[TI] ICS Hengstenkeuring 24 februari

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Re: ICS Hengstenkeuring 24 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:19

Maxolo komt niet, want ik ben net als zoveel andere leden die kritiek hadden op het bestuur in 2005 geroyeerd als lid.

Ik had o.a. kritiek op het feit dat er 3 leden uit 1 gezin in een bestuur kunnen deelnemen i.v.m. dictatorschap.

Wie meer info hierover wil mag mij pm-en.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 12:23

Nikita_1995 schreef:
Maxolo komt niet, want ik ben net als zoveel andere leden die kritiek hadden op het bestuur in 2005 geroyeerd als lid.

Ik had o.a. kritiek op het feit dat er 3 leden uit 1 gezin in een bestuur kunnen deelnemen i.v.m. dictatorschap.

reeds ingeschreven hengsten mogen niet geweigerd worden voor zover mij bekend.
dus als je wil moet het kunnen Dinie.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:24

desillies schreef:
Nikita_1995 schreef:

Je moet toch lid zijn om aan activiteiten te kunnen deelnemen Verward is tenminste zo bij welsh- en ijslanderstamboek ...

[edit] via PB uitleg gekregen dat dit dus niet hoeft Knipoog

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:24

Chakotay is met een K Knipoog

niet alleen kleine hengsten hebben dikke halzen hoor Haha!

Afbeelding

ps Jill is gaaaaaaaaaaf

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:32

@grid eh jah ik kan mijn armen niet meer om zijn hals krijgen Verdrietig gaaf om weer eens foto's te zien van hem Tong uitsteken
je zal het wel zien als ik het voorelkaar kan krijgen eens op een meeting te komen met beest
@ tinkermuts die van mij wel Haha!

btw voor de mensen die wel gaan sucses OK dan!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:46

vind Rommulus wel echt een lekker ding hoor, enne, ik ben gek op dikke nekken.
zal die van chuckie ook es opmeten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:51

die van sil is 85 cm van schoft tot borst rond om dus 170 180 Haha! en dat voor een ongetrainde 4 jarige he Nagelbijten / Gniffelen
ben benieuwd Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:21

Waarom neem je Maxolo dan niet nog eens mee Dienie? Dan kan hij zich gelijk proberen te bewijzen nu hij wel weer goed loopt. Dan dek je met een goedgekeurde hengst als hij ggk wordt.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:43

grid schreef:
Nikita_1995 schreef:

Ik dacht ook dat je lid moest zijn daarvoor,

Je moet toch lid zijn om aan activiteiten te kunnen deelnemen Verward is tenminste zo bij welsh- en ijslanderstamboek ...

[edit] via PB uitleg gekregen dat dit dus niet hoeft Knipoog

Ik dacht ook dat je lid moest zijn daarvoor,

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:49

nee dat hoeft dus niet, je kan ook alleen deelnemen aan de hengstenkeuring zonder lid te worden van het ICS. Dat is dus ook wat ik doe, of liever gezegd, wat me gevraagd is om te doen en ik vind het een prima oplossing! iedereen tevreden.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:50

Oke dat scheelt alweer natuurlijk,

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 00:55

Vriendjes zijn? sorry TM ff niet goed opgelet K K K K
Jill is helaas niet van mij maar idd een erg leuk tinkertje Ja op die foto geloof ik net 5 jr Knipoog

en Haha! weet dat grote ook dikke halzen hebben, maar klein en dik is misschien nog moeilijker ivm dekens dan groter en dik ?!

Rommulus kan helaas nek van Jill niet meer meten (is verhuisd), maar zoals je ziet op foto dus ook echt mega Cool en JA leuk weer eens recente foto's Cheese!
(bij Rommulus vergeet ik weer snel een M Bloos )

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:54

Caira schreef:
nee dat hoeft dus niet, je kan ook alleen deelnemen aan de hengstenkeuring zonder lid te worden van het ICS. Dat is dus ook wat ik doe, of liever gezegd, wat me gevraagd is om te doen en ik vind het een prima oplossing! iedereen tevreden.

???? voor een registrering in 't stamboek moet je lid zijn volgens mij. Wat heb je dan aan een keuring als ie niet geregistreerd wordt? Of 't moet veranderd zijn, maar vorig jaar was 't nog zo.....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:00

Staat Rohan niet al in het veulenboek?

En ik denk dat ik wel snap waarom Dienie niet naar de keuring gaat met Maxolo. Naar mijn mening doet voornl het ICS nog altijd erg aan vriendjespolitiek en zolang oa Marijke er nog bij betrokken is, zal dit zo blijven helaas. Ik wil hier mee geen discussie beginnen, dit is gewoon mijn mening. Maar ik kreeg het idee dat menigeen het wel dacht, maar niet 'durfde' op te schrijven...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:01

Boya schreef:
Caira schreef:

???? voor een registrering in 't stamboek moet je lid zijn volgens mij. Wat heb je dan aan een keuring als ie niet geregistreerd wordt? Of 't moet veranderd zijn, maar vorig jaar was 't nog zo.....

