[TI] Heb ik dat: Bonita is gedekt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Heb ik dat: Bonita is gedekt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:09

Ik had dit topic ook al eerder gevolgd, maar ik had nooit verwacht dat ze misschien toch drachtig zou zijn! Wat een wondertje zou dat zijn zeg.
Bonita heeft het gewoon gehoord wat de DA zei n.a.v. dat onderzoek dat ze niet drachtig zou worden, en dacht gewoon 'eerst zelf proberen, dan geloven' Haha!
Enya_Indy schreef:
ja lachen hè ! wel een avondtuur appart die twee.
en ja ik ben wel super trots op mijn mannetje hij wordt nu echt een vent hè .
het zou idd wel een giller zijn als bonita echt drachtig is dan ben ik ook zo benieuwd wat voor kleur het veulen wordt of tie bont of roan wordt ?

Kan Roan, bont, effen of zelfs beiden worden, en wat dat betreft zijn alle kansen op 1 van deze 'patronen' allemaal gelijk, geen peil op te trekken dus.
De kansen zijn zo verdeeld:
9,375% zwart
9,375% bruin
6,25% vos
9,375% zwart-bont
9,375% bruin-bont
6,25% vos-vos
9,375% zwart-roan
9,375% bruin-roan
6,25% vos-roan
9,375% zwart roan-bont
9,735% bruin roan-bont
6,25% vos roan-bont

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:18

Lijst Supertje staat weer paraat hoor Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:26

Kan Bonita dus als zwarte toch een voskleurig veulen krijgen? Zwart is toch recessief op rood? Dan moet ze toch dubbel "zwart" zijn zeg maar, anders was ze bruin, als ze toch een "rood" gen had.. Verward

Bonita is trouwens gezoomd platenbont met kleine zwarte inkspots, zo klein dat ze alleen te zien zijn als ze natgespoten is. Dan is de kans groter dat ze homozygoot bont is had ik begrepen.

Ik hoop op een roanbont, bruinbont of een vosbont veulen Lachen De kleur roan maakt me niet uit.

PS: Lies, ontzettend veel plezier op je vakantie en als ik meer weet bel ik je meteen!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:30

jeetje zo loopt deze topic weer erg hard hè. ik ga duimen dat er een beeb komt, dit is zo'n ontzettend leuk verhaal Ja

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:31

Gefeliciteerd met dit wondertje!
Ik snap alleen niet helemaal:
Als het risico op beschadigingen bij een dekking al zo groot is, hoe groot is dat risico dan bij een bevalling?
Als de dierenarts er amper met zijn hand in kan, kan ze dan uberhaupt wel bevallen?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:41

keizersnede?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:51

Ze moet een knip krijgen van de dierenarts en na het bevallen weer geopereerd (dichtgezet) worden.. Als ik haar niet goed in de gaten houd, kan ze lelijk uitscheuren.. Ik ben dus min of meer verplicht om een Birth Alarm aan te schaffen enh liever ook nog met videobewaking op stal te zetten. Het zullen vele uurtjes stalrust voor mij worden vrees ik..

Keizersnede was volgens de dierenarts niet noodzakelijk, een knip volstaat wel, maar als ik dat nu al zou weten dat ze met een keizersnede zou moeten bevallen, dan laat ik het vruchtje afspuiten. Vind het te riskant, het wordt een grote wonde en dat in juni met de warmte vind ik niet acceptabel. Ik vind juni zowiezo aan de late kant voor een veulen, ik heb zelf toch liever een maart of april-veulen.

