[TI] Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:23

Sokken fokken NIET (altijd) door, kijk maar naar mijn paardje en naar zijn vader Pablo.

DianneM

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:39

Cayusejuhh schreef:
Teuntje111 schreef:
Dat wel ja, maar andersom dus absoluut niet, Scudders en Grais zijn niet cobtypisch volgens het ICS en worden soms zelfs bestempeld als Crossbreads. Dat moet je echt niet willen als je met je paard verder wil in de fokkerij bijvoorbeeld.

Maar daarom heeft het NSVT ook 4 verschillende types waar ONDER de Cob. Neem BV een haflinger. of fries. de een is barokker dan de ander. de ander is luxe. maar daar door zijn ze toch geen NEP fries? of nep haflinger? bedoel als je voor het oog ziet dat het een tinker is. met de bouw en beharing etc. maar de CORRECTE bouw niet helemaal heeft.
BV Offspring. dat is een echte vanner. Maar je ziet duidelijk dat het een tinker is. Omdat het GEEN cob is.. is het dan geen ras paard meer?
dan blijft het toch een tinker? daarom heeft het NST die 4 types. EN daar onder ook de COb.
Maar dat Crossbred is terplekke verzonnen iets. want nu bestaan ze niet meer. MAar hoeveel VANNERS zie je niet in het ICS. onder de naam Cob. DUS ze nemen wel alles aan. en plakken er een COB stempel op. maar met een lage premie. wat maakt het dan uit. of het nu keesje jantje of klaasje heet. Of een cob of dan een vanner.
Daarom die types WANT ik vind.. als het ICS echt de cob wilt opnemen.. dan moeten ze de andere NIET toelaten

Teuntje111 schreef:
Iemand met een lichte tinker met weinig sok zal dus niet snel naar het ICS gaan om daar een hoge premie te willen behalen, maar die kan dus beter naar het NSvt gaan met zijn paard. Dit heeft als gevolg dat
er in verhouding meer cobs in het ICS zitten, als in het NSvT en dat is ook logisch.

Dit is het enige wat ik bedoelde met mijn opmerking

Ja omdat bij het NSVT gewoon meerdere TYPE mogen komen.
Maar HET MEERDENDEEL van de tinkers die in het NSVT zit. is Cob
Maar.. je weet de voor ouders niet. dus er kan best een cob tussen zitten met een lang gerekte rug. Maar dan houd je ALTIJD. ook bij ICS.
Omdat ze bij ICS niet zo zeer naar been werk en gangen kijken ,., maar meer hoe het geheel er uit ziet voor het oog. Krijgen de cobs met alle toeters en bellen hogere premies
Maar de als ze BV maanexceem hebben en dus geen manen. dan dalen die premies erg ver naar benee
En dat is iets wat ze bij NSVT door heen kijken ,. maar precies naar de bouw en de correcte gangen van een paard.
en dat is toch het belangrijkste van een paard om mee te fokken IPV uitstraling qua beharing. want niemand heeft bewezen dat het door fokt

Naar een correcte bouw wordt ook gekeken hoor, maar naar behang en cobtype bij het ICS specifiek.. Ik heb mijn keuringsformulier gescand, dan kan je zien waar allemaal naar gekeken wordt..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DianneM op 17-01-06 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:41

Cayusejuh schreef ...
Maar de als ze BV maanexceem hebben en dus geen manen. dan dalen die premies erg ver naar benee
En dat is iets wat ze bij NSVT door heen kijken ....

Weet niet of dat een goed voorbeeld is, maanexceem.
Degene waar wij de stal van huren heeft Friezen. Ieder jaar ook een veulen van over het algemeen en op dat moment goede Friese hengst. Toen wij de stal gingen huren had hij binnen ook een Friese hengst staan, prachtig dier, maar met maanexceem. Voor hem was dit wel een reden om niet met hem verder te gaan fokken. Zolang het niet 100% zeker is zei hij, of het wel of niet erfelijk is, wilde hij het risico niet aangaan en er maar gewoon mee gaan fokken. Dus heeft hem laten castreren en gaat nu als ruintje (super Marathonpeerdje geworden!) door het leven.
Dat vind ik op zich wel een goed iets van hem.
Want weet niet precies hoe het allemaal zit met maanexceem, en of het wel of niet erfelijk is (volgens mij zijn ze daar idd nog niet over uit), maar het is een vervelend iets voor zowel paard als eigenaar, dus van hem een verstandige keuze vond ik! Hoe mooi het paard ook is.

