[TI] [PG]Op zoek naar enkele tinkers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: Op zoek naar enkele tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:30

John Lock? Grappig, dat is een personage uit de serie Lost Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:33

Ik ga het Robbert even vragen, leuk dat jullie toch zoveel te weten komen. Voor mij is dat helaas een heel ander verhaal. Irish is ruim 10 jaar geleden hierheen gekomen, ze komt bij Kloostra vandaan, die heb ik er ooit op aangesproken, maar die moest alleen vreselijk hard lachen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:58

Ik heb hetzelfde Caira, ben stikjaloers als ik zie hoeveel jullie weten Bloos!
zou al stikjaloers zijn alleen om die videotape Bloos
ik heb helemaal niks, Tink is op 7 augustus 2001 bij een handelaar hier in België toegekomen die ze zelf importeerde uit Engeland/Ierland. De tinks waren ruim 2 weken op transport geweest met zn 28en.
Toen we die ochtend toekwamen probeerde hij ons eerst alle "slechte" gevallen aan te draaien (paard van zogezegd 7 dat er minimaal 27 was Clown paard met brokkelhoeven,...) om ons dan uiteindelijk maar aan ons lot over te laten en het zelf te laten uitzoeken Clown
Van de hele groep herinner ik me uiteraard Tinkerbell, en dan héél vaag een bruinbonte jaarling hengst (schitterend dier!), een vosbont luxe merrietje met geschoren sokken en een zwartbonte merrie die niet rad liep.
Ergens in een stalletje stond een pony-tinker (klein!!!) die op transport haar veulen had gekregen.
Er werd ons verder niks verteld, en ook geen importpapieren ofzo gezien.
Alle andere 26 paarden vertrokken overigens even later in 2 groepen gesplitst: 1 vrachtwagen naar Holland, 1tje naar Duitsland.
De hollandse handelaar heeft ons nog geholpen met het uitzoeken van Tinkerbell. Vriendelijke man overigens, want hij heeft oa haar leeftijd voor ons geschat (en die klopte), allerlei trucjes uitgehaald om daarna te besluiten dat ze bomproof was en er geen kwaad in zat en er ons op gewezen dat de kans bestond dat ze drachtig was, aangezien ze melk in haar (leeggezogen) uier had en dus waarschijnlijk een veulen had gehad (en wellicht niet haar eerste).

Wie weet lopen er dus paardjes in Nederland waarmee Tink destijds is geïmporteerd Bloos!
Maar denk niet dat daar veel familie tussenzat, was een zeer heterogene groep dus ik denk eerder dat ze op markten ofzo opgekocht waren.
Nu, zoveel jaar later, vind ik het natuurlijk zonde dat ik me het gezicht van de handelaars niet meer herinner, laat staan dat ik toendertijd hun naam heb gevraagd Verdrietig

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:59

Geen Mollema maar toch een stukje importgeschiedenis:
Mo was via Jan de Koning naar NL gekomen.
Heeft of op transport een veulen gehad of hier maar bij verkoop was het veulen er net af, geen idee waar dat gebleven is.
Van het import verhaal kan ik me nu even alleen herinneren dat ze in dezelfde lading mee is gekomen als King Rocky.
Rond die periode heeft ook Offspring daar op stal gestaan.
Waarschijnlijk kwamen zij uit de regio Galway.
Jan leeft zelf niet meer en de boel is overgenomen door zijn zoon Michel.
Mogelijk is er wel onderlinge ruil geweest tussen deze handelaren?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:12

coydog schreef:
Heeft of op transport een veulen gehad of hier maar bij verkoop was het veulen er net af, geen idee waar dat gebleven is.
Van het import verhaal kan ik me nu even alleen herinneren dat ze in dezelfde lading mee is gekomen als King Rocky.

Ik weet echt voor 90% zeker dat ik weet waar dat veulen toen gebleven is, helaas heb ik die foto's alleen op papier gezien. Ik heb je ooit al wel eens gepb't hierover Knipoog Ik was ergens om te kijken bij verzorgtinkers van iemand en die man had dus een merrie weggekocht bij de Koning toendertijd. Jaartal ben ik ff kwijt, maar dat bleek te kloppen met jouw versie.
Ik heb toen bij die man foto's gezien van toen zijn merrie (Wies, zwartbont) als veulen nog bij Jan de Koning zat, aan de voet van de merrie. En die merrie was echt exact Miss Mo, kon niet missen.
Jan de Koning had deze man verteld dat het veulen van King Rocky was. Deze merrie leeft helaas niet meer, maar haar twee dochters (v. Kent) staan nog steeds hier. Een 4-jarige vosbonte (Gipsy) en een 3-jarige vos (Doortje), de effen vos stond laatst op Marktplaats te koop.
'sultanlover1'@bokt verzorgt ze momenteel.