Maar het kan dus ook nog gewoon een cyste zijn Knipoog

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:08

ben benieuwd.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:20

Oe.. ik ben zeer benieuwd! Mijn haflinger was vorig jaar op de wei ook per ongeluk gedekt door een KWPN, maar na een aantal weken spanning was zij gelukkig niet drachtig!!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:59

Ik kan het gewoon niet laten Leon Haha!
Teuntje111 schreef:
Kan Bonita dus als zwarte toch een voskleurig veulen krijgen? Zwart is toch recessief op rood? Dan moet ze toch dubbel "zwart" zijn zeg maar, anders was ze bruin, als ze toch een "rood" gen had.. Verward

Bonita is trouwens gezoomd platenbont met kleine zwarte inkspots, zo klein dat ze alleen te zien zijn als ze natgespoten is. Dan is de kans groter dat ze homozygoot bont is had ik begrepen.

Ik hoop op een roanbont, bruinbont of een vosbont veulen Lachen De kleur roan maakt me niet uit.

Zwart is niet recessief, zwart is juist dominant Lachen Vos is eigenlijk de enige bekende recessieve kleur bij paarden, verder is alles voor zover bekend dominant. Vos en zwart zijn de enige 2 basiskleuren bij paarden, de rest van de kleuren is hier op opgebouwd.
Alle paarden hebben dezelfde loci (vastgelegde plaatsen van de genen) in het DNA, op elk van deze loci liggen 2 allelen die samen een gen vormen, 1 allel van de vader, 1 allel van de moeder. Dit DNA met de genen kun je zien als een schakelbord. Elk gen heeft dan 2 schakelaars die aan of uit kunnen staan, staat een schakelaar aan toont die eigenschap, staat een schakelaar uit dan toont een eigenschap niet. Het kan dus zo zijn dat beide schakelaars aan staan, beide uit staan of dat er 1 aan en 1 uit staat. Aan gezien behalve vos alles dominant is, hebben die eigenschappen maar 1 schakelaar (allel) 'aan' nodig om die eigenschap te tonen.
Genen worden altijd opgeschreven met 2 letters (voor de 2 allelen), een allel wat 'aan' staat wordt met een hoofdletter aangegeven, een allel wat 'uit' staat met een kleine letter.

Zwart en vos zijn kleuren die bepaald worden door één en hetzelfde gen, namelijk de expressie-factor. Het heet de expressie-factor omdat als dit gen 'aan' staat het zwart naar buiten komt (expressie van zwart), en wordt aangegeven met de letter E. Staat de schakelaar op uit dan is de kleur vos (vos is eigenlijk het ontbreken van zwart pigment in de haren). Maar aangezien zwart dominant is, zal een paard met maar 1 allel voor zwart en 1 allel voor vos altijd zwart zijn. Maar het kan wél zowel zwart als vos doorgeven aangezien slecht 1 van de 2 allelen (willekeurig) wordt doorgegeven aan het veulen. Een zwart paard kan dus EE (beide allelen op 'aan', homozygoot zwart) of Ee (1 allel op 'aan', de andere op 'uit', heterozygoot zwart) zijn. Een vos is altijd ee (beide allelen op 'uit')
Citaat:

Een bruin paard is geen mengsel tussen vos en zwart, maar wordt door een extra gen op zwart veroorzaakt, het dominante agouti-gen, aangegeven met A. Dit gen dringt het zwarte pigment terug naar de uiteinden (benen, staart, manen). Een bruin paard is dus genetisch zwart, met een extra 'veranderaar'. Een bruin paard kan dus zelfs homozygoot zijn voor zwart, wat niet wil zeggen dat hij dan altijd zwarte nakomelingen zal geven, hij heeft namelijk ook nog het agouti-gen om door te geven, waardoor de nakomelingen ook bruin kunnen zijn. Ook voor agouti kan een paard homozygoot zijn. Agouti is dominant, maar toont alleen op zwart, een vos kan het wel dragen maar niet tonen.
Een buin paard kan genetisch zijn EEAA (homozygoot zwart+agouti) EeAa (heterozygoot zwart + agouti) EeAA (heterozygoot zwart, homozygoot agouti) EEAa (homozygoot zwart, heterozygoot agouti.

