[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:12

De wei waar mijn paard op staat is erg kaal , duidelijk gras met stress ;) als je het zo mag noemen, en ze staat er geen hele dag op, ik houd haar manenkam goed in de gaten. Heb ook het idee dat de Vit E al wat doet, maar door omstandigheden het niet helemaal goed kunnen beoordelen. Ik zal haar de komende tijd goed bekijken en jullie op de hoogte houden of dat het bij ons echt wat doet.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:23

Even snel ( heb erg weinig tijd) fructaan zit met name onder het groeipunt van het gras. Het zijn de reserves voor het gras om te kunnen groeien, zeg maar heel simpel de calorieen van dat gras. Als het gras goed kan groeien dan verbruikt het die calorieen.
Paarden eten gras erg kort af, onder dat groeipuntje en juist daar zit het fructaan met name.
Het is dus een misvatting om te denken dat een korte wei minder fructaan geeft.
Hoe gezonder het gras ( minder stress) hoe minder fructaan, ze kunnen immer boven dat groeipuntje eten. Het is te kort door de bocht om alleen naar een fructaanmeter voor temperatuur te kijken. Ook de ligging van de wei, schaduw, helling afwatering etc spelen een rol. Dat zijn allemaal stressfactoren die een rol kunnen spelen.
Beter paard op wat langer gras zetten en de weidegang beperken dan op een te kort afgegraasde weide.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 13-04-09 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:32

Dat moet dan wel mogelijk zijn,langer gras, het is niet mijn eigen wei. Voor zover ben ik blij dat het goed gaat, want buiten spelen is erg belangrijk naar mijn idee.

xcomplientx

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:36

Je kunt altijd een graaskorf omdoen een gedeelte van de dag (overdag) Je hebt tegenwoodig flexibele korven. Scheelt ook een hoop. Dat is beter dan je paard op stal zetten denk ik.
En veel beweging! Liever half uurtje dagelijks dan 1 maal wekelijks 2 uren bij wijze van spreken. Een rustdag is natuurlijk wel lekker en belangrijk voor je paard.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:39

Buitenspelen is heel erg belangrijk, ik geef ook geen pleidooi om paarden binnen te houden mocht het zo opgevat kunnen worden. Hoe meer beweging hoe beter. Kort gras is echter een bron van fructanen. Ook best logisch dat mensen denken hoe korter het gras hoe minder ze binnen krijgen. Daar zit dan ook precies het venijn.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:48

Ik weet dat ik op moet passen, maar toch bedankt voor de waarschuwingen. Het gaat al heel wat jaren goed zo, mijn merrie tekent heel goed, haar IR is zichtbaar bij te houden. Het valt ook gewoon niet mee om haar een graaskorf om te doen, als het uit de hand loopt is dat natuurlijk een optie , maar als het nog niet nodig is wacht ik er liever even mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:34

EstherHegt schreef:
Buitenspelen is heel erg belangrijk, ik geef ook geen pleidooi om paarden binnen te houden mocht het zo opgevat kunnen worden. Hoe meer beweging hoe beter. Kort gras is echter een bron van fructanen. Ook best logisch dat mensen denken hoe korter het gras hoe minder ze binnen krijgen. Daar zit dan ook precies het venijn.

ik denk dat het in pablo's geval wel scheelt dat hij medicijnen krijgt....zonder dat kon hij nieteens hooi eten...daar werd hij al bevangen van...laat staan gras,kort of lang...zover heen was hij dus.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:55

rustdagen zijn bedacht voor ons, een paard heeft niets aan een dag niets doen, rust roest letterlijk.

om afvalstoffen af te voeren moet het lichaam in beweging blijven, je kunt wel iets minder hard laten werken, maar een paard stilzetten is zeker bij IR paarden en zeker diegene die al een hoefbevangen geweest zijn een grotere trigger dan je denkt.

veel weefsels in spieren en ook voeten, worden door beweging juist extra goed doorbloed en stilstand vertraagd de afvoer van afvalstoffen. juist de afvalstoffen vormen een reden voor spierpijn en risico op nieuwe hoefbevangenheid, rust voor een paard bestaat eerder uit wandelen en vrije uitloop dan een dag in ledigheid in een kleine paddock of box.

je kunt dus wel de intensiteit van het werk aanpassen, maar beweging is en blijft noodzaak!

