[TI] Napoleons' mok update

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: Napoleons' mok update

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:36

Mijn ruin heeft ontzettend veel last van mok gehad, alle 4 benen en onder de buik. Ik heb hem gewassen met groene zeep en daarna ingesmeerd met uierzalf. Dit deed ik 4 keer per week. Na 3 weken was het zo goed als weg. Wel komt het af en toe terug, maar nu is het in de hand te houden. Ik ben het ermee eens dat het ook van binnenuit komt, daar het wel af en toe de kop weer opsteekt. Ik voer hem ook wat kruidenmix bij en heb het idee dat dat wel een beetje extra helpt.
Heeft iemand al die kuur voor exceem gebruikt en heeft dat geholpen? Ik ben erg benieuwd, daar ik 2 paarden met enorm exceem heb...

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:46

Die van mij krijgen al jaren kruidenmix helaas deed dit niks af aan de mok.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:48

hoi

Grasmix is bijna het zelfde als lucerne er zit alleen iets meer in zoals vitamines zeggen ze en er zitten brokjes door heen beetje biks achtig. Misschien mag hij op hooi ik heb het al een keer gevraagd maar ze krijgen allemaal kuil bij ons tot mei. Dan gaan ze weer dag en nacht op het land. ik heb gisteren mijn vriendin een sms gestuurd zij heeft op de site gekeken vanavond gaan we even overleggen of we het gaan proberen. (we delen onze tinker we hebben allebij kinderen en dus ook erg druk)

Nou ik heb nog even op de site gekeken maar daar staat dat je het door zijn drinkwater moet doen maar wij hebben drinkbakken aan de muur (electrice) maar mag je het dus ook met water mengen en dan door zijn muesli doen? Als je het koopt staat er dan ook iets daarover in de bijsluiter op wat voor manieren je het kan geven.??

sterkte met jullie paardjes allemaal

Mok en rasp is echt vervelend voor paarden zeker als het hele kloven worden bij king doet het echt pijn in zijn knieholtes als je er al naar wijst gaat hij al op zij om duidelijk te maken van blijf eraf.

Pellie schreef:
laura inderdaad, dat probleem voorzag ik ook... dan wordt er mee geknoeid of de neus wordt er voor opgehaald.

kingsley, het kan prima hoor, 1x per dag. kan het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan toch?
wat is grasmix? en kuil is vaak ook niet bevorderlijk voor mok/rap bij tinkies. zit veel te veel eiwit in.

jammer silas!
vernon is er wel met droogzetters vanaf dus, ook fijn Ja
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 14-02-08 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

m0_y0shi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:56

De mokthee heb ik ook gebruikt en het werkt echt Haha!
De thee is echt geweldig want ik heb een drachtige merrie die niet alles kan hebben Knipoog
Nou zag ik laats in bit er ook een stuk overstaan dat het ook meiten kunnen zijn,
Nu heb ik devencare schampo haar mee gewassen en het gaat super
Alleen moet je nu de plekken die droog zijn insmeren met uiercreme zodat ze niet gaan scheuren.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:52

geen idee frisiangirl. misschien een oproepje plaatsen op het voeding en supplementen subforum?
een fries is wat minder behaard als een tinker, jouw manier van werken zal dan idd erg handig zijn Ja welke kruidemix gaf je?

kingsley, grote kans dat je stalhouder daar niet aan mee wil werken.
op mijn vorige pensionstal stonden ze ook samen buiten te eten. daar kreeg gam dan nog wel kuil (naast het weideseizoen) maar verder kocht ik mijn eigen hooi. dan wist ik ook zeker dat het goed was Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:56

Pellie schreef:
geen idee frisiangirl. misschien een oproepje plaatsen op het voeding en supplementen subforum?
een fries is wat minder behaard als een tinker, jouw manier van werken zal dan idd erg handig zijn Ja welke kruidemix gaf je?

