[TI] ik heb het zó gehad met die knol..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Re: ik heb het zó gehad met die knol..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:20

Als Darlah van je ouders is Elke, waarom maak jij je dan zo druk over Darlah....Je hebt Shak toch om mee te rijden? Zijn al je problemen ook in 1 keer opgelost.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:21

Shak is toch ook van je ouders net zoveel als dat Darlah van je ouders is?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:27

Shak is inderdaad net zoveel van mijn ouders als Darlah
Ik kan Darlah wel gewoon op de wei gooien en er verder niks mee doen. Dat zou idd misschien een oplossing zijn. Maar dat vind ik persoonlijk weer een beetje zonde. Er moet toch wel iets van te maken zijn.

frenia schreef:
nou, omdat ouders nu eenmaal niet graag zien dat hun kind haar geld langs "ramen en deuren buitengooit" waarmee ik niet wil zeggen dat dat ook zo is, maar ouders zijn er niet per definitie mee akoord gewoon omdat ze het zelf niet hoeven betalen

je slaat de spijker op de kop. Ik sta nu gratis bij familie. Dusja, mijn ouders hebben zoiets van 'laat maar staan' ..ook al betaal ik het zelf. Vinden ze weer zonde van mijn zuurverdiende spaarcentjes. Hoewel ik het gerust zou doen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:27

De paarden zijn dus van je ouders (financieel), maar jij doet de dagelijkse verzorging ...
--> dan is het toch ook de bedoeling dat jij er leuk en goed mee overweg kunt enzo en als daarvoor stalling of hulp van anderen of zo nodig is, dan zou ik dat (met goede argumenten e.d.) toch ook duidelijk bij je ouders aangeven/neerleggen
en dat je t zelf wilt betalen geeft toch al aan dat je het meent en er echt serieus over bent

Zij hoeven er niet dagelijks heen en jij wel dus vind ik dat ze ook goed rekening mogen houden met wat jij wil/vindt e.d.

Anders gaan zij er toch lekker op rijden enzo ...

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:32

Zelf heb ik inmiddels een beetje het idee dat je ouders wel graag paardjes willen maar dan alleen voor de heb. Gratis stalling, niet laten scannen omdat het geld kost, eventueel dekken met jaarlinghengstje en geen geld in begeleiding stoppen, 1 x in de week eens gaan kijken.
Dan kom jij aan met het feit dat je wel wilt betalen voor een maandje hulp en dan is dat inene zonde van het geld....
Misschien een idee om zelf een paardje te kopen en daar lekker mee gaan doen wat je wilt, zonder tussenkomst van je ouders.

Daar kunnen wij niks aan veranderen ben ik bang en wordt het meer een feit waar je mee moet leven. Neem het dan van de gratis (?) hulp van Snowdon of Chubby die aangeboden is/wordt gedurende een buitenrit of weet ik wat.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:34

Toen ik net naar de keuken liep om koffie te halen kreeg ik een goed idee.

Elke, hang een advertentie op in een van de maneges bij jou in de buurt, dat je iemand zoekt die samen met jou jullie paardjes wil verzorgen. Dan heb je meteen iemand die paard kan rijden en iemand die jou meehelpt met Dralah, of zij gaat Darlah rijden, en kun je straks gezellig met Shak en Darlah samen buiten gaan rijden.

Het is dat ik niet in de buurt woon, anders had ik je wel even op weg geholpen hoor. En misschien wil Chubby je straks wel helpen als ze klaar is met haar huis ??

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:40

Super dat jullie allemaal zo met me meedenken (ook via Pb!)
Wat betreft mijn ouders stoppen ze er liever niet al te veel geld in nee. Ik heb er wel opgehamerd dat ik, als we ze dit jaar laten dekken, ze absoluut wil laten scannen. En anders maar niet dekken. Met Shak hebben we gewoon geluk gehad dat het goed gegaan is (geen tweelingdracht etc). Maar het is wel gewoon erg belangrijk. Ik heb er welleens aan gedacht hoor, om Shakyra over te kopen. Op die manier ben ik minder afhankelijk. En is het veel meer 'mijn' paard.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:42

en wat is de reden dat je dat uiteindelijk niet gedaan hebt MM?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:47

Tja Elke, ik kan me levendig voorstellen dat Shak te duur is voor je zakcenten nu je nog op school zit.....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:50

