[TI] Dilemma.. Welke hengst voor Amy..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorile

Re: Dilemma.. Welke hengst voor Amy..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:13

Zag dat Moes (3x 1e premie) 152,5 m was. Hij staat in Bavegem (geen idee waar dat ligt hoor). Zijn zoon Mc Murphy is zwart en 1.58 m hoog en staat in Noordwijk. Ook een leuk paard! Zippo vind ik ook wel leuk, maar Moes toch mooier.....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:42

Vind Moes niet passen bij Amy, of je zou een stuk zwaarder moeten willen gaan. is toch echt een massaal beest hoor (wél een mooi massaal beest hoor, anders zou Angel er geen veulentje van verwachten Clown )

Net zoals Bloc. (die ik überhaupt geen mooie hengst vind, rug te kort, croupe bagger,... nouja, da's mijn mening Tong uitsteken)

Lancelot vind ik ook niet bij Amy passen hoor Knipoog ik vermeldde hem er alleen even voor de volledigheid bij!

De site die hier ergens werd genoemd kan je bereiken via www.frison.be en www.irishcob.be
Stoeterij heet "Les Crins de Soie" en bevindt zich te Mevergnies, België. Bij mij 20 minuutjes vandaan (Moes staat hier 30 minuten vandaan, Hippolacta een klein uurtje) maar voor jou weet ik het niet Knipoog
Bij mijn weten 3 hengsten ter beschikking:

Waaronder mijn grote liefde Bloos Mc Brynmore, 3kleur (nouja, bruinbont dus en kan vos doorgeven), 1m59. Schitterend karakter, beetje zoals Bro. Ook een hengst die temperament, tempo en uithouding erin fokt. Rug is wel wat langer, maar dat hoeft niet negatief te zijn.
Heb "toevallig" ook een veulen van hem en Tinkerbell in mij profiel staan.
Afbeelding
http://www.proximedia.com/catalogue/photos/19713_g.jpg
Had eigenlijk nog niet aan hem gedacht voor Amy. Eigenaresse spreekt wel geen Nederlands.
Zou idd ook een mooie combi kunnen zijn als je de sportievere kant op wil Ja
(2007 wordt Tinkerbell hoogstwaarschijnlijk weer door hem gedekt trouwens)

En dan nummer 2. Roméo.
http://www.proximedia.com/catalogue/photos/35459_k.jpg
1m62, niet mijn smaak, te groot, te lomp. Hoewel hij mij buiten zijn box toch steeds weer verrast, maar ook hem vind ik niks voor Amy

Nummer 3, Sean Og
http://www.proximedia.com/catalogue/photos/30240_b.jpg
http://www.proximedia.com/catalogue/photos/30240_a.jpg
hij maakt mij niet warm of koud (maestro bijvoorbeeld ook niet) maar is op zich wel een erg mooie sterhengst Ja heeft lang geduurd voor hij begon in de breedte te gaan. Kleur is echt gitzwartbont en hij heeft een klein hoofdje. Hoe hij vererft weet ik eigenlijk niet

haha! vriendlief vindt dan dat je maar naar de keuring moet Tong uitsteken
maar zoals ik dus al zei, is idd geen verplichting, zeker als je ervan overtuigd bent dat het veulen nooit bij jullie weggaat niet. Mocht het veulen tóch ooit weg moeten (je kan nooit weten) óf de merrie, dan is hij/zij op dat moment wel wat meer waard. (hoewel je natuurlijk altijd eerst een gek moet vinden he Knipoog papieren geven geen garantie op een mooie verkoopsprijs)
ik vind het persoonlijk leuk om te doen, maar niet iedereen vindt dat natuurlijk Tong uitsteken

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:09

Voordat men verkeerde conclusies trekt,ik vind keuringen hardstikke leuk en ze hebben zeer zeker hun nut doordat experts dan vertellen hoe je paard in elkaar zit en je daar met fokken rekening mee kunt houden.
Het jammere vind ik alleen dat sommige mensen doen alsof een merrie gekeurd MOET zijn als je een veulen bij haar wil fokken omdat het anders bij voorbaat al niks word....

Kijk in het geval van Sita is het duidelijk dat ze precies weet wat ze verbeterd wil zien en wat bevestigd, die hoeft niet naar een keuring gestuurd te worden.
Iemand die er absoluut geen kaas van gegeten heeft zou ik wel aanraden er een keurmeester naar te laten kijken maar meestal gaat dit soort mensen sowieso naar de hengst die het dichtstebij staat,juist omdat ze er geen kaas van hebben gegeten.
Ik vind dat hier zeker een taak voor de hengstenhouder ligt,komt er iemand met een echt niet passende merrie voor je hengst dan moet je die weigeren en de mensen de raad geven zich eerst te verdiepen in een en ander.

Een kennis van mij wilde ook graag een nakomeling van haar merrie voor zichzelf,hoe het eruit zag maakte haar echt niet uit,als het karakter maar goed was,dat was daar prioriteit nummero 1, keuringen voegen voor haar dus absoluut 0 komma niks toe....
Was Tommie echter overbouwd geweest dan had hij deze merrie echt niet gedekt,ook al maakte het haar niks uit....