Sommigen kopen ook hun eigen hooi maar dat is voor mediche redenen maar ik ga het vanavond nog eens overleggen. en dan ook met kingsley mede baasje overleggen om dat spul te gaan gebruiken. ik zeg dan ook de het beter is voor zijn mok en dat het anders nooit over gaat zoals ik al van andere las dat kuil ook een boos doener was.
kijken of de pension eigenaar het nu wel goed vind om hooi te gaan gebruiken. Ik hoop het!

kingsley, grote kans dat je stalhouder daar niet aan mee wil werken.
op mijn vorige pensionstal stonden ze ook samen buiten te eten. daar kreeg gam dan nog wel kuil (naast het weideseizoen) maar verder kocht ik mijn eigen hooi. dan wist ik ook zeker dat het goed was Knipoog

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:01

Ik geef een kruidenmix dat gemengd wordt door een fabriek hier in de buurt. Is hun eigen probeerseltje. Mijn fries is inderdaad minder behaard als een tinker, maar er zit nog haar genoeg! Ik heb daarom, met tranen in mijn ogen, een deel weg moeten scheren.... Huilen . Maar nu is het ergste wel weg en die haren groeien wel weer aan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:40

frisiangirl schreef:
Heeft iemand al die kuur voor exceem gebruikt en heeft dat geholpen? Ik ben erg benieuwd, daar ik 2 paarden met enorm exceem heb...

Ik heb ook al een oproep gedaan bij exzeempaarden, maar daar heeft tot nu toe nog niemand het geprobeerd. Ben daar zelf ook erg nieuwsgierig naar. ik vind het echt geweldig dat er met behulp van kruiden(thee) zoiets als mok kan worden opgelost. Als de foto's hier weleens zie dan heb ik echt medelijden met deze paarden.... En ik hbe het idee dat het bij de meeste paarden helpt, dus ben echt aan het nadenken om contact op te nemen met huppa ivm de kruiden voor exzeem...

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:57

Ik heb het topic doorgelezen..
Mijn tinker heeft ook mok. Het is niet zo heel erg ofzo.. Het is al minder als eerst.. Maar als ik het goed begrijp zijn die kruiden op huppa.nl erg goed??.. Zijn dat die kruiden van 25 euro?> en hoelang doe je met zo kuur?
Het kan zijn dat is er overheen heb gelezen ofzo..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:13

frisiangirl schreef:
Mijn ruin heeft ontzettend veel last van mok gehad, alle 4 benen en onder de buik. Ik heb hem gewassen met groene zeep en daarna ingesmeerd met uierzalf. Dit deed ik 4 keer per week. Na 3 weken was het zo goed als weg. Wel komt het af en toe terug, maar nu is het in de hand te houden. Ik ben het ermee eens dat het ook van binnenuit komt, daar het wel af en toe de kop weer opsteekt. Ik voer hem ook wat kruidenmix bij en heb het idee dat dat wel een beetje extra helpt.

Zoals je deze verschijnselen beschrijft heeft je paardje last van schurftmijt gehad.
In beginsel zal groene zeep helpen, maar niet voor de volle 100%

Groene zeep was 50 jaar geleden de remedie tegen zwemmers exceem.
Ik heb mijn moedertje lief, maar toen ze op doktersadvies mijn tenen moest schrobben met groene zeep tegen de zwemmersexceem. Waren we geen vrienden meer. Wat deed dat zeer !!

Twee maal drastisch aanpakken met Yvomec of Cidectin, of de andere ongedierte bestrijdingsmiddelen voor honden, enz.
En het probleem is opgelost.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:39

Nee, schurftmijt is het niet. Ik dacht eerst dat het een schimmel was, maar daar is hij tegen geent en heeft niks geholpen. Ik schuur mijn paard niet met die zeep! Ik los het op in water en zet hem er dan in. Daarna smeer ik hem in met uiercreme. Pas de volgende dag borstel ik de losse delen eruit en krab de rasp los. Na enige weken is het beter, zonder mijn paard pijn te doen. Sterker nog, hij vind het heerlijk als ik zijn benen borstel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:26

inderdaad, chevalcare en huppa worden als zeer goed ervaren Ja je kan dus ook nog kiezen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:42

Citaat:
Twee maal drastisch aanpakken met Yvomec of Cidectin, of de andere ongedierte bestrijdingsmiddelen voor honden, enz.
En het probleem is opgelost.

Ja
Ik ben het met Ariebren eens
Vaak werken die mok middelen maar tijdelijk en komt het weer terug. Met een pesticide haal je ook de bron weg.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:20

Maar komt de bron altijd van buiten dan?.....naar mijn mening niet namelijk
Bij mijn paarden was het een afvoermanier voor de verkeerde stoffen in het lijf, dat komt er uit via de benen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 23:43

hier ook Ja

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:51

Ik vroeg me af, de meeste van jullie paarden staan dag en nacht op het land. In gras zitten ook eiwitten en wij hebben kuil van eigen land. Kuil en gras is dan toch het zelfde althans ik bedoel in gras en kuil zit dan toch net zoveel eiwitten.

kan iemand mij daar een hele goede uitleg over geven.
Dit werd mij in ieder geval verteld door de stal eigenaar.

