[TI] waarom duidelijke kruisingen hoog primeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: waarom duidelijke kruisingen hoog primeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:13

Leuke discussie,

Ik vind alle types leuk, het is ook net wat je er mee wilt, ben super trots op Biggels, is ook wel wat meer als een tinker met kwpn lijf, Biggels is op en top tinker, alleen mist hij wat sok in verhouding met de een boel tinkers,
Maar voor mij is hij op en top tinker, die een heerlijk rijtipisch paard wordt (hoop ik)

Maar ook de zware cobs vind ik geweldig om te zien, maar om te rijden vind ik het niet echt heel erg super, op buitenritten na dan.

Ik vind het juist top, dat er voor elk wat wils is, ik ben er wel een voorstander van dat mensen ook binnen het type blijven fokken, en dus niet een grai merrie door een zware vanner dekken, want die vallen dan echt tussen wal en schip. en ook niet andersom.
het zou mooi zijn als we daar meer naar toe zouden gaan.

Over kruisingen, tja wie zegt wat er allemaal wel niet achter de registerer dieren zit. dat weet je niet.
Al zou ik als ik wist dat mijn paard een kruising was, er niet mee naar de keuring gaan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:14

Dat laatste is dan tevens een misvatting wat beschreven staat in het Tinkerboek en op enkele sites?

IJ, vind jij dan dat een Grai niet tot het ras mag behoren? Of een Scudder? Terwijl die toch ook gefokt worden in het land van oorsprong door de oorspronkelijke fokkers..?

Overigens: bij het NSvT hebben ze dit jaar de dagkampioenen pér type gekozen. Dat lijkt me dan een ontwikkeling die helemaal in jouw straatje past? Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:18

sandr0. schreef:
Hij was toen ook stukken kleiner dan nu hoor. Hij is nu meer Clydesdale maatje Haha! Naar mijn idee zou dan een keurmester zijn werk niet goed als hij dus wel goed gekeurd zou worden voor t stamboek bijv.

Mwoah.. Clydesdales behoren toch overduidelijk tot de stempeldrukkers van de Tinkers! Dus waarom zou een paard waar het % Clydesdale nog wat groter is dan bij verdere generaties niet binnen het plaatje passen?

Mits het paard op de leeftijd van 3 jaar niet hoger is dan 1.70..

Tsja.. Ik ben dus van mening dat zolang je binnen de regels van de stamboeken werkt, het oké is.. Wat de mening van de leden van het stamboek ook is.. Als die leden het niet eens zijn met de werkwijze of reglementen betreffende toelating, dan moeten ze hun best maar doen het e.e.a. te wijzigen..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:21

Chubby schreef:
sandr0. schreef:
Hij was toen ook stukken kleiner dan nu hoor. Hij is nu meer Clydesdale maatje Haha! Naar mijn idee zou dan een keurmester zijn werk niet goed als hij dus wel goed gekeurd zou worden voor t stamboek bijv.

Mwoah.. Clydesdales behoren toch overduidelijk tot de stempeldrukkers van de Tinkers! Dus waarom zou een paard waar het % Clydesdale nog wat groter is dan bij verdere generaties niet binnen het plaatje passen?

Mits het paard op de leeftijd van 3 jaar niet hoger is dan 1.70..

Tsja.. Ik ben dus van mening dat zolang je binnen de regels van de stamboeken werkt, het oké is.. Wat de mening van de leden van het stamboek ook is.. Als die leden het niet eens zijn met de werkwijze of reglementen betreffende toelating, dan moeten ze hun best maar doen het e.e.a. te wijzigen..

Met 3 jaar was hij dus 1.72. Hij is nu bijna 6 en meet nu 1.77. Ik had t toen ook opgegeven toen hij te groot was volgens de rasstandaard. Maar omdat Boris zijn pa dus Fires is en ik dat wist werd ik toen zowat gelyncht omdat ik informeerde of ik m kon laten keuren als Tinker Haha! . Maar goed ik ben ( nog steeds) super blij met mijn mannetje maar had t leuk gevonden om ergens bij te kunnen horen Knipoog ( en nee dan had ik geen Tinker moeten kopen hahaha)

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:23

supertinkie schreef:
Is ook zo maar, als het echt bekend is dat het paard een kruising is, vind ik sowieso eigenlijk dat het niet in een stamboek thuis hoort, plaats het dan in het registerboek. Zoals dus de Tinkers waarvan de ouders niet bekend zijn of geimporteerde Tinkers. Zoals, ik ook al zei, snap ik dat eigenaren hun paard gewoon ook graag een plekje in een stamboek geven. Dat zou ik namelijk zelf ook willen, dus die paarden verdienen best een plekje bij zo'n stamboek, maar niet in het officiele, zeg maar...

