[TI] Welke tinkerhengsten zijn homozygoot bont?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Re: Welke tinkerhengsten zijn homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:18

Cayusejuhh schreef:
wat heeft het eigelijk voor zin om een merrie te laten testen?

Dus als je een hetero hengst er op zet. dat het ALTIJD bont wordt omdat jou merrie homo is?? Klopt dat?

Al zet je er een effen hengst op, er komt dan altijd een bont veulen uit. Ik zit er aan te denken volgend jaar Katinka en Ciara door Falcon te laten dekken. Dan is het handig te weten dat er in ieder geval zeker een bont veulen uitkomt, omdat de merrie homozygoot is en altijd een bontgen doorgeeft. Snappie? Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:08

en hoe sterk is vos in de kleurenstrijd? (Moeder is vos, vader is bont (niet homozygoot dus), kind is vos) Draagt het kind diep van binnen een gen voor bont of had het dan moeten tonen?

Stel je zet later een valk op dit kind, wat zijn de kansen op welke kleur?
Komt er nog bont in terug dan met een kleine kans?

Sorry die kleurengenetica wil maar niet blijven hangen bij mij....

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:12

Als het kind vos is, betekend dat het van beide ouders een vos gen gekregen heeft. Het veulen draagd dan dus geen zwart. omdat ie anders zelf zwart was geweest (is dominant (zeg maar sterker) dan vos. Het veulen is zelf effen, en heeft dus van zowel vader als moeder geen bont gen meegekregen. Anders was ie namelijk bont geweest. Als je met het veulen later zelf een bont paard wilt fokken, zal het bontgen van de toekomstige partner af moeten komen.

Om te weten welke kleuren er uit kunnen komen met een valk moet je weten welke "verborgen genen" de valk heeft. Als het het even makkelijk doen, en het voskleurige paard met een palomino dekken (is een vos met een verdungen) heb je 50% kans op een vos, en 50% kans op een palomino.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:15

Ik vind het allemaal maar lastig hoor, of een hengst homozygoot bont is of niet Haha!
Maxolo heeft inmiddels één éénkleurig veulen gegeven, dus die is niet homozygoot.
Ik denk dat mijn merrie's beide homozygoot bont zijn Ja
Alleen is het bij Darlah afwachten of er een bruinbont of een zwartbont veulen uit komt. Geloof dat dat 50% kans is

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:17

aha dank mariska, fokken blijft gokken hihi of je moet voor een homozygoot gaan natuurlijk, dan ben je zeker van de vlekken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:36

Citaat:
Alleen is het bij Darlah afwachten of er een bruinbont of een zwartbont veulen uit komt. Geloof dat dat 50% kans is

Ow ja? Hmm... Dus bij veulen van Chubby x Silas ook daadwerkelijk een goede kans (ik vind 50% een goede kans Knipoog ) op bruinbont...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:42

Ik zei toch ook al, komt een driekleurhengst uit Tong uitsteken

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:58

Of een 3-kleurmerrie Knipoog (you never know)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:00

hahahaha.... Zwartbonte hengst met flaporen.... Wait and see.... (Hopen dat ik ongelijk heb Knipoog )

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 01:17

Altijd leuk die Genetica Party!!

Say x drum zou dus altijd een vosbonte geven Tong uitsteken ... hmmm... maar wil eigenlijk voor RM gaan, die heeft iets waarvan ik denk ja die ja die ja die (en geen andere Bloos ), maarja kleurtje fokken met falcon is ook leuke gok Bloos
Ha ha zal toch nog wel even duren, maar droomt vast verder Haha! Dromen

(eigen) Merrie homozygoot is juist Superhandig als je van bont houdt 100% succes Tong uitsteken --> alleen t kleurtje nog een gok afhankelijk van combi Haha!

Trouwens nooit in de gaten gehad dat er maar zo weinig hengsten ("bewezen") homozygoot zijn ... heb al veel meer homozygote merries gezien (met die Kenmerkende inktspots tenminste ...)

Hengst v indezz heeft toch ook veel inktspots (weet niet hoe oud ie is/ of ie al dekt... is toch 'n hengst of Blond onthou ik dat nu verkeerd ... ha ha is te laat denk ik Gaaaap )

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:17

Hengst van Indezz = Indezz Tong uitsteken Ik heb ook zo'n vermoeden dat die homozygoot is... maar hij is nog maar 2!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:51

snowdon schreef:
Hengst van Indezz = Indezz Tong uitsteken Ik heb ook zo'n vermoeden dat die homozygoot is... maar hij is nog maar 2!