Maar goed...da's weer een heel ander iets. Als echt duidelijk is dat een paard het heeft en blijkt dat het MISSCHIEN toch erfelijk is, vind ik wel degelijk dat stamboeken er op zouden moeten letten bij keuringen.
(maar dan niet in de zin van "lager cijfer want manen zijn minder lang" hoor! hahaha)

Sokjes en overig weelderig behang horen toch wel een beeeetje bij Tinkies hoor, vind ik.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:43

NikitaGoGo schreef:
coydog schreef:
En dit of dit zou bij het ICS geen Cob zijn dan?

Jawel hoor.... 2e premie altijd volgens mij !!

Hoe onderbouw jij je mening want via foto kan je niet de bewegingen en de gangen zien van een paard.
Dus lijkt me moeilijk om daar een beslissing over te nemen toch?

Soms zie ik een paard tinker. en denk.. wat een knol.. maar lopen dat ze kunnen!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:44

IndianaJones schreef:
Cayusejuh schreef ...
En dat is iets wat ze bij NSVT door heen kijken ....

Weet niet of dat een goed voorbeeld is, maanexceem.
Degene waar wij de stal van huren heeft Friezen. Ieder jaar ook een veulen van over het algemeen en op dat moment goede Friese hengst. Toen wij de stal gingen huren had hij binnen ook een Friese hengst staan, prachtig dier, maar met maanexceem. Voor hem was dit wel een reden om niet met hem verder te gaan fokken. Zolang het niet 100% zeker is zei hij, of het wel of niet erfelijk is, wilde hij het risico niet aangaan en er maar gewoon mee gaan fokken. Dus heeft hem laten castreren en gaat nu als ruintje (super Marathonpeerdje geworden!) door het leven.
Dat vind ik op zich wel een goed iets van hem.
Want weet niet precies hoe het allemaal zit met maanexceem, en of het wel of niet erfelijk is (volgens mij zijn ze daar idd nog niet over uit), maar het is een vervelend iets voor zowel paard als eigenaar, dus van hem een verstandige keuze vond ik! Hoe mooi het paard ook is.

Maar goed...da's weer een heel ander iets. Als echt duidelijk is dat een paard het heeft en blijkt dat het MISSCHIEN toch erfelijk is, vind ik wel degelijk dat stamboeken er op zouden moeten letten bij keuringen.
(maar dan niet in de zin van "lager cijfer want manen zijn minder lang" hoor! hahaha)

Sokjes en overig weelderig behang horen toch wel een beeeetje bij Tinkies hoor, vind ik.

nee je heb gelijk ik dacht al OEI verkeerd voorbeeld.

Idd Maanexceem is een geval apart ok ander voorbeeld dan

frenia

effe opzoeken:

keuringsformulier van de ICS:
(is wel een ouder exemplaar dus kan inmiddels ietsje veranderd zijn of andere termen hebben, weet ik niet precies)

Conditie
Irish Cob Type *
Hoofd
Hals
Toplijn*
Voorhand
Achterhand
Rug
Benen
Stap
Draf
Temperament
Beenbehang*
Manen/staart
Kleur
Uitstraling*

Voor een eerste premie moeten de met * aangeduide elementen minimaal 9 zijn. Ook gemiddeld moet je minimaal 9 hebben voor 1ste premie.

Dus dan mag je beenbehang hebben om in te verzuipen, als je geen correcte beenstand hebt ("benen") en dus geen 7, 8 of 9 of 10 hierop haalt kan je ook geen premie krijgen

Caye

Re:

Dianne,.. ik zie een kruisje

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:45

Temperament hoe kan je in godsnaam een oordeel geven over temperament op een keuring
Tja op een evenement zijn paarden altijd anders.. of heel stil of druk
VInd het echt bizar

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:48

Bij het lezen van een reactie van Cayusejuhh, schoot me dit ook weer te binnen:

Bij ICS zijn gangen een onderdeel van...
Bij NST wordt er veel meer op gangen gelet.

