[TI] tinker x fries kruising Bonte Jaopie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonte

Re: tinker x fries kruising Bonte Jaopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:02

Caira schreef:
Hoe kan zoiets gebeuren, paard van de foto heeft overduidelijk friezen kenmerken (let alleen al op de oren) zou het dan toch te maken hebben met de keurmeesters die ook friezen keuren? Dit lijkt mij een heel kwalijke zaak, niet om het nst in een kwaad daglicht te stellen, maar wel om het keurbeleid onder de loep te nemen. Denk niet dat er ook maar 1 cob eigenaar zit te wachten op een friezenfokdoel.

Ik denk niet dat dit topic bedoelt is voor zulke discussie. Ga er ook verder niet op in. Het is trouwens geen Cob, maar een Grai.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:58

Caira schreef:
Hoe kan zoiets gebeuren, paard van de foto heeft overduidelijk friezen kenmerken (let alleen al op de oren) zou het dan toch te maken hebben met de keurmeesters die ook friezen keuren? Dit lijkt mij een heel kwalijke zaak, niet om het nst in een kwaad daglicht te stellen, maar wel om het keurbeleid onder de loep te nemen. Denk niet dat er ook maar 1 cob eigenaar zit te wachten op een friezenfokdoel.

Ik denk dat beide (NST & ICS) het probleem hebben gehad dat ze de de vader/moeder van het veulen niet wisten of dat het niet door gegeven is in de hoop dat het paard opgenomen werd in het stamboek.
En als ze een beetje de kenmerken vertonen, vind er inderdaad gewoon die opname plaats.

Niemand zit te wachten op kruisingen.... niet met friezen, niet met fjorden, niet met haflingers, met niets.... Ik geloof dat iedereen wel wil proberen het ras zo zuiver mogelijk te krijgen. Maar daar gaat jaren overheen en dan glippen zulke opnames zoals dit veulen er gewoon doorheen...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:02

Lucy_1 schreef:
Caira schreef:

Ik denk dat beide (NST & ICS) het probleem hebben gehad dat ze de de vader/moeder van het veulen niet wisten of dat het niet door gegeven is in de hoop dat het paard opgenomen werd in het stamboek.
En als ze een beetje de kenmerken vertonen, vind er inderdaad gewoon die opname plaats.

Niemand zit te wachten op kruisingen.... niet met friezen, niet met fjorden, niet met haflingers, met niets.... Ik geloof dat iedereen wel wil proberen het ras zo zuiver mogelijk te krijgen. Maar daar gaat jaren overheen en dan glippen zulke opnames zoals dit veulen er gewoon doorheen...

ik had er ook over gemaild al...ik verbaasde me er namelijk ook ietsie over. En niet zozeer over de opname om eerlijk te zijn, maar wel om de titel "reserve dagkampioen"...en wat er bijv zou gebeuren als ze nu nog verder zouden gaan met de keuringen en het toch wel bekend is dat paps volledig Fries is.
En moet Caira wel gelijk geven...ook ik zag onmiddelijk Friese kenmerken. Dat kan eigenlijk iedereen zien.

Maar ook namens mij...niet om rel te veroorzaken hier of om iemand zwart te maken. Verbaasde me er gewoon over.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:10

Nou dit soort kruisingen zie je echt veel vaker in beide stamboeken. Niet alleen met friezen.

Ik kan me nog erg goed herinneren dat er een vermoedelijke hackney-kruising werd geprezen om de gangen die hij van de hackney doorgekregen zou hebben. Dit werd zelfs omgeroepen. Maarja, tinkers zijn kruisingen he....

Zoals Donna, is er hier op bokt nog zo'n merrie met dagkampioenschapstitel...

Dus ook al ziet een leek het, het mag schijnbaar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:22

Dat het mag is dus duidelijk, maar mijn vraag dan: is het wenselijk? Natuurlijk zijn onze paarden als kruizingen begonnen. Maar zijn de stamboeken niet juist opgericht om er één ras van te maken? Dat er af en toe een kruizing binnen komt is logisch, maar ster merries zijn ster geworden omdat ze dicht bij het fokdoel staan. Het zijn de pijlers van de fokdoelen. Zou deze merrie als een fokdoel gezien moeten worden?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:24

Nogmaals. Is dit topic hiervoor????

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:37

Bonte schreef:
Nogmaals. Is dit topic hiervoor????

nee, maar moet eerlijk toegeven, ook ik vind dit altijd interessante topics, snolly.

Over"gooien" naar een ander topic en verder discusseren???

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:41

IndianaJones schreef:

Dat lijkt me voor de TS wel eerlijk, omdat het toch een discussie met 1 kant is, omdat het bestuur hier niet discusseerd.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:43

Bonte schreef:
IndianaJones schreef:

Dat lijkt me voor de TS wel eerlijk, omdat het toch een discussie met 1 kant is, omdat het bestuur hier niet discusseerd.

dat is ook zo, daar ging dit topic niet over. Maar zo gaat dat gewoon...je ziet iets, je reageert en dan begint er eigenlijk zo een nieuw onderwerp! hahah

Maar goed...tis ook niet constant een aanval...bestuur mag wat mij betreft rustig mee discusseren hoor. Tis gewoon een discussie in zin van "he...da's apart" denk ik

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:47

Dat lijkt me een heel goed idee, om voor deze discussie een nieuw topic te openen. Het gaat immers niet meer om het onderwerp waarvoor de TS het topic opende, maar het is wel een interessant discussie. Graag hiervoor een nieuw topic dus Lachen

