[TI] Tinker, dik in haar wintervacht, wordt erg intensief gereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 07:41

sjietaah schreef:
Ooh.. Amy heeft helemaal geen wintervacht.. Of ze is laat op pas..Ze is zo glad als wat en verliest ook geen haartje of niks.. Verder is ze na het rijden wel bezweet maar dan de zweetdeken erop een half uurtje later is ze droog..

Heb ik dan toxh de ideale tinker.. Haha nee gekkigheid.. Ik zou ook wel zon beertje willen hebben..

Zo ziet ze er nu uit..
/knip Lielle

Precies mijn Shirley qua vacht dan.Toch wel apart om te zien dar er onderling zoveel verschillen zijn tussen Tinkers en hun vachten.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-11-05 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: gequote foto verwijderd

dobbel

Re: Tinker, dik in haar wintervacht, wordt erg intensief ger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:04

Ik heb Lonan wel geschoren voor het eerst dit jaar ben vroeg begonnen met dekens en het was ook niet erg dik hoor, maar ik merkte met rijden dat hij het er echt moeilijk mee kreeg hij had dan ook al heel snel het witte schuim op zijn hals en het liep werkelijk in straaltjes langs zijn benen,
Met uitstappen kreeg ik hem echt niet droog en moest toch wel een tijd onder de zweetdeken staan om droog te worden,
Ik heb hem niet helemaal geschoren maar een deken model hier het resultaad,

Afbeelding

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:01

jacky2 schreef:
Macho heeft dit jaar ook een lekker bontvachtje,voor zijn doen !

We hadden maandag met hem gereden en na een goed half uur was hij flink nat,renske is toen maar gestopt anders werd hij wel heel erg nat(ze merkte ook op dat hij wat langzaam was,waarop ik antwoorde dat als wij met onze winterjas in de bak zouden rennen we het ook moeilijk zouden hebben ,waar ze het mee eens was ).

Hij heeft 1 1/2 met een zweetdeken op gestaan,eerst nog met hem gelopen aan de hand en daarna op stal.
Na twee uur heb ik hem terug op de wei gezet,maar daar zit het probleem,hij loopt nog constant buiten en als je dan 's avonds iets met hem doet dan kom je niet uit met je tijd.

Wat doen jullie ?
Tenminste als jullie tinker 24 buiten staat !
Moet ik hem eventueel dan maar met een deken op buiten zetten,na de eerste afkoeling met zweetdeken ?
Want ik wil natuurlijk niet dat hij ziek word van de winter en ik denk dat hij voorlopig met tommy blijft buitenstaan.
Ik wil hem ook niet verplicht binnen gaan zetten,hij is nu juist zo vrolijk en op stal word hij echt sjargrijnig !

Als ik hem nu met een regendeken opzet houd dat dan de rest van de nog te komende wintervacht tegen ?
Of moet ik hem dan ook een dunne winterdeken onder de regendeken omdoen ? ik ben bang dat dat dan te warm word voor hem !

Graag advies ?

Koetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:21

Ik heb Willem vorige week geschoren en ben er tot nu toe erg blij mee.
Ik had ook vrij vroeg zijn Bucasdeken opgedaan die kan van -20° tot +20° geloof ik maar hij was er al zo nat onder voor het rijden en hij stonk zo bléhhhhhhhhhhhhhhh.
Na het rijden is hij anders ook echt niet droog te krijgen, het loopt in straaltjes van hem af.
terwijl ik nu meteen zijn winterdeken op kan doen of al even na zijn fleecedeken.
Ik vind hem ook ontzettend mooi geworden na het scheren.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:43

Als je hem 24 uur per dag buiten laat lopen, moet je hem mijns inziens zeker niet scheren! Gewoon een pasjes met deken op af laten koelen en deze voor het slapen gaan verwijderen is denk ik het beste, maar aangezien je niet naast hem woont is het voor jouw niet het makkelijkste.....

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:39

Ik heb weer te vroeg gejuigd.. Amy begint te eerste verschijnselen van een wintervacht te krijgen.. Krijg ik toch een beertje

Fiorile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:29

Nou ik heb dus afgelopen vrijdag Kayleigh laten scheren (nek en lijf; hoofd+benen niet) en ben er ook erg blij mee. Ik heb wel een staldeken+regendeken opliggen en 's nachts staat ze op stal. Ik heb er tot nu toe geen spijt van. Wel is ze een stuk frisser met rijden (lees: af en toe scheuren....)

