[TI] Welk zadel ligt er op jullie Tinker/Irish Cob?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Re: Welk zadel ligt er op jullie Tinker/Irish Cob?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:48

Als een tink nog in de groei is, zou boomloos zeker een goede keuze zijn. Geeft mee en signalen komen duidelijk over. Veel jonge paarden worden met barebackpad gereden, dus denk zeker niet dat het kwaad kan voor de rug. Een slecht zittend zadel zou voor veel meer problemen zorgen. Er zijn ook Grandeurpads met extra dikke inlages te koop. Voor een jong paard vind ik overigens een western ook ideaal. Als ze even er van door spurtern of gaan bokken, blijf je zelf tenminste zitten Lachen Ik heb vandaag de espaniola uitgeprobeerd. Dit boomloze zadel schoof niet ! En dat terwijl ik toch een hele ronde tinker heb. De zit was ook stevig, alleen ik vond het zadel erg hard zitten vergeleken met mijn Zaldi espanola. Misschien is een bont seatsaver daarvoor de oplossing. Verder zat het zadel als een huis en geeft ruggegraatvrijheid. Hoe je een zadel vind zitten is helemaal persoonlijk. Een kwalitatief zadel vind ik zeker erg belangrijk voor een paard ! Ik zou daar zelf niet op willen bezuinigen. Ik wil dat de paardenrug lang meegaat en dat mijn tinker plezier heeft in het rijden!

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:55

Ik heb voor Malone een endurance zadel van het merk Sommer, model Marakesh. Ik ben er nog steeds erg tevreden over!! Een ideaal zadel voor lange ritten, maar ook prima geschikt om mee te 'dressuren' en te springen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:56

op mijn verzorg tinker/fries lag een Pagony Island, lag perfect Ja

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:45

En uiteraard zijn mijn eigen billies ook verwend met een bonten zithoes over mijn BF, wat een weldaad voor mijn derriere!

Mijn Wintec ziet er ook nog super uit trouwens, nu rij ik zelf maar 1 a 2 keer per week maar toch.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:20

Kline schreef:
Mijn lijstje van verschillende zadels wordt steeds langer!!!! Wel geweldig dat iedereen zo reageert Haha!
Maarre........ Mijn budget is beperkt, zeker omdat ik er ook rekening mee hou dat ik na een paar maanden weer een ander zadel moet kopen doordat hij nog aan het groeien is. Aan de andere kant weet ik ook dat je niet moet besparen op een zadel en ik wil toch ook het beste voor mijn paard

ik had ook niet zo'n enorm toereikend buget
daarom heb ik boomloos gekozen die vormt mee naar je paardje
mischien dat ik uiteindelijk nog een ander zadel neem maar de eerste jaren zal ik wel op mijn startrekk blijven rijden sil is namelijk een beetje scheef
de bespiering links is veel beter ontwikkeld dan rechts oorzaak hij heeft al die jaren aan een kant vast gezeten in zijn hals
dus als er een zadel op komt moet die waarschijnlijk opmaat gemaakt worden dus redelijk prijzig
dus na alle overwegingen oa financieel, kwaliteit, informeren, aanbevelingen, etc etc
ben ik toch op boomloos uitgekomen en een startrekk was me al aanbevolen en qua uiterlijk vond ik die ook het mooiste maar dat is een persoonlijke questie

btw supertje heb nog steeds geen andwoord op mijn vraag van jou kant (waarom geen boomloos op een jong dier ??? ) of heb ik daar overheen gelezen

kimera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:17

Bij mijn tinker paste eigenlijk geen enkel zadel heb hem 4 jaar en ben al 2 keer van zadel veranderd. Ik heb nu een torison een boomloos zadel echt super !!!
k zou nooit meer wat anders willen. ik kan met mijn bekken sturen en ben dus niet is zijn mond aan het hangen. Ik ben ook naar een paardenfuisteraar geweest en dat heeft ook geholpen in de omgang. Door een boomloos zadel kan je paard vrij bewegen en pan het zijn natuurlijke ritme lopen. een gewoon zadel houdt dit namelijk tegen. ik raad dus een boomloos zadel aan en als je aan de verkoper verteld dat je paard nog jong is (wat die van mij ook was toen ik het zadel kocht) dan houdt hij hier rekenign mee!!

