[TI] Omgang met hengsten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Omgang met hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:26

Als ik even mag.............. Clown

Sorry, ik denk toch echt dat het aan opvoeding ligt.
Voorzichtigheid is geboden maar dat is bij elk paard!
Niet alleen bij een hengst.
Heb een merrie gehad die op een hengst leek maar kon er helaas niets afsnijden! Clown
Het is heel makkelijk om zo een hengst af te "kraken".
En ook een stukje zelfverzekerdheid en geen angst te hebben voor een hengst en ervaring.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:31

Citaat:
Sorry, ik denk toch echt dat het aan opvoeding ligt.

Mee eens maar ik denk dat karakter ook wel mee speelt hoor. Sommige hengsten zijn gewoon TE.
En als je daar niet mee om kan gaan is het gewoon beter het dier te laten castreren.

Citaat:
Cassidy schreef:

Op het moment dat een paard gaat brullen zou ik duidelijk laten merken dat ik dat gebrul niet waardeer. En zo snel mogelijk een afspraak maken om te laten ruinen.

Beetje brullen is toch niet zo erg.....
Laat je je ruin ook castreren als hij eens brult.

Bij mij op stal staat ook een hengst (goedgekeurd) ja beestje brult wel eens maar verder kan iedereen hem buiten zetten en vind ie het heerlijk om geknuffeld te worden. Tis gewoon een oud wijf Haha!
Als ik weer wat beter ben ga ik parelli met hem doen. En ik heb er nu al zinin.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:33

Ro moet nog even een jaartje uitzwaren! Er staan pics bij itp

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:47

Beetje brullen is niet erg als je niet aan wedstrijden mee wilt doen. Een hengst die tijdens een westernproef begint te brullen kan je punten kosten, eventueel zelfs een kampioenschap. Voor de mensen die een hengst hebben voor de leut misschien niet zo belangrijk...voor en prof wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:58

Een ruin/merrie kan ook ineens een bok geven of schrikken van iets langs de zijkant.

dat kost je ook punten en kan je je kampoeinschap kosten.

Dat weet je als je met beesten werkt...of dat nu hobbymati is of proffesioneel.(ging salinero ook niet aan de ren tijdens de spelen?)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:59

Cassidy schreef:
Beetje brullen is niet erg als je niet aan wedstrijden mee wilt doen. Een hengst die tijdens een westernproef begint te brullen kan je punten kosten, eventueel zelfs een kampioenschap. Voor de mensen die een hengst hebben voor de leut misschien niet zo belangrijk...voor en prof wel.

Rijst me toch de vraag: dan castreer je zo'n hengst omdat dat makkelijker is voor wedstrijden. Maar hoe krijg je dan nakomelingen van zo'n hoog geplaatste hengst? Blond plak je ze er dan weer aan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:00

Groot verschil met Salinero die aan de ren ging is dat Anky ondanks deze uitschieter evengoed Olympisch Kampioen kon worden. In de western kun je naar huis....zero score....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:01

Dus in de westernsport lopen alleen maar ruinen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:04

Caira schreef:
Rijst me toch de vraag: dan castreer je zo'n hengst omdat dat makkelijker is voor wedstrijden. Maar hoe krijg je dan nakomelingen van zo'n hoog geplaatste hengst? Blond plak je ze er dan weer aan?

Sperma invriezen...Haha!
Of paard densoods klonen. Haha! (Zal bij Tinkers wel niet zo snel worden gedaan, maar is bij Quarters en Volbloeden al gebeurd).
En bij een echt succesvolle ruin, zijn de prijzengelden die het paard kan winnen omdat hij presteerd als hij eenmaal geruind is vele malen hoger dan de dekgelden die hij als hengst eventueel zou kunnen krijgen (maar niet krijgt omdat hij niet presteerd omdat hij nog hengst is) vele malen hoger...Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:06

Caira schreef:
Dus in de westernsport lopen alleen maar ruinen?