Ten eerste staat de betreffende merrie in het registerboek en ten tweede wist de jury niet wie de ouders waren, zoals zoveel registertinkers. Als de merrie voldoet aan de raskenmerken (bij deze voor de Grai) wordt ze gewoon opgenomen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:24

Chubby schreef:
Dat laatste is dan tevens een misvatting wat beschreven staat in het Tinkerboek en op enkele sites?

IJ, vind jij dan dat een Grai niet tot het ras mag behoren? Of een Scudder? Terwijl die toch ook gefokt worden in het land van oorsprong door de oorspronkelijke fokkers..?

Overigens: bij het NSvT hebben ze dit jaar de dagkampioenen pér type gekozen. Dat lijkt me dan een ontwikkeling die helemaal in jouw straatje past? Knipoog

jawel hoor...opgenomen prima, liefst in een apart-iets zeg maar, echter als dagkampioenen eindigen...nee, dat hoeft voor mij dan weer niet nee.

Overigens hoe kinsealy het nu even heel goed en duidelijk omschrijft...zo denk ik er precies net zo over en zo wilde ik het ws zeggen maar komt er iets anders uit hier zo op m'n werk hihihih

Nou Chub...waarschijnlijk niet alleen in mijn straatje, maar in die van vele anderen, waarom zullen ze het anders gedaan hebben, als ze er zelf niet achter zouden staan???
En dat ze het dan nu zo doen vind ik al een goede zaak ja.

SandrO...ik heb net in je profiel gekeken...ook bij de foto's waar je je paard net had, maar ik zou niet gezegd hebben "laat maar keuren als Tinker, kan wel". ALS ik het al gezegd zou hebben zou ik ws sowieso gezegd hebben "ga dan maar naar het Ned.Stamboek, grote kans dat hij/zij daar wel opgenomen wordt hoe hij er destijds uitzag". Maar in mijn ogen is dat geen Tinker nee.

Hoeveel mensen hoor je overigens niet zeggen "mijn paard is afgekeurd/niet opgenomen bij ICS...ga het nu maar proberen het het Ned.Stamboek".

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:25

verdomd heb ik me toch het scheurtje weer opengetrokken Lachen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:28

IJ toch, foei Knipoog

Sandro, 1.72 is reden voor afkeuren.. Dus was je paard wrs weggestuurd bij het meten.. Overigens, ik meen dat er een association is voor Drumhorses? Daar zal hij wel tussen passen en dat is ook een open stamboek!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:30

Niet iedreen zei toen ook van laat maar keuren als Tinker hoor. Maar t waren er wel aardig wat. Maar goed t maakt mij verder niet meer uit hoor ik ben blij met m zoals hij is. Waar t mij gewoon om gaat is dat t niet uit zou mogen maken of de ouders wel of niet bekent zijn. Een paard heeft de raskenmerken of heeft ze niet Haha! . En mijn paard dus niet van een Tinker Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:32

Chubby schreef:
IJ toch, foei Knipoog

Sandro, 1.72 is reden voor afkeuren.. Dus was je paard wrs weggestuurd bij het meten.. Overigens, ik meen dat er een association is voor Drumhorses? Daar zal hij wel tussen passen en dat is ook een open stamboek!

Ja toen hij dus over de 1.70 heen ging heb ik t idee dus ook helemaal laten varen Haha! .

Drum horse daar heb ik inderdaad sinds kort pas van gehoord. Ik dacht dat dat is voor Shire kruisingen. Maar misschien ga ik daar wel eens wat meer over informeren. T is alleen maar voor het leuke hoor want Boris is al geruind dus om eventueel te fokken geen waarde meer.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:51

Ik ben aanwezig geweest bij zon drumhorse keuring en Sandro past daar prima tussen Ja Is niet alleen voor shire-kruisingen hoor.

Verder ga ik met Chubby mee... (maak t mezelf nu wel erg makkelijk Bloos!)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:52

IndianaJones schreef:
Hoeveel mensen hoor je overigens niet zeggen "mijn paard is afgekeurd/niet opgenomen bij ICS...ga het nu maar proberen het het Ned.Stamboek".
Andersom net zo goed!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:37

echt leuk om tussen de regels door te lezen dat iedereen het eigenlijk helemaal met elkaar eens is.
iedereen vind het namelijk goed dat er zo veel verschillende types onder de noemer tinker horen. en ik denk dat dit voorgekomen is (die verschillende types) door veel te kruisen met andere rassen.

grappig om dan ook te lezen dat er een deel heel erg tegen dat kruisen is.
ach wat maakt het ook uit, iedereen vind weer net iets anders mooi, ik ben blij dat ik geen jury ben, en wat betreft deze discussie, ik denk dat het oneindig door zou kunnen gaan Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:28

drumhorse is toch een kruising tinker met een shire of clydesdale, maar toch ook groot uitgevallen tinkers?
Als Ziggy een merrie was geweest was ik zeker naar een drumhorse keuring geweest. Maar voor een ruin vind ik het weinig zin hebben.

