[TI] been/sok/mok??? probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: been/sok/mok??? probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:12

ja dat is ra(s)p en ik doe er alleen wat aan als het wat gaan 'kluiten' op de huid. even lekker wassen met wat tea tree, dan is het weer schoon

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:39

Ja, dat is rasp. Heb vandaag de benen (dus niet alleen de sokken) gewassen met betadineshampoo (had eerst het verkeerde flesje, dus smeerde er pure betadine op....). Gelijk ook even tussen de spenen met betadineshampoo gedaan, vorige week zaten daar dikke vette beschimmelde plakkaten (zou me niets verbazen als het dat is wat soms jeukt). Alles goed uitgespoeld, afgedroogd en de 2 raspplekjes EN het net ontdekte mokplekje in de kootholte van linksvoor (formaat ouderwets dubbeltje) goed ingesmeerd met Sudocreme, goed op de huid.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:09

Ja, is rasp (overmatige talg). Ik heb na het rijden vanmiddag Betadinezalf op haar rechterknie gesmeerd. Korstjes laten na het wassen met de groene biotex en sudocreme al los, kan de schilfers er al makkelijker uithalen.
Balen van dat mokplekje fjordkootje, maar je bent er snel bij!

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:11

Hoi,
Mijn merrie Caitlin heeft nu aan haar achterbeen in de kootholte een flinke mokplek, het vervelende is dat ik er nog niet bij in de buurt mag komen! Vanavond wilde ik er mokzalf van de dierenarts op doen maar dat is maar half gelukt. Ze trekt iedere keer haar been weg en staat verschrikkelijk te draaien. Heb het eerder ook al met de spuitbus acederm geprobeerd maar ging ook niet geweldig.
Iemand nog tips om er goed bij te komen, vindt het zo sneu voor haar want volgens mij heeft ze er ook last van.

Groetjes Rian en Caitlin

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:25

Ik heb mijn paard geleerd stil te staan met belonen. Als ze maar even stilstaat zodat je zalf kan aanbrengen belonen met een koekje of bixje or whatever. Op een gegeven moment staat ze zolang stil als jij dat wil! Maar een mokplek kan zeer doen dus is behandeling niet altijd even gemakkelijk, geduld houden en als ze heel draaierig is gewoon even gaan poetsen of met rust laten en dan weer opnieuw beginnen. Ik werk dan van boven naar beneden toe. Dus even aan staart frutselen, kont borstelen, naar de hakken en hup nar de kootholtes. Eerst dus blijven borstelen en dan snel een graai in de mokpot en kootholte voorzien van zalf

Bianca22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:27

mijn tink heeft net zoals die van chubby, alleen rasp, soms niets soms iets meer. huid is niet kapot alleen schilfers, was het af en toe met betadine. is dat voldoende of moet ik toch zorgen dat het helemaal weg gaat??? heb zoiets van , niet teveel aanzitten, de sokken zijn altijd goed droog en wil niet meer schade aanrichten. wat denken jullie???????

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:29

Soxje schreef:
Dus even aan staart frutselen, kont borstelen, naar de hakken en hup nar de kootholtes. Eerst dus blijven borstelen en dan snel een graai in de mokpot en kootholte voorzien van zalf.

Hihihi, dat deed ik precies zo bij het schoonmaken van de uier vanmiddag. Mira groeit helemaal als je haar met je stem beloont.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:37

Die van mij heeft voor het eerst sinds 2,5 jaar weer een mokplek.
2,5 jaar geleden heeft ze een injectie gehad, met cortisonen. Niet onsculdig maar het hielp super!
Nu is het volgens de veearts niet erg genoeg. ik moet het wassen met betadineshampoo, korstjes erafpulken, goed drogen en insmeren met otiderm, een zalf tegen oormijt bij honden. (is al eerder op een topic geweest).
Dit plekje zit ter hoogte van de sprong, aan de voorkant aan het been. De kootholtes zijn schoon. Ik doe overigens NOOIT wat aan de benen, niet wassen, niet borstelen, niks. Ze staat elke dag in het land. Het enige wat ik doe is regelmatig controleren. Ze heeft forse sokken.
Misschien heb ik gewoon mazzel...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:43

Ik borstel de sokken wel regelmatig, dat kan echt geen kwaad want je borstelt de troep zoals dode insecten e.d. eruit. Beslist geen korstjes eraf pulken, dat gaat alleen maar irriteren. Je kan wassen met betadineshampoo, groene biotex en de losse schilfers daarna wegplukken. Na het wassen goed droogmaken, ik doe dat gewoon met een handdoek. Vette creme is geen oplossing!

