[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lailaa

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:06

Dit was moeder, vader en een dochter

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:30

Lailaa dan zal het allemaal wel kloppen, sterkte met de verkoop :(:)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:31

De duitse MP is dhd24.com en dan kun je zoeken bij Irish tinker, maar wil het wel voor je in de gaten houden :j

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:49

Zo das vlug dat Lilly weg is.
Boris als knappe leermeester ;)
wat een leuk filmpje van Jaron ;D

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:01

Wat ik mij afvraag is, hoe houden jullie je Tinkers op gewicht? Ik rijd Dublin bijna iedere dag, en nog is hij -te- dik..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:06

Minderen in voer?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:12

Voer al heel weinig, hij staat overdag op de wei en krijgt 's avonds 10g vitaminebrok en een handje Liga van pavo en basisbrok van de welkoop. Dit laatste zodat hij de vitaminebrok eet. Ook een halve appel en hooi, ongeveer een hooinet voor de nacht. Ben aan het overgaan van de basisbrok naar de Liga, vandaar dat hij deze brok nu nog beide krijgt.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:21

Je zou is kunnen kijken hoeveel suikers er in je brokken zitten. :)
En hoeveel brok krijgt hij?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:27

In de Liga zit echt heel weinig suiker is speciaal voor Ijslanders en andere sobere rassen. De basisbrok zit wat meer in, maar ook heel weinig.
Hij krijgt 2 handjes op dit moment, aangezien ik aan het wisselen ben. Als ik alleen nog maar die Liga voer krijgt hij 1 handje mits hij de vitaminebrok er niet tussenuit pluist, anders krijgt hij iets meer. Op de zak van de Liga staat dat hij eigenlijk op basis van het werk dat hij doet, dat hij 2kg moet. Dit vind ik wel echt te veel.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:28

Oh das inderdaad niet veel dus zou goed moeten zijn ook inderdaad. Ik zou ook geen kilo's brokken gaan voeren. Gewoon kijken wat hij nodig heeft hoeveel energie die heeft... Nou dan weet ik het eigenlijk ook niet zo goed... misscihen anderen nog oplossingen :D

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:31

Ja dat is het inderdaad, zou het zelf ook niet meer weten! :+ Vandaar dat ik het hier even vraag of iemand misschien iets weet.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:43

Oei Lailaa wat schrik ik van je bericht, wat ontzettend verdrietig, fijn dat ze het goed krijgt allemaal maar wat ontzettend sneu.. Ik hoop dat je er vrede mee kan vinden.

Ik neus altijd tussen paardenadvertenties en zo kwam ik deze leuke bruin bonte tinker tegen. Als ik dit lees denk ik een passend zadel en wellicht een ostheopaat zal wel helpen, dus ik hoop dat hij goed terecht komt. Voor wie op zoek is, kijk even. Ik ken verder het hele paard niet, maar het lijkt mij een heel leuk dier.
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:32

Dana is goed op gewicht hier. Krijgt 2x per dag een halve kilo basisbrok. Gras in de wei met nu afgesneden gras extra. Op stal heeft ze ook een plak kuil. Na een flinke les of Buitenrit krijgt ze van mij wel eens een handje brok of muesli. Of een appel of snoepje.
Dana heeft voorheen 1,5 kg brok per dag gekregen maar kon nu prima op 1. Ze begint nu mooi te groeien voor haar veulen. Straks word dat merrie brok en waarschijnlijk weer 1,5. Aan Dana zien we snel of ze te veel of te weinig krijgt gelukkig.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:32

:(:) simone

Donnar. Hier een drachtige merrie die zon vijf keer in de week loopt op enkel ruwvoer. Ook de andere tinkers krijgen enkel ruwvoer en zijn allemaal iets te dik of op gewicht. Liga kon mijn merrie beslist niet tegen. Omdat ze drachtig is, wil ik wel iets gaan bijvoeren, dat zal pavo care4life zijn.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:46

Caily schreef:

Donnar. Hier een drachtige merrie die zon vijf keer in de week loopt op enkel ruwvoer. Ook de andere tinkers krijgen enkel ruwvoer en zijn allemaal iets te dik of op gewicht. Liga kon mijn merrie beslist niet tegen. Omdat ze drachtig is, wil ik wel iets gaan bijvoeren, dat zal pavo care4life zijn.