Groetjes en een fijn weekend Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:54

er zit een heel verwerkingsproces tussenin Knipoog denk dat dat ook best invloed heeft op de uitkomst.
Broeien in een pak, drogen op het land etc, vers is anders.
Maar er zijn vast boerenkinderen die hier duidelijk uitleg op kunnen geven.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:07

Oké de eigenaar bij ons maait het en dan gaat het gelijk in pakken en dan gaat het dus een maand of vijf á zes broeien. en in november tot ongeveer mei krijgen ze dit. Als het eerder op is krijgen ze weer hooi.

Cheveyo schreef:
er zit een heel verwerkingsproces tussenin Knipoog denk dat dat ook best invloed heeft op de uitkomst.
Broeien in een pak, drogen op het land etc, vers is anders.
Maar er zijn vast boerenkinderen die hier duidelijk uitleg op kunnen geven.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:27

Vandaag 16 februarie tijd voor een 2de update
Tja ik kan alleen maar zeggen het werkt echt !!
Zelf Dyco zij Rasp wonde is nu al helemaal dicht !!
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JCDQJOVW.jpg

En bij Déclan super gewoon.
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RV68NS6J.jpg

Kootjes
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XNCL4OF4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NX4PJPEX.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EE3VQLSU.jpg

Wauw !
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X3IQLHBU.jpg

Ook al mooi dicht !
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JI67ERDA.jpg

Tja ik kan alleen maar zeggen dat ik tot nu toe heel erg tevreden ben.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 20:30

OK dan! super hoor, het zijn wondermiddeltjes!!

het zit em idd in het verzuringsproces, zo noem ik het altijd maar ff. er zit toch altijd wat vocht bij waardoor dit geactiveerd wordt.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:11

Ik kan het toch niet laten jullie even mee te laten genieten van de rezultaten hier.
Na 1 maand huppa mokthee
Heeft ie ooit wel mok gehad ? Clown
Afbeelding
Overgens is het hier alweer meer dan een week regenweer en staat een deel van de wei onder de blub.
Kootjes netjes mooi
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TFGR7EIH.jpg
De rasp van Dyco
Afbeelding
Ik heb nog een kuur bijbesteld voor elk vooral bij Dyco is dat wel nodig met de rasp.
Afbeelding

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:48

ik vind het wonderbaarlijk wat voor resultaten er geboekt worden met de thee...

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:01

Heb een fries die erg last van mok had,een ramp.Alles geprobeert,niets hielp,totdat een kennis me een recept gaf.Super! alle mok weg.
Een pot uier zalf(geen creme zalf werkt beter) en 6 scheppen zwavelbloem poeder ( bij drogist of paarden winkel).Roer het goed door elkaar,het moet eigeel van kleur zijn.Eerst doed de pleker scoonmaken en drogen een dan zalf er op smeren,zogauw het er af gaat gelijk weer.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:04

ha ha,plekken goed schoonmaken,bedoel ik hier boven.

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:19

Isa stond ook steeds te stampen, terwijl er eigenlijk niet zoveel te zien was aan haar benen. Maar ze had wel echt last. De huid was rozig met wat wittige kleine korstjes. Volgens mij was het echt geen mok maar mijt. Toen heb ik de da gebeld en gevraagd of hij sebacil kon klaatzetten. Dat kon, alleen heette het geen sebacil meer maar Neocidol. Ik moest de voeten scheren en 5 dagen achter elkaar wassen (advies universiteit van Gent).
Tja dat scheren dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen Verdrietig , dus heb ik dat niet gedaan. Wel 5 dagen achter elkaar haar voeten in een emmer met oplossing gezet. Echt laten intrekken en weken.
Ik moet zeggen dat ik ze 2 weken niet heb horen stampen! Maar gisteren zag ik ze weer stampen......

Nu lees ik die goeie dingen over die thee. Maar helpt dat ook tegen mijt???
Ik geef liever thee dan dat ik die voeten kaal scheer.
Ja ik weet het.......het belang van je paard staat voorop, maar ja het oog wil ook wat.....zeker op keuring!
Dus wat denken jullie???