In de kootholtes is het mok, aan de sprongen is het rasp, zolang het tenminste geen kale plekken worden maar alleen schilferige bultjes. (Is mijn ervaring tenminste).

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:26

Die Sudocreme waar kan ik die krijgen?Dat wil ik ook graag eens proberen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:38

Bij de supermarkt/drogist. Je kunt het vinden bij de babyproducten, het is eigenlijk voor rode billetjes

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:41

Hihi ik wil graag de sudocreme voor rode billetjes voor mijn paard ga ik dadelijk ff langs de drogist.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:54

Het is een ouderwets uitziend grijs plastic pot met rode letters.

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:56

Rasp verder behandelen.....
mijn tinker heeft rasp in best erge mate....heeft er ook echt last van...
ik was eerst zn sokken met betadine...en behandel het daarna met zwavelbloemmeel. Dit meng je met ongeparfumeerde babyolie totdat het papje is met de dikte van vla. dit smeer je in de sokken... herhaal dit na 3/4 dagen nog een keer en het is weg...hetkomt helaas wel terug...
ut helpt mijn tinker wel het een stukminder te maken.

Roooosj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:02

De meeste paarden met behang hebben het.
Mijn tinker had het ook, de dierenarts noem het 'boerenpaarden-mok'
Het best is op de plaats waar het is, kort te houden (scheren, knippen) en dagelijks te wassen met een ontsmettende shampoo en goed droog wrijven (eventueel met een haardroger) het is wel belangrijk van het droog tehouden.
Het is wel kwestie van geduld te hebben, maar na een paar maanden is het nu over ^^
hopelijk heb je hier iets aan

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:45

Ook mijn tinker heeft al heel lang last van mok/rasp. zwavel heb ik heel goedkoop bij de drogist gehaald, een drogist die veel natuurgeneesmiddelen heeft. ik had een zak vol voor 50 cent.
alleen sebacil, hoe komen jullie daar aan? ik heb het al aan drie dierenartsen gevraagd, maar die kunnen er niet aankomen.
verder werkt bij mij heel goed, een keer per week wassen met betadine, daarna met zink/zwavelshampoo van de paardendrogist en daarna insmeren met voetschimmelzalf, gemengd met zwavel.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:59

ik ben net gebeld dat de zwavelbloem binnen is, die ik had besteld, dus ga het straks ophalen en van de weeksn wil ik het dan grbuiken.. maar hoe smeer ik dat dan? Met babyolie toch? En goed mengen samen dan neem ik aan.. of zit ik er helemaal naast of vergeet ik iets belangrijks?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:41

ik heb nog wel een vol flesje Sebacil staan Julietink, als je wilt kan je me pb-en.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:50

Ik heb vanmiddag Mira's benen weer gewassen met medicinale shampoo (antibacterieel en antifungal staat erop). Ik heb EINDELIJK gevonden wat er zo jeukt. Dat zijn vooral de kroonranden, waar ze echt haar lipje ging tuiten als ik erin ging wrijven. Het mokplekje linksvoor is na 1x sudocreme WEG maar rechts achter aan de binnenkant net boven de kootholte voelde ik een verdikking. Heb goed uitgepluisd, djiezzzz wat een haar, en ik vond een dikke plek, wat roder dan de rest van de kootholte en er zaten rode gaatjes in de huid. Ik vermoed dat het in ieder geval aan dit been mijt is, en dat larven zich een weg naar buiten hebben gevroten (gadsiedarrie). Morgenochtend tussen 8 en 9 uur bel ik de veearts voor overleg wat nu verder te doen. Heb er nu maar even mokzalf op gesmeerd.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:54

ieuw sneu!! hoe klein waren die mijtjes ook alweer?

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:17

geen idee....... de gaatjes in de huid zijn ongeveer zo klein als de kop van een ouderwetse speld. Dus niet met zo'n gekleurde grote kop, maar heel inieminie. 1 a 1,5 milimeter in doorsnede.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:09

Veearts zegt dat wat ik beschrijf geen mijten zullen zijn om dat die zo klein zijn dat ze geen voor ons oog zichtbare gaatjes maken. Dus behandelen als mok.
Ga je als mijt behandelen dan niet tussendoor wassen, want dan was je uiteraard de Sebacil er uit.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:18

Wat bedoel je met de laatste zin FK, ik volg hem niet helemaal namelijk.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:54

Ehhhhhh, dat is een goeie, ik was net wakker en had koppijn.....
Het was meer hardopdenken voor mezelf dat ik OF als mok moet behandelen OF als mijt en niet beiden.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:57

Ziet het er dan uit als mok?
Van mijn DA moet ik de mok ook met Sebacil behandelen net als de mijt.