Doortje:
http://link.marktplaats.nl/178297932
Laatst bijgewerkt door snowdon op 05-08-08 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:17

Wat leuk om dit allemaal te lezen. Ik heb jessy dus in januari 2001 gekocht zij bleek toen, wat maanden later, dragend te zijn en eind mei is toen kyle geboren die ik nog heb. Gezien haar grote uier heeft zij meer veulens gehad daar in engeland. Ergens loopt dus waarschijnlijk nog de papa van kyle en wat kids van jessy. Ben nu ook wel nieuwsgierig of die hier in nederland zijn of wie kyle zijn papa is. Ga vanavond even kijken wat er op haar importpapier staat.
Laatst bijgewerkt door Berendje op 05-08-08 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:18

Waar heb je Jessy gekocht?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:30

Bij mollema. Daar is ze begin januari 2001 gekomen.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:31

Volgens mij staat er kent op haar papier maar daar moet ik vanavond even naar kijken weer het niet zeker.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:37

Vind dit wel een heel leuk topic om te volgen Ja Ongelovelijk hoeveel sommige weten over Engeland en importeurs......

Heb een paar jaar geleden een poging gedaan om wat informatie te krijgen waar Sjakie vandaan komt, maar ben er niet veel wijzer uit geworden
Heb hem gekocht in 2002 bij de Sandyroadranch maar die wilde me verder geen informatie geven waar zij hem weghebben.....
Cindy (spetter) heeft nog gehoord dat hij waarschijnlijk via een paardenmelkerij in Belgie deze kant op gekomen is ........maar daar houdt het mee op.....
Sjakie zou ongeveer 8 jaar zijn toen ik hem kocht, maar dat klopte niet hij is door mijn dierenarts en tandarts toen in die tijd op 5 jaar geschat

Heb geen papieren of niks erbij gekregen

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:43

Ik weet ook helemaal niks van Sjim. Ik heb Sjim gekocht bij een manege hier op het eiland. Die man heeft zelf eenmalig eens tinkers geimporteerd samen met nog een man. Ik weet dat hij uit Ierland komt maar verder vrijwel niks....

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:52

Ik bedenk mij trouwens net dat toen ik voor jessy ging kijken dat hij mij nog een filmpje heeft laten zien met tinker die hij al gekocht had maar nog moest op halen. Op dat filmpje liep jessy ook in die groep. Ik weet alleen niet wanneer die die andere is gaan halen. Maar dat zouden die kunnen zijn die nuage zoekt. Dus mischien is dat familie van jessy.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:25

Heb de papieren van Shay er ook maar eens bij gezocht Haha! Heb alles in 1 map zitten (ik heb zelfs "het geluks tientje" van Mollema er nog bij zitten ROFL )

Shay is geschat op geboorte jaar 1998 (door de DA's op de keuring) Volgens Mollema zou ze net 3 zijn , maar ze was dus al ruim 3 Knipoog

Ze is op 17 september 2001 geïmporteerd vanuit Little Owl Barn.

Volgens de papieren komt ze bij Chris Booth , The Stables, Bruntslane , NG 13 , Nottingham vandaan.

Ook Shay is gekeurd door M.R. Rothes.

En ik durf eigenlijk voor 98 % zeker te zeggen dat ze in Engeland al een veulen heeft gehad. Naar aanleiding van de video waar er duidelijk een flink uier bij te zien is , en ook nog eens een reading laten doen , waarbij 2 hengst veulens te sprake kwamen (waarvan 1 Bowen is Knipoog )

Maar ook ik heb geen flauw idee waar dit andere veulen is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:43

TI -> OV

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:45

De videoband heb ik helaas niet....heb wel met Ellis gemaild(heb Quint via een particulier en was nieuwsgierig naar zijn achtergrond en ben echt vreselijk goed geholpen door Ellis per e-mail) en zou er ooit eens om gaan maar dat is bij "ooit eens" gebleven Huilen

Heb verder wel de foto's gemaakt bij Mollema...het ''zadelmak'' maken enz.
en zijn invoerpapier meegekregen van de vorige eigenaar....

Quint heeft ook een volle broer die meegekomen is met zelfde transport.....die had ik zo graag eens gezien of over gehoord.
Hij heet(te) Stan en was een zwart bonte hengst...ingeschreven toendertijd bij het Nsvt.
Was altijd zo benieuwd of ik er iets van Quint in zou zien en dan vooral hoe hij mischien zou zijn geweest zonder die ''losse snaar" Haha!