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:48

Cayusejuhh schreef:
Dianne,.. ik zie een kruisje

Ja, grrrrrrrrrrrrrrr!! :(

Heb het maar op me eigen domein gegooid, photobucket en Imageshack doen gek

Nu staat het er

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:49

frenia schreef:
Bij het lezen van een reactie van Cayusejuhh, schoot me dit ook weer te binnen:

Bij ICS zijn gangen een onderdeel van...
Bij NST wordt er veel meer op gangen gelet.

Volgens mij zijn de gangen bij het NSvT ook een onderdeel van....

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:50

Cayusejuhh schreef:
Temperament hoe kan je in godsnaam een oordeel geven over temperament op een keuring
Tja op een evenement zijn paarden altijd anders.. of heel stil of druk
VInd het echt bizar

Een paardje moet een redelijk rustig en vriendelijk karakter hebben, dit is ook een van de raskenmerken van een Cob. Als het paardje volledig in de stress raakt tijdens de keuring, krijgt hij minder punten voor temperament.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:50

Hoe kun je nu punten geven op kleur? Krijg je voor bont hogere punten dan voor een effen Tinker ofzo?

Verder, heel vreemd dat je zonder een 9 op beenbehang al geen 1e premie kunt halen. Rug, voorhand, achterhand, benen, stap en draf zijn toch vele malen meer van belang?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:52

Kleur staat er bij mij niet op hoor.. Lijkt me maf als daarop gekeurd zou worden...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:53

Nouja... onder temperament versta ik of hij staat te sloffen en te suffen, wakker uit zn ogen kijkt, alert is, agressief is,...
Natúúrlijk moet je het ook altijd naargelang de situatie bekijken (als een hengst op een hengstenkeuring wat opgefokt naar andere hensgten loopt te doen bv )

Wat betreft kleur: denk niet dat dat op de huidige formulieren nog staat, moet ik morge effe nakijken (gaat nu niet wegens het wakker maken van slapende mensen )

Ieder stamboek heeft nu eenmaal zijn richtlijnen Ik vind bij NST ook dingen vreemd hoor
En heb er ook geen probleem mee dat het zo is bij ICS

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:55

Ja ook onderdeel van Leonoor, maar ik bedoel dat bij ICS de gangen veel minder gewicht hebben.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:55

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:57

Teuntje111 schreef:
@ frenia, een klein stukje hierboven staat een keuringsfomulier van de laatste ICS premiekeuring.. Die lijkt me ook het meest recent, dan hoef je niet zelf meer te spitten

http://plaatjes.teuntjes.com/Bonita/Pre ... -2005a.JPG

Had ik niet gezien waarschijnlijk was ik druk aan het zoeken en typen terwijl jij het plaatste
Dat van jou is idd een recent, zo zien de mijne er ook uit

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:58

[/quote]
nee je heb gelijk ik dacht al OEI verkeerd voorbeeld.

Idd Maanexceem is een geval apart ok ander voorbeeld dan [/quote]

snap het verder wel! hahahaah

Maar vindt beetje behang toch wel leuk hoor bij een Tink...hoort er een beetje bij. Maar om er echt een cijfer voor te geven in de zin van "hoeveel haar hangt er aan" ... moeilijk.

Even genoeg genoeg Tinkers, Cobs en haren voor mij..ik ga lekker m'n bedje in!

trusten allemaal!!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:01

Kan niet meer aanpassen helaas

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:03

OK gelukkig, hier staat kleur niet op

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:10

Wat mij opviel bij de keuring in Beverwijk is dat het gebit en de leeftijd te controleren was, door alleen het lipje op te tillen
Dan kan de dierenarts van het NST er wel eens naast zitten, maar bij de ICS wordt dus op de kundigheid van de eigenaar vertrouwd. want die geeft bij inschrijving een leeftijd door.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:14

Het gebit wordt niet alleen gecontroleerd op leeftijd denk ik, maar of de tanden goed staan, geen over- of onderbeet en in goede conditie. De leeftijd staat genoteerd in het stamboekpapier en het is ook verbonden aan het registratienummer.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:21

Bij de opname van Tinkerbell werd door chippende veearts nagekeken of de leeftijd klopte. Tijdens de keuring werd gebit idd op correctheid gecontroleerd.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:23

Er werdt mij door een deelnemers verteld, dat de leeftijd na gekeken werdt.