[TI] tinkerhengst Falcon van Gipsy Spirit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:25

mag ik vragen waar jij zo veel verstand van die kleuren vandaan heb??
Heb jij studie gevolgd??

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:34

Supertje, even een vraag aan onze kleuren-fanaat. Krijg je altijd valk als je cremello op bruin zet? Of ligt dat ook nog aan andere factoren?

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:49

@ onyx88 eh ja hele grote kans de cremello verdunt het bruin dat is ik geloof het C gen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:21

Nee geen studie, ik ben volledig autodidact Het is helemaal niet zo moeilijk, genetica werkt volgens vaste principes, en als je die kent dan is alles zo in te vullen.

Onyx88:
Nee, dat geeft niet altijd valk.
Allereerst moet ik wel even zeggen dat vaak alle paarden met een dubbel verdund kleurtje onder de noemer cremello geschaard worden, maar dat is niet altijd helemaal juist. Er zijn namelijk ook nog Perlino's en smoky creams, de benoeming is afhankelijk van de basiskleur onder die verdunning.
Een cremello is dus een vos met 2 allelen voor creme, een perlino een bruine met 2 allelen voor creme en een smoky cream een zwarte met 2 allelen voor creme. Deze kleuren lijken veel op elkaar maar zijn toch te onderscheiden.

Een cremello is dus als basis vos. Zou je vos x bruin doen, dan krijg je ook niet gegarandeerd een bruine. Daar kun je vos, bruin en zwart uit krijgen.
Zo is het met cremello x bruin dus ook, met het verschil dat een cremello wel altijd 1 creme allel zal doorgeven.
Vos is een recessief gen, wat inhoudt dat een paard alleen vos kan zijn als het van beide ouders een gen voor vos meekrijgt. Een bruin paard is genetisch een zwart paard met een extra 'wijzigingsfactor', namelijk agouti, wat het zwart terug dringt naar de uiteinden.
Zowel zwart als agouti is dominant, dat wil zeggen dat een paard er maar 1 allel van hoeft te dragen om het te laten zien.
Een zwart (of bruin) paard hoeft dus maar 1 allel voor zwart te dragen, het andere allel kan vos zijn, om zwart te zijn. En dat paard kan dus zowel het vos als het zwart allel doorgeven.
Agouti is dus ook dominant, maar toont alleen op zwart, een vos kan het wel dragen, maar dan is het niet te zien. Een paard met zwarte basis hoeft dus ook weer maar 1 allel voor agouti te hebben om bruin te zijn.

Van ieder gen voor kleuren komt 1 allel van de vader en 1 allel van de moeder, deze vormen weer samen een paar, en dus een gen. Van dit paar wordt aan nakomelingen weer 1 allel doorgegeven.
De genen worden weergegeven door letters (de kleurformule), waarin dus weer voor ieder gen een combinatie van 2 letters staat. Dominante allelen worden weergeven door hoofdletters, recessieve door kleine letters.
Voor zowel zwart als vos wordt dezelfde letter gebruikt, namelijk E (van expressie). E staat voor zwart, e voor vos. Agouti wordt weergegeven met A, en creme met Cr.

Van de cremello weet je dus zeker dat hij ee is, vos is altijd ee, want vos is recessief dus moeten er wel 2 e's zijn. Ook weet je zeker dat hij 2x creme draagt, dus CrCr. Maar of hij agouti draagt is niet te zien.
Een cremello kan dus zijn:
eeaaCrCr (vos geen agouti + dubbel creme)
eeAaCrCr (vos heterozygoot voor agouti + dubbel creme)
eeAACrCr (vos homozygoot voor agouti + dubbel creme)

De bruine heeft in ieder geval 1x E, want de basis is zwart. Ook minstens 1x A, want anders zou hij niet bruin zijn. Geen creme.
Dus een bruine kan zijn:
EeAacrcr (heterozygoot zwart + heterozygoot agouti)
EEAacrcr (homozygoot zwart + heterozygoot agouti)
EeAAcrcr (heterozygoot zwart + homozygoot agouti)
EEAAcrcr (homozygoot zwart + homozygoot agouti)

Ga je deze formules weer met elkaar combineren dan krijg je dus verschillende mogelijkheden:

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:51

oke ik had het niet goed sorry

odilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:46

Vandaag Falcon gezien en the boss vanuit de verte gespot, ooo wat een heerlijke hengsten!

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:34

Nu we het toch over kleur hebben...

De hengst Djenges wordt geadverteerd alszijnde roan ( bruinrood stekelharig). Volgens mij kan hij dat niet zijn...

Zijn vader is MC. BRYNMORE, en die is bruinbont:
Afbeelding

Zijn moeder is THALYA, en dat is een zwarte:
Afbeelding

Dan kan Djenges toch nooit roan zijn toch? Dat is toch een dominant gen dat indien aanwezig altijd toont?
Dit is de hengst zelf trouwens:
Afbeelding

Wat voor kleur is hij dan? Een donkere vos? of iets anders? Wie weet het

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:49

was laatst een stuk over mariska. in 1 van de topics hier

Hij is vos stekelharig * maar dat moet de eigenaars nog onder ogen zien *

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:51

Cayusejuhh schreef:

Maar stekelharig is dominant volgens mij, en geen van zijn ouders zijn stekelharig. En bij hem zie ik ook geen witte haren trouwens?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:53

McBrynmore is toch ook stekelharig?

Djenges heeft wel heel erg duidelijk witte haren hoor In het echt beter zichtbaar dan op foto.

