[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:38

puur schreef:
dus vandaag gaan de haren die je heb op de post nuage? :):)

ow, dan wacht ik voorlopig ff met trekken en opsturen.

* ik heb het formulier inmiddels kunnen openen!

Nuage

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 17:15

De haren van batch 1 zijn op de bus!
Maar nieuwe haren zijn meer dan welkom want ik ga nu weer de 2e batch klaarmaken.

Het heeft zeker nut om haren te trekken van tinkers met onbekende afstamming. Sterker nog, dit is dé reden van dit initiatief. Je hoeft wat mij betreft niet de eigenaar te zijn maar het is wel handig als de eigenaar toestemming verleend.

Wat betreft korting bij meerdere profielen: die heb je al ;)
Want doordat ik de profielen per 50 opstuur profiteren we van een enorme korting en die is al doorgerekend in de prijs.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:33

Nu 2 weken wachten ben echt benieuwd! :):) :#

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:45

Hier nog eentje die benieuwd is ! Ben benieuwd of er uit deze eerste batch al iets bijzonders voortkomt !!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:48

Oh jeetje, spannend!

Ik heb het gisteren aan mijn vriend uitgelegd die wonder boven wonder ontzettend geïnteresseerd was en ook niet kan wachten op de uitslag :D !

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 18:51

Wat leuk Puchje!

Uiteindelijk zijn er 67 monsters verstuurd vanochtend.
Ik persoonlijk verwacht nog geen bizarre onthullingen omdat het merendeel van de paarden uit dezelfde generatie komen. Maar er komt ook DNA aan van oudere paarden en daar kijk ik erg naar uit. Wie weet kunnen we dan wat banden gaan aantonen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:00

Welke generatie en leeftijd is dat zo'n beetje Esme?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:05

Spannend!!! Ik ben zo benieuwd!!! Kan niet wachten.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:23

Dan ga ik toch maar eens navragen of de eig. het geen goed idee vindt om wat haren te trekken :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 19:43

Caira schreef:
Welke generatie en leeftijd is dat zo'n beetje Esme?

Irish valt wel een beetje buiten de generatie, dus die is wel interessant.

Tja ik denk toch de eerste groep importpaarden. Zit natuurlijk wel leeftijdverschil in maar ik denk dat er nog een groep fokdieren voorzit om het zo maar te zeggen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:44

Hoe komen broers/zussen uit de test?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:12

Helaas niet Puchje.

Ik moet nu weg maar zal dit weekend nog uitleggen waarom dat niet te achterhalen is. Behalve natuurlijk als er 1 ouder bekend is of gevonden kan worden!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:23

en als jij ze naast elkaar legt kun je dan wel iets zien?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:35

Nee.
Maar ik ga nu weg en leg het morgen uit oké :D

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:39

Esmee, heb je ook het dna van Crosby van de Asheuvel?
Die heeft heel wat nakomelingen hier in Nederland volgens mij..
Ooo wacht, dat kan ik natuurlijk zelf nakijken in je lijst :D

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:26

*\o/* de eerste groep is weg! Nu afwachten... Ben zo benieuwd!

Ik verwacht toch minimaal 1 match Nuage..._O-

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:39

zo hier ligt een zakje haren van Kaatje......en kaatje zelf staat bij haar nieuwe Familie....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 03:05

Heb je nog foto's gemaakt Liek? Ik hoor nog wel hoe het gegaan is :)

Ik zal proberen helder uit te leggen waarom het niet mogelijk is om broers en zussen uit de databank te halen zonder dat 1 vd ouders bekend is. Ik heb een voorbeeld gemaakt waarbij het gaat om een volle broer en zus. Als het gaat om halfbroers of halfzussen dan wordt het DNA dus nog afwijkender.

Afbeelding

Als je goed kijkt kan je zien dat kind 1 op iedere marker 1 letter van zijn moeder heeft geërfd en 1 letter van zijn vader. Als ik hem in de databank invoer dan en zijn ouders zouden erin staan dan komen zij bovenaan te staan omdat die op 17 markers minimaal 1 letter hetzelfde hebben.

