Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cayusejuhh schreef:Teuntje111 schreef:Dat wel ja, maar andersom dus absoluut niet, Scudders en Grais zijn niet cobtypisch volgens het ICS en worden soms zelfs bestempeld als Crossbreads. Dat moet je echt niet willen als je met je paard verder wil in de fokkerij bijvoorbeeld.
Maar daarom heeft het NSVT ook 4 verschillende types waar ONDER de Cob. Neem BV een haflinger. of fries. de een is barokker dan de ander. de ander is luxe. maar daar door zijn ze toch geen NEP fries? of nep haflinger? bedoel als je voor het oog ziet dat het een tinker is. met de bouw en beharing etc. maar de CORRECTE bouw niet helemaal heeft.
BV Offspring. dat is een echte vanner. Maar je ziet duidelijk dat het een tinker is. Omdat het GEEN cob is.. is het dan geen ras paard meer?
dan blijft het toch een tinker? daarom heeft het NST die 4 types. EN daar onder ook de COb.
Maar dat Crossbred is terplekke verzonnen iets. want nu bestaan ze niet meer. MAar hoeveel VANNERS zie je niet in het ICS. onder de naam Cob. DUS ze nemen wel alles aan. en plakken er een COB stempel op. maar met een lage premie. wat maakt het dan uit. of het nu keesje jantje of klaasje heet. Of een cob of dan een vanner.
Daarom die types WANT ik vind.. als het ICS echt de cob wilt opnemen.. dan moeten ze de andere NIET toelatenTeuntje111 schreef:Iemand met een lichte tinker met weinig sok zal dus niet snel naar het ICS gaan om daar een hoge premie te willen behalen, maar die kan dus beter naar het NSvt gaan met zijn paard. Dit heeft als gevolg dat
er in verhouding meer cobs in het ICS zitten, als in het NSvT en dat is ook logisch.
Dit is het enige wat ik bedoelde met mijn opmerking
Ja omdat bij het NSVT gewoon meerdere TYPE mogen komen.
Maar HET MEERDENDEEL van de tinkers die in het NSVT zit. is Cob
Maar.. je weet de voor ouders niet. dus er kan best een cob tussen zitten met een lang gerekte rug. Maar dan houd je ALTIJD. ook bij ICS.
Omdat ze bij ICS niet zo zeer naar been werk en gangen kijken ,., maar meer hoe het geheel er uit ziet voor het oog. Krijgen de cobs met alle toeters en bellen hogere premies
Maar de als ze BV maanexceem hebben en dus geen manen. dan dalen die premies erg ver naar benee
En dat is iets wat ze bij NSVT door heen kijken ,. maar precies naar de bouw en de correcte gangen van een paard.
en dat is toch het belangrijkste van een paard om mee te fokken IPV uitstraling qua beharing. want niemand heeft bewezen dat het door fokt
NikitaGoGo schreef:
IndianaJones schreef:Cayusejuh schreef ...
Maar de als ze BV maanexceem hebben en dus geen manen. dan dalen die premies erg ver naar benee
En dat is iets wat ze bij NSVT door heen kijken ....
Weet niet of dat een goed voorbeeld is, maanexceem.
Degene waar wij de stal van huren heeft Friezen. Ieder jaar ook een veulen van over het algemeen en op dat moment goede Friese hengst. Toen wij de stal gingen huren had hij binnen ook een Friese hengst staan, prachtig dier, maar met maanexceem. Voor hem was dit wel een reden om niet met hem verder te gaan fokken. Zolang het niet 100% zeker is zei hij, of het wel of niet erfelijk is, wilde hij het risico niet aangaan en er maar gewoon mee gaan fokken. Dus heeft hem laten castreren en gaat nu als ruintje (super Marathonpeerdje geworden!) door het leven.
Dat vind ik op zich wel een goed iets van hem.
Want weet niet precies hoe het allemaal zit met maanexceem, en of het wel of niet erfelijk is (volgens mij zijn ze daar idd nog niet over uit), maar het is een vervelend iets voor zowel paard als eigenaar, dus van hem een verstandige keuze vond ik! Hoe mooi het paard ook is.
Maar goed...da's weer een heel ander iets. Als echt duidelijk is dat een paard het heeft en blijkt dat het MISSCHIEN toch erfelijk is, vind ik wel degelijk dat stamboeken er op zouden moeten letten bij keuringen.
(maar dan niet in de zin van "lager cijfer want manen zijn minder lang" hoor! hahaha)
Sokjes en overig weelderig behang horen toch wel een beeeetje bij Tinkies hoor, vind ik.
Cayusejuhh schreef:Dianne,.. ik zie een kruisje
frenia schreef:Bij het lezen van een reactie van Cayusejuhh, schoot me dit ook weer te binnen:
Bij ICS zijn gangen een onderdeel van...
Bij NST wordt er veel meer op gangen gelet.
Cayusejuhh schreef:Temperamenthoe kan je in godsnaam een oordeel geven over temperament op een keuring
![]()
Tja op een evenement zijn paarden altijd anders.. of heel stil of druk
VInd het echt bizar
Teuntje111 schreef:@ frenia, een klein stukje hierboven staat een keuringsfomulier van de laatste ICS premiekeuring.. Die lijkt me ook het meest recent, dan hoef je niet zelf meer te spitten
http://plaatjes.teuntjes.com/Bonita/Pre ... -2005a.JPG