[TI] Hengst castreren wel of niet?t?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kline

Re: Hengst castreren wel of niet?t?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 09:43

He, ik wist niet dat Drum ook een verschil heeft in zijn ballen????? Wat grappig, dan lijkt hij toch wel erg op zijn pappa.
Ja een pijnstiller zou ik hem graag geven, maar ik zou niet weten wat. Hij krijgt wel 3x een antibiotica in de vorm van pasta (hoef ik niet te spuiten iig), maar of daar een pijnstiller in zit???? Als iemand (Pellie misschien???) een pijnstiller weet, dan hoor ik het graag. Die arme schat heeft het niet naar zijn zin. Ik ga zo weer naar hem toe voor zijn eerste wandelingetje van vandaag. Ik ben benieuwd of hij nog kan lopen Verward En of hij nog boos is op mij. Jullie horen het wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:45

IK vraag me af waarom hij geen pijnstiller mag naar de castratie? Quadrisol of Metacam moet toch kunnen?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:15

MSM zou kunnen Kalijn, dat is pijn verstillend.
Ik snap het aan de ene kant ook wel, dat je niet alle pijn weg zou moeten halen, omdat er dan meer kan is op overgebruik van dat deel van het lichaam? Maar als je de ergste pijn weg zou kunnen nemen is wel fijn misschien. of de DA bellen waarom het eigenlijk niet mag?

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 12:23

Hij mag wel pijnstilling, maar ze geven het niet in eerste instantie. Ik kan bij de dierenarts wel wat ophalen. Ik ben net bij hem geweest en het gaat al een stuk beter. Hij is nog wel beledigd en niet happy, maar dat zal wel snel overgaan. En wat is MSM? Kan ik dat bij de drogist kopen? Als hij helemaal geen pijn voelt dan zal hij te snel weer te veel gaan doen denk ik. De dierenarts zei ook dat een zachte, koude straal water soms beter helpt tegen de pijn dan een medicijn. Daar zit ook wel wat in. Maar ja, als je alleen al wijst naar zijn achterkant doet het al pijn, laat staan dat ik met een slang met water aan kom zetten!!! Haha!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:27

De lengte van los ballos was met de spermakeuring gelijk, de breedte scheelde 1cm.
Op dit moment zien ze eruit alsof ze in winterslaap zijn, en zien ze er gelijk uit. Moet ik ze opmeten? Knipoog

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 12:29

Ik heb wel een foto van de ballen, ik weet alleen niet hoe ik ze hier kan plaatsen. Maar opmeten bij Drummie??? Nee hoor, van mij hoeft het niet. Haha!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:44

Kline schreef:
Ik heb wel een foto van de ballen, ik weet alleen niet hoe ik ze hier kan plaatsen. Maar opmeten bij Drummie??? Nee hoor, van mij hoeft het niet. Haha!

Opmeten gebeurt bij de spermakeuring in Utrecht, is standaard.

Maar als het bij Drum een 1 cm is, is het niet echt heel erg veel

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:01

1 cm verschil he.
lengte 8.5, breedte 4.5 en 5.5

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:02

Kline schreef:
De dierenarts zei ook dat een zachte, koude straal water soms beter helpt tegen de pijn dan een medicijn. Daar zit ook wel wat in. Maar ja, als je alleen al wijst naar zijn achterkant doet het al pijn, laat staan dat ik met een slang met water aan kom zetten!!! Haha!

Toch zou ik afspuiten, de wond moet open blijven (en van binnenuit genezen) en vooral schoon blijven...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:35

een foto van de kale ballen?? Haha! uploaden via www.photobucket.com of www.mijnalbum.nl moet je lukken Ja

msm is een homeopatisch produkt en kan je bij de drogist vast wel halen Ja volgens mij is het ook wel van vsm te koop.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:34

Barmat schreef:
Wat is de toegevoegde waarde van een hengst als je er niet mee gaat dekken?

- Kunnen zeggen dat je een hengst hebt?

Ik vind het altijd een manier van stoerdoenerij, terwijl er imo eigenlijk gekeken moet worden naar het PAARD.... hengsten die niet mogen dekken geef je een hoop leed, door alle hormonen en het nooit eens lekker kunnen laten ronddollen met vriendjes.