Cars

Re: [PG]Op zoek naar enkele tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:48

Jammer dat dit verplaatst is.....dit is vooral voor tinkereigenaren een interessant topic en juist door wat "off topic" te gaan komen kan er een link worden gevonden tussen de paarden Pling

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:53

Ik vind het ook jammer dat het verplaatst is want nu kunnen de tinkereigenaren het niet meer vinden..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:55

In welk jaar is Quint geïmporteerd?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:59

Snowdon is overigens ook door M.R. Botes gekeurd en wel op 2 juli 2001. Volgens de papieren van dhr. Botes zou hij toen 3 zijn, maar hij was toen 2 volgens de schattingen.

Afzender was: MR R Scott, Oakfiels Farm, Blind Lane, Billericay, CM12 Verward
Heb dat ooit eens opgezocht en kwam op Essex (streek) uit.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:10

snowdon schreef:
In welk jaar is Quint geïmporteerd?

Datum op invoer bewijs = 06-Sept-1999
Hij is getraind bij Mollema op 25-Okt-1999 en 09-Jan-2000.
Gekeurd voor verkoop en castratie op 21-Jan-2000.
Geboren in 1996(maar hij werd in 2001 hooguit 4 geschat door tandarts Knipoog )

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:10

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:46

Quint is dus met dezelfde lading gekomen als Ryon!!!!!!!!!!!! p mijn invoer papier staat ook een stempel met 6 sept. 1999.
Ryon zou toen 2 zijn maar was maar net 1,5 jaar en dus geboren in 1998 en niet in 1997.
Stond Quint ook bij Mollema in de kudde bij hun hengst Brandon even verderop in een weiland in een bocht?????

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:15

annelot schreef:
Quint is dus met dezelfde lading gekomen als Ryon!!!!!!!!!!!! p mijn invoer papier staat ook een stempel met 6 sept. 1999.
Ryon zou toen 2 zijn maar was maar net 1,5 jaar en dus geboren in 1998 en niet in 1997.
Stond Quint ook bij Mollema in de kudde bij hun hengst Brandon even verderop in een weiland in een bocht?????

Ik heb je idd al een pb gestuurd.
Kan niet missen dat is hem geweest mijn held op sokken Haha!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:31

Wat gaaf dat er toch nog redelijk veel bekend wordt over de Mollema paarden!

Ik heb vast ook een paar bekende gezien want ik ben er in het najaar van 2001 (kan ook winter zijn geweest...)ook wezen kijken. ik heb toen de prijzen en namen van een viertal merries gekregen. Ik heb de namen, prijzen en leeftijden van die merries nog op een papier in mijn Tinkermap en er zit zeker een bekende naam tussen:

Wilona zwartbont 3 jaar 6000 gulden
Feva 2,5 jaar zwartbont 5800 gulden
Rhianne 3 jaar zwartbont 6200 gulden
Shayla 3 jaar bruinbont (misschien bedoelde ik vosbont?) 6200 gulden

Grappig toch?

Mocht iemand meer weten over (familie van)mijn Vasthi (toen noemde men haar zwartkopje) dan hoor ik het graag. ik heb haar in februari 2002 gekocht bij Kloostra.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:57

snowdon schreef:
coydog schreef:

Ik weet echt voor 90% zeker dat ik weet waar dat veulen toen gebleven is, helaas heb ik die foto's alleen op papier gezien. Ik heb je ooit al wel eens gepb't hierover Knipoog Ik was ergens om te kijken bij verzorgtinkers van iemand en die man had dus een merrie weggekocht bij de Koning toendertijd. Jaartal ben ik ff kwijt, maar dat bleek te kloppen met jouw versie.
Ik heb toen bij die man foto's gezien van toen zijn merrie (Wies, zwartbont) als veulen nog bij Jan de Koning zat, aan de voet van de merrie. En die merrie was echt exact Miss Mo, kon niet missen.
Jan de Koning had deze man verteld dat het veulen van King Rocky was. Deze merrie leeft helaas niet meer, maar haar twee dochters (v. Kent) staan nog steeds hier. Een 4-jarige vosbonte (Gipsy) en een 3-jarige vos (Doortje), de effen vos stond laatst op Marktplaats te koop.
'sultanlover1'@bokt verzorgt ze momenteel.

Doortje:
http://link.marktplaats.nl/178297932

Dit betreft mijn oude overbuurman, Kees Timmermans Lachen Ouder mannetje, van dik in de 70 Knipoog