Ik vind verschillende type tinkers mooi, en daarin kan je ook zien dat tinkers echte kruisingn zijn die uiteindelijk in 1 ras uit zijn gekomen.
Voor elk is wat wils, door de verschillende type tinker. Maar ik moet toegeven dat elke type tinker toch wel overeenkomende eigenschappen heeft.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:35

snowdon schreef:
IndianaJones schreef:
Andersom net zo goed!

Sorry leon maar daar geloof ik dus niet in, wat jij bedoeld is misschien, "mijn paard is niet goedgekeurd voor de dekdienst, ik ga het bij het ICS proberen", dat kan, maar een paard wat niet rastypisch genoeg is bij het NSvT is het zeer zeker niet bij het ICS Haha!
Het ICS neemt die paarden dan overigens waarschijnlijk wel op in het crossbred boek maar paarden die daar in staan zullen nooit een stamboekveulen kunnen afleveren.

IRISH COB KRUISINGEN
Kruisingen van een Irish Cob en een ander paardenras worden geregistreerd in het Irish Cob Crossbred register (ICC)

Terminologie: een tot de fokkerij toegelaten Irish Cob is:
a) een merrie of hengst die is geregistreerd in het Basis- of Premie Irish Cob Register
b) een merrie of hengst die door een ander erkend Irish Cob stamboek reglementair tot de fokkerij is toegelaten.

In het basisboek worden ook opgenomen; 4* Zolang het stamboek open is:
dieren met onbekende of halfbekende afstamming die op een rastoelatingskeuring voldoende Irish Cob kenmerken tonen.

Een paard wat dus bij het NSvT al geen Tinker genoemd word zal bi het ICS zeker geen Irish cob genoemd worden Haha!
Een kruising zoals Donna (ook al is het een prachtig paard) zou opgenomen worden als crossbred maar zou zeker geen dagkampioen worden.

En dat was waar het topic over ging, waarom hoge premies toekennen aan een duidelijke kruising?
Waarmee ik dus doel op een kruising waarbij het resultaat duidelijke kenmerken van het andere ras vertoond.....

Overigens vind ik het ook meer dan prima dat men 4 types heeft binnen het NSvT en is de keuring per type helemaal goed,
ook best dat ze premies krijgen maar door paarden als Donna dagkampioen te maken creeer je toch het idee dat dit is wat men zoekt...
Laatst bijgewerkt door desillies op 15-01-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:56

Wat dacht je van merries/ruinen met een lage premie bij het NSvT, die overgezet worden naar het ICS om daar een hogere premie eruit proberen te halen?
Is vaak zat gebeurd.

En dat van de hengsten zie ik als hetzelfde als waar IJ op doelt eigenlijk.
Wat Supertje ook al vaker op bokt heeft gezet is dat veel Irish Cobs (ICS dus) bij het NSvT als Grai gekeurd zouden worden, je ziet de drie voorkomende types bij beide stamboeken terug.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:58

snowdon schreef:
Wat dacht je van merries/ruinen met een lage premie bij het NSvT, die overgezet worden naar het ICS om daar een hogere premie eruit proberen te halen?
Is vaak zat gebeurd.

En dat van de hengsten zie ik als hetzelfde als waar IJ op doelt eigenlijk.
Wat Supertje ook al vaker op bokt heeft gezet is dat veel Irish Cobs (ICS dus) bij het NSvT als Grai gekeurd zouden worden, je ziet de drie voorkomende types bij beide stamboeken terug.

Klopt inderdaad, de drie types zie je bij beide stamboeken, er zijn zat Irish Cobs die bij het NST onder grai's ingedeeld kunnen worden. En dat zijn absoluut niet allemaal paarden met lage premies (overigens, de ook ICS GGK hengst Collin is bij het NST ook een grai), maar ook een boel met 1e premies en ster.
Voorbeelden:
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b8 ... 8JcNXDdm3U
1e premie
1e premie
STER
1e premie
2e premie
STER, en overigens zie ik hier absoluut een fries in, eerlijk gezegd nog meer dan bij Donna of Bonte Joapie. Niet vanwege de kleur, maar vanwege de bouw.

