snowdon schreef:Dublin staat ook op KI...
en natuurlijk...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
snowdon schreef:Dublin staat ook op KI...
coydog schreef:Het mag volgens mij niet allebei maar dhr Vink vertelde dat hij allebei deed.
Zal het maandag toch nog eens vragen.
dobbel schreef:Lees ik nou zo verkeerd dan, ik begrijp dat de hengst of op KI staat of op natuurlijk of kan het nu wel allebij.
Teuntje111 schreef:Bedankt voor jullie uitleg.. Maar wat ik NIET begrijp is waarom dat een hengst die NATUURLIJK dekt niet verplicht op CEM getest wordt.. Hij kan het via natuurlijk dekken toch ook overdragen en een merrie kan toch ook een hengst besmetten met natuurlijk dekken??
coydog schreef:Het mag volgens mij niet allebei maar dhr Vink vertelde dat hij allebei deed.
Zal het maandag toch nog eens vragen.
Teuntje111 schreef:Bedankt voor jullie uitleg.. Maar wat ik NIET begrijp is waarom dat een hengst die NATUURLIJK dekt niet verplicht op CEM getest wordt.. Hij kan het via natuurlijk dekken toch ook overdragen en een merrie kan toch ook een hengst besmetten met natuurlijk dekken??

fjordkootje schreef:Er was mij ook verteld dat het bij het ics beide mag hoor, nou ja, blijkbaar dus niet.
HannekeS schreef:fjordkootje schreef:Er was mij ook verteld dat het bij het ics beide mag hoor, nou ja, blijkbaar dus niet.
Nee dat mag dus niet. Voor alle duidelijkheid: Deze Regeling is niet iets waar Stamboeken zelf invulling aan kunnen/mogen geven.
Het is een Regelgeving vanuit de EU (internationaal) en Nederland (Nationaal) waar hengstenhouders (particulier en bedrijfsmatig) en dus ook stamboeken zich aan hebben te houden.
Ariebren schreef:HannekeS schreef:
Nee dat mag dus niet. Voor alle duidelijkheid: Deze Regeling is niet iets waar Stamboeken zelf invulling aan kunnen/mogen geven.
Het is een Regelgeving vanuit de EU (internationaal) en Nederland (Nationaal) waar hengstenhouders (particulier en bedrijfsmatig) en dus ook stamboeken zich aan hebben te houden.
Heb je verder nog iets gehoord van het PVE??
Citaat:2. Mag er gewisseld worden tussen KI en Natuurlijk Dekken?
Op een paardenspermawincentrum mag gedurende de periode van spermawining (vanaf 30 dagen voor de eerste spermawinning) de hengst niet natuurlijk dekken.
HannekeS schreef:Hierbij de reactie van het Ministerie van LNV op mijn vragen. Mijn vragen staan vetgedrukt.
Van: Pelgrim, W. (Wim)
Datum: 04/27/06 10:48:38
Aan: 'Hanneke
Onderwerp: Regeling Paarden KI
Geachte mevrouw,
Voordat ik uw vragen puntsgewijs beantwoord wil ik benadrukken dat het Besluit eisen dierlijk sperma en de Regeling paardensperma leidend zijn en mijn antwoorden slechts een toelichting. U kunt het besluit en de regeling zelf vinden op de site overheid.nl onder wet- en regelgeving.
1. Vallen hengsten van particulieren ook onder de Regeling Paarden KI?
Een bedrijf is een paardenspermawincentrum indien er paarden aanwezig zijn, indien er sperma wordt gewonnen en indien het gewonnen sperma word verhandeld. Als met het sperma alleen paarden worden geïnsemineerd die op het bedrijf aanwezig zijn is het bedrijf geen spermawincentrum. Dit laatste mag alleen met eigen paarden (eigen hengst en eigen merrie), niet met merries van anderen. Bij inseminatie op het bedrijf van merries die niet van dezelfde eigenaar als de hengst zijn, heb je te maken met een winhengst (vallend onder de regeling paardensperma) en een KI-station (inseminatie van merries).
2. Mag er gewisseld worden tussen KI en Natuurlijk Dekken?
Op een paardenspermawincentrum mag gedurende de periode van spermawining (vanaf 30 dagen voor de eerste spermawinning) de hengst niet natuurlijk dekken.
3. Valt het gebruiken van vers sperma dat niet verdund en direct bij de merrie geïnsemineerd wordt ook onder KI?
Of sperma verdund wordt of niet doet niet ter zake, zie verder antwoord vraag 1.
4. Waarop wordt het sperma van hengsten voor nationaal gebruik getest?
Wat betreft dierziekten, op CEM.
5. Waarop wordt het sperma van hengsten voor internationaal gebruik getest?
Wat betreft dierziekten , op infectieuze anaemie, equine virus arteritis en CEM.
Vriendelijke groeten,
Wim Pelgrim
Wel apart (en JAMMER) dat het niet andersom mag haha!
Mijn keuze was aardig ingeslonken moet ik zeggen, net als mijn zin in de enorme zoektocht naar een ECHT mooie hengst. Die zijn er maar heel weinig op KI, eigenlijk in mijn ogen maar 1: Bloc van Tinkerstal Foubert, maar dat is dus echt helemaal in België.. Op natuurlijk staan er genoeg (Drum, Thunder, Baxter, maar dan moet mijn paardje wéér een ingreepje ondergaan, wat met KI helemaal niet nodig is..
Die zijn natuurlijk ook erg breed, robuust en spannend! (slachtkoeien
)