Dat is ook wat ik altijd dacht, wat heb je er aan als je niet lid bent,
en precies wat je zegt 2 jaar geleden ben ik daarom ook lid geworden omdat het anders niet kan.
Maar goed het kan allemaal veranderd zijn natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door dobbel op 28-10-06 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:25

snowdon schreef:
En ik denk dat ik wel snap waarom Dienie niet naar de keuring gaat met Maxolo. Naar mijn mening doet voornl het ICS nog altijd erg aan vriendjespolitiek en zolang oa Marijke er nog bij betrokken is, zal dit zo blijven helaas. Ik wil hier mee geen discussie beginnen, dit is gewoon mijn mening. Maar ik kreeg het idee dat menigeen het wel dacht, maar niet 'durfde' op te schrijven...

Hierbij mijn uitleg.....

Voorbeeld jonge hengstenkeuring ICS Nederland 2004

Vriendjespolitiek? Hoe bedoel je….. Clown

In het jaar 2004 behaalde Maxolo op de jonge hengstenkeuring van de ICS (21 februari) op zijn behaalde punten eigenlijk de 1e plaats van alle aangeboden 2-jarige hengsten. Maar wat gebeurde er? ICS Nederland verlaagde 2 onderdelen met 3 punten waardoor hij uiteindelijk 2e werd. Baxter (vader Thunder) van Henk Janssen werd toen als 1e geplaatst, (die ik ooit had willen kopen voordat Maxolo werd aangekocht.)

Prima resultaat dus van Maxolo, een toppertje dus !!

Door stamboekperikelen zijn ook wij (net als zoveel andere kritische ICS-leden) niet meer welkom bij ICS Nederland als verenigingslid. Dit heeft het ICS bestuur middels een schrijven per brief ons kenbaar gemaakt. Vele ICS leden die kritiek hadden op het functioneren van het bestuur in maart 2005 van ICS Nederland zijn inmiddels geroyeerd. Middels het 'Abbytales forum' kun je er nog veel over teruglezen: http://pub1.bravenet.com/forum/26561346/

Er is een mogelijkheid voor ons om tegen het royement van de ICS in beroep te gaan, de ICS leden kunnen dan in maart/april 2007 op de Algemene Ledenvergadering stemmen of wij wel of geen lid mogen zijn van ICS Nederland.

Wij hebben echter inmiddels besloten van dit recht geen gebruik te zullen maken. Dit betekent dat wij Maxolo niet meer aan kunnen bieden aan ICS Nederland voor een goedkeuring als dekhengst.

In het jaar 2005 is Maxolo aangeboden aan ICS Nederland ter goedkeuring voor de dekdienst. Helaas kon Maxolo nog niet worden goedgekeurd voor de dekdienst, omdat Maxolo bij zijn draf toch nog kreupel liep vanwege een ongelukje met een ijzeren staldeur, die hij kort voor de keuring helaas op zijn hakken kreeg. Door zijn blessure kon hij daarom niet verder worden beoordeeld toen de onderdelen -stap en draf- aan de beurt waren en nog een paar onderdelen die daarna nog kwamen op het keuringsformulier. Op basis van zijn al reeds toegekende punten voor diverse onderdelen zou hij goedgekeurd zijn geweest voor de dekdienst. Ontzettend spijtig, want wij hadden deze mooie en zeer brave hengst graag officieel ingezet voor de dekdienst van het ICS stamboek.

De reeds toegekende punten op het keuringsformulier waren:

Irish Cob Type: 9
Hoofd: (7) (NB er stond eerst een (8) genoteerd)
Hals: (8)
Toplijn: (9)
Voorhand: (9)
Schouder-schoft: (9)
Achterhand: (8)
Rug: (8)
Benen-voor: (8)
Benen-achter: (8)

De volgende onderdelen waren niet beoordeeld, dit waren:
(Stap) – (Draf) – (Manen en staart) – (Beenbehang) – (Temperament) – (Uitstraling). Als je goed op de foto's kijkt zie website Maxolo dan zouden deze onderdelen als volgt kunnen zijn beoordeeld:

Stap (8)
Draf (9)
Manen en staart (9)
Beenbehang (9)
Temperament (9)
Uitstraling (9)

Bovengenoemde punten kreeg Maxolo ook als 2-jarige op de jonge hengstenkeuring van de ICS in februari 2004. Maxolo zou op basis van deze punten op de Hengstenkeuring van 19-02-2005 zeker voor de dekdienst van ICS Nederland zijn goedgekeurd, temeer omdat de laatste onderdelen nog beter geworden zijn, toen hij als 2-jarige werd beoordeeld. Daarom bieden wij Maxolo in 2007 aan voor het dekken van Irish Cob- en Tinkermerrie(s).