En wat betreft de mening van sommigen dat Grai's best opgenomen moeten kunnen worden, maar niet hoog geplaatst moeten worden, waarom niet? Er werd en wordt gekeken naar type, dus hoe goed een paard binnen dat bepaalde type is, en dat was ook al het geval toen de kampioenskeuringen niet per type gingen.
Bijvoorbeeld een Cob en een Grai naast elkaar, die beide qua exterieur even hoog scoren binnen hun eigen type, dan zal het bepaald moeten worden op de gangen. Waarschijnlijk beweegt de grai beter en meer dragend als je het over 'dressuurtechnisch' hebt, en de cob minder dragend en meer stuwend. Maar beweegt die cob bovenin de schaal van hoe een cob kan bewegen en de grai middelmatig, dan staat toch echt de cob bovenaan.
Het is absoluut niet zo dat de grai's over het algemeen hoger geprimeerd worden dan de cobs.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:05

Volgens mij waren er in 2007 zo goed als geen hoog geprimeerde Grai's?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:33

Supertje schreef:
En wat betreft de mening van sommigen dat Grai's best opgenomen moeten kunnen worden, maar niet hoog geplaatst moeten worden, waarom niet? Er werd en wordt gekeken naar type, dus hoe goed een paard binnen dat bepaalde type is, en dat was ook al het geval toen de kampioenskeuringen niet per type gingen.
Bijvoorbeeld een Cob en een Grai naast elkaar, die beide qua exterieur even hoog scoren binnen hun eigen type, dan zal het bepaald moeten worden op de gangen. Waarschijnlijk beweegt de grai beter en meer dragend als je het over 'dressuurtechnisch' hebt, en de cob minder dragend en meer stuwend. Maar beweegt die cob bovenin de schaal van hoe een cob kan bewegen en de grai middelmatig, dan staat toch echt de cob bovenaan.
Het is absoluut niet zo dat de grai's over het algemeen hoger geprimeerd worden dan de cobs.

Ik zeg niet dat ik van mening ben dat grai's niet hoog geprimeerd mogen worden, ik zeg wel dat als je een grai hebt die een kruising (blijkt te zijn) van tinker/fries (en blijf een fries een ras vinden wat oorspronkelijk niet in hoge mate in de tinker thuis hoort), je een fout signaal geeft door die zeer hoog te primeren ookal valt die binnen de rasstandaard. Zoals desillies zeg; "door paarden als Donna dagkampioen te maken creeer je toch het idee dat dit is wat men zoekt..."

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:44

kinsealy schreef:
Supertje schreef:

Ik zeg niet dat ik van mening ben dat grai's niet hoog geprimeerd mogen worden, ik zeg wel dat als je een grai hebt die een kruising (blijkt te zijn) van tinker/fries (en blijf een fries een ras vinden wat oorspronkelijk niet in hoge mate in de tinker thuis hoort), je een fout signaal geeft door die zeer hoog te primeren ookal valt die binnen de rasstandaard. Zoals desillies zeg; "door paarden als Donna dagkampioen te maken creeer je toch het idee dat dit is wat men zoekt..."

Nou....en dat is ook precies wat ik bedoel!!! Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:58

Volgens mij was er ook eens spraken van een paard dat was afgekeurd bij het NST (dus niet toegelaten) en die werd bij het ICS wel toegelaten.

Op dit moment is de redenering nog als volgt:
"Ik heb een rankere tinker met mooie gangen, dus ik ga naar het NST"
"Ik heb een dikke zware cob, dus ik ga naar het ICS"

Allebei onzin eigenlijk, maar begrijp wel hoe het komt. Met een tye grai heb je bij het NST meer kans op een hogere plaats dankzij de verschillende typeringen. Je hoeft het niet tegen de zware cobs op te nemen. Bij het ICS is dit wel zo.

Vroeger was dit bij het NST ook zo, de dagkampioenschappen waren niet per type gesplitst, maar sinds vorig jaar is dit wel zo. Dus ook met je dikke zware cob kun je dagkampioen worden, maakt niet uit hoeveel zwevende grai's er die dag zijn Knipoog

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:59

Is de discussie dus nu hiermee afgelopen?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:01

Ja ik heb graag het laatste woord hahaha (nee hoor grapje!)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:28

Het lijkt nu toch een beetje "dood te bloeden" (ja, zeg, de discussie he, niet nze geliefde sok- en- hanswordt-types, de mooiste wappermanen, de moiste sokken, de mooieste aftekeningen en een robuuste (hopelijk) nooit-ziek-zijnd lijf (het lijkt wel of ik het over ... T.... heb, maar ja, ik heb slechts een halve, die is toch ook zo!) Half of heel, geprimeerd of niet, tjsa, zullen we het er verder maar bij laten, of heeft nog iemand een zinnige bijdrage aan dit verhaal?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:11

Afbeelding

Hé, dit is mijn Coosje.

Stond toen er ook heel verdwaasd naar te kijken dat ze een eerste premie had gehaald.
Maar nu na nog verder doorgegroeid te zijn is ze het waard.

Afbeelding