Koetje4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:54

Ik merk van Willem niets dat hij frisser is.

Fiorile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:17

Ik weet ook niet of het door het scheren komt hoor. De dag ervoor was ze ook al zo vlot...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:44

Roos wordt ook altijd frisser als ze kaal is.
Ze zit echt lekkerder in haar velletje.
Ze is nu al weer een aardige haar bal en zal nog een keer moeten

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:33

Ik merk ook dat Quincy meer zin heeft en iets frisser is sinds hij geschoren is, alleen maar fijn, hij voelt zich fijner.
Ook Quincy heeft alweer een behoorlijk vachtje ondertussen en ook hij zal er nog een keer aan moeten geloven:)

Koetje4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:12

Dat hij het fijner vind wil ik wel geloven, ze zeggen dat sommige paarden ook meer voer nodig hebben omdat ze meer energie verbruiken en nodig hebben om warm te worden.
Hij rijdt super op dit moment en zo lekker dat zijn gewone winterdeken na het rijden gewoon op kan en niet eerst 3 zweetdekens.
Hebben jullie een stukje onder het zadel laten staan???

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:36

Precies....toen Quincy nog een heeeeele harige tinker was, zweette hij naar 2 rondjes draven al...nu kan ik gewoon een uur rijden, zweetdekentje er op en hij is droog!
Ik merk dat Quincy veel beter in zn vel zit als zijn dikke vacht er af is. Ik heb geen stukje onder het zadel laten staan...staan foto's van hem bij ITP...daar kun je hem wel geschoren zien.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:49

Ja bij roosje heb ik het zadel gedeelte laten zitten.
Ze heeft een gevoelig ruggetje,dus heb ik het laten zitten.

Bij ons op stal staat een tink,met zijn bontjasje nog aan, en die heeft juist meer voer nodig!
Die is juist aan het invallen omdat hij zich warm moet houden!
En roos staat prins heerlijk met haar warme dekentje en die kan met het zelfde voer door.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:38

Koetje4 schreef:
Dat hij het fijner vind wil ik wel geloven, ze zeggen dat sommige paarden ook meer voer nodig hebben omdat ze meer energie verbruiken en nodig hebben om warm te worden.
Hij rijdt super op dit moment en zo lekker dat zijn gewone winterdeken na het rijden gewoon op kan en niet eerst 3 zweetdekens.
Hebben jullie een stukje onder het zadel laten staan???

Jordy heeft minder voer nodig als hij geschoren is. Als hij niet geschoren is moet hij veel meer inspanning leveren. Toen hij niet geschoren was 's winters kreeg hij 5 kg voer per dag (4 kg sportbrok, 1 kg haver) nu krijgt hij op het moment 3,5 kg (2 kg sportbrok en 1,5 kg granenmix), maar dat zal opgevoerd moeten worden naar 4 kg totaal.
Jordy is wel frisser na het scheren, vooral de eerste tijd. Dan wil hij weleens een beetje té vrolijker zijn tijdens het rijden.... maar hij zit duidelijk lekkerder in zijn vel.
Ik heb geen stukje onder het zadel laten staan, en hij heeft nooit last van schuurplekken. Eerder had hij dat wel, met mijn oude zadel. Jordy gaat altijd helemaal kaal, op zijn sokken na. Dus ook zijn hoofd wordt volledig geschoren.

octavodia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:45

Grappig, maar mijn tink staat dag en nacht buiten en wordt best intensief gereden, hij heeft een normaal dikke vacht, geen ponyvacht, en zweet erg snel, ik laat hem na het rijden binnen flink uitdampen, en laat hem een uurtje staan binnen, nadat hij heel goed is uitgestapt Krijgt dan wat hooi te eten en daarna laat ik hem flink rollen in het zand. Dan gaat hij gewoon de wei weer op, ik doe dit al 6 jaar zo en hij is nog nooit ziek, of hoesterig geweest(afkloppen). De goeie cooling douwn doet het hem.

Na een tijdje uidampen(wel op[ een tochtvrije plaats) zie je de pareltjes op zijn vacht liggen, net als bij een zweetdeken, de huid wordt dan droog. Tja paarden in de natuur gaan ook niet dood aan een koutje als ze flink hebben moeten rennen nadat ze achtera zijn gezeten door een roofdier.Daar heeft moeder natuur echt wel een goeie oplossing voor bedacht,maar hoe meer wij gaan sleutelen hieraan met dekens, tja dan moet je wel, dan kun je er niet zomaar mee stoppen.