Pling ahh ... Nagelbijten / Gniffelen was ook niet meer helemaal wakker gister Bloos ... O pas 2 --> maar misschien kan ie dan alvast vanaf volgend jaar proefdraaien Tong uitsteken

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:24

Bij dit topic komt weer vraag bij me op wat nu beter is, een bont veulen wat qwa bouw en beweging maar lala is of een effe die wel beter in elkaar gezet is. Ziek
Ik kan me ergens herinneren dat er een bonte merrie is die tot nu toe alleen maar effe heeft gegeven, maar waarvan de veulens wel van superkwaliteit zijn (ook dat is natuurlijk maar net hoe en waar je eisen liggen).

MMMMMM
Mischien iets voor een nieuwe topic?? Haha!

En voel ik me als hengstenhouder te veel aangesproken maar wat is er mis met een hetrozygote hengst? toch leuk de verrassing of zijn ze te min?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:28

Die merrie is denk ik Nuala van Esme_27 > effen veulens, maar waarvan zeker 2 effen topmerries Ja

Ik denk overigens niet dat een heterozygote hengst te min is, maar een homozygote hengst is voor sommigen net dat ene beetje meer zekerheid op bont. En bont is toch waar de meesten voor gaan. En je mag er toch wel vanuitgaan dat een goedgekeurde hengst niet qua bouw en beweging zomaar wat lala is Knipoog

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:33

ik bedoel ook niet een hengst maar het eventuele veulen wat er uit kan komen, het ligt tenslotte niet alleen maar aan papa maar ook aan mama.
ook vraag ik me af (ook al is dat ook subjectief) wat ik zelf liever zou hebben. Een mooi effe veulen of een "lelijk" getekend bont veulen.
gelukkig heb ik geen merrie's dus hoegf ik me daarover geen zorgen te maken

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:01

TinkerRyan schreef:
Bij dit topic komt weer vraag bij me op wat nu beter is, een bont veulen wat qwa bouw en beweging maar lala is of een effe die wel beter in elkaar gezet is. Ziek
Ik kan me ergens herinneren dat er een bonte merrie is die tot nu toe alleen maar effe heeft gegeven, maar waarvan de veulens wel van superkwaliteit zijn (ook dat is natuurlijk maar net hoe en waar je eisen liggen).

MMMMMM

En voel ik me als hengstenhouder te veel aangesproken maar wat is er mis met een hetrozygote hengst? toch leuk de verrassing of zijn ze te min?

ik snap helemaal wat je bedoeld...
Met een effen hengst merk je toch dat veel mensen het liefst toch voor een bonte gaan dan voor een effen ....

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:35

TinkerRyan schreef:

MMMMMM

Zie mijn topic: viewtopic.php?f=98&t=640109

Ik loop hier ook flink over te 'brainstormen'.....

Ben namelijk een echte bonte Tinkerfan Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:26

Van mij mag er uit Chub x Silas zeker weten een effen komen! Prachtig!

Als ik mag kiezen: 4 hoogoplopende witte benen en een melkmuil... Maar eerlijk is eerlijk: gezondheid gaat voorop, dan karakter, dan exterieur en dan pas kleur/ aftekeningen...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:51

Idd gezond, zachtaardig (karakter), mooi gebouwd en met leuke gangen gaat voor *LOL*

Maar bv combi say x homozygoot vosbonte toch ook wel leuk om te weten dat ie in ieder geval al bont is en vos Tong uitsteken maar de rest van de hengst (karakter, bouw, gangen) moet natuurlijk ook aan je eisen voldoen en passen bij de merrie Ja --> en dan hoeft alleen gezondheid, karakter, bouw en gangen ook nog leuk doorvererft te worden Haha! en blijft daarnaast t geslacht een verrassing maar dus wel al een stuk minder variabelen over Clown

Maar een leuke effen vind ik zeker niet minder, heb al erg veel leuke effenkleurigen op bokt voorbij zien komen *LOL*

Maar zou bij Say bijvoorbeeld ook al beetje "teleurgesteld" (weet niet of dat t goede woord is ...) zijn als ze een "gewone" zwartbonte zou krijgen Nagelbijten / Gniffelen --> Ga toch meer voor 'n ander kleurtje/ niet doorsnee Bloos
Zou die zwartbonte dan bv weer erg apart getekend zijn, een super bouw hebben of mega aparte gangen dan zou ik t alweer leuker vinden (hou wel van anders dan anders enzo Knipoog )

Maarja ... denk dat als dat ook allemaal niet is maar ze bv wel t karakter van Say heeft, dat ik dan toch ook al wel helemaal verliefd op t veulen zou zijn Bloos dus ... denk dat t in werkelijkheid uiteindelijk niet veel uitmaakt, maar je hebt stiekum toch altijd wel een bepaalde hoop/ verwachting/ droom Dromen en ja als je daarvan een paar dingen door genetica 100% vast kunt leggen dan is dat natuurlijk wel mooi meegenomen Haha!