Ik snap het niet zo, het lijkt wel een hype om hengsten hengst te houden.... alsof dat iets extra's waard zou zijn.....

Bij HAW ook - altijd staat er "mijn hengst @ work" Rolleyes
Ik vind het stoerdoenerij om niks.... alsof hengsten zó veel toegevoegde waarde hebben....

Nee, niet dekken = balletjes er netjes af. Simpel.

Dit kan zijn voor sommige hengstenhouders. Maar niet voor mij.

Ik hou twee haflinger hengsten, het zijn haflbroers van 2.8 jaar en lopen altijd samen met ook nog een ruin en die ruin is baas. Ze lopen samen in de koets, staan in de winter elke dag samen in de padok voor enkele uren en dan in het voorjaar gaan ze buiten op de wiede, dag en nacht. Ze vertonen op eigen terrein weinig hengstenmanieren ook niet terwijl ze op stal aan een andere paard hun staldeur gebonden worden. Op verplaatsing met meerdere paarden in de buurt zijn ze meer hengst, nerveuzer maar blijven wel braaf. Eens ze ingespannen zijn, zijn ze hengst en voorwaarts en blijven wel cool en gehoorzamen. Ik heb mij laten vertellen dat je pas kan weten of een hengst braaf is eens ze als hengst zes jaar zijn geworden, als ze dan nog steeds braaf zijn dan kunnen ze hengst blijven.

Ze zullen niet dekken omdat ze dan moeilijker ingezet kunnen worden voor de sport en in meerspannen. Een vierspan hengsten is veel mooier dan vb een vierspan ruinen. Dit is ons doel. Goede hengsten zijn voor de mensport gewoon veel krachtiger en krijgen veel meer aanzien en leveren in het totaalplaatje meer punten op.

Voormalig belgisch kampioen haflinger vierspan Armand de Paepe heeft al verschillende hengsten had en terug verkocht of gecastreerd en zelfs naar de slacht gedaan, hij heeft enkele hengsten laten castreren waar hij achteraf spijt van had want het vuur was eruit, had hij het geweten had hij het nooit gedaan, ze weren toen gecastreerd omdat het enige voordeel was dat ze makkelijker waren in de hand en voor thuis maar voor de sport heb je dat vuur nodig. Hij heeft onder andere zijn laatste dekhengst en wereldgekende goedgekeurde dekhengst Lizz Artmann ook laten castreren omdat deze voor problemen zorgde in het span en een lastpak was maar hij had dan ook al heeel veel gedekt en was niet echt kalm te krijgen in een span met nog andere hengsten.

Ik ben dus niet akkoord met de slogan NIET DEKKEN=CASTREREN. Want wij hebben hengsten voor een totaal andere reden. Nl, pit, vuur en voor het oog.

Natuurlijk als je ze als hengst geen paardenleven kan geven dan moet je ze niet houden of gewoon niet kopen. Want ik heb ook hengsten gekend bij ons op stal die helemaal knettergek werden wanneer het voorjaar werd, de eigenaars worden bang en zonderen de hengst nog meer af en dan zijn de problemen echt groot, ze worden onhandelbaar gewoon door de afzondering. Ik heb een aparte weide van 1 hectare voor drie haflingers, ze zijn dolgelukkig en hebben plaats om als ze willen van eens alleen te zijn of gerust te laten worden, hebben ze goesting om bij elkaar te staan dan kan het ook.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:35

Mijn jongens zijn in april dit jaar ook gecastreerd en die heb ik in 't begin ook iedere dag goed afgespoten (belangrijk is dus van boven naar beneden, zodat je 't vuil en vocht niet terug in de wond spuit). Vonden ze echt heerlijk hoor, niet al te heftige straal erop, maar een beetje sproeien. Zwelling wordt in 't begin altijd dikker. Goed in de gaten houden dat ie geen koorts krijgt, want dan gelijk de VA bellen.