Dat vinden ze eigelijk een beetje onzin, ze vinden dat ik nu al alles met haar kan/mag doen. En ja, de kosten, ze zien liever dat ik spaar.
In principe mag ik alles met haar doen. Maar de volledige verantwoordelijk heb ik nu niet. Hoefsmid, VA etc. worden nu allemaal door hun betaald. Ze willen dus dat ik zelf ga sparen voor 'later' en niet alles aan dat paard uitgeef. Terwijl ik dat met heel veel liefde zou doen.
Ik weet ook niet of het verstandig is, maar ik ben 18, en natuurlijk moet ik denken aan mijn toekomst. Maar tenslotte ben ik ook oud en wijs genoeg om de verantwoordelijkheid van een paard voor mijn rekening te nemen. En elke maand wat opzij te zetten voor haar, en natuurlijk sparen voor later. Het zal allemaal niet veel zijn, maar die verantwoordelijkheid en die onafhankelijkheid is ook heel veel waard.
Ik wil dat heel graag, maar ik heb zo niet 2500 euro om haar in eerste instantie te kopen, ik ben een student, en ik wil ook weer niet in de problemen komen wanneer ze ziek wordt oid.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:55

Inderdaad Elke, is het op deze manier veel handiger voor je en kun jij sparen voor later....

Maar wat vind je dan van mijn idee ??

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:03

Van Dienie is een heel goed idee hoor.... Is ook gezellig om samen met iemand met de paarden bezig te zijn....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:25

Mazzel-meid schreef:
Dat vinden ze eigelijk een beetje onzin, ze vinden dat ik nu al alles met haar kan/mag doen. En ja, de kosten, ze zien liever dat ik spaar.
In principe mag ik alles met haar doen. Maar de volledige verantwoordelijk heb ik nu niet. Hoefsmid, VA etc. worden nu allemaal door hun betaald. Ze willen dus dat ik zelf ga sparen voor 'later' en niet alles aan dat paard uitgeef. Terwijl ik dat met heel veel liefde zou doen.
Ik weet ook niet of het verstandig is, maar ik ben 18, en natuurlijk moet ik denken aan mijn toekomst. Maar tenslotte ben ik ook oud en wijs genoeg om de verantwoordelijkheid van een paard voor mijn rekening te nemen. En elke maand wat opzij te zetten voor haar, en natuurlijk sparen voor later. Het zal allemaal niet veel zijn, maar die verantwoordelijkheid en die onafhankelijkheid is ook heel veel waard.
Ik wil dat heel graag, maar ik heb zo niet 2500 euro om haar in eerste instantie te kopen, ik ben een student, en ik wil ook weer niet in de problemen komen wanneer ze ziek wordt oid.

poeha hoe ik dat herken
god wat waren ze hier kwaad toen ik zomaar de helft van al mijn gespaarde centjes aan een merrie met tweeling hing (eerst was er gezged: jaja als je ze voor die prijs kan hebben, mag het...maar toen ik binnekwam om te zeggen dat ze ze de volgende dag kwamen brengen is mijn vader serieus uitgeflipt )
gelukkig ben ik een enorme keikop
Ik kan je zeggen UIT ERVARING: het is fijn om je paard echt "je eigen" te kunnen noemen Tinkerbell staat weliswaar ook op mijn naam, maar das bijlange niet hetzelfde gevoel als wanneer je je paard écht zelf gekocht en betaald hebt Vooral het feit dat je idd kan zeggen: ik heb haar gekocht, ze is van mij en dus ik beslis!
De kosten zijn een heel groot nadeel! Je kan je eigenlijk nauwelijsk voorstellen wat al dat gedoe kost: inentingen, bekappen, ontwormen, manege huren, hoofdstel kopen, voer en hooi, ... daar val ik nu na een halfjaar echt steil van achterover! Heb wel het geluk dat ik daarvoor nog bij mn ouders terecht kan: zij betalen in eerste instantie alles, maar ik moet het hen terugbetalen...maar zo heb ik dus iets meer tijd
Ik spaar me momenteel rot om het dekgeld enzo klaar te hebben tegen de tijd dat ik het nodig heb (2x300 + stalkosten).
Mijn vader heeft wel uit zn blunder geleerd ik heb ervoor moeten zorgen dat het volledige bedrag weer op mn rekening stond na aankoop van mijn drietal (door verkoop veulens en baileys oa) en nu heb ik in principe geen zeggenschap meer over mn spaarrekening. Hij spaart er wel voor mij op verder (zo ben ik in de val getrapt) en ik heb van mezelf een nieuwe spaarrekening waar ik dus nu hard op spaar om alles te kunnen betalen