veel succes er mee

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:56

rommulus schreef:
btw supertje heb nog steeds geen andwoord op mijn vraag van jou kant (waarom geen boomloos op een jong dier ??? ) of heb ik daar overheen gelezen

Excuus, ik kom er steeds niet aan toe te reageren.
Maar hier gaat ie dan. Een boomloos zadels geeft zoals ik al eerder zei een hogere puntbelasting, het gewicht van de ruiter wordt over minder oppervlak verdeeld dan bij een boomzadel. Ook lichtrijden met een boomloos zadel geeft een behoorlijke puntbelasting bij de beugelophanging.
Bij een zadel met een boom wordt het gewicht veel meer in de lengte en breedte verdeeld, ook bij lichtrijden, wat je toch meer doet bij een jong paard.
En die hoge puntbelasting vind ik zeker voor een jong paard niet bevorderlijk, een jong paard moet eerst zijn balans vinden en op de goede manier leren dragen, en dat gaat makkelijker als de druk over een groter oppervlak verdeeld is. Ook kunnen spieren die voor dat dragen nodig zijn makkelijker ontwikkelen onder een zadel waarbij de druk meer verdeeld is. Weet een paard eenmaal hoe hij gewicht op zijn rug het beste kan dragen en heeft hij meer spieren dan is ook die puntbelasting een minder probleem, maar zelfs dan blijf ik er zelf bij dat een goed passend boomzadel beter is.
Een boomlooszadel wordt natuurlijk wel gebruikt met een pad met inlages, maar die hebben nooit het dempende en drukverdelende vermogen van een boom met kussens. Ook geeft een boomzadel altijd meer ruggegraatvrijheid.

Wat ik hier ook vaak genoemd zie is dat een boomloos zadel zich makkelijk aanpast aan een breder wordend paard. Natuurlijk is dat zo, het is immers flexibel en zal niet te smal worden. Maar ook een boomzadel is door een kundige zadelmaker heel goed aan te passen aan een groeiend paard d.m.v. goed opvullen.
Ik zie ook iemand zeggen dat een boomlooszadel beter zou zijn voor een jong paard dan een slecht zittend boomzadel. Dat vind ik geen vergelijking, want een boomzadel past niet per definitie slecht, en een slechtzittend zadel is nooit goed.

Dat een scheef paard een op maat gemaakt zadel nodig zou hebben gaat ook lang niet altijd op. Jordy was vreselijk scheef, zelfs op stand was hij krom en in bespiering links en rechts was een enorm veschil. Inmiddels is hij qua spieren superrecht, mede dankzij een zadel wat NIET aangepast was aan zijn scheefheid. Maak je een zadel aan de minder bespierde kant smaller, dan krijgt die kant juist geen ruimte om te ontwikkelen. Dus moet een zadel recht zijn om gelijke ontwikkeling mogelijk te maken.
Bij Jordy is het trouwens wel zo dat hij door een oud trauma (bindweefsel vorming) aan de linkerkant een enorme uitstulping heeft, daarop is het zadel wel aangepast, maar gewoon door opvullen.
Als de vorm van de boom bij je paard past, is de vulling altijd aan te passen door een goed zadelmaker.

Gewichtshulpen, 'sturen met je zit' etc. kan ook met een boomzadel, net zo goed. Ook kan een paard gewoon zijn natuurlijke ritme en beweging houden onder een boomzadel, dat wordt daardoor echt niet tegengehouden. Anders zouden alle topdresuurruiters wel boomloos rijden Haha!

Veel fysio's hebben overigens deze mening, o.a. de fysiotherapeute die Jordy behandeld (niet voor rugklachten trouwens Knipoog ), en dierfysio hier op bokt heeft ook al genoeg problemen gezien door boomloze zadels, veelal drukplekken bij de stijgbeugelophanging.

Wat ik nu geschreven heb komt misschien erg negatief over, maar ik ben zeker niet per definitie tegen boomloze zadels. Maar dan wel op een goed ontwikkeld paard wat in balans is en zijn rug goed kan gebruiken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:45

Supertje schreef:
Ook geeft een boomzadel altijd meer ruggegraatvrijheid.

Dat is niet helemaal waar. Ik heb boomzadels gezien die verrekte weinig ruggegraatruimte hadden. Veel zadels hebben het idd wel maar helaas niet altijd.