Wat kreeg ze ervan, dat ze er niet tegen kon? In de zomer krijgt hij alleen de vitaminebrok, dat kreeg hij toen met een heel klein beetje slobber zodat hij het at. Nu wilde ik iets meer bijvoeren voor als er weinig tot geen gras meer is, die Liga had ook extra vitaminen vandaar dat ik die gekozen heb. Toen ik Dublin kreeg kreeg hij 1 tot 2kg brok per dag, in de zomer en winter ook stond hij 's nachts op stal. Alleen was hij echt heel slank toen ik hem kreeg, terwijl hij bijna niet liep en ook weinig bespiering had. En dus wel al dat voer kreeg..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:48

Jaron krijgt hooi en een liksteen.
Echter omdat hij snel schraal word voer ik hem pulp en maismeel met olie bij

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:24

Wat voor ruwvoer krijgt hij? waar komt het vandaan hoe is het bemest etc...
In ruwvoer kan voor sommige paarden ook te veel zitten.

Hier krijgen ze onbeperkt voordroog en hooi, Aslan krijgt wel veulenbrok bij gevoerd.
Ted en Whis een handje luzerne voor t idee en Ted voor zijn poeders.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:41

donnar schreef:
Caily schreef:

Wat kreeg ze ervan, dat ze er niet tegen kon? In de zomer krijgt hij alleen de vitaminebrok, dat kreeg hij toen met een heel klein beetje slobber zodat hij het at. Nu wilde ik iets meer bijvoeren voor als er weinig tot geen gras meer is, die Liga had ook extra vitaminen vandaar dat ik die gekozen heb. Toen ik Dublin kreeg kreeg hij 1 tot 2kg brok per dag, in de zomer en winter ook stond hij 's nachts op stal. Alleen was hij echt heel slank toen ik hem kreeg, terwijl hij bijna niet liep en ook weinig bespiering had. En dus wel al dat voer kreeg..

Jeuk in dr sokken en vatsig, ben toen (terug) over gestapt naar Subli Ponybrok, dat beviel al beter, maar uiteindelijk was brok voeren gewoon niet nodig.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:23

Het hooi komt bij ons van het land, word bemest met eigen paardenmest van de paarden van stal. Het is heel grofstengelig, ik maak wel een foto en plaats hem dadelijk wel even

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:27

Ik heb een vraagje. Mijn merrie heeft schimmel op haar hoofd en waarschijnlijk mijt in de sokken (stampt de hele tijd met hoef op grond) Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ze laat zich niet aan de benen komen dus als sokken er het beste af kunnen word het waarschijnlijk een praam of verdoven..

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:30

Ja Dublin heeft/had het ook, hebben vandaag voor het laatst behandeld. Da komt eerdaags om een huidschraapsel te maken.

Waarschijnlijk krijg je Sebacil mee en moet je het daarmee behandelen, ik weet niet hoe ze met spuitbussen is maar anders kan je haar benen helemaal nat spuiten met een plantenspuit met Sebacil. Wel eerst een ring net onder de knie maken ermee want anders lopen de mijten omhoog.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:34

Is het beter om de sokken te scheren of om er gewoon tussen te spuiten? Ik heb haar net een paar dagen dus nog even uitvogelen wat het beste werkt. Hoe vaak moet je dan behandelen?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:34

donnar: wat bedoel je een ring maken.. en van wat??

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:39

Van de sebacil, dan blijven ze daar tussen. Goed tussen de haren en kleddernat maken, wel oppassen als je het binnen doet mijn instructrice had een holte ontsteking en was 2 maanden haar stem echt helemaal kwijt door dat spul! Wij hebben de sokken laten zitten, moet je wel extra in masseren. Krijgen ze alleen maar meer jeuk van van die korte haren, Dublin had er zelf bijna geen last van stampte vrijwel nooit. Bij ons is het dus nog niet eens helemaal zeker of het het is.

Ik zou met de da overleggen, wij moesten het 1 keer in de 8 dagen doen en dat voor 6 weken. Daarna een huidschraapsel laten maken

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:44

Ja ik ga morgen sowieso even langs de da om advies te vragen. Hoop dat het meevalt. Heb haar nog een week op proef maar zou haar om die reden echt niet terug willen brengen.