[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoraly

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 03:32

Rasp herken ik inderdaad ook bij mijn tinker.

Aangezien hij ook stampt met zijn achterbenen zit de staleigenaar aan te dringen dat ik er flessen chloor of spiritus overheen moet gooien (gaat hem dus echt niet worden). Zijn dit perse mijten? Heb een aantal keer gewassen met neocidol en heb zijn sokken er een paar maanden geleden afgeknipt met tot nu toe nog geen enkel resultaat..
Volgens de eigenaar heeft die overigens die 5 jaar dat zij hem hebben altijd gestampt, maar hebben hem eigenlijk nooit ergens voor behandeld.

Heeft iemand tips? Ga dus absoluut geen chloor o.i.d. overheen gooien.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:03

Nimby schreef:
Fijn dat het weg is! Toch Betadine dus. Heb je die wondzalf dan zelf gemengd of is dat zo verkrijgbaar?

Vond een tube in de kast (ben de naam even kwijt) Was eigenlijk van de hond maar stond op voor alle diersoorten. Dacht ik probeer het gewoon en na 2 dagen al verschil :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:05

xdoraly schreef:
Rasp herken ik inderdaad ook bij mijn tinker.

Aangezien hij ook stampt met zijn achterbenen zit de staleigenaar aan te dringen dat ik er flessen chloor of spiritus overheen moet gooien (gaat hem dus echt niet worden). Zijn dit perse mijten? Heb een aantal keer gewassen met neocidol en heb zijn sokken er een paar maanden geleden afgeknipt met tot nu toe nog geen enkel resultaat..
Volgens de eigenaar heeft die overigens die 5 jaar dat zij hem hebben altijd gestampt, maar hebben hem eigenlijk nooit ergens voor behandeld.

Heeft iemand tips? Ga dus absoluut geen chloor o.i.d. overheen gooien.

Chloor ed is nergens goed voor. Stampen = mijt en neocidol helpt daar niet tegen (is tegen schimmel).
Naar je dierenarts gaan en sebacil halen (is alleen nog voor schapen verkrijgbaar geloof ik dus niet iedere DA geeft het mee) of bye mite.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:08

Quote DAP Bodegraven:
Citaat:
Als er mijten worden gevonden gaat dit meestal om de 'chorioptes'mijt. Deze mijt is goed gevoelig voor anti-parasitica zoals foxim (=Sebacil®) of diazinon (=Neocidol®) waarmee het paard en materialen zoals bijv. borstels gewassen kunnen worden. De behandeling moet na ± 3 weken herhaald worden omdat er in deze periode nog mijteneitjes kunnen uitkomen en er dus weer jonge mijten zullen zijn, die zelf na 3 weken weer eitjes kunnen gaan leggen.

Mij is door de DA eerst antivlooienshampoo voor honden aangeraden. Dit werkte op een gegeven moment niet meer. Toen overgegaan op Neocidol, dat werkte maar mocht daarna niet meer voor paarden gebruikt worden en toen ben ik overgegaan op ByeMite, wat op zich werkt, maar door de zachte winter van afgelopen jaar was de mijt zo ontploft dat eigenlijk niks meer de mijt langdurig weghoudt. Ik heb al eens alle sokken weggeknipt, maar dat heeft uiteindelijk niet geholpen.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:26

Vraagje... Mijn Fries heeft bij 1 voorbeen zijn halve sok weg. Ik heb hem nooit zien "knagen" aan zijn sok, maar kan het anders niet verklaren. Hij stampt niet en ik voel geen korsten.
Zou dit dan toch iets van mijt kunnen zijn?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:57

Ik ga ook meelezen in dit topic.
We hebben 4 tinkers staan die allemaal last hebben van mijt.
We behandelen ze met neocidol, wat zeker wel werkt. Maar het komt wel elke keer weer terug -O-
Inspuiten doen we met een gifspuit, aangezien ze lastig te behandelen zijn aan de benen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:19

Kies voor hun en niet voor het uiterlijk. Sokken eraf eeuwige ellende met mijt opgelost.
Heb nooit weer problemen gehad.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:19

Ik merk veel vooruitgang nu ik Pavo Care4Life voer.. Je weet nooit of het voor ieder paard werkt natuurlijk, maar wilde het toch even melden :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:31

Care4life gingen 2 van de 3 hier hun manen van schuren

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:57

Dat bedoel ik ;)

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:07

Ik gebruik naast mijn eerder gepostte stukje nu ook 2x pw vetramiel honingzalf. Icm goed kort houden van de haren op aangedane plekken gaat het nu erg goed.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:41

jeaninedow schreef:
Ik gebruik naast mijn eerder gepostte stukje nu ook 2x pw vetramiel honingzalf. Icm goed kort houden van de haren op aangedane plekken gaat het nu erg goed.

Ikzelf gebruik mesitran. Erg fijn en stukken voordeliger als vetramil. Werkt inderdaad wel heel erg goed!

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:12

Haha ja inderdaad hartstikke duur ! Ik wilde gelijk de goeie halen die we hier op de kliniek ook gebruiken en kijken of het uberhaupt effect had. Nu ik weet dat het werkt kan ik andere honingzalven uitproberen in de hoop dat deze net zo goed werken

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:30

Hallo *D!

Hier meerdere tinkers staan met mijt. Oneindige mijt lijkt het soms wel eens. Want het stopt niet.
Ik behandel altijd met neocidol (las dat de meesten hier wassen met dat spul, ik heb als advies van de DA gekregen om het op te spuiten). Het lastige van neocidol vind ik dat het redelijk agressief spul is.

