[TI] Welke hengsten dekken op K.I. dit jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:54

snowdon schreef:
Dublin staat ook op KI...

en natuurlijk...

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:15

Lees ik nou zo verkeerd dan, ik begrijp dat de hengst of op KI staat of op natuurlijk of kan het nu wel allebij.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:23

Het mag volgens mij niet allebei maar dhr Vink vertelde dat hij allebei deed.
Zal het maandag toch nog eens vragen.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:44

coydog schreef:

dan is hij uiters strafbaar..
Heb net met mijn DA nog gesproken .. en het mag dus niet
stel dat de merrie CEM krijgt oid.. weet ikw at..
dan is de DA verantwoordelijk. dus een hengst moet 100 % schoon zijn.. en nagekeken zijn.
anders mag het niet..

en ik begrijp het wel..
Denk dat meneer vink nu even achter zn oren krabtr mOCHT hij dit lezen

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:44

dobbel schreef:
Lees ik nou zo verkeerd dan, ik begrijp dat de hengst of op KI staat of op natuurlijk of kan het nu wel allebij.

nee het is OF ki OF naturlijk

dus keuze moet je maken als hengstenhouder

DianneM

Re: Welke hengsten dekken op K.I. dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:05

Bedankt voor jullie uitleg.. Maar wat ik NIET begrijp is waarom dat een hengst die NATUURLIJK dekt niet verplicht op CEM getest wordt.. Hij kan het via natuurlijk dekken toch ook overdragen en een merrie kan toch ook een hengst besmetten met natuurlijk dekken??

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:26

Teuntje111 schreef:
Bedankt voor jullie uitleg.. Maar wat ik NIET begrijp is waarom dat een hengst die NATUURLIJK dekt niet verplicht op CEM getest wordt.. Hij kan het via natuurlijk dekken toch ook overdragen en een merrie kan toch ook een hengst besmetten met natuurlijk dekken??

Lijkt mij ook, maar ja, ik maak de regels niet

Maar de man die ik sprak op LNV was helemaal verbaasd dat er nog hengsten natuurlijk dekken. Ach ja, bij sommige houdt de kennis van stamboeken bij het KWPN op .......

GCofOz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:37

coydog schreef:

Coydog, weet je zeker dat je het goed verstaan hebt? Ik kan me niet voorstellen dat uitgerekend een Bestuurslid van een Stamboek zich niet aan de regels houdt.
Zeker als Bestuur(slid) word je toch geacht op de hoogte te zijn van de diverse Regelgevingen op paardengebied en je daaraan te houden en het goede voorbeeld te zijn voor je leden.

Maar we horen het maandag wel van je.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:39

Teuntje111 schreef:

kijk dat vind ik ook.
Maar ik denk.. eenhengst kan CEM vrij zijn.. en na het dekken van 1 merrie besmet zijn.
maar om na elke dekking ( soms 2 per dag) een CEM verklaring te doen gaat niet

maar CEM kan je in de hand houden door KI. want daar komt geen penis in de merrie
Anderwel..
En tja besmetting gaat zo rap.. Als je 16 merrie dekt..
is geen doen

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:39

Er was mij ook verteld dat het bij het ics beide mag hoor, nou ja, blijkbaar dus niet.

GCofOz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:43

fjordkootje schreef:
Er was mij ook verteld dat het bij het ics beide mag hoor, nou ja, blijkbaar dus niet.

Nee dat mag dus niet. Voor alle duidelijkheid: Deze Regeling is niet iets waar Stamboeken zelf invulling aan kunnen/mogen geven.
Het is een Regelgeving vanuit de EU (internationaal) en Nederland (Nationaal) waar hengstenhouders (particulier en bedrijfsmatig) en dus ook stamboeken zich aan hebben te houden.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:41

HannekeS schreef:
fjordkootje schreef:

Nee dat mag dus niet. Voor alle duidelijkheid: Deze Regeling is niet iets waar Stamboeken zelf invulling aan kunnen/mogen geven.
Het is een Regelgeving vanuit de EU (internationaal) en Nederland (Nationaal) waar hengstenhouders (particulier en bedrijfsmatig) en dus ook stamboeken zich aan hebben te houden.

Heb je verder nog iets gehoord van het PVE??

