[TI] The Lion King met zijn weelderige sokken en mooie bouw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:35

Cayusejuhh schreef:
naja Snow.. wat is hij nou een goed aanwinst? bedoel.. alleen om zn sokken?
want manen en staart heeft hij niet in overvloed.
En zn lijf is niet correct. tja spieren msichien..
Maar dat is niet foktechnisch

Ik vind hem zeker geen aanwinst

Maar niet iedereen hoeft hem een aanwinst of correct te vinden
Ik denk niet dat je ALLE hengsten in de lijst van het NST in jouw ogen een aanwinst, danwel correct vind.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:37

IEDERE hengst heeft - punten.. klaar.
Maar ik kan zeker wel hengsten zien die ik KLEINE - punten vind hebben.. dat me zeker niet stoort. want geen enkel paard is correct!

Maar im mijn ogen.. vind ik deze hengs totaal niet goed van bouw

* ik kan zo een hele lijst van MIJN hengst op noemen wat verbetert kan worden *

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:40

*Eigenlijk vind ik dat je zijn bouw niet eens voor de volle 100% kan beoordelen met al dat haar en... eh.. zijn overconditionele verpakking.

Laten we eens kijken naar zijn beenstand, schoft, croupe, etc..
Niet alles is TE toch?

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:43

Nee daar heb je gelijk in. Op DEZE fotos die je ziet. ( bedoel heb geen stand foto gezien waar ik goed naar kan kijken)
valt dat idd wel mee. Maar door die sokken kan ik zn benen amper goed zien

Maar die punten die je hier boven noemt vind ik redelijk positief..
Enige stoorzender ( grote ) is zn rug.. en zn lendenen. Dat zich verkeert ontwikkelt en problemen mee geeft

verder kan ik zo van zon afstand niet goed beoordelen.
* maar wel me mening geven wahahahahh *

Caye

Re: The Lion King met zijn weelderige sokken en mooie bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:44

Vind het uberknap dat dit paard nog zn benen kan optillen

maar hij heeft idd " een brede boven lijn "

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:46

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:47

nee maar zo zit fokken in elkaar de - punten van de een met de + punten van de ander.. zit je redelijk in het midden

En leg dat nu maar eens uit aaan de meeste tinkereigenaren

oja 2 the point

Vind die nakomeling wel mooi diertje

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:48

Die jaarling vind ik ook écht erg mooi!!!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:49

dat bedoel ik dus met fokwaarde
het hangt natuurlijk altijd van de combi af

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:51

frenia schreef:
dat bedoel ik dus met fokwaarde
het hangt natuurlijk altijd van de combi af

Nou Leonoor, ff gas terugnemen hoor, anders krijgen we een botsing en dat is nergens voor nodig

Door een hengst als the Lion King zouden we in Nederland even vooruit kunnen wat sokken betreft en de korte rug is ook mooi meegenomen. Want zoveel hengsten als deze hebben we echt niet in Nederland die erg veel sokken en een korte rug hebben. Ik zie namelijk helaas de cob steeds luxer worden in Nederland, daarom open ik een topic als deze.

Ik zou graag Tinkers met meer sok willen zien in de toekomst en minder luxe gebouwd. Daarom haal ik een voorbeeld aan van the Lion King. Kijk naar het Friese en Haflinger stamboek, zijn allemaal veel luxer gefokt en dat vind ik erg jammer.

Natuurlijk zijn luxe tinkers echt prachtig om te zien met hun bewegingen en lichaam, waaronder ook mijn Sissi en jouw Baggio, maar ik vrees dat er steeds meer luxer gebouwde Tinkers gaan komen in de toekomst dan hun voorouders zijn. Dat is mijn angst met ons fokprogramma. Er moet soms bloed doorheen gefokt worden met extreem veel sokken en een korte rug om weer een beetje 'back to basic' te beginnen. Want iedere nakomeling heeft weer minder sok en is luxer dan pa of ma.
Laatst bijgewerkt door Knollehollen op 29-01-06 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:53

Nou, wie legt er geld in, ga ik met hem fokken

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:59

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:03

NikitaGoGo schreef:
Door een hengst als the Lion King zouden we in Nederland even vooruit kunnen wat sokken betreft en de korte rug is ook mooi meegenomen. Want zoveel hengsten als deze hebben we echt niet in Nederland die erg veel sokken en een korte rug hebben. Ik zie namelijk helaas de cob steeds luxer worden in Nederland, daarom open ik een topic als deze.