In de reiningsport lopen veel hengsten, maar als ze het niet als hengst redden, worden ze vaak geruind. Er zijn gevallen bekend van een ruin die het als hengst niet deed, en als ruin de sterren van de hemel liep.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:06

Ik heb 2 hengsten en 1 merrie, deze 3 lopen gezellig samen buiten of in de paddock of in de wei, gaat prima, en ze zijn alle 3 gelukkig, de merrie is overgens de baas en drachtig van 1 van de hengsten.
foto van gisteren samen in de wei. rechter is de merrie.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FGKUG6EK

verder heb ik voor 1 van mijn hengsten (Lonan) een verzorgster/bijrijdster(iris), van nu bijna 16 maar toen ze hier kwam was ze bijna 15. en dit gaat super goed, ze weet wat ze doen moet, ze is consequent. en zowel Lonan als Biggels hebben respect voor haar. overgens zijn de mijne goed opgevoed. en kan iedereen alles met Lonan doen.
Overgens start Iris met lonan samen op fnrs wedstrijden. ook daar wordt niet moeilijk over gedaan. en de punten worden gewoon genoteerd in het ruiterpaspoort net als bij de rest.
Die van mij is overgens niet goedgekeurd omdat ie te braaf was.
(is nu wel een beetje veranderd) maar nog altijd super goed in de hand.

En tja dat het je punten kost bij de jury als ie een keer brult, tja dat is jammer, maar een paard kan ook een keer een bok geven of zo, een merrie (mijne bv) kan nogal eens flink gaan hinneken, tja ook irritand,

het is wel een beetje jammer dat dit topic zo verziekt wordt door een aantal mensen.

maar om op de vraag terug te komen, bij het NSvT zag ik laatst staan dat je hengsten niet mag voorbrengen onder de 16, raar. als de wet zegt vanaf 18, maar ja ook vanaf ik geloof 15 jaar mag je met een hengst starten, mits je de behaalde punten hebt.
Dus ik vermoed dat de regel wat de TS gevonden heeft niet meer geheel geld.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:42

Dat je met een hengst uit moet kijken is er nu wel ingeramd, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen maar van angst weg moet stuiven als er het woord hengst geroepen wordt.
Zelf ga ik toch ook een tijdje door met mijn hengstje, tot nu toe luistert hij beter naar mij dan naar zijn hormonen of impulsen.
Zolang dit zo blijft gaat er niets af.
Stel dat ik zelf niet zou zien dat het gevaarlijk wordt heb ik mensen om me heen die het wel zien en ook zullen zeggen.
Gelukkig ben ik al boven de 2 x 18 en mag ik dit allemaal zelfs volgens de wet, de mening van een ander die mij niet kent, mijn paard niet kent enz doet er niet toe.

En er zijn er ook nog die twijfelen of ik niet wat teveel mannelijke hormonen heb

Dwinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:55

Cassidy schreef:
Het feit dat er in een - in jullie ogen verouderd - document zwart op wit hetzelfde staat als wat ik denk....gaan er bij jullie dan geen belletjes rinkelen?

Ik heb nog een afbeelding gevonden van een - in jouw ogen verouderd - document waarin zwart op wit staat:
"Vrouwen hebben geen kiesrecht".
Dit document is vernietigd, omdat mensen realistisch zijn gaan kijken.

Kijk eens realistisch naar een hengst. En concentreer je niet alleen op zijn ballen.

Coydog schreef:
Gelukkig ben ik al boven de 2 x 18 en mag ik dit allemaal zelfs volgens de wet, de mening van een ander die mij niet kent, mijn paard niet kent enz doet er niet toe.

En er zijn er ook nog die twijfelen of ik niet wat teveel mannelijke hormonen heb

Om realistisch te blijven: Ik twijfel er niet over dat er teveel mannelijke hormonen in jou zitten.