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:08

Maar ariebren.. jij zit iN het bestuur van ICS.. hoe zijn de wetgeving en regels dan bij het ics wat betreft KI en natuurlijk dekken??
mag dat beide bij het ics?

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:12

Dublin gaat overigens dit jaar op KI...

GCofOz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:08

Ariebren schreef:
HannekeS schreef:

Heb je verder nog iets gehoord van het PVE??

Haha ambtenaren he. Die werken niet zo snel. Heb hem net weer een reminder gestuurd.
[/quote]

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:10

Hierbij de reactie van het Ministerie van LNV op mijn vragen. Mijn vragen staan vetgedrukt.

Van: Pelgrim, W. (Wim)
Datum: 04/27/06 10:48:38
Aan: 'Hanneke
Onderwerp: Regeling Paarden KI

Geachte mevrouw,

Voordat ik uw vragen puntsgewijs beantwoord wil ik benadrukken dat het Besluit eisen dierlijk sperma en de Regeling paardensperma leidend zijn en mijn antwoorden slechts een toelichting. U kunt het besluit en de regeling zelf vinden op de site overheid.nl onder wet- en regelgeving.

1. Vallen hengsten van particulieren ook onder de Regeling Paarden KI?

Een bedrijf is een paardenspermawincentrum indien er paarden aanwezig zijn, indien er sperma wordt gewonnen en indien het gewonnen sperma word verhandeld. Als met het sperma alleen paarden worden geïnsemineerd die op het bedrijf aanwezig zijn is het bedrijf geen spermawincentrum. Dit laatste mag alleen met eigen paarden (eigen hengst en eigen merrie), niet met merries van anderen. Bij inseminatie op het bedrijf van merries die niet van dezelfde eigenaar als de hengst zijn, heb je te maken met een winhengst (vallend onder de regeling paardensperma) en een KI-station (inseminatie van merries).

2. Mag er gewisseld worden tussen KI en Natuurlijk Dekken?

Op een paardenspermawincentrum mag gedurende de periode van spermawining (vanaf 30 dagen voor de eerste spermawinning) de hengst niet natuurlijk dekken.

3. Valt het gebruiken van vers sperma dat niet verdund en direct bij de merrie geïnsemineerd wordt ook onder KI?

Of sperma verdund wordt of niet doet niet ter zake, zie verder antwoord vraag 1.

4. Waarop wordt het sperma van hengsten voor nationaal gebruik getest?

Wat betreft dierziekten, op CEM.

5. Waarop wordt het sperma van hengsten voor internationaal gebruik getest?

Wat betreft dierziekten , op infectieuze anaemie, equine virus arteritis en CEM.

Vriendelijke groeten,

Wim Pelgrim

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:45

Citaat:

Op een paardenspermawincentrum mag gedurende de periode van spermawining (vanaf 30 dagen voor de eerste spermawinning) de hengst niet natuurlijk dekken.

Dit werd mij dus ook door anderen verteld, dat dat de enige periode is dat ze niet natuurlijk mogen dekken, daarna dus weer wel maar opnieuw getest moest worden op ziektes+ 30 dagen in acht nemen mocht men weer sperma voor KI willen afnemen!!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:39

HannekeS schreef:
Hierbij de reactie van het Ministerie van LNV op mijn vragen. Mijn vragen staan vetgedrukt.

Van: Pelgrim, W. (Wim)
Datum: 04/27/06 10:48:38
Aan: 'Hanneke
Onderwerp: Regeling Paarden KI

Geachte mevrouw,

Voordat ik uw vragen puntsgewijs beantwoord wil ik benadrukken dat het Besluit eisen dierlijk sperma en de Regeling paardensperma leidend zijn en mijn antwoorden slechts een toelichting. U kunt het besluit en de regeling zelf vinden op de site overheid.nl onder wet- en regelgeving.

1. Vallen hengsten van particulieren ook onder de Regeling Paarden KI?

Een bedrijf is een paardenspermawincentrum indien er paarden aanwezig zijn, indien er sperma wordt gewonnen en indien het gewonnen sperma word verhandeld. Als met het sperma alleen paarden worden geïnsemineerd die op het bedrijf aanwezig zijn is het bedrijf geen spermawincentrum. Dit laatste mag alleen met eigen paarden (eigen hengst en eigen merrie), niet met merries van anderen. Bij inseminatie op het bedrijf van merries die niet van dezelfde eigenaar als de hengst zijn, heb je te maken met een winhengst (vallend onder de regeling paardensperma) en een KI-station (inseminatie van merries).