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:32

Berdien schreef:
Dat lijkt me een heel goed idee, om voor deze discussie een nieuw topic te openen. Het gaat immers niet meer om het onderwerp waarvoor de TS het topic opende, maar het is wel een interessant discussie. Graag hiervoor een nieuw topic dus Lachen

nieuw topic
niet op mij gaan schelden nu hè, ik open alleen omdat ik benieuwd ben naar de mening van een ander.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 08:17

UPDATE m.b.t. de vader van mijn paard Bonte Jaopie, namelijk REMCO S. Is inderdaad een aantal jaren geleden via Kerstveiling Marienheem naar Ted Kop Jansen verkocht. Ene MANDY SLAGT heeft hem gereden, en hij stond inderdaad bekend onder een andere naam: JELLE. Ik heb een mailtje gestuurd naar Ted Kop Jansen, maar of is daar wat op hoor? Misschien zegt iemand de naam Jelle , toen in bezit van Rene van Dijk en Caressa van Dijk (idt: wereldhummel) wel iets?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:34

Jelle is (helaas) een veel voorkomende naam onder de friese hengsten en ruinen Nagelbijten / Gniffelen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:25

Ik weet't SNOW, zucht, ik heb er zelf wel een stuk of VIER gekend,
ik heb ook een ad op Marktplaats gegooid, en gevraagd op FPF, intussen kan ik weinig anders doen dan afwachten en een beetje p andere topics concentreren, je kunt je niet steeds maar in EEN geval vastbijten.Kweet ook niet natuurlijk onder welke naam die hengst nu door 't leven banjert, je moet soms ook gewoon geluk hebben. Ik zit dus ook wel op andere topics, anders wordt het zo een OBSESSIE, hmmm?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:31

Vergeet je niet te genieten van je eigen Jaopie onderwijl? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:53

Mandy Slagt heeft een paard gereden en die heet, ff kijken:
Mandy Slagt, Dubbellands Jelte (v.Anton)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 13:25

Mindim: dank, maar nee, beiden zijn het niet, de vader van paard dat ik zoek is niet Anton, maar Melle311.
Snowdon:jaaaahhh, zeg, 't gekke ding gistermorgen nog in binnenbak gereden, met z'n mooie nieuwe gevlochten (zwart met wit leer vlechten ocver neusriem en frontriem) hoofstel. Het merk is Excelsior, heb ik ook een mooi Portugees setje met borsttuig van, maar gebruik ik nog niet: wacht ng op een besteld dubbelgebroken kneveltje met koperen rolletjes, plus Jaopie te jong. Rijden ging niet heel fijn, meneer was ZEER afgeleid, de dakplaten dreunden onder de storm die er stond. Vanochtend zou ik rond 11.00 met hem naar buiten, samen met twee meiden die zijn weidematen bezitten, maar er wordt onverwacht veel geknald (vuurwerk, en in deze buurt niet te vergeten CARBIDBUS-schieten), dat leek me te veel voor een eerste serieuze poging. Vlak na oud-en-nieuw dan maar. Ook was-ie wat moeilijk te buigen, dan gaat ie meer als een PLANK, is dan ook niet echt voorwaarts. In het midden van de bak stonden allerlei (7) spring-hindernissen opgesteld, ben ik maar wat tussendoor gan slalommen, ook tijdje zonder beugels gereden aan lange teugel, veel (schijn)overgangetjes ook. Doe ik toch allemaal nog niet langer dan 30 min. op zijn leeftijd. Daarna mocht-ie kuil eten, en daarna een nieuw stuk grasland in. Morgenmiddag gaan alle paarden naar binnen (i.v.m. KNALLIE), dus morgenochtend ga ik er nog even op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:54

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 14:19

Remco S. is (vlgs. Fries Paarden Stamboek) gefokt door ene heer Smulders uit Berlicum. Melle 311 in Amerika is inderdaad de vader van Remco S.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:07

Heb je nog iets met mij PB gedaan over Donna??

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 07:04

Ja, die "Tinkerbrok"-mensen een uitgebreide mail gestuurd, meteen na jouw info al. Resultaat: nada, zilch, zero, ofwel geen moer gehoord. Dus tsja .... Misschien op andere manier proberen, via NTS f zo. Vind het wel vreemd, want had er ook bij gezet van halfbroer Jaopie en dat we elkaar al eens gezien/gesproken hadden. Maar misschien willen ze gewon niet (meer) of denken ze barst, je weet het nooit, he?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 09:49

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 10:01

Heb weer geprobeerd foto van mijn paard Bonte Jaopie op BOKT te krijgen; volgens mij staat-ie in het vorige bericht, maar dan wel als "code" die je aan moet klikken.De foto dateert van 2 augustus jl., inmiddels is-ie zo'n 70kg afgevallen! Waarom verschijnt het eigenlijk niet direct te zien als foto? Dat zou wel hebben gemoeten, volgens de BOKT-helpdesk? Kan iemand bevestigen of de poging gelukt is en de foto door iedereen te zien is? Dan ga ik er nog een proberen te verzenden. Waarm-ie 70kg is afgevallen? Hij ging toen meteen "de belering in", haha, toen moest de arme (doch verwende) prins eventjes aan het werk. Klaarblijkelijk kostte dat het heertje zoveel moeite,dat hij, ondanks de kilo krachtbrok die hij na elke trainingssessie kreeg, snel afviel. u is-ie NOG niet bepaald magertjes hoor, maar we doen het nu rustig aan, een paar weken terug kreeg-ie namelijk weer zo"n "groei-spurt", kont ineens veel te hoog enz., dus toen natuurlijk die rug niet zitten belasten. Ik rijd hem nu zo'n drie keer in de week, 20-30 minuutjes.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:04

Afbeelding