het is op dit moment in het korte gras zowel voor paard als grasmat niet echt een goede tijd om ze al los te laten, kleine weitjes blijven zo gestrest de eerste maanden, even wat langer geduld en dan maar aan de longe of het touw laten grazen, levert vanaf mei minder riskant gras en een gezondere zomerwei op.

voor de stripbegrazers, het is eigenlijk de bedoeling dat je evenveel kort gegraasd gras afsluit, als wat je aan nieuw langer gras bijgeeft, het blijft dus een stripje wei, als je alleen bijgeeft kan je paard ook steeds bij het korte nieuwe gestreste gras en schiet het middel je doel voorbij.
een langere strip geeft meestal meer beweging tijdens het grazen dan een klein vierkantje.
zorg ervoor dat je paard zich makkelijk kan omdraaien als je de breedte bepaald.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:14

Ha die tug fijn dat je er ook weer bij bent!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:17

Ik bedoel met rustdagje voor een paard natuurlijk niet stilzetten, maar gewoon lekker in een weiland laten of wandelen. geen echte arbeid dag in dag uit.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:33

vlinder: dat had ik ook van jou wel verwacht, maar veel mensen leggen woorden als werk en rust heel anders uit dan je soms verwacht, bij mij zelf is rust gewoon iets minder hard of snel werken voor een ander betekent het uitslapen.

bij voeren kom je het ook tegen, het advies om wat meer hooi te geven is bij de een twee keer zoveel en bij de ander een handvol.

soms zijn dingen bij jezelf als begrip een gewoonte geworden en sta je er niet meer bij stil dat een ander daar een heel andere invulling aangeeft dan jezelf zou doen.

met rijden kom je dat ook vaak tegen de een beschouwd als rijtijd, de hele periode dat je in het zadel zit, de ander rekent alleen de tijd dat je tussen losrijden en uitstappen, intensief met je paard bezig bent als rijtijd.

zo ontstaan vaak veel misverstanden door verschillende uitleg,inzichten of opvattingen.
ik zit soms ook echt te dubben hoe ik iets op moet schrijven het is vaak maar net hoe het over of aankomt, als je in belgie wandelt schijn je gewoon een buitenrit te maken, bij ons loop je naast je paard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:04

"ik zit soms ook echt te dubben hoe ik iets op moet schrijven het is vaak maar net hoe het over of aankomt, als je in belgie wandelt schijn je gewoon een buitenrit te maken, bij ons loop je naast je paard"

Met die Belgische uitdrukking over buiten rijden heb ik een hele leuke ervaring gehad.
Ik heb een zwarte Quarter hengst gehad, deze hengst kwam uit Belgie.
Elke dag weer, werd hij opgezadeld om te trainen voor de wedstrijden.
Maar om de paar dagen gingen zijn oortjes ineens naar voren als er tegen hem gezegd werd.

"Vandaag gaan we wandelen"

En dan genoot hij van zijn buitenrit.

Michellerd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:59

tug schreef:
rustdagen zijn bedacht voor ons, een paard heeft niets aan een dag niets doen, rust roest letterlijk.

om afvalstoffen af te voeren moet het lichaam in beweging blijven, je kunt wel iets minder hard laten werken, maar een paard stilzetten is zeker bij IR paarden en zeker diegene die al een hoefbevangen geweest zijn een grotere trigger dan je denkt.

veel weefsels in spieren en ook voeten, worden door beweging juist extra goed doorbloed en stilstand vertraagd de afvoer van afvalstoffen. juist de afvalstoffen vormen een reden voor spierpijn en risico op nieuwe hoefbevangenheid, rust voor een paard bestaat eerder uit wandelen en vrije uitloop dan een dag in ledigheid in een kleine paddock of box.

je kunt dus wel de intensiteit van het werk aanpassen, maar beweging is en blijft noodzaak!

het is op dit moment in het korte gras zowel voor paard als grasmat niet echt een goede tijd om ze al los te laten, kleine weitjes blijven zo gestrest de eerste maanden, even wat langer geduld en dan maar aan de longe of het touw laten grazen, levert vanaf mei minder riskant gras en een gezondere zomerwei op.

voor de stripbegrazers, het is eigenlijk de bedoeling dat je evenveel kort gegraasd gras afsluit, als wat je aan nieuw langer gras bijgeeft, het blijft dus een stripje wei, als je alleen bijgeeft kan je paard ook steeds bij het korte nieuwe gestreste gras en schiet het middel je doel voorbij.
een langere strip geeft meestal meer beweging tijdens het grazen dan een klein vierkantje.
zorg ervoor dat je paard zich makkelijk kan omdraaien als je de breedte bepaald.

héhe eindelijk iemand die weet hoe het moet ! :D
super. x michelle

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:04

Hallo allemaal ellepel verwees mij naar dit topic dus hoop dat jullie mij miss iets verder kunnen helpen.
ik had hier zelf een topic over gestart maar dit kan natuurlijk ook.