Maar ik dwaal af,grappig hoe smeken kunnen verschillen,ik vind Sean Og namelijk echt prachtig en die doet me wel iets,terwijl Frenia zoiets heeft van mmwwwaaaaa ik word er niet warm of koud van... Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:14

Mc Brynmore vind ik ook schitterend inderdaad, en zou naar mijn idee ook wel bij Amy kunnen passen. Mc Brynmore vind ik heel mooi in verhouding. Ik vind dat hij hele mooie bovenlijnen doorgeeft, inderdaad geen korte ruggen, maar wel mooi aangesloten, en zijn halslengte vererft hij ook zeker. Wel lijkt hij een wat opgerichte hals mee te geven, maar wel veelal mooie gebogen halzen als ik naar zijn nakomelingen kijk.
Mc Brynmore is trouwens ook de vader van Djenges. Van de ICS hengsten kun je trouwens de nakomelingen bekijken op www.irishcobsociety.net (kijk ook eens naar de moeders die erbij staan, om te vergelijken, bij Mc Brynmore staan er 2 die qua bouw erg veel van Amy weg hebben).
Van de NSvT hengsten kun je op www.mbfotos.nl foto's van nakomelingen vinden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:07

Citaat:
Ik vind dat hier zeker een taak voor de hengstenhouder ligt,komt er iemand met een echt niet passende merrie voor je hengst dan moet je die weigeren en de mensen de raad geven zich eerst te verdiepen in een en ander.

Dit gebeurt echt nog véél en vééls te weinig Boos!

supertje: blij eens wat positiefs over bryns nakomelingen te horen Haha!
(ik heb het altijd een beetje aan de stok met één bepaalde persoon die mc brynmore een lelijke hengst en slecht vererver vindt, Zippo vindt hij een knol en dus ook geen waardig reproducteur en Baileys vond hij dus een te groot hoofd hebben, te lange rug,... Chenoa vond hij ronduit lelijk Nagelbijten / Gniffelen )

maar goed, dit geheel even helemaal offtopic Clown

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 19:36

Frenia.. Ik vind het zo grappig hoe wij op een lijn zitten! Lachen
Bedankt voor alle links! Maar ik ga ze niet bekijken, dan word het me veels te moeilijk..
Ben nu al een beetje op keuze aan het komen en anders ga ik twijfelen..
Er zijn zoveel leuke hengsten! Wie weet dek ik dan volgend jaar nog eens.. Haha!

Desillies.. Ergens toch een compliment naar mij.. Dat ik weet wat ik wil.. Bedankt..
Bevestigd toch ook dat ik nog wel enigzins wat geleerd heb in het paardenleven..! Bloos

Amy word toch in het stamboek opgenomen.. Ik kwam er gisteravond achter dat mijn ex vriend geen paardenpaspoort had geregeld. En nu ze van mij is moet ik dat maar doen.
Dus ik heb het ICS gemaild en ze komen wrs aan huis keuren oid. Moet nog een mail erover krijgen. Dus ja, als ze dan toch opgenomen word, dan zijn we er in Westdorpe zeker bij!
Misschien moet ik het maar gewoon eens doen, zijn we iig een ervaring rijker!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:47

Haha! vind het ook leuk Ja
geeft niet dat je niet alles bekijkt Knipoog maar ik kan het maar aanbieden Knipoog

nou, dan zie ik je wel in westdorpe Tong uitsteken
geeft ook een heel erg trots gevoel hoor, als je met je paardje daar de ereronde met lintje loopt Pling is zeker een mooie ervaring.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:07

Trouwens Supertje.. Jij weet toevallig ook niks van Amy vroeger?
Van veulen oid?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:13

Van het veulen van Amy weet ik niets, wel dat ze er 1 gehad heeft, maar verder niet helaas. Ik kan het weleens navragen voor je trouwens, er zijn vast wel mensen hier in de buurt die dat wel weten.
Ik weet alleen van Amy dat ze toen erg graag bokte en vooral vaak heel vies was Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:19

Hahaha.. En laat ze nou nooit meer bokken en ook nooit meer vies wezen.. *LOL*

*Trots*

Als je dat eens wil doen, navragen..
Ieder beetje wat ik weet van haar verleden ben ik al blij mee.. Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 16:54

Ik heb net gebeld voor een afspraak bij Hippolacta.. Lachen
11 Febuari kan ik terecht, dus als ik vervoer heb, ga ik kijken..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:55

hou ons op de hoogte he Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 16:56

Zal ik zeker doen.. Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:57

Ben je al uit de hengst?
Ik zat te denken aan een hele ander hengst.. de pant Red pebbles. Die kruist heel erg leuk met Tinkers!! Yugioh van xena en B-sweet hier op bokt is ook een tinker Pebbles kruizing. Als je wat groters wilt, met `western aanleg` is dat ook een leuke0 optie.

Als je beslist een `raszuivere`tinker witl.. dan gaat het helemaal niet op natuurlijk.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:46

We willen precies een 'raszuivere Tinker' moest het een hengst worden is mijn vriend weeral helemaal van plan er mee naar keuringen te gaan en dus later als ggk dekhengst te proberen laten worden.. Clown
Ach, hij heeft tenminste ambities met zijn pony, kan ik van mezelf niet zeggen.. *LOL*

Het is trouwens 10 Februari dat ik naar Hippolacta ga kijken.

Westernaanleg moet hij/zij niet hebben. Amy was ook een polderknol wat op een dijkje niks stond te doen. En ooit goed dressuur kon, en nu kan ze ook al een aardig beetje western. En het is maar voor de recreatie.