Citaat:
Wat ik hier ook vaak genoemd zie is dat een boomloos zadel zich makkelijk aanpast aan een breder wordend paard. Natuurlijk is dat zo, het is immers flexibel en zal niet te smal worden. Maar ook een boomzadel is door een kundige zadelmaker heel goed aan te passen aan een groeiend paard d.m.v. goed opvullen.
.......
Als de vorm van de boom bij je paard past, is de vulling altijd aan te passen door een goed zadelmaker.

Dit gaat echter alleen op voor andere zadels dan westernzadels, die zijn door het gebruik aan kussens (een heel enkel zadel heeft die wel bij wijze van zeer hoge summiere uitzondering).

Ik heb ook liever een boomzadel dan een boomlooszadel, echter is het vinden van een passende met boom nog niet gelukt en lopen we tegen problemen aan en bij de boomloze ben ik idd bang voor die drukpunten. Zolang (tot hij later groot en sterk is Knipoog ) doen we het met ons boomloos western en boom Wintec.

E.e.a. puur bedoeld als aanvulling op het stukje van Supertje Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:02

Een goed passend boomzadel zal wel altijd meer ruggegraatvrijheid hebben dan een boomloos, goed passend houdt inderdaad ook in dat het wervelkanaal breed genoeg moet zijn daar heb je helemaal gelijk in.
Is het niet breed genoeg dan drukt het op de doornuitsteeksels van de wervels i.p.v. te dragen op de spieren ernaast.

Westernzadels zijn idd een verhaal apart, doordat ze geen kussens hebben kunnen ze verder ook niet aangepast worden qua vulling.

Wat past er trouwens niet bij de bomen van gewone zadels die je gepast hebt? Bij Jordy was daarmee ook steeds een probleem, de kamer was wel breed genoeg, maar bij de schouders te smal. Bij de stübbens die ik nu heb maakt de voorboom onder de kamer nog een knik naar buiten en dat bleek dé oplossing te zijn.
En ze hebben een heel breed wervelkanaal, wat Jordy zeker ook nodig heeft. Hij mag dan niet zo vreselijk breed lijken, zijn rug is bovenop niet bepaald smal te noemen:
http://img113.imageshack.us/img113/6268/dscf01917nz.jpg

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:39

Die knik waar jij heb over hebt zou idd een uitkomst kunnen zijn, maar dan in een westernzadel Knipoog. Dressuur doe ik voor erbij en past nu goed na opvullen door de zadelmaker, daar ga ik verder geen euro's meer aan 'vuil maken' Knipoog.

Goedpassend dat is nou net dat belangrijke woordje van de 1e alinea Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:33

ook met een kleiner budget kun je bij een goede zadelmaker een op maat gemaakt zadeltje krijgen, waar je (denk ik) met eltin zijn afmeting voldoende hebt aan goed opgevulde kussens zodat het zadel op goede hoogte (zeg maar waterpas) ligt.

gam zijn destijds 3 jaar oude dressuur van goede kwaliteit was maar 450,- op maat gemaakt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:34

Ik heb op mijn tinker een Barefoot cheyenne caramello liggen.
(boomloos)

[ge-edit,vanwege rare spelfout..] Clown
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 31-05-07 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:35

tegen wie heb je het Pellie?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:37

euhm volgens mij tegen kalijn chev... Nagelbijten / Gniffelen de TS, die vragen stelt Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:37

Oke, Na zoveel pagina's is dat even zoeken haha.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:39

rommulus schreef:
Kline schreef:
Mijn lijstje van verschillende zadels wordt steeds langer!!!! Wel geweldig dat iedereen zo reageert Haha!
Maarre........ Mijn budget is beperkt, zeker omdat ik er ook rekening mee hou dat ik na een paar maanden weer een ander zadel moet kopen doordat hij nog aan het groeien is. Aan de andere kant weet ik ook dat je niet moet besparen op een zadel en ik wil toch ook het beste voor mijn paard

oké ik snap het, het ging ook wat gericht op dit budget verhaal. Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:35