Ik heb een welsh/arabiertje van 13 jaar oud.
Tijdje geleden haalde ik haar van het land en wou haar een wortel geven die ze met heel veel moeite aannam tot mijn grote verbazing, en hem daarna niet eens kon opeten!
haar lymfe waren ontzettend opgezet en ik dacht eigenlijk aan een allergische reactie want dat had ze eerder gehad!
had haar op stal gezet en maar even kijken hoe ze op hooi reageerde het ging er met lange tanden in maar ze spuugde het ook half weer uit en stond te kwijlen..
had haar getempratuurd en daar kwam toch uit dat ze wel koorts had 38,7.
Veearts gebeld en die zei kijk het maar even aan tot morgen nou ik denk dat doen we dan maar..
Eenmaal thuis zat het me helemaal niet lekker en ben terug gegaan naar stal at nog steeds niet en had nog steeds koorts toen 38.5.
Veearts gebeld om 10 uur s'avonds en die kwam toen toch maar even geluisterd naar de hartslag en ademhaling die waren gelukkig goed.. maar hij wist het ook niet zo goed en vond het maar vreemd, dus heeft hij haar een allergie prik gegeven en iets tegen die zwelling voor de klieren.
Rond 12 uur at ze een plukje hooi en had ze geen koorts meer, dus toen maar naar huis..

Volgende dag ging alles wel wat beter maar die klieren bleven zo dik..
Bloedtest laten doen, kwam uit dat haar lever waardes niet kloppen en haar glucose gehalte te hoog is..
hij zei of een vroegere wormbesmetting, JKK vergiftiging of insuline resistentie dit laatste zou heel goed kunnen aangezien ik haar gewoon niet dun krijg! wat er ook gedaan werd maar aan de echte suikers had ik natuurlijk niet gedacht
Dus de veearts zei dat ik haar daar maar op moest laten testen..

Nu zit ik natuurlijk ontzettend te denken wat ik zal laten doen want het zou ook nog eens een mixje kunnen zijn natuurlijk dat weet je niet van buiten af.
Op wat voor wijze ik het zal gaan doen de homeopatische weg richting eric laarakker, of gewoon naar slootdorp of naar eigen veearts gaan en haar daar verder laten onderzoeken?

Haar klieren zijn nog steeds dik.. sinds ze anders gevoerd word is ze wel al afgevallen dus dat is tenminste iets..

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:11

Ik zou zeker eerst je veearts vragen om onderzoek. En natuurlijk dit topic van begin tot einde lezen, want er staan veel goede tips in. Lees ook eens het deel op paardnatuurlijk.nl

Dikke lymfeklieren kunnen toch ook komen bij Droes besmetting?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:29

droes heeft ze niet dat is echt uitgesloten de veearts is er ook al 2 keer bijgeweest ik loop niet zomaar beetje te modderen..

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:55

Ik moet toch stevig nadenken, maar opgezette klieren is nieuw voor mij bij IR. Is het heeeel zeker dat het geen droes is? Mijn merrie heeft dat ook 'ns gehad en wou ook niet eten en had ook koorts. Ik moest de klieren insmeren met trekzalf, zodat de ontsteking naar buiten zou komen en niet in het lichaam terecht kwam , waar het veel schade kan aanrichten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:15

ik vond dit oude artikel over insuline resistentie bij honden,wat genezen werd door het gebruik van levothroxine.
wat mijn paard ook krijgt.....ik weet wel dat een hond geen paard is maar toch...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8496104

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:58

Mijn IR paard heeft ook constant opgezette klieren.. Heeft al droes gehad..