Je hoort me ook niet zeggen dat sokken etc verkeerd zijn. Een kortere rug is ook prima. Maar ik vind deze man een te korte rug hebben.
Gevaar is dat mensen die geen verstand van fokken hebben deze hengst zetten op een merrie die ook al erg kort is. Of gewoon helemaal niet weten waar ze mee bezig zijn.
Zijn er geen hengsten op de wereld te vinden die ook flink behang hebben maar voor de rest wél precies aan het plaatje voldoen? Ongetwijfeld!
En wellicht ziet deze Lion King er in het echt compleet anders uit. Foto's kunnen zo veel vertekenen. En een flinke föhn en toupeerborstel doet wonderen!

Ik zou graag Tinkers met meer sok willen zien in de toekomst en minder luxe gebouwd. Daarom haal ik een voorbeeld aan van the Lion King. Kijk naar het Friese en Haflinger stamboek, zijn allemaal veel luxer gefokt en dat vind ik erg jammer.

Natuurlijk moeten die sokken erin blijven, graag zelfs! Baggio had van mij ook meer mogen hebben. Maar er zijn nou eenmaal verschillende types binnen de tinkers. Zowel bij het ICS als NSvT om de stamboeken toch nog maar een keer te noemen. Als je binnen een bepaald type blijft is het toch goed? Dan is iedereen tevreden want er is keus uit diverse soorten tinkers. Voor ieder wat wils.

Natuurlijk zijn luxe tinkers echt prachtig om te zien met hun bewegingen en lichaam, waaronder ook mijn Sissi en jouw Baggio, maar ik vrees dat er steeds meer luxer gebouwde Tinkers gaan komen in de toekomst dan hun voorouders zijn. Dat is mijn angst met ons fokprogramma.
Er moet soms bloed doorheen gefokt worden met extreem veel sokken en een korte rug om weer een beetje 'back to basic' te beginnen. Want iedere nakomeling heeft weer minder sok en is luxer dan pa of ma.

Welk fokprogramma? Van wie??

En botsten is inderdaad niet nodig, maar een mening enigzins normaal formuleren wordt van mijn kant wel erg gewaardeerd.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:03

Money money money, it's so funny, in a rich man's world.....

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 23:42

Leonoor schreef:
En botsten is inderdaad niet nodig, maar een mening enigzins normaal formuleren wordt van mijn kant wel erg gewaardeerd.

?? Begrijp nu even niet precies wat je hier nu mee bedoelt, waar slaat deze reactie van jou 'enigzins normaal formuleren' op terug volgens jou?

Maar goed, onder fokprogramma versta ik hoe er nu gefokt wordt, gewoon met de beschikbare goedgekeurde hengsten die we hebben kruisen met merries A t/m X waar men mee wil fokken. Is op zich prima hoor, maar doordat de Tinkers steeds luxer worden, vind ik dat we moeten gaan bedenken op welke manier we het 'luxe' fenomeen tegen kunnen gaan. Als ik dan z'on Lion King zie dan brengt mij dat op bepaalde gedachtes, zoals ik reeds in mijn voorgaande post heb neergezet. Dat is alles wat ik op dit moment te zeggen heb als ik een Lion King zie op verschillende foto's. Of er met de foto's gemanipuleerd is weet ik niet, dat weten alleen degenen die de hengst kennen van dichtbij.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:46

Je kan ook een luxe hengst op een forse merrie zetten, fok je ook het wat forsere weer terug.
Kijk naar wat ik heb gekregen van Mo, sokken zitten er toch echt aan en smal is hij niet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:16

Hoe lang zijn "we" nu eigenlijk bezig met de serieuze fokkerij binnen de stamboeken? Een jaar of 5? Misschien al een jaar of 10? Moeten we ons dan nu al zorgen gaan maken over dat sokken over -tig jaar verdwijnen? Moeten we daar zo'n heel topic aan wijten?

Ik geloof dat we het allemaal wel eens zijn: Tinks zijn er in vele uitvoeringen, maar de basic Tinker is vierkant, stevig en met een weelderig behang. Welke hengsten en merries we gebruiken en welke combi je maakt met welk paard, is een keuze van de fokker.

