen hier qua eten, staat hij heel sober.

Hendrik krijgt 2x per dag Pavo basisbrok en onbeperkt hooi, voor de rest staat hij buiten zolang hij wil, 's ochtends rond 10 uur gaat hij naar buiten, tot een uur of 8. En er gaan heel wat wortels en appels doorheen Knipoog Maar dat was het dan zo ongeveer.

Volgens mij is hij hierop ook flink gezond, vandaag was hij een vreselijke glimworm Nagelbijten / Gniffelen Haha!
Laatst bijgewerkt door IkbenMarije op 06-05-07 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:17

Ik ga trouwens naar bed.. Lachen
Tot morgen allemaal!

Doei!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:18

Ik geef ook iedere dag een appeltje hoor. En in de winter een paar wortels. Maar mijn paard is ook niet gevoelig op hoefbevangenheid en krijgt geen krachtvoer met suikers.
Wij mogen onszelf gelukkig prijzen met zulke gezonde paarden Haha!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:20

Weltruste Sita!

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:21

Weltrusten ! Doei!

Joyce, spannend ofniet 1e wedstrijd?!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:25

flicka schreef:
Ik geef ook iedere dag een appeltje hoor. En in de winter een paar wortels. Maar mijn paard is ook niet gevoelig op hoefbevangenheid en krijgt geen krachtvoer met suikers.
Wij mogen onszelf gelukkig prijzen met zulke gezonde paarden Haha!

Zeker weten!

Zo is die van mij ook mok, rasp, mijtvrij.. Heerlijk!
Ik voel me gezegend met zo'n paard, als je al die ellende soms ziet.. Scheve mond

En nu ga ik echt naar bed.. Knipoog

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 07:10

goedemorgen allemaal

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:16

Goedemorgen!

Ik ben het weer nu al beu.. Mijn kippen ook.. Clown Vanmorgen werd ik eens uitgekafferd.. Tong uitsteken
Ze waren nat geworden.. Moeten ze maar niet buiten gaan zitten.. Vork Ze kunnen niet meer in de schuur, want ze passen niet meer in de verhuisdoos waar ze in zaten.. Tong uitsteken Dus dan maar buiten!

Zometeen om 10 uur gaan werken.. Tot 6.. Vandaag geen paarden voor mij.. Moet goed leren vanavond!

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:12

Goedemorgen dames ...en heer Knipoog

Wat zijn wij verschrikkelijk verwend geweest met dat mooie weer ! en nu weer vieze regen beh ,Viel behoorlijk tegen op de kids op de fiets naar school brengen !

Mooie kippetjes Sita !!

**gaat weer huishouden **

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:34

Goedemorgen dames, en heer uiteraard!

@silas, Je hebt gelijk er kwam inderdaad geen voetbalvrouwen, vond ik niet zo grappig eigenlijk, altijd dat stomme gevoetbal word er gek van haha...... toen maar csi gekeken

@sita, ik vind je kippen helemaal geweldig!

Ik ga vanmiddag naar de paardjes, hoop dat ze niet al te nat zijn, moeten ze weer zo lang drogen voordat ik wat kan doen, en heb al niet zo super veel tijd hihi

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:39

Geweldige kippetjes idd Haha!

Heerlijk man, die regen!

Mendi had eerst een ander paard?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:17

Goede middag!

Mijn stage dag zit er alweer op Haha! Er is op dit moment niet zoveel te doen in de praktijk, vooral omdat blokzijl maar een klein dorpje is.

Vanochtend begon het met bloedtappen van 24 varkens No Cheer niet de leukste klus als je nog niet zo heel lang wakker bent. Anders werd je wel wakker door de lucht van die varkens.
Daarna even een bedrijfsbezoekje gedaan, en daar wat koeien opgevoeld.Toen terug naar de praktijk, medicijnen klaar leggen.
Daarna mocht in naar huis eten. Om kwart over 1 was ik weer op de praktijk. Weer een bedrijfsbezoekje gedaan. Een paar koeien opgevoeld, 1 tochtig gespoten en wat koeien opgeschoond. En nu zit ik alweer thuis Haha!
Als er een spoed geval of een kijzersnee ofzo tussen door komt, wordt ik opgehaald. Wel heel relax zo.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:54

Wat voor opleiding doe je Janet?

Jes staat eigenlijk ook heel sober, onbeperkt gras en in de winter kuilvoer van het land van de boer. Verder na het rijden een halve kilo, maar vaak minder, kruidenmuesli. En verder oud brood, appeltje etc. wat ik maar mee heb. Oh ja, en over het voer lijnzaadolie Haha!

Net naar Groningen geweest, had 2 uur tekstanalyse. Weer een hoop geleerd Knipoog Nog even de Letterenbieb en Universiteitsbieb ingedoken voor wat boeken voor m'n onderzoek, en toen kon ik alweer naar huis.

