Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sandr0. schreef:Hij was toen ook stukken kleiner dan nu hoor. Hij is nu meer Clydesdale maatjeNaar mijn idee zou dan een keurmester zijn werk niet goed als hij dus wel goed gekeurd zou worden voor t stamboek bijv.
Chubby schreef:sandr0. schreef:Hij was toen ook stukken kleiner dan nu hoor. Hij is nu meer Clydesdale maatjeNaar mijn idee zou dan een keurmester zijn werk niet goed als hij dus wel goed gekeurd zou worden voor t stamboek bijv.
Mwoah.. Clydesdales behoren toch overduidelijk tot de stempeldrukkers van de Tinkers! Dus waarom zou een paard waar het % Clydesdale nog wat groter is dan bij verdere generaties niet binnen het plaatje passen?
Mits het paard op de leeftijd van 3 jaar niet hoger is dan 1.70..
Tsja.. Ik ben dus van mening dat zolang je binnen de regels van de stamboeken werkt, het oké is.. Wat de mening van de leden van het stamboek ook is.. Als die leden het niet eens zijn met de werkwijze of reglementen betreffende toelating, dan moeten ze hun best maar doen het e.e.a. te wijzigen..
supertinkie schreef:Is ook zo maar, als het echt bekend is dat het paard een kruising is, vind ik sowieso eigenlijk dat het niet in een stamboek thuis hoort, plaats het dan in het registerboek. Zoals dus de Tinkers waarvan de ouders niet bekend zijn of geimporteerde Tinkers. Zoals, ik ook al zei, snap ik dat eigenaren hun paard gewoon ook graag een plekje in een stamboek geven. Dat zou ik namelijk zelf ook willen, dus die paarden verdienen best een plekje bij zo'n stamboek, maar niet in het officiele, zeg maar...
Chubby schreef:Dat laatste is dan tevens een misvatting wat beschreven staat in het Tinkerboek en op enkele sites?
IJ, vind jij dan dat een Grai niet tot het ras mag behoren? Of een Scudder? Terwijl die toch ook gefokt worden in het land van oorsprong door de oorspronkelijke fokkers..?
Overigens: bij het NSvT hebben ze dit jaar de dagkampioenen pér type gekozen. Dat lijkt me dan een ontwikkeling die helemaal in jouw straatje past?
Chubby schreef:IJ toch, foei![]()
Sandro, 1.72 is reden voor afkeuren.. Dus was je paard wrs weggestuurd bij het meten.. Overigens, ik meen dat er een association is voor Drumhorses? Daar zal hij wel tussen passen en dat is ook een open stamboek!
IndianaJones schreef:Andersom net zo goed!Hoeveel mensen hoor je overigens niet zeggen "mijn paard is afgekeurd/niet opgenomen bij ICS...ga het nu maar proberen het het Ned.Stamboek".
snowdon schreef:IndianaJones schreef:Andersom net zo goed!Hoeveel mensen hoor je overigens niet zeggen "mijn paard is afgekeurd/niet opgenomen bij ICS...ga het nu maar proberen het het Ned.Stamboek".
snowdon schreef:Wat dacht je van merries/ruinen met een lage premie bij het NSvT, die overgezet worden naar het ICS om daar een hogere premie eruit proberen te halen?
Is vaak zat gebeurd.
En dat van de hengsten zie ik als hetzelfde als waar IJ op doelt eigenlijk.
Wat Supertje ook al vaker op bokt heeft gezet is dat veel Irish Cobs (ICS dus) bij het NSvT als Grai gekeurd zouden worden, je ziet de drie voorkomende types bij beide stamboeken terug.
Supertje schreef:En wat betreft de mening van sommigen dat Grai's best opgenomen moeten kunnen worden, maar niet hoog geplaatst moeten worden, waarom niet? Er werd en wordt gekeken naar type, dus hoe goed een paard binnen dat bepaalde type is, en dat was ook al het geval toen de kampioenskeuringen niet per type gingen.
Bijvoorbeeld een Cob en een Grai naast elkaar, die beide qua exterieur even hoog scoren binnen hun eigen type, dan zal het bepaald moeten worden op de gangen. Waarschijnlijk beweegt de grai beter en meer dragend als je het over 'dressuurtechnisch' hebt, en de cob minder dragend en meer stuwend. Maar beweegt die cob bovenin de schaal van hoe een cob kan bewegen en de grai middelmatig, dan staat toch echt de cob bovenaan.
Het is absoluut niet zo dat de grai's over het algemeen hoger geprimeerd worden dan de cobs.
kinsealy schreef:Supertje schreef:En wat betreft de mening van sommigen dat Grai's best opgenomen moeten kunnen worden, maar niet hoog geplaatst moeten worden, waarom niet? Er werd en wordt gekeken naar type, dus hoe goed een paard binnen dat bepaalde type is, en dat was ook al het geval toen de kampioenskeuringen niet per type gingen.
Bijvoorbeeld een Cob en een Grai naast elkaar, die beide qua exterieur even hoog scoren binnen hun eigen type, dan zal het bepaald moeten worden op de gangen. Waarschijnlijk beweegt de grai beter en meer dragend als je het over 'dressuurtechnisch' hebt, en de cob minder dragend en meer stuwend. Maar beweegt die cob bovenin de schaal van hoe een cob kan bewegen en de grai middelmatig, dan staat toch echt de cob bovenaan.
Het is absoluut niet zo dat de grai's over het algemeen hoger geprimeerd worden dan de cobs.
Ik zeg niet dat ik van mening ben dat grai's niet hoog geprimeerd mogen worden, ik zeg wel dat als je een grai hebt die een kruising (blijkt te zijn) van tinker/fries (en blijf een fries een ras vinden wat oorspronkelijk niet in hoge mate in de tinker thuis hoort), je een fout signaal geeft door die zeer hoog te primeren ookal valt die binnen de rasstandaard. Zoals desillies zeg; "door paarden als Donna dagkampioen te maken creeer je toch het idee dat dit is wat men zoekt..."