Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
, dus hij heeft zeker een plaatsje in mijn "lijstje" hengsten
, maar t is toch ook wel leuk om vosbont te fokken en voor 100% kans zal ik dan moeten kiezen voor vos
Pellie schreef:volgens mij wordt er wat teveel naar de hengsten gekeken en wordt de impact van de merrie vergeten... die bloedlijnen zijn dan ook wel niet/amper bekend bij tinkers maar hebben volgens mij net zoveel invloed op de bouw van het veulen, misschien nog wel meer!
frenia schreef:Pellie schreef:volgens mij wordt er wat teveel naar de hengsten gekeken en wordt de impact van de merrie vergeten... die bloedlijnen zijn dan ook wel niet/amper bekend bij tinkers maar hebben volgens mij net zoveel invloed op de bouw van het veulen, misschien nog wel meer!
Daar stoorde ik mij vroeger ook altijd aan bij warmbloed/... maar ik begin het wel te begrijpen. Hengsten zijn wat universeel gekender, worden strenger gekeurd en staan mooi opgelijst,...Waardoor je uiteindelijk sneller de naam van de vader in de mond neemt, omdat die meer bekendheid dan de merries geniet.
Voor mezelf let ik zeker op de moeder, want die is eigenlijk zelfs belangrijker dan de hengst!!! De hengst levert alleen zijn genetisch kwakje materiaal, de merrie echter daarenboven ook nog karakter en dergelijke door opvoeding,...
Ook als ik een veulen zou gaan kopen, zou ik de moeder ervan beter willen leren kennen
WenK schreef:Ik denk dan ook niet de de invloed van de merrie word vergeten, maar de merrie is voor de merriehouder een vast gegeven waar de hengst bij uitgezocht moet worden, vandaar dat de hengsten zo besproken worden....

snowdon schreef:grid: heb niet alteveel vertrouwen in het DNA-onderzoek via het ICS... als je echt zekerheid zou willen, zou je het zelf moeten uitzoeken
.
--> denk dat ze liever merrie's hebben met bekende afstamming dan onbekende dus ...
was leuk om dat te dromen

en fokken=gokken
grid schreef:snowdon schreef:grid: heb niet alteveel vertrouwen in het DNA-onderzoek via het ICS... als je echt zekerheid zou willen, zou je het zelf moeten uitzoeken
Weet je wat dat kost![]()
dacht eerder richting €200 of zo ... €50 is niet veel

da's waar, maar toendertijd had ik het leuk gevonden als ik een stukje afstamming had geweten

nu dwaal ik wel erg af
Mazzel-meid schreef:WenK schreef:Ik denk dan ook niet de de invloed van de merrie word vergeten, maar de merrie is voor de merriehouder een vast gegeven waar de hengst bij uitgezocht moet worden, vandaar dat de hengsten zo besproken worden....
Dat is precies wat ik ook wou zeggen, maar jij verwoord het goed
Shakyra is wel een Cobmerrie, maar zelf vind ik dat ze niet eens zo heel erg zwaar gebouwd is. Ik denk zelf dat Kaylen zwaarder wordt (in elk geval kwa beenwerk)
Pellie schreef:ik denk dat ze goed in proporties is, ook naar d'r hoogte kijkend. ze is een kleine maat toch?

Esme_27 schreef:Omdat bont fokken niet lukt ga je nu maar gegarandeerd effen fokken?Maddox wordt volgend jaar gedekt door Silas.
dobbel schreef:Ik ben benieuwd ouders van bijde paarden zijn wel bont dus volgens mij kan er altijd nog wat bont uit komen, zou wel heel grappig zijn.