Kline schreef:
Maarre........ dat maakt het kiezen niet gemakkelijker. Verward Twee vriendinnen van mij die tinkers/cobs fokken hebben een kunststof Wintec zadel en zijn daar erg tevreden over. Een ander zegt weer dat je nooit een kunststofzadel moet aanschaffen, omdat deze snel kapot zou gaan etc. Mijn budget is beperkt, zeker omdat ik er ook rekening mee hou dat ik na een paar maanden weer een ander zadel moet kopen doordat hij nog aan het groeien is. Aan de andere kant weet ik ook dat je niet moet besparen op een zadel en ik wil toch ook het beste voor mijn paard ( ik heb trouwens voor het eerst afgelopen weekend op hem gereden! Ja Het was geweldig!!!!!! Wat een super braaf paard!!! OK dan! Zelfs mijn dochter van 9 heeft op hem gereden, hij is nu 3,5 week onder het zadel). Dus ik ben er nog niet over uit.

Veel zadelmakers/verkopers hebben ook een groot aantal 2e hands zadels liggen, en die zijn qua prijs een heel stuk goedkoper. Voor het geld van een nieuw goedkoop merk zadel, heb je ook een tweedehands A-merk. En bij sommige zaken kun je ook voor 2ehands zadels langskomen met je paard en daar een aantal zadels passen en uitproberen.
Na een paar maanden een nieuw zadel moeten kopen daar zou ik trouwens niet op rekenen, vaak is een zadel wel aardig wat langer aan te passen aan de groei van een paard. Zo heb ik bijvoorbeeld ook ooit de hele kussens van een zadel laten verbouwen om het aan te passen. Was een dure aanpassing, maar een stuk goedkoper dan een nieuw zadel en het zadel paste daarna weer perfect. Maar zelfs zo'n verbouwing zal niet snel nodig zijn na een paar maanden, met opvullen kan ook heel veel gedaan worden.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:59

ik heb een wintec 2000 er op liggen

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:48

Ik heb Shay nu een jaar of 6 (sinds dat ze 3 was en dus nog volop in de groei)
Toen ik haar net had wilde ik graag een Wintec 2000 met verstelbare boom. Helaas paste deze niet goed op haar rug (zou gaan klapperen) Toen heb ik een leren zadel gekocht (2de hands Hulschebos vzh) Hier was ze jammer genoeg na een jaartje al uitgegroeid , werd te krap op haar schouders.
Daarna weer een zadel gekocht (merkloos vzh) met een bredere boom , ook daar groeide ze binnen anderhalf jaar weer uit.
Toen ben ik toch weer een Wintec 2000 wezen passen en die lag deze keer wel goed. In de loop van de jaren was ze dus behoorlijk veranderd qua bespiering en bouw.
Ik heb al een aantal de boom verwisseld , de laatste keer vanwege haar dracht Knipoog , dus wat dat betreft is het zadel ideaal !
Hij zit voor mij ook prima Ja

Dat kunstof snel kapot gaat is echt onzin. Natuurlijk heb je er ook verschillende kwaliteiten in , maar dat geld ook voor leren zadels. Een goede kwaliteit gaat nu eenmaal minder snel kapot.
Ik heb mijn zadel nu zo'n 3 a 4 jaar en hij ziet er nog uit als nieuw. En om nou te zeggen dat ik er extreem zuinig mee doe .... nou nee Bloos Ik ben er eerder te laks mee dan te zuinig Bloos Hij blijft regelmatig in de auto liggen , ligt wel eens dagen op plekken waar hij niet hoort en een zadelhoes zit er ook alleen maar om als ik eraan denk.
Wat ik wel gedaan heb om hem langer mooi te houden is de beugelriemen onder de zweetbladen gedaan , dan heb je daar in ieder geval al geen slijtage (kale plekken) Haha!

Ik heb nu wel een Barefoot Cherokee zadel besteld , na het testen van een zadel (Cheyenne) beviel dit van 2 kanten uitstekend (zowel van mij als van Shayla ) ze heeft normaal gesproken nogal moeite met inbuigen in haar rug en dat ging met een boomlooszadel heel goed , ook liep ze veel rustiger als anders , veel relaxter. Ook zat het zadel zelf echt lekker.
Ook viel bij mij na het testen de les met m'n Wintec erg tegen Bloos Shay voelde aan als een plank die je niet gebogen kreeg , terwijl ze toch heel goed en braaf liep. Zelf had ik het gevoel of ik op een blok beton van een zadel zat , en ook had ik veel meer het gevoel van echt op m'n zadel te zitten ipv op mijn paard.
Wat mij ook opviel is dat ik normaal gesproken een paar dagen na de les altijd standaard zere heupen heb (geen spierpijn maar echt gewoon zeer) Dat had ik na het rijden met de boomloze niet , terwijl ik in die week toch meer gereden heb dan anders , omdat ik hem goed uit wou testen. (normaal longeer ik Shay wat meer wegens weinig tijd en nu ben ik er wat vaker op gaan zitten)