Ik meen dat er hier inmiddels genoeg hengstenhouders en fokmerriehouders aanwezig zijn om die weloverwogen keuzes te maken. Ieder fokt naar eigen smaak. En over smaak valt niet te twisten.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:55

Bij elk ras die er in de wereld is. zijn er types.. bedoel.. bij voorbeeld de shet.. of de newforest pony.. daar onder zijn toch ook verschillende soorten.
En als je beetje GOED fok.. blijf je het zelfde fokken.
Dus op een iele zet je een iets bredere.. en visa versa..
En als je voor je zelf een iets luxer wil ala
I
Tinkermensen zijn gewoon hobbieisten. KLAAR dat is gewoon zo.
ER zijn WEINIG tinker mensen serieus aan het fokken<> Ze willen een veulen die mooi bij hun boerderij past. of omdat ze het leuk vinden
Maar niet doel bewust een veulen fokken voor de later bloedlijn
Dan KAN NOG komen.. maar ik betwijfel
mensen kijken vaak.. naar geld.. naar dicht bijzijnde hengst. etc etc

Omdat tinkers VAAK door mensen worden gekocht die recreanten zijn. En voor de lol een paard hebben. zonder dat er gepresteeerd hoeft te worden.
De mentaliteit van de tinkerhouders zijn vele malen anders.
Kijk maar op een keuring. veel zachtere mensen dan bij andere rassen.

Is net zo in de auto branch.. me vader is volvo dealer geweest. en nu heeft hij Nissan in zn beheer. je ziet dat er een ander soor mens komt.

En dat is met tinkers ook, De kunst is aan de hengstenhouder de mens te helpen met fokken

maar goed.. het is gewoon moelijk

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:41

Citaat:
?? Begrijp nu even niet precies wat je hier nu mee bedoelt, waar slaat deze reactie van jou 'enigzins normaal formuleren' op terug volgens jou?

De opmerking over dwepen, verschillende stamboeken etc kun je in je eigenreactie teruglezen. Ga hem niet overtypen.

Is op zich prima hoor, maar doordat de Tinkers steeds luxer worden, vind ik dat we moeten gaan bedenken op welke manier we het 'luxe' fenomeen tegen kunnen gaan.

Waaruit blijkt dan in vredesnaam dat de Tinkers luxer worden? Hoe kan jij als persoon overzicht hebben op álle tinkerveulens die de laatste jaren geboren zijn en geboren gaan worden en alle tinkers die zijn voorgebracht op diverse keuringen, ongeacht stamboek. En waarom zouden we het luxe fenomeen tegen gaan??
Waar vraag is, is aanbod. Zo lang er mensen zijn die graag een Grai willen hebben, met voorkeur wat groter, zullen mensen die dieren fokken. Nu lijkt mij de vraag naar Cobs ook duidelijk aanwezig. Ik zou me niet zo'n zorgen maken erom

Als ik dan z'on Lion King zie dan brengt mij dat op bepaalde gedachtes, zoals ik reeds in mijn voorgaande post heb neergezet. Dat is alles wat ik op dit moment te zeggen heb als ik een Lion King zie op verschillende foto's.

Heel begrijpelijk. En niemand zegt ook dat er wat mis mee is. Maar zodra er commentaar komt op het plaatje Lion King ga je om je heen slaan met verschillende stamboeken etc. En daarom vraag ik om je mening een beetje fatsoenlijk te formuleren.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 11:11

Leonoor, dank voor je reactie, ik weet genoeg....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:58

WOW! Zoveel sok heb ik nog nooit gezien!
Maar ik vind hem eigenlijk niet zo heel mooi.

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:01

kijk dat is nog eens een tinker, niet die tinkers van tegenwoordig met hun kleine sokjes

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:23

wow wat een sokken!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:22

Soxje schreef:
Tinkermeisje, the Lion King is toch echt Engels gefokt. Lees het verhaal maar. Ik vind die sokken ook wel erg too much. Tyson en Charlie vind ik wel mooi. Hoe kom jij aan 3 nakomelingen van hem Indezz? Drachtige merries gekocht of heeft hij in Nederland gestaan? Ik vind die foto van die man met paardenstaart heel leuk. Paard staat er prachtig op, en zo braaf.

Charlie heeft in Engeland een aantal merries gedekt en die jongens staan dus bij mij Daarna is hij pas naar Engeland gegaan. Hij staat daar nog niet zo heel lang. Ruim een jaar nu denk ik....

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:51

Indezz schreef:
Soxje schreef:
Tinkermeisje, the Lion King is toch echt Engels gefokt. Lees het verhaal maar. Ik vind die sokken ook wel erg too much. Tyson en Charlie vind ik wel mooi. Hoe kom jij aan 3 nakomelingen van hem Indezz? Drachtige merries gekocht of heeft hij in Nederland gestaan? Ik vind die foto van die man met paardenstaart heel leuk. Paard staat er prachtig op, en zo braaf.

Charlie heeft in Engeland een aantal merries gedekt en die jongens staan dus bij mij Daarna is hij pas naar Engeland gegaan. Hij staat daar nog niet zo heel lang. Ruim een jaar nu denk ik....

Amerika bedoel je?