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:12

uit nieuwsgierigheid ook de rest van de abstracten uit de rechterkolom van geerke's link gelezen, maar hier ging het behalve over een hond, ook over drie aandoeningen, waaronder insuline-resistentie, uit zo'n abstract kom je net weer niet te weten waaruit de totale therapie bestond, er staan ook wat nieuwere over honden en iets lager een gebruiksaanwijzing voor het gebruik van schildklierhormoon bij mensen, daar wordt rood omkaderd erop gewezen dat schildklierhormen gebruikt om af te vallen voor mensen met normale schildklierwaarden afgeraden wordt, omdat er risico op ernstige vergiftiging zou zijn.

paard mens en hond zijn erg verschillend op sommige onderdelen en in geen enkel onderzoek over paarden met insuline-resistentie is een tekort aan schildklierhormoon in beeld als optie, het wordt wel als aparte aandoening vermeld.

het gebruik bij insuline-resistentie wordt door N. Frank ook beperkt tot die paarden die niet bewegen kunnen vanwege hoefbevangenheid, eventueele risico's (helaas nog niet kunnen nalezen)zijn dan van een heel andere orde, een nieuwe aanval van hoefbevangenheid kan dan weer zoveel extra schade en pijn opleveren dat de risico's gewoon opwegen tegen dat gevaar en risico van zo'n middel.

als dit een heel veilig middeltje was dat je de moeite zou besparen, je paard met een aangepast dieet en beweging gezonder proberen te maken, zou dit zeker als grote aanrader op de amerikaanse site's staan en N. Frank raad het zelf ook niet op die manier aan in antwoorden op een amerikaans forum.

misbruik of fout gebruik bij mensen kan de werking van de schildklier levenslang ontregelen, het is door sommige sporters wel als middel gebruikt om vet kwijt te raken, als je wat bodybuilder-site's opzoekt of een medische encyclopedie op internet, staan er wel wat nare voorbeelden op.

wie denkt dat zo'n middel voor een bepaald paard een optie zou kunnen zijn, een belrondje langs wat goede paardenklinieken levert misschien een DA op met ervaring met deze middelen en de behandelmogelijkheden in nederland of duitsland of belgie. informeren is vrijblijvend!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:21

opgezette klieren, koorts en niet willen eten duiden meestal op een infectie met een virus of bacterieen. ook komt het wel voor dat paarden die pas kort weidegang krijgen of vanaf de grond eten, opgezette klieren hebben, daarbij is eigenlijk nooit sprake van koorts.

verder onderzoek is zeker aangeraden, vreemd is wel dat een paard met koorts wordt ingespoten met een middel tegen een allergie, weet je ook welk middel is ingespoten?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:33

ik zou het niet weten:S een anti allergie prik zei de veearts en 1 tegen zwellingen hij dacht namelijk aan een allergische reactie was maar het is nu nog steeds opgezet
maar ir en dikke klieren en de lever kunnen dus ook wel degelijk met elkaar te maken hebben??

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:37

Even een vraagje hier:

Kort geleden zei iemand tegen mij dat insulineresitentie nauw verwant is aan exceem. Maw: veel -niet alle- exceempaarden zijn insulineresitent. Heeft iemand dit ook eerder gehoord?

Als ik alles zo bijelkaar bekijk vind ik het nog niet zo'n rare conclusie, vooral omdat exceem én hoefbevangenheid vaak toch met het voer te maken heeft en dan vooral met de waardes van suiker, fructaan, koolhydraten e.d.

Zou je kunnen stellen dat:

Hoefbevangenheid en exceem vaak -niet altijd- symptomen van insulineresitentie zijn? Graag jullie reactie...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:11

mijn fries heeft zomereczeem ...hij is nog nooit hoefbevangen geweest.
mijn andere paard is insuline resistent en heeft absoluut geen eczeem......dus in mijn geval gaat het niet op..
ze staan beiden al z'on 10 jaar op een koolhydraten arm en vezelrijk dieet..

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:16

neuh... hoeft ook niet alletwee, onze pony is IR en is hoefbevangen geweest maar heeft ook geen exceem. Ze hoeven ook niet alletwee de symptomen van IR te hebben. Meer in de trant van: hoefbevangenheid en/of exceem kunnen symptomen zijn van IR. Dus als een paard IR heeft kan dat tot uiting komen in exceem en/of hoefbevangenheid. Volgens mij heeft Isapaardje (op het hoefbevangentopic) wél last van beiden maar dat weet ik niet zeker...