Nu heb ik deze week genoeg tijd over, en ben ik van plan om alle 4 de tinkers heel uitgebreid een wasbeurt te geven. Maar waar kan ik dat het best mee doen? Ik las wel eens over betadine, maar dat is volgens mij desinfecterend en dood denk ik geen mijt (?).
Vlooienshampoo heb ik ook al wel eens voorbij zien komen, werkt dat?
Misschien iemand hier die nog iets weet? Neocidol wil ik liever even niet doen, dat spul gebruik ik al veelste veel.
Ook heb ik wel gelezen over wassen met aloe vera shampoo. Niet om de mijt te doden, maar om de huid te laten herstellen.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 18-11-14 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:35

Je zegt het zelf eigenlijk al, je gebruikt het spul veels te veel. Ook voor dit soort spul kunnen ze resistentie opbouwen. Ik had hetzelfde met sebacil. Nu gebruim ik bye mite of cydectin of laat inwendig spuiten net dectomax

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:38

cp112 schreef:
Je zegt het zelf eigenlijk al, je gebruikt het spul veels te veel. Ook voor dit soort spul kunnen ze resistentie opbouwen. Ik had hetzelfde met sebacil. Nu gebruim ik bye mite of cydectin of laat inwendig spuiten net dectomax

De dierenarts zei dat het niet heel veel kwaad zou kunnen om het regelmatig te gebruiken (1 keer per 3 weken). Ik had daar mijn twijfels over en heb het ook wel opgezocht op internet. Daar vond ik ook voornamelijk dat je niet door moet blijven behandelen. Maar aan de andere kant sprak ik weer een tinker handelaar die het preventief gebruikt elke maand en nooit meer last van mijt heeft.
Maar het kan niet goed zijn, dat ben ik met je eens :D.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:34

Eprinex pour on werkt echt. Neocidol werkte niet meer echt goed. Op aanraden van iemand anders dit gedaan en super spul. Geen gestamp meer

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:07

Vandaag 1 van de 4 behandeld met vlooienshampoo, daarna de haren weg geknipt (scheren is geen optie). Als dit goed aanslaat ga ik ook de andere 3 wassen met vlooienshampoo. Eerst kijken of het werkt.
Heb foto's gemaakt, zodat ik goed kan zien of er verbetering is. Misschien 'leuk' om hier te delen.
Kootholte links voor
http://nl.tinypic.com/r/2z9fqbq/8

Voorbenen
http://nl.tinypic.com/r/e9fbbb/8

Kootholte rechts voor
http://nl.tinypic.com/r/2s868fo/8

Achterbenen ook behandeld, al is dat lastiger vind ik en ook moeilijk op de foto te zetten.
Iemand een idee hoe je de korsten er een beetje af kan weken o.i.d.? Of gewoon lekker laten zitten en er zelf af laten gaan?

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:26

dianalamboo schreef:
Eprinex pour on werkt echt. Neocidol werkte niet meer echt goed. Op aanraden van iemand anders dit gedaan en super spul. Geen gestamp meer

Yep, Eprinex pour on of Noromectin pour on ;) Werkt heel goed!

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:33

Ik had een vraag over cydectin pour on. Na hoe veel tijd moet je hier effect van merken? Ik heb gisterenmiddag een flesje gehaald bij de dierenarts tegen mijt, maar vanavond had mijn pony nog steeds jeuk. En weet niet na hoeveel dagen ik verschil moet kunnen merken?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:26

Suzanne schreef:
Ik had een vraag over cydectin pour on. Na hoe veel tijd moet je hier effect van merken? Ik heb gisterenmiddag een flesje gehaald bij de dierenarts tegen mijt, maar vanavond had mijn pony nog steeds jeuk. En weet niet na hoeveel dagen ik verschil moet kunnen merken?

Waar en hoe heb je het gebruikt?
Ik merk vaak dat mijn paard direct na gebruik (in de sokken) heel veel jeuk krijgt. Dat is met een dag of twee gereduceerd naar zo goed als niks. Ik heb het op aanraden van de dierenarts in het begin om de 2 weken gebruikt. Daarna is ze voor lange tijd goed mijt vrij geweest. Helaas is ze nu weer herbesmet en moeten alle paarden behandeld worden...

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:35

Ohh wat rot. Ik heb twee flesjes gekregen die ik over de rug moest gieten. 1 heb ik dan gisteren gedaan en de andere moet over 10 dagen. Hij heeft geen last op zijn benen. Maar hij staat naast een tinker die iets van chronische mijt wel op de benen heeft (snap er weinig van) maar dat meisje zei het is nu niet actief. Maar daardoor kwamen mijn vermoedens van mijt in ieder geval.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:36

De dierenarts had het erover dat ik met een paar dagen verschil moet merken. Maar nu na 28 uur zag ik nog geen verschil in ieder geval.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:40

Connor heeft er veel last van gehad, zowel in kootholtes als hogerop. Alles geprobeerd voer aanpassen, sebacil, neocidol maar niets hielp lang genoeg. 3 jaar geleden twee keer stronghold pipetje op zijn benen aangebracht, een in zijn staart en 2 op zijn nek. Sinds die tijd heeft hij geen enkele keer mok meer gehad. Terwijl hij nu op veel rijker voer staat dan hij in jaren heeft gekregen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:43

Ik ben niet dagelijks bij mijn paard, maar met 3 dagen zou je toch wel verschil moeten zien lijkt me. Heb ik wel altijd sowieso iig. Alles gaat er dood van: mijten, maden dus eventuele luizen ook. Ik zweer erbij voor mijten. Is bij ons het enige dat goed werkt.
Als het blijft jeuken zou ik het laten onderzoeken door een afkrabsel oid. Het is niet gezond spul, dat wil je niet zomaar gebruiken.