tgaat misschien wat offtopic, maar wat ik wil zeggen: de kosten wegens soms niet op tegen het fijne gevoel dat het paard van jou is, zeker als je nog student bent!
Dus ik zou het injouw situatie zo laten. wat je wel kan regelen is bv dat jij wel dekgeld, scans enzo betaald en ook dakosten van het veulen, maar dat ook het geld uit veulenverkoop voor jou is. Zo heb je een eerlijke deal denk ik, waar ouders, mits je goed argumenteert , niks op tegen kunnen hebben...en zo heb je ook meteen het scanprobleem ed uit de weg geruimd!!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:42

er zijn idd meer wegen die naar rome leiden, is het niet linksom dan misschien wel rechtsom.

Je mag dus alles met ze als het maar geen geld kost

Nikita_1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:08

Cheveyo schreef:
er zijn idd meer wegen die naar rome leiden, is het niet linksom dan misschien wel rechtsom.

Je mag dus alles met ze als het maar geen geld kost

Daarom vind ik het idee van medeverzorgster een zeer goede optie !!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 15:12

Bedankt voor het meedenken allemaal, super!

Dienie; ik heb al welleens wat meisjes hier gehad die graag wilden verzorgen, maar (ja ook hier weer een maar) ik sta bij familie, die liever geen anderen over het erf hebben. Hopelijk gaan we nog binnekort verhuizen en dan is dat wel een optie Maar die meisjes waren rond een jaar of 10. Ik zoek dan liever iemand met ervaring die me ook echt kan helpen.

Frenia; volgens mij zijn mijn ouders precies zoals jou ouders. Ik denk ook dat die financiën wel vrij lastig zijn, maar dat het het zeker waard is.
Ik ga het inderdaad eens over dat dekgeld hebben. Dat zou wel een fijne optie zijn. Kost ook wel wat. Maar in een keer 2500 euro + alle dingen die erbij komen kijken kan ik echt niet ophoesten. Op dit moment ben ik aan het sparen voor m'n E achter B rijbewijs (als ik m'n B gehaald heb ) want dat geeft alweer wat meer onafhankelijkheid!

Cheveyo; precies, het is gewoon zo dat er niet teveel geld bij moet komen kijken. Toch neem ik het mij n ouders niet heel erg kwalijk. Mijn vader heeft vroeger zelf altijd paarden gehad, hij is een boerenzoon en daar ging dat toentertijd allemaal heel anders. In die tijd waren er geen pensionstallingen, niemand had ooit van NHS gehoord, en de VA kwam pas als er écht iets heel ergs aan de hand was. Paarden die niet wilden lopen, daar moest je maar eens flink met de zweep over. Mijn vader vind ook absoluut dat ik er veeelste flauw mee ben. Nou mag ik wel iets assertiever zijn hoor, maar er meteen met de zweep over vind ik ook wel erg cru. (hoewel ze bij mijn vader, die er wat minder flauw mee is dus, wél liep, en bij mij dus niet..)
Dus ik neem ze in principe niks kwalijk, ze zijn in een hele andere tijd opgegroeid dan ik. Geen poespas zoals les etc. en dat geeft ook helemaal niet. Maar ik wil zelf wel graag lekker aan de slag met mijn dames.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:19

Mazzel-meid schreef:
Bedankt voor het meedenken allemaal, super!

Dienie; ik heb al welleens wat meisjes hier gehad die graag wilden verzorgen, maar (ja ook hier weer een maar) ik sta bij familie, die liever geen anderen over het erf hebben. Hopelijk gaan we nog binnekort verhuizen en dan is dat wel een optie Maar die meisjes waren rond een jaar of 10.
Ik zoek dan liever iemand met ervaring die me ook echt kan helpen

.

Dit kun je dan toch duidelijk in je advertentie zetten ?? En als je een verzorgster gevonden hebt, dan kun je die toch netjes voorstellen bij je familie ??