Pellie

Re: tinkerhengst Falcon van Gipsy Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:18

moet het stekelharige dan helemaal verspreid zitten over het paard of kan het ook op bepaalde vlakken zitten, bijvoorbeeld een bilpartij. heb je dan ook al een stekelharig paard?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:23

Djenges is inderdaad wat Nadine al zegt vos stekelharig. Stekelharig heeft niets met roan te maken, maar met Sabino.
Beide ouders dragen sabino, bij MCBrynmore duidelijk te zien aan de witte kin, en bij moeder Thalya op deze foto te zien aan de (hoge) witte benen die aan de voorkant oplopen, en wat niet te zien is maar wat ik wel vermoed is dat ze ook een witte kin heeft.
Sabino kan zich op heel veel verschillende manieren uitten, het kan een compleet stekelharig paard geven (vrijwel altijd in combinatie met hoge witte benen en grote bles), het kan buikvlekken veroorzaken, grote aftekeningen, en een maximale sabino is zelf bijna compleet wit. Allemaal veroorzaakt door hetzelfde gen

Roan is hij zeker niet, die benaming wordt vaak foutief gebruikt. De meeste tinkers die als roan worden benoemd zijn zelfs sabino's. Een roan heeft een heel duidelijk patroon, witte haren op het lichaam, donker hoofd en donkere benen.
Roan:
Afbeelding
Bij tinkers, shires en clydesdales etc. wordt voor deze kleur ook vaak roan gebruikt:
Afbeelding
Afbeelding
Dit wordt dus veroorzaakt door Sabino, en is dus geen roan.

Sabino is inderdaad dominant, maar kan zich dus op een heleboel verschillende manieren uitten

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:55

Thalya is stekelharig, en heeft een zwarte kin, en vwb het sabinogen..... volgens mij wel een buikvlek. Jean?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:10

Heerlijk weer die kleuruitleg van Supertje

Las ergens dat Djenges in Utrecht als bruine werd beschreven is toch echt een vos hoor en wordt hier gelukkig ook bevestigd

Zilverappel ook leuk ... idd bij ijslanders vaak ... die wilde ik eerst 1

ja ja hoezo een kleurtjes freak

Hier in de buurt trouwens ook een kleurtjesfokker --> heeft uit een fries en cremello lusitano een valk gefokt maar hem haar nog niet gezien ben wel benieuwd ...

maar ga nu wel erg offtopic

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:13

Zijn daar foto's van?

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:23

Dit is Irene, een merrie van mij en een dochter van de Boss

Afbeelding

Fiorile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:38

Mariska_28 schreef:
Cayusejuhh schreef:

Maar stekelharig is dominant volgens mij, en geen van zijn ouders zijn stekelharig. En bij hem zie ik ook geen witte haren trouwens?

Nou Maris, ik zou het knap vinden als je dat op een foto kan zien
Grappig, dan is mijn Kayleigh ook stekelharig. Zij heeft ook her en der witte haren door haar bruine vlekken...

Vind het trouwens wel interessant Supertje die kleurenuitleg van je

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:23

Nou de enige stekelharige die ik ken is een merrie van de ITS, genaamt Havanna:
Afbeelding
Dit is (dacht ik tenminste) een stekelharig dier.. Wist niet dat dieren met een sabinogen ook al stekelharig worden genoemd.
[edit] bij haar zie je dus duidelijk de witte haren in de vlekken zitten

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:28

Mike van mij is ook heel duidelijk stekelharig bont
Zal morgen een close-up foto maken van zijn vacht.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:30

Ben zijn naam even kwijt, maar die zwarte hengst in Ermelo, met dat hartje op zijn billen..
Hoe heettieookalweer????
Was ook stekelharig, en flink ook.

Novia is ook een beetje stekelharig.
In haar flank. En witte kin, bles, buikvlek en witte benen.
Sabinogen dus die dat doet, leuk te weten.
Supertje is weer super met de uitleg!

Kan ik -theoretisch gezien- een apart kleurtje krijgen uit mijn zwarte merrie?
Oh, ik zoe dat de mama van Djenges ook zwart is, ja dus

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:33

Mr. Bandit bedoel je Kiara.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:33

Ah ja, dank je!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:37

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:51

Mariska_28 schreef:
Nou de enige stekelharige die ik ken is een merrie van de ITS, genaamt Havanna:
http://www.irishtinkerstable.nl/images/ ... -small.jpg
Dit is (dacht ik tenminste) een stekelharig dier.. Wist niet dat dieren met een sabinogen ook al stekelharig worden genoemd.
[edit] bij haar zie je dus duidelijk de witte haren in de vlekken zitten

Niet alle sabino's worden stekelharig genoemd, stekelharigheid (stom woord ) kán worden veroorzaakt door sabino. Bij Havanna is zo te zien ook het Sabino verantwoordelijk.
Er zijn 2 factoren die stekelharigheid kunnen veroorzaken, Sabino en rabicano. Ze zijn makkelijk uit elkaar te houden, Rabicano geeft namelijk ook een z.g.n. 'skunk-tail' of dassenstaart, met witte haren bovenaan de staartwortel.
Rabicano:
Afbeelding
Afbeelding

Mr. Bandit is heel duidelijk een Sabino. Grote buikvlek en dus de sabino stekelharigheid. Staat omschreven als blauwschimmel, maar dat klopt dus absoluut niet, het heeft niks met schimmel te maken....

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:53

Supertje, die foto's doen het niet, helaas.....