Heeeerlijk die regen toch? Haha! Alles is zo heerlijk fris, blije vogeltjes.. ik vind het wel lekker juist! Kan alles weer groen worden, in plaats van die verdorde weilanden Scheve mond

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:16

Berdien: paraveterinair (of dierenartsassistent)

Ik vind die regen ook heerlijk. Alles is weer lekker fris, en de wereld lijkt gelijk een stuk groener. Alles begint weer te stralen. 6 weken droogte was wel genoeg hoor.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:20

Oh leuk! Ja Hoe lang moet je nog?
Ja heerlijk, en het is ook niet zo warm meer.. ik vind het wel lekker! Ja

Pfoeh, en nou ga ik echt weer even aan school. De beruchte laatste loodjes, globale aanpak van mijn onderzoek opzetten, theorieën uitzoeken.. gosh Scheve mond

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:24

Ik moet hierna nog 1 jaar.
De laatste loodjes zijn altijd het lastigste, en het vervelendste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:40

Ik vind de regen ook wel prettig, dan wordt alles weer een beetje groen. Ik had het liever gehad dat het morgen was begonnen. Flint moest geruind vandaag vandaar. In de ochtend, het werd 2 uur vanmiddag en ik heb al zo de pest aan wachten Bloos
Flint staat nog wat na te wiebelen in de wei, maar verder gaat alles goed. Ik moet nog 4 dagen penicilline spuiten.
Ik had wel even met hem te doen toen de veearts arriveerde. Maar uiteindelijk was het het beste.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:42

Ach gut voor Flint!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:43

Gelukkig dat alles goed is gegaan bij Flint! Regen is dan vervelend, maar hitte en vliegen zijn ook niet fijn bij een castratie

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:44

arme flint, zijn manlijkheid kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:50

snowdon schreef:
Maya schreef:
Ik vind het fijn voor je Berdien, maar ik blijf van mening dat je haar wel gewoon merriebrok moet gaan voeren Lachen Gras is imo niet voldoende.

Ik heb geloof ik gemist waarom Maya deze opmerking plaatst, maar ik ben eigenlijk van mening dat het wel zonder merriebrok zou moeten kunnen. Gras/hooi aangevuld met een mineralensteen, zou voor alle paarden voldoende moeten zijn. Ik ben van mening dat krachtvoer de processen in het lichaam alleen maar ontregelen en het zou dan ook geen noodzaak moeten zijn om krachtvoer bij te voeren.

Komt nav een hele disucssie tussen Berdien en mij op het moddeel Lachen Ik vond nl dat ze Jessie moest laten scannen of opvoelen om zekerheid te krijgen. Want als ze niet drachtig zou zijn, is het paard veels te dik (risico voor hoefbevangenheid) en dan kan je daarop ageren. Is ze wel drachtig, dan kan je merriebrok gaan voeren + eventueel de omstandigheden aanpassen naar een veulen + in de gaten gaan houden Lachen Berdien is van mening dat gras alleen voldoende is.

Ik snap je redenatie, maar tegenwoordig is het gras in de weilanden niet vergelijkbaar met vroeger. Weilanden van nu bestaan uit een veels te eenzijdig bestand aan grassoorten, kruiden en andersoortige planten (die worden immers verwijderd onder noemer onkruid). Een mineralen/zoutblok is mooie aanvulling. Maar de dracht + het zogen van een veulen vraagt enorm veel van een merrie. Merriebrok is dus gewoon essentieel, denk alleen maar aan het verhoogde kalk/fosfor verhouding voor het veulen. Ik ben het wel met je eens dat gewone recreatie of semi-sportpaarden op een goed rantsoen van gras en hooi moeten kunnen voldoen. Maar een drachtige merrie absoluut niet. Sorry, maar ik blijf echt bij die mening.

Berdien, ik ben ook niet van mening dat je Jessie verkeerd behandelt of haar tekort doet. Die conclusie trek je zelf. Maar, een paard kan er goed uitzien (lijken) maar na de bevalling gewoon een wandelend skelet worden, of na een flinke zoogtijd een wandelend skelet worden. Hoe stevig ze ook op voorhand was. Een veulen neemt heel veel ruimte in beslag, en vraagt daarna ook heel veel energie, zowel voor de melkgift, als het opvoeden / volgen veulen voor de merrie. Dat appels, weldoorvoed, glimmend, energiek zijn. Dat kan heel goed dat dat het geval is, én dat ze toch die merriebrok nodig heeft.

Maargoed, het is en blijft jouw paard en beslissing. Ik kan je alleen maar uitleggen waarom ik vind dat je merriebrok moet voeren. Wat je ermee doet is volledig aan jou Lachen

Verder zie ik dat het over Laminitis / Hoefbevangenheid gaat. Dit heeft idd meer te maken met het fructaangehalte in gras of de fructoses in voer, dan met eiwitten Lachen Zoek maar eens ook op Laminitis, dan zal je een hoop duidelijk worden erover Ja

Berdien ik hoop wel dat je voordroog bedoelt ipv kuilvoer? Voor wat je 's winters voert Clown Kuilvoer is namelijk veels te zuur voor paarden.