3. Valt het gebruiken van vers sperma dat niet verdund en direct bij de merrie geïnsemineerd wordt ook onder KI?

Of sperma verdund wordt of niet doet niet ter zake, zie verder antwoord vraag 1.

4. Waarop wordt het sperma van hengsten voor nationaal gebruik getest?

Wat betreft dierziekten, op CEM.

5. Waarop wordt het sperma van hengsten voor internationaal gebruik getest?

Wat betreft dierziekten , op infectieuze anaemie, equine virus arteritis en CEM.

Vriendelijke groeten,

Wim Pelgrim

Hanneke, als eerste bedankt voor je antwoord.
In punt 1 wordt gesproken over een bedrijf, zie punt 1.

In de mest wetgeving is er een hele andere définitie van een bedrijf
Onderstaand stukje is overgenomen uit de mestwetgeving.

Wie valt onder de mestwetgeving?
De hobbymatige houders niet, de paardenbedrijven wel.
De paardenhouder moet zelf aangeven of het hobbymatig is of bedrijfsmatig.
Tot ongeveer 7 paarden of 17 shetlanders is het zo ie zo hobbymatig.
Met meer paarden moet hobbymatig worden aangetoond.

Een voorbeeld.
Ik heb een hengst.
Er is een merrie houder heel ver weg en die wil graag KI van mijn hengst.
Ik ga met mijn hengst naar iemand toe die een bok heeft staan.
Mijn hengst zijn zaadjes worden daar ter plaatse opgevangen en verdeeld over een drietal rietjes.
Ik ga gewoon weer naar huis met mijn hengst en neem de drie rietjes mee.
Deze rietjes verstuur ik naar de merrie houder.

Dit mag volgens mij.
Want de eigenaar van de bok waar mijn hengst springt, verhandeld niet het sperma.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:53

Mestwetgeving en Regeling Paarden KI zijn 2 heel andere zaken. Punt is dus dat je met een hengst niet afwisselend KI en natuurlijk mag dekken voor derden.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:56

Volgens de wetgeving mag dat wel, het mag alleen niet gedurende de periode van afnemen voor KI.
Gaat de hengst na het afnemen weer naar z'n eigen stal dan mag hij weer natuurlijk dekken.
Althans zo begrijp ik het...

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:12

Ik vind het heel omslachtig omschreven. Een paardenspermawincentrum is weer iets anders dan een particulier zoals bijvoorbeeld jij of Leonoor want jullie verhandelen geen sperma en hebben geen winhengst.
Als je geen winhengst hebt mag je dus afwisselend natuurlijk dekken en via KI. Dat is wat ik eruit begrijp.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 22:23

Dus stèl dat ik zelf een goedgekeurde tinkerdekhengst zou hebben, zou ik mijn eigen merrie op KI kunnen dekken, terwijl hij voor klanten natuurlijk dekt? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:25

Dat klopt.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:37

Als je hengst alleen eigen merries insemineert is het geen winhengst en mag merries van derden natuurlijk dekken.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 23:38

Okee, errug apart allemaal Wel apart (en JAMMER) dat het niet andersom mag haha!

Maar dit geeft de burger wel weer wat meer hoop Mijn keuze was aardig ingeslonken moet ik zeggen, net als mijn zin in de enorme zoektocht naar een ECHT mooie hengst. Die zijn er maar heel weinig op KI, eigenlijk in mijn ogen maar 1: Bloc van Tinkerstal Foubert, maar dat is dus echt helemaal in België.. Op natuurlijk staan er genoeg (Drum, Thunder, Baxter, maar dan moet mijn paardje wéér een ingreepje ondergaan, wat met KI helemaal niet nodig is..

Maar eerst eens kijken of ze eens doordeweeks hengstig wil worden, want ik ga niet de dierenarts bellen voor een scan in het weekend, terwijl ik dan de hengstenhouder toch nog niet bel bij het eerste ei. Wil niet over 1 nacht ijs gaan en op zijn minst 2 keer een ei zien met de scan.

Die muts stond van het weekend echt onwijs te pissen dus... bij de KOEIEN! Die zijn natuurlijk ook erg breed, robuust en spannend! (slachtkoeien )