Irish_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:29

Hengsten blijven hengsten, hoe goed opgevoed ook.
Hormonen zorgen er soms voor dat er een knop wordt omgedraaid.
Wees dus elke seconde op je hoede.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:32

en ruinen blijven ruinen, en ook die kunnen net zo goed ieens gek doen, dus ook dan moet je op je hoede blijven,

naar mijn mening moet je wanneer je met paarden bezig bent altijd er om denken dat je met dieren te maken hebt, die dus elk moment ergens van kan schrikken, de kolder in de kop krijgt of wat dan ook,
dus niet alleen bij hengsten maar altijd alert blijven.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:34

corinatoet schreef:
ik heb een hengst van oo seven, nou het is een schatje

alle Ooseven hengsten zijn schatjes Haha!, zie mijn profiel Tong uitsteken

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:58

Je moet gewoon altijd je aandacht erbij houden als je met paarden (of andere dieren) werkt, elk paard kan uit zijn plaat gaan daarvoor hoeft het geen ballen te hebben Verward
Mensen die niet nadenken en onverantwoordelijk bezig zijn kun je inderdaad beter geen hengst in de handen duwen, maar ook geen merrie of ruin! Heeft niks met geslacht te maken, gewoon met JOUW gezonde verstand en JOUW alertheid Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:13

Niet helemaal mee eens. Natuurlijk moet je altijd je hoofd erbij houden, maar bij een hengst net dat beetje meer. Net dat beetje meer konsekwent zijn, net dat beetje minder toestaan, en ogen niet alleen voor in je hoofd maar ook achter in je hoofd hebben.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:21

Als je bij een drie-jarige merrie niet net dat beetje meer konsekwent bent, kan je daar ook problemen mee verwachten Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:23

Bij een driejarige hengst moet je net dat beetje meer meer konsekwent zijn dan je al meer konsekwent bent met een merrie....D

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:24

Waar slaat dat op?
Mijn vriendin van 12 heeft 2 shetlander hengsten en toen ze 11 was had ze de 1e gekocht..
Er reed laatst 'n kind van ik schat 8 á 9 jaar op dekhengst van de manege waar ik rijd..
En die dekhengst rijd ook in de lessen met kinderen nog onder de 18 jaar.. Volgens mij klopt die wet echt niet meer hoor Tong uitsteken

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:26

Ik heb een drie-jarige hengst Knipoog Maar ik ben van mening dat je ook bij een 3-jarige merrie/ruin erg konsekwent moet zijn, anders nemen ze je gewoon in de maling waar je bij staat.
Echt waar, ik heb zelf ervaring met moeilijke paarden en dan heb ik aan mijn hengst nog minder mijn handen vol Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:27

Weet je wat ik denk Cassidy? Dat het voor een groot gedeelte angst is bij jou. En een verkeerd voorbeeld in jouw omgeving. Plus een stukje disrespect naar anderen toe. Zelf ben ik persoonlijk tegen een combinatie van slof en martingaal zoals jij daarmee rijdt. Maar dat is jouw keuze, en die heb ik dus maar te respecteren. Wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben, maar het is jouw paard, dus jouw keuze. Dus als je nu eens wat meer respect voor ons, en de manier waarop wij met onze hengsten omgaan, op zou kunnen brengen zou de wereld een stuk gezelliger zijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:33

Ja Afgod Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:48

Caira schreef:
Weet je wat ik denk Cassidy? Dat het voor een groot gedeelte angst is bij jou. En een verkeerd voorbeeld in jouw omgeving. Plus een stukje disrespect naar anderen toe. Zelf ben ik persoonlijk tegen een combinatie van slof en martingaal zoals jij daarmee rijdt. Maar dat is jouw keuze, en die heb ik dus maar te respecteren. Wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben, maar het is jouw paard, dus jouw keuze. Dus als je nu eens wat meer respect voor ons, en de manier waarop wij met onze hengsten omgaan, op zou kunnen brengen zou de wereld een stuk gezelliger zijn.

Huh? Combinatie met slof en martingaal? Nooit mee gereden, heb je de goede voor ogen? Heb je me echt ooit IRL zien rijden?

Als jullie nou eens over de rand van jullie bord heenkeken, en beseffen dat niet iedereen zijn hengsten zou houdt als jullie dat doen, dat niet iedereen die ervaring met hengsten heeft die jullie hebben (positief of negatief) dan zouden al deze discussies niet nodig zijn...Haha! Wat jullie als disrespect zien is het duidelijk willen maken dat er andere aspecten aan het houden van hengsten kunnen zijn dan jullie dat toepassen.