Mijn voerrantsoen :
Amanda : 2 uur gras, 2 voerbeurten met per voerbeurt : 2 handjes Subli basisbrok + 4 kg (nu Engels Raai, voorheen Rietzwenk) graszaadhooi.
Dewi : 3,5-4,5 uur gras, 2 voerbeurten met per voerbeurt : 0,6 kg merriebrok + 0,5 kg Muesli Melange + 0,5 kg maïsvlokken En ook zo'n 4-5 kg hooi. Verder nog iets van 2 appeltjes of een wortel voor de smaak.
Elvira : eet soms eens wat hapjes brok mee, krijgt soms een handje veulenbrok, eet ook wat hooi, stro en gras mee.
Wei ziet er zo uit : http://www.mijnalbum.nl/Album=DJD4ZALJ (behoorlijk vet dus )
Rietzwenk : http://www.mijnalbum.nl/Foto=NMX433ZW

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:04

Ok, zou prettig voor ons zijn als jullie als moddies zijnde, er dan rekening mee houden dat dit topic openbaar is en het moddeel niet... dat wij dus bepaalde reacties n.a.v. een discussie op het moddeel, zonder enige verwijzing, totaal anders kunnen interpreteren. Clown

Je 'sorry' is niet nodig uiteraard, iedereen z'n eigen mening en verantwoordelijkheid! Knipoog

Ik zie wel in waarom merriebrok zo belangrijk gevonden word, maar voor mezelf blijf ik nog volhardend dat het ook zonder kan. (uitzonderingen uiteraard daargelaten)
En Berdien zo te lezen ook. Ook al is het goedbedoeld jegens Jessie en Berdien, zij handelt toch ook volgens haar goedbedoelde overdachte denkwijze.
Hoeft dan imo niet keer op keer aangestipt te worden, als het algemenere onderwerp 'dracht' wordt besproken... Bloos

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:13

Op de wei mag alles groeien, zolang het maar geen JKK is Knipoog Dus alles wat er aan kruidjes enzo groeit en bloeit rustig verder Lachen Daarnaast is het in totaal zo'n 15/20 hectare, dus ze staan ook niet constant op hetzelfde stukje.
Verder ga ik vooral uit van míjn eigen ervaring, en in de zeven jaar dat ik daar op stal loop heb ik talloze veulens voorbij zien komen, in alle soorten, maten en rassen. Die waren allemaal kerngezond, met kerngezonde merries. Veulen én merrie waren goed doorvoed, zónder merriebrok. Daarnaast heb jij je merries een aantal uur op het gras staan als ik het zo lees, Jessie staat 24/7 op het land. En krijgt dus 5x per week muesli. Krijg van veel mensen complimenten dat ze er zo ontzettend goed uit ziet, en die mensen weten waar ze overpraten Lachen Ik zeg niet dat jij dat niet weet, maar ik blijf er gewoon bij, Jessie trekt het prima zonder merriebrok. Zodra ze ook maar enigzins invalt, of aangeeft meer nodig te hebben, dan krijgt ze dat. Maar eerder niet.
Verder hoop ik dat ik het niet nader hoef uit te leggen, heb namelijk het gevoel dat ik mezelf maar blijf herhalen. Ik snap Maya's standpunt, heb daar respect voor, maar ik verwacht ook respect voor mijn standpunt. Ik loop al een tijdje mee in de paardenwereld, en ik weet waar ik het over heb. Daarnaast ken ik mijn paard het best, en kan ik de situatie beter beoordelen dan mensen achter een computer Lachen Wie denkt dat ik het mis heb, nodig ik uit om Jes op te zoeken. Lachen

Heb je gelijk in Leon, had nader uitgelegd moeten worden Lachen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:47

Mja, Berdien had op TI toen geen topic daarover geopend, dus hier kon ik er niks over zeggen richting haar Clown Maar omdat jij (Leon) zo expliciet meldde dat je mijn reactie niet begreep heb ik even kort toegelicht dat Berdien en ik het er al eerder over hadden gehad. Nu toevallig op het moddeel, maar had net zo goed ook per pb geweest kunnen zijn. Ik zie daar niet zo'n enorm verschil in eigenlijk. Was gewoon korte toelichting dat Berdien en ik het hier al eerder over hadden gehad, niks meer of minder.

Waarom ik het er nog eens opmerkte dat ik graag zag dat ze wel merriebrok zou voeren? Omdat ik dat gewoon heel erg belangrijk vind. Dit was de 2e opmerking daarover, die ik later in dit topic nog eens toegelicht heb. Meer niet.

Mijn paarden staan idd maar beperkt op de wei, omdat ik als de dood voor hoefbevangenheid ben. Ik heb een enorm vette / rijke wei. Ze kunnen er gewoon niet fulltime op, ze staan wel fulltime buiten op een paddock.

En dat bezoekje komt vanzelf wel Knipoog Zo gek ver weg woon je niet Clown (moest ik ooit weer eens tijd vinden... op z'n vroegst in juni Lips are sealed )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:55

Als je het uitstelt tot juli kun je meteen beschuit met muisjes komen eten *LOL* Maar eerder ben je ook van harte welkom hoor Ja

Oh zo, dan snap ik het van de wei, waarop Jessie loopt is niet zo vet, als is het wel gevarieerde wei Ja

Overigens is het topic op TI er nou wel hoor! *LOL* Ik bazuin het overal rond ROFL Haha!