Als je kijkt naar kind 2 dan zie je dat ook deze op iedere marker 1 letter van haar moeder heeft geërfd en 1 letter van haar vader. Ook in dit geval zal ik de ouders bovenaan terugvinden in de databank.

Als ik echter Kind 1 zou invoeren in de databank dan zou Kind 2 niet zo heel hoog eindigen want onderling hebben zij maar 14 markers overeen waar minimaal 1 letter van overeen komt.

Alleen een overeenkomst van minimaal 16 letters is het bekijken waard. Vanaf 15 of minder zijn er al geen conclusies meer aan te verbinden. Bij ieder willekeurig paard wat ik invoer in de databank vind ik altijd matches op 15 markers of minder. En behoorlijk veel ook. Dit kan omdat er niet zo enorm veel variatie per marker is, de letters die er mogelijk uit kunnen komen zijn beperkt. Het is niet zo dat het hele alfabet in principe voorbij kan komen. Per marker zie je vaak maar een variatie van 5-6 letters.

Als ik in bovenstaand geval alleen kind 1 en kind 2 in de databank zou hebben staan dan zou ik de familieband niet vinden. Wat nog belangrijker is, is dat een laboratorium hier ook geen conclusies uit zou kunnen halen. Ook zij hebben minimaaal het DNA van 1 ouders nodig.

Als ik nu de moeder in de databank zou hebben dan vind ik bij een zoekopdracht met haar DNA opeens wel kind 1 en kind 2 bovenaan. Zij kunnen dan beiden bevestigd worden als kind van de moeder en zodoende kan dus ook bevestigd worden dat het broer en zus zijn.

Hopelijk is dit zo een beetje duidelijk :)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:22

das wel duidelijk :)

misschien heb je nog wat aan dit topic voor de "oudere garde" misschien dat je wat mensen kan benaderen die mee zouden willen werken die een ouder paardje hebben die daar gereageerd hebben ;)
[TI] Oudste tinker?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:47

Ik wou even polshoogte komen nemen of het mijn tinker ook interessant kan wezen voor de database.
Wordt zowiezo eerst even sparen (dan ga ik ook voor de kleurentest erbij), maar goed twijfel dus nog erg of ik het wel of niet zou doen.

Het is een 12-jarige merrie met afstamming onbekend. Grootste gedeelte van de hengsten in NL zijn te jong of totaal ander type om haar mogelijke vader te wezen. Fokkerijplannen zijn even opgeschoven voor voorlopig dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Is er kans om van een merrie met deze leeftijd nog ouders te kunnen achterhalen?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:50

Ik verwacht helemaal geen vaders te vinden onder de Nederlandse hengsten. Daarom is DNA vanuit het buitenland belangrijk, en dit hebben we ook in de databank. Er zijn al enkele hengsten uit Engeland, Duitsland en Amerika in de databank opgenomen en dit groeit nog dagelijks.

Daarnaast bestaat er ook nog de mogelijkheid dat er nakomelingen worden gevonden mocht jouw paard al volwassen zijn geweest bij import.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:58

Wie kan mij vertellen of de paarden van mij een aandeel hebben in het DNA database.

Ik heb een merrie van 2003 waarvan moeder bekend is en vader niet. Verdere afstamming is onbekend.
Deze merrie heeft in 2007 een dochter gekregen. Vader is ggk dekhengst (inmiddels geruind). De moeder van de hengst is bekend maar de rest is onbekend.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 21:11

Natuurlijk :) Je merrie iig want die heeft een vader onbekend.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:26

Ook hengsten van 14 jaar en ouder? Want dan is het natuurlijk een stuk interessanter.
Zou wel erg leuk wezen als er kans was haar vader te kunnen achterhalen.

M'n merrie was 3 á 3,5 jaar destijds en was niet drachtig of veulen aan de voet op dat moment dus verwacht geen nakomelingen te vinden. Al weet je dat natuurlijk nooit zeker. Kan altijd dat er wel een veulen was dat net voor de overtocht er vanaf is gehaald en in Engeland is gebleven.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 23:16

De databank is nog niet compleet. Het is onmogelijk voor mij om toezeggingen te doen over welke paarden er uiteindelijk nog allemaal bijkomen. Maar er zijn ook oudere hengsten on file, nog wel veel ouder dan 14 jaar ook.