NB.
Het ministerie van het PVE maakt geen enkel bezwaar als een hengst niet officieel is goedgekeurd door een stamboek voor het dekken van merries.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:50

Volgend jaar zijn Dyco (Bongo Van Erpekom bij ics) en ik er ook bij.
Dit jaar komt voor hem nog net iets te vroeg denk ik hij is nog maar 2.5jaar en heeft een hoop in te halen gehad.
Afbeelding
Hopelijk tot volgend jaar Haha!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:53

@Nikita: Misschien een domme vraag, maar waarom bied je 'm niet ter keuring aan bij het NSvT?
Dan zou je (als het meezit) toch ook een goedgekeurde hengst hebben?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 10:19

dobbel schreef:

Dat is ook wat ik altijd dacht, wat heb je er aan als je niet lid bent,
en precies wat je zegt 2 jaar geleden ben ik daarom ook lid geworden omdat het anders niet kan.
Maar goed het kan allemaal veranderd zijn natuurlijk.

het verschil is denk ik dat Lonan nog niet in het veulenboek stond,en Rohan al wel.
Vandaar dat jij wel lid moest worden en Caira niet.
overigens is het een regel van het PVE dat reeds ingeschreven hengsten deel moeten kunnen nemen en geen willen van het bestuur denk ik.....

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:33

Oke dat zou kunnen ja, dus ik zou nu lonan wel is ingeschreven theoretisch heen moeten kunnen zonder lid te worden.

Maar dan verder wat heb je er dan aan, je kan dan ook gewoon dekbonnen enzo uitgeven via het stamboek of kan dat dan niet dat is wat ik me afvraag.

Het zou natuurlijk mooi zijn als dat kan zonder lid te worden.

Ik vraag me af of dat ook geld bij het nts voor alle veulens die zijn opgenomen, mensen dan ook zonder lid te worden mogen deelnemen aan hengstenkeuringen enz.

Zo leer je nog eens wat.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:47

kinsealy schreef:
@Nikita: Misschien een domme vraag, maar waarom bied je 'm niet ter keuring aan bij het NSvT?

Dat was ook mijn idee idd. Dan gewoon weer bij het NSvT aanbieden.

rafika1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 07:41

Cheveyo schreef:
kinsealy schreef:

Dat was ook mijn idee idd. Dan gewoon weer bij het NSvT aanbieden.

Kom even uit de meeleeshoek na een klein stukje research uit nieuwsgierigheid.
Vond dit bij Nederlands Tinker Stamboek (hengstenkeuring 2005).

"Catalogusnummer 10: Maxolo de Mes Amis
Maxolo is een voldoende tot goed rastypische Cob.
Zijn nek is wat kort en de hals zwaar.
De schouder is voldoende ontwikkeld.
De bovenlijn is week.
De stand van de voorbenen is onderstandig. Stand achter is steil.
In stap toont Maxolo weinig ruimte en kracht.
De draf is tevens kort en zwak."

Einde citaat. Is volgens mij dezelfde, maar kan er naast zitten.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:08

rafika1 schreef:
Kom even uit de meeleeshoek na een klein stukje research uit nieuwsgierigheid.
Vond dit bij Nederlands Tinker Stamboek (hengstenkeuring 2005).

"Catalogusnummer 10: Maxolo de Mes Amis
Maxolo is een voldoende tot goed rastypische Cob.
Zijn nek is wat kort en de hals zwaar.
De schouder is voldoende ontwikkeld.
De bovenlijn is week.
De stand van de voorbenen is onderstandig. Stand achter is steil.
In stap toont Maxolo weinig ruimte en kracht.
De draf is tevens kort en zwak."

Einde citaat. Is volgens mij dezelfde, maar kan er naast zitten.

HAhahaha Haha!
Wie zijn SA is dit nu weer dan... Ik zal eens even een mod inlichten Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:09

ehum ja op basis van die gegevens van NSvT...

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:10

Als 2,5-jarige kwam Maxolo niet goed uit de verf bij het NSvT, dat klopt helemaal, ook had hij een dikke hak vanwege het ongeluk met staldeur, dus misschien daarom pijn bij het stappen en draven? Waarschijnlijk ook nog te jong dus en niet voldoende uitgegroeid. Op het harde durfde hij amper te lopen, ook dat klopt. Dus dan krijg je z'on beoordeling.

Ik ga dus binnenkort beoordelen of Maxolo nu wel voldoende is uitgegroeid en voldoende krachtig is in zijn beweging om aan de hengstenkeuring mee te kunnen doen. Hij wordt nu dan ook getraind.

Bij het ICS keuren ze nu eenmaal anders i.v.m. andere rasstandaard en zijn er andere graadmeters cq. richtlijnen voor bepaalde lichaamsonderdelen, dat is nu het grote verschil tussen ICS en NSvT !! Knipoog

Nu weer on-topic luitjes......!!