Tja, en de zweep erover..... Dat krijgt Romy nu ook hoor, als ze weer eens stilstaat. Dan krijgt ze een klap zo hard dat ze wel lopen moet. Ik ben het zat dat getreuzel, dan maar zo, dan komen we tenminste in de wei waar ze kan lopen en lekker gek kan doen, uit haar bolletje gaan, want dat doet ze dus wel als ze eenmaal in de wei is.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 15:23

Dat is inderdaad wel goed om in de advertentie te zetten, zou wel ideaal zijn, veel gezelliger ook
En misschien moet Darlah ook gewoon eens aangepakt worden hoor. Die vind het wel lekker zo, 24/7 lekker in de wei staan en af en toe eens geinteresseerd kijken wat er allemaal langs de wei loopt.
Ik vind dat wel moeilijk hoor, om haar flink aan te pakken, maarja, dat is soms misschien gewoon eventjes het beste in sommige situaties.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:29

Zeker bij Darlah is het belangrijk om duidelijk en streng te zijn, zo te lezen. En als jij dat niet kunt, dan moet een ander dat maar doen.

Ik kan je echter wel vertellen dat het nog niet meevalt, een goede bijrijder vinden in Etten- Leur. Zeker niet als je verder geen faciliteiten kan aanbieden.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:32

Elke, ik had er ook moeite mee hoor om Romy eerst z'on klap te geven, maar ik heb het ook geleerd van mijn Duiste vriendin. Ik zei tegen haar, zet jij Romy eens een keer buiten. Ze zei direct, dan heb ik wel een goede lange zweep nodig. En prompt stond Romy stil na een paar meters uit haar stal. Ze kreeg een paar flinke klappen en Romy liep door. Ik heb afgekeken hoe ze het deed en waar ze sloeg en doe dat nu ook. Heb het ook nog geprobeerd met een kortere zweep, maar dan kan ik schijnbaar niet hard genoeg slaan op Romy. Het klinkt misschien erg barbaars, maar ik wil geen ge-etter met dat lopen meer, was het goed zat geworden. En mijn Duitse vriendin heeft altijd jonge paarden gehad en daar ging je dan zo mee om zei ze.

Ok, het was voor mij ook wel even slikken, maar als je z'on probleem niet aanpakt, wordt het van kwaad tot erger. Met z'n tweeën ben je echt veel meer mans dan in je eentje.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:35

als een ander haar wel vooruit krijgt door haar aan te pakken en je zo kan helpen dan moet je het uiteindelijk ook zelf gaan doen, anders schiet het niet op.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 15:37

Chubby;
Voor dat laatste was ik helaas al bang inderdaad, dat dat hier erg moeilijk is.
En ja, als bijrijdster zijde zou ik persoonlijk ook liever ergens heen gaan waar je veel meer faciliteiten hebt en daarvan gebruikt kunt maken.
Ik doe m'n best om wat strenger te zijn, en ik merk ook inderdaad dat ze daar zoveel beter op reageerd. (ook al is het maar simpel in de wei het wijken voor druk, en het netjes meelopen en netjes stilstaan naast me, en nog niet het echte werk)
En ik merk ook dat wanneer ik zenuwachtig ben voor iets, of als ik me onzeker voel dat ze daar gretig gebruik van maakt door haar streken in de strijd te gooien ..daarstraks weer geoefend met netjes naast me lopen, en wanneer ik m'n schouders naar achter doe, me groot maak, en met een lage, harde stem 'HO" zeg, ze veel beter luisterd, dan naar m'n onzekere houding en zachte stem.

Dienie; dat is echt precies zoals mijn vader zegt, die zegt ook echt dat ik haar aan moet pakken omdat het anders steeds erger wordt. Dat ze haar plaats moet weten. En ik denk ook wel dat het voor haar fijner is als ze weet wie de leiding heeft.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:44

Nou wat houdt je nog tegen? GO FOR IT!!!

Haal een paar keer diep adem als je voor het hek van de wei staat en gaan met die banaan!!!!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:54

Ik heb geleerd ooit van een echte paardenman, soms moet je weleens iets forceren met een paard om een doel te bereiken en ben dat nooit vergeten !!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:58

en als je niet wilt forceren dan kan je altijd nog een cirkel doorbreken door eens iets heel anders of in een totaal andere volgorde te gaan doen. Bij de mijne hoef ik niet met forceren aan te komen namelijk, daar is hij te gevoelig voor en maak ik dingen mee stuk in zijn jonge leventje.