en idd chub hoge witte benen, melkmuil (en liefst dan een zweetvos met lichte manen + staart) Vingers aflikken LEUK LEUK ... mijn Clowntje Dromen Lovers
Heb eens zo'n leuke bij Kanters gezien Ja, als ik Say toen niet al had gehad was ik echt voor hem gegaan *LOL* en de 1ste pony waar ik op reed was donkerbruin met hoge witte benen en brede bles, met een witte vlek op buik en witte streep in staart Vingers aflikken en kwa karakter ook echt een lolbroek Clown ben dat daarna altijd leuk blijven vinden *LOL*

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:43

Chubby schreef:
Van mij mag er uit Chub x Silas zeker weten een effen komen! Prachtig!

Als ik mag kiezen: 4 hoogoplopende witte benen en een melkmuil... Maar eerlijk is eerlijk: gezondheid gaat voorop, dan karakter, dan exterieur en dan pas kleur/ aftekeningen...

Geef mij maar een maxolopatroontje Knipoog
Of iets aparts, Kaylen was opzich ook wel leuk getekend, maar liever meeer zwart (tja, wordt lastig met 2 van die witte merrie's Clown )

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 23:45

Dat het gezond is, dat is voor mij het allerbelangrijkste.

Maar wat is er mis met fokken met een GOEDE homozygoot bonte hengst als Drumshambo of Ryon O'Malley? Om dan toch alles gecombineerd te hebben en een goed, mooi bont veulen te krijgen? Het zijn toch echt geen minne hengsten dacht ik zo..

Het karakter van zowel Drumshambo als Ryon O'Malley spreken me erg aan en passen ook goed bij het zachtmoedige, doch trotse karakter van de merrie. Beide hengsten hebben ook goede bewegingen en zijn klinisch goed in orde. In eerste instantie was deze keuze ook niet gebaseerd op hun homozygoot zijn, maar om hun stabiele zachtmoedige karakter, fiere uiterlijk en bouw. Ryon fokt zijn fijne karakter ook goed door, dat kan je in alles merken in Rohan van Caira. Deze hengst komt hierdoor ook op mijn lijstje voor.

Het gaat er mij niet om dat heterozygote hengsten te min zijn, de verrassing is ook echt heel leuk, maar heb gewoon een sterke wens om een goed bont veulen te fokken en dat gebeurt zeker niet met de eerste de beste hengst. Het is ook een weloverwogen keuze, waarin ik middels dit topic nog extra informatie in wil winnen. De twee bovenstaande hengsten behoorden al langer tot mijn verlanglijstje, maar het zou zonde zijn als ik meer hengsten over het hoofd zou zien, die mij wellicht nog meer aanspreken als de genoemde 2.

Het is ook een weloverwogen keuze geweest om volgend jaar juist niet met een effengekleurde hengst te fokken. Het jaar erna wil ik gaan kijken voor een heterozygote of zelfs effen gekleurde hengst zoals Silas, die zeker om zijn uitgesproken Cob-bouw, maar dan met het goede, wat langere beenwerk (en daardoor ook goede beweging) zeker in aanmerking komt. Offspring komt dan ook in aanmerking, ook door zijn voor mij aansprekende karakter. En dan zal ik wéér de keuze weloverwogen maken.

Bij mij gaat het fokken van een veulentje grotendeels op gevoel. Als het gevoel over een bepaalde hengst niet goed is, of de hengst mij niet aanspreekt, dan kies ik toch voor een andere. Het karakter van de hengst speelt in dit alles de grootste rol.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:14

hey teuntje

is ITS Bandit niets ervoor , ok hij heeft nog geen nakomelingen enzo maar ik wou hem volgendjaar wel al ter dekking aanbieden

kan je de eerste zijn die een veulen van Bandit kan krijgen. wat hij fokt weet ik niet dus.
vader is Thunder.

bandit is zo rond de 1.60m op het moment ( 2 jaar oud) kan t nog niet precies meten want hij staat in een heuvelachtig gebied dus .

Groetjes Joella

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:54

grid schreef:
snowdon schreef:

Pling ahh ... Nagelbijten / Gniffelen was ook niet meer helemaal wakker gister Bloos ... O pas 2 --> maar misschien kan ie dan alvast vanaf volgend jaar proefdraaien Tong uitsteken

Volgend jaar wordt de 1e nakomeling van Indezz geboren Knipoog Een voskleurige tinkermerrie die tot nu toe alleen voskleurige veulens heeft gehad (2).... ben heel benieuwd Clown