Mijn Andalusier heeft wel altijd een deken in de winter, die trekt het gewoon niet...maar dat is een ander verhaal, hij komt uit het warme Andalusie. Mijn paard is altijd aan de stevige kant ook in de winter, wel pas ik op voor koude wind als hij erg bezweet is, maar verder nee puur natuur en hij is wel fris hoor in de winter, hij houd van kou, en heeft totaal geen moeite om zich warm te houden. In de wei staan ze dan ook niet steeds stil, op stal staan ze gedwongen stil natuurlijk dus van een beetje drooglopen is al geen sprake
Laatst bijgewerkt door Siempie op 21-11-05 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: driedubbele tekst weggehaald en leesbaar gemaakt.

octavodia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:46

Oeps dubbel gedrukt geloof ik..sorry

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:57

octavodia schreef:
Oeps dubbel gedrukt geloof ik..sorry
Ik dacht al:"Goh die Octavodia heeft een hoop te vertellen

Fiorile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:01

Ik heb wel een stukje laten zitten onder het zadel. Vind het eigenlijk niet zo mooi, maar dacht dat het beter was. Was ook de eerste keer dat ik haar liet scheren.
By the way: mij paard kan ik in een bak met zand zetten, maar die gaat echt niet rollen na het rijden, dus dat werkt niet. En ik heb met 3 jonge schoolgaande kinderen gewoon geen tijd om te wachten tot ze droog is....

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:16

Ik scheer mijn tinker helemaal. het hoofd tot aan het lijntje waar de bakstukken zitten. De benen laten we dus gewoon zitten anders ziet dat er niet uit als je tot de sokken het eraf scheert. Op deze foto is ze net geschoren. Blote tinkie
Afbeelding

Ik heb pas mijn 4 jarige geschoren en daar hebben we de hals, buik en liezen en een stukje hoofd tot aan de bakstukken gedaan zodat die zo lang mogelijk zonder deken naar buiten kan daar heb ik (nog) geen foto van maar het ziet er helemaal niet raar uit.

succes met je besluit

Berendje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:18

oja het stukje onder het zadel laat ik zitten anders krijg je daar natuurlijk kale plekken van het zadel en misschien gaat de huid zelfs kapot.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:30

misschien dan wel geen tinker, maar wel een ijslander, die op precies dezelfde wijze geschoren is als de tinker van steffie!

voor mij een must: anders ahd ik simpelweg niet kunnen blijven rijden.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:32

Zeg je daarmee dat de vacht buiten vasthouden van warmte ook bescherming van de huid tegen beschadigingen is? Wat zijn we dan eigenlijk onlogisch bezig he
Mooie merrie trouwens!

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:35

Liezel1 schreef:
misschien dan wel geen tinker, maar wel een ijslander, die op precies dezelfde wijze geschoren is als de tinker van steffie!

Vroegah... ik heb Koot ook 2 of 3x zo geschoren. Nu vraag ik me af of de buik niet juist bedekt moet blijven.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:07

Sheffie schreef:
Ik scheer mijn tinker helemaal. het hoofd tot aan het lijntje waar de bakstukken zitten. De benen laten we dus gewoon zitten anders ziet dat er niet uit als je tot de sokken het eraf scheert.

Sheffie schreef:
oja het stukje onder het zadel laat ik zitten anders krijg je daar natuurlijk kale plekken van het zadel en misschien gaat de huid zelfs kapot.

Beide niet mee eens. Als je een mooie overgang maakt op de benen boven de sokken ziet het er IMO juist veel mooier uit dan wanneer je de benen helemaal niet scheert, dan vind ik juist dat ze van die rare dikke beentjes hebben in vergelijking met de rest.
Bij mijn tinker zijn de benen dus geschoren, voor tot net onder de knieën en achter tot een handbreedte onder de sprong.
En je krijgt echt niet standaard kale of kapotte plekken onder het zadel als je dat wegscheert. Dan had mijn tinker al lang open moeten liggen of minstens kaal moeten zijn.... Hij wordt altijd gewoon helemaal geschoren onder het zadel, en nog geen plekje gehad. Terwijl hij juist een heel gevoelig huidje heeft, van een verkeerde singel of een zadel wat niet goed ligt heeft hij meteen kapotte plekken.
Hij heeft in zijn wintervacht juist eerder schuurplekken, niet van het zadel, maar van de rand van het schabrak achter het zadel als ik een schabrak gebruik met een beetje ruwe rand, dan zie je daar bij hem dan een kale streep zitten.