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 20:44

Het gaat tot nu toe eigenlijk heel voorspoedig met Eltin OK dan!
Hij kreeg vandaag al weer praatjes en heeft zelfs al een stukje in draf gelopen in de buitenbak (helemaal uit zichzelf).
Het scheelt wel dat het koud is buiten ivm de zwelling. Pijnstilling heeft hij denk ik niet meer nodig, hij staat er weer fris en fruitig bij. Nu maar afwachten wanneer dat testosterongehalte gaat dalen en hij wat rustiger wordt.
Jammer dat het zo hard gaat waaien, daar wordt ie altijd een beetje onrustig van. Dat bevordert de wandelingen niet echt. Maar we zetten door en houden vol! Haha!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:53

@ Kline, je hoeft niet perse te wandelen. Het gaat er om dat ie beweging voldoende krijgt. Als ie uit zichzelf een beetje draaft is ook goed. Daar slinkt het gezwel van.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 07:20

Kline schreef:
Het gaat tot nu toe eigenlijk heel voorspoedig met Eltin OK dan!
Hij kreeg vandaag al weer praatjes en heeft zelfs al een stukje in draf gelopen in de buitenbak (helemaal uit zichzelf).
Het scheelt wel dat het koud is buiten ivm de zwelling. Pijnstilling heeft hij denk ik niet meer nodig, hij staat er weer fris en fruitig bij. Nu maar afwachten wanneer dat testosterongehalte gaat dalen en hij wat rustiger wordt.
Jammer dat het zo hard gaat waaien, daar wordt ie altijd een beetje onrustig van. Dat bevordert de wandelingen niet echt. Maar we zetten door en houden vol! Haha!

Foto's zou leuk zijn *hint hint*

Wist je trouwens dat Brian in Ierland een nakomeling van Drumshambo voor 20.000 verkocht heeft? Dat vertelde hij me in oktober.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 07:55

gelukkig is alles goed gegaan, ben stiekem ook wel benieuwd naar foto's, mijn mannetje is in januari aan de beurt...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 09:50

Pakt keurings van offie er bij

Offie lengte 7.5 beide ballos Clown
en breedte een 4 cm
de ander 5.5

ander Half cm verschil.. * had nooit geweten Haha! Tot ik zn keurings formulier pak Bloos

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:00

Okee, verschil in los ballos lijkt dus normaal, Cayusejuhh

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:52

Ik zal proberen of het mij nog lukt vandaag om een albumpje te maken en de link hier neer te zetten.
Wordt vervolgd.
(het gaat trouwens erg goed met Eltin. Hij lijkt er niet zo veel last meer van te hebben, alleen lijkt het alsof hij met x-benen loopt, aaaaaaaaaaaah) Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:31

Toen die van mij gecastreerd was heeft hij een paar maanden later op een nieuwe stal gewoon een hengstige merrie gedekt, door het schrikdraad heen Knipoog. Het kan dus gebeuren Knipoog. Ondanks dat het totaal niet mijn smaak qua merrie was zat ik toch stiekum te hopen dat het raak was (met dat laatste restje toch nog een kind van mijn ventje Bloos )

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:57

Nog steeds geen albumpje, Kline? Knipoog

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 12:36

KootMiraDrum schreef:
Nog steeds geen albumpje, Kline? Knipoog

Neee, heb ik nog geen tijd voor gehad. Bloos Maar ik zal deze week mijn best gaan doen. Thanks for the reminder! Pling

Het gaat trouwens super met Eltin. Hij is al volledig hersteld en de zwelling is ook weg. Ook is hij nu al rustiger!!!!! Ja

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:20

Goed zo!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:27

Kline schreef:
Ook is hij nu al rustiger!!!!! Ja

En vind je dat leuk of minder leuk? Haha!

Hormonen kunnen een hengst aardig in de weg gaan zitten.

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 16:56

Ja dat vind ik super! Dat was ook de bedoeling. Hij heeft niet zo erg veel en lang last gehad van zijn hormonen, maar ik merkte toch echt wel het verschil toen hij er last van kreeg. Hij is nu al rustiger, gaat niet meer als een bezetene te keer in de buitenbak als er andere paarden in de binnenbak lopen bijvoorbeeld. Hij blijft nu rustig staan.
Dus ik ben er nu al erg blij mee. Van mij hoeft hij niet zo voorwaarts te zijn. Geef mij maar een lekkere,rustige goedzak. Pling