Aangezien bruin dus een zwarte basis heeft, en de recessieve vorm van het gen voor zwart vos is, kunnen 2 paarden met een zwarte basis dus een vos nakomeling geven. Als beide ouderdieren dus heterozygoot zijn voor het Expressie-gen, dus Ee zijn, kunnen ze een nakomeling geven die ee (vos) is.
Ee x Ee =
EE (zwart homozygoot, 25%)
Ee (zwart heterozygoot, 50%, die kans is er namelijk 2x, Ee en eE, maar de hoofdletter komt altijd eerst)
ee (vos, 25%)

Inkspots zijn inderdaad een goede indicator voor homozygoot, maar niet in alle gevallen (er zijn uitzonderingen), deze inkspots zijn dan echter wel duidelijk aanwezig, bijna iedere bonte heeft wel een paar kleine vlekjes op de huid. Gezoomde vlekken zijn geen indicator.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:07

zo zo hele topic even meegelezen ik hoop dat ze echt drachtig is joh!
Volgt het topic mee!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:12

pff nu begint het aftellen voor volgend jaar ... lijkt me best stressig worden dan aan t eind --> birth alarm, videobewaking e.d. idd in de aanslag en hopen dat ze netjes op de goede tijd komt !!

Wel apart dat ze eerst niet drachtig wil worden en nu dus toch wel (tja de natuur ...)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:26

Oeh, ik ben nu toch wel nieuwsgierig Haha!

Indy is wel een hele mooie jongen.. Heb je ook een foto van Bonita.. of heb ik daar over heen gekeken.. Bloos ?

Ik hoop aan de ene kant voor je dat ze drachtig is, maar ergens toch ook weer niet. Het brengt veel risico's met zich meer.. maar dat het eerst niet lukte en nu wel zou lukken is toch wel heel gaaf.. Lachen

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:39

Ik vind het wel een mooie papa hoor Haha!

Maar als ik het goed begrijp is het veulen een soort van ongewenst-gewenst?
(je was al bezig met hengsten maar het wilde niet lukken?)

Saskia_Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:41

Aach, wáre liefde.
Ben benieuwd of het een cyste is of niet.
Mooie vader +moeder hoor! Wordt vast een mooi veulen dan.
Ik blijf dit topic even volgen Haha!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:35

Wat een leuk verhaal zeg, ook ik blijf dit topic volgen!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 19:17

@ Supertje: Thanx voor je uitleg! Ben blij dat ik enorm veel genetica heb gehad in mijn opleidingen (medisch/pathologie) anders had ik er geen snars van begrepen vrees ik hahaha!

@ Jasia: Dit is mijn wijffie:
Afbeelding

@ Whoopylover: laten we het er maar op houden dat het een "ongelukje" is Haha! Ongepland maar erg gewenst Knipoog

Ik zal alle nieuwsgierigen op de hoogte houden! Pling

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:32

succes diane!!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:48

Wauw.. mooie tinker Lachen
Wanneer krijg je nou eigenlijk de uitslag?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:34

Jeetje! Nou ben benieuwd hoor, zou wel echte een wondertje zijn! Die Bonita, gewoon stiekem misschien drachtig zijn!
Of misschien heeft Indy wel wondersperma Knipoog Tong uitsteken

lutje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:53

hoop dat er een veulen inzit zou wel leuk zijn

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:34

ware liefde noemen ze dat

kon er zaterdag in de kliniek ook niet erg wijs uit worden wat jullie nou op dat scherm zagen (ja ik ben een kneus)

bonita was trouwens wel ontzettend braaf, had ik nit geweest hoor, als er twee mannen met hun arm in mijn prive gedeelte zater te vroeten

wanneer heb je weer afgesproken? zaterdag?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:08

Zaterdag om 9 uur Lachen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 12:42

Whaha, had haar ook net ge-sms't Lachen

Vind het wel spannend!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:50