Maar daarmee wil ik nog niet zeggen dat ik mijn Wintec weg doe , het testen was maar een weekje , hoe bevalt het op de lange termijn ? En ook doe ik het zadel nog niet weg ivm Bowen (veulen) Net zoals Supertje twijfel ik ook erg aan het boomloos inrijden. (waar heb ik het over Bowen is nu net 2 maanden en een beetje Clown ) Dus ik bewaar hem liever even om over een paar jaar Bowen mee in te rijden (als hij bij hem dan ook goed past natuurlijk)

Ook heb ik voor lange buitenritten een Australian Stock zadel. Deze bevalt ook echt prima qua zit en comfort , wel heb ik er een bontje overheen zitten omdat ik na ritten van 3 uur een zere kont kreeg Clown
De enige nadelen die ik daar aan kan vinden zijn het gewicht en de veel langere zweetbladen , waardoor ze dus niet echt geschikt zijn voor korte mensen. Zelf ben ik ook niet al te groot (1.67 ofzo ) en heb vrij korte beentjes (normale beugelriemen moeten bij mij op het laatste gaatje of ik moet gaatjes erbij prikken) , waardoor ik dus net onder de zweetbladen uitkom. Met een buitenrit is dat niet zo heel erg , maar als je wat meer dressuurmatige oefeningen wil doen is het vrij lastig om dan de goede hulpen te geven.

Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen zo Haha!

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:02

Shayla, je hebt zeker kunnen helpen!! Dank je wel! Afgod Ik zit er toch aan te denken om te beginnen met een 2e hands Wintec en dan later een Stockzadel aan te schaffen. Maar terwijl ik dit zit te typen bedenk ik mij dat eerst een Stockzadel aanschaffen ook niet zo'n verkeerde keuze is. Rolleyes
Mijn sterrenbeeld is Tweelingen, dan heb je meestal moeite met beslissingen nemen en dat is deze keer ook al weer bewezen!!!!!!!!!!!!! Haha!
Maar goed, deze week moet er echt een zadel komen, want Eltin moet bereden worden. Hij is nu net 1 dag terug van zijn logeeradres en moet wel snel onder het zadel, anders kunnen we straks weer opnieuw beginnen!!!!!!!!!!!!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:57

Tweelingen..pffff praat me er niet van, weet exact wat je bedoelt Knipoog

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:57

Ik heb 'gewoon' een dressuurzadel. Kentaur type Penelopa, zit als een huis, na 5 uur rijden, nog nergens last van...En het mooiste en allerbelangrijkste: mijn paardje heeft ook nog nooit last gehad van het zadel...

Ooit in het verleden wel eens een westernzadel gehad, maar dat was toch niet helemaal mijn ding.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 07:57

Ik ben ook tweelingen.
(gisteren was ik jarig) Haha!

Ik heb ook erg lopen twijfelen toen ik opzoek was naar een nieuw zadel.
Ik wilde een westernzadel,of toch maar een stock,of..of..of....
Toen zag ik dus een boomloze van een stalgenoot,en heb er een keer op gezeten.
Ik was meteen verkocht.
Ik heb hem een week gratis getest,en na die week moest het zadel weer terug.
Wat een ellende was mijn oude zadel opeens zeg,ik kon niet wachten op mijn eigen boomloosje.
Ik ben er nu al jaren gelukkig mee,ik hoef nooit meer een boomzadel.

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:33

[quote="Cheveyo"]Tweelingen..pffff praat me er niet van, weet exact wat je bedoelt Knipoog[/quote]

Best lastig af en toe he??? Knipoog Ja Ja

En Tinkerloos: NOG GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!!!!!! Go jij! Go jij! Party!! Party!! Party!! Go jij! Go jij!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:47

ik wijd mijn zadelperikelen heus niet aan mijn tweelingen-schap hoor dat ligt aan de paarden en ik wil gewoon álle leuke zadels hebben haha Knipoog