[TI] Tinkers voor de kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 16:14

annelot: dat is nog eens een aparte wagen! Leuke sfeerfoto's ook!

desillies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:17

Tommie staat dus ook voor de kar,ik heb hem zelf beleerd,wat overigens van een leien dakje ging.
vanmiddag gaan we weer maar dan voor het eerst met ijzers,en dat vind ik best een beetje griezelig,als ie maar niet uitglijd,maar het zal wel wennen denk ik
ik rij 1 keer per week een uur of anderhalf en ik heb altijd een groom bij me,die ik 'gevonden' heb door een advertentie op een provinciaal online prikbord te hangen
zonder groom vind ik onverstandig al denk ik weleens dat het best zonder zou kunnen.

vanmiddag gaat de longe er nog wel aan voor de zekerheid (dit omdat het nu ivm de hoefproblemen 5 weken geleden is dat we aangespannen hebben gereden) maar de volgende keer laat ik ook die achterwege....

Knollehollen

Re: Tinkers voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:49

Supertje schreef:
Jordy wordt aankomend voorjaar/zomer beleerd.
Expres niet in de winter, omdat hij dan een heel stuk frisser is. Ik ken Jordy nu wel, en weet dat de kans groot is dat het dan fout gaat....
Eerder heb ik het nog niet aangedurfd met hem, was hij te angstig voor van alles.
Jordy kan al wel voor de sleep, tuig e.d. interesseert hem niet, ook een band die achter hem aansleept boeit hem niet. Maar probleem is dat hij helemaal over de zeik gaat als er iemand achter hem aan rent, als hij moet draven dus voor de sleep. De band is niet eng, maar die persoon wel.
Jordy ga ik absoluut niet in mijn eentje beleren, maar gaat door een prof beleerd worden. En dat is mijn oude stalhouder, hij kent Jordy ook goed, en heeft me toen wat onder het zadel betreft ook heel erg goed geholpen. Hij doet al zijn hele leven niets anders, en heeft bovendien (heel belangrijk) engelengeduld.

Als je dat gaat lukken verdien je echt de hoofdprijs !!

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:52

De eerste week zal Tommie nog niet zo snel uitglijden, dan zijn de ijzers nog niet spekglad van onderen. Veel plezier!

desillies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:39

fjordkootje schreef:
De eerste week zal Tommie nog niet zo snel uitglijden, dan zijn de ijzers nog niet spekglad van onderen. Veel plezier!

aaaaaaarrrrrrgggggggggghhhhhhhhh wat een enge mededeling is dit

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 13:42

Nou 3 jaar geleden had snow ook ijzers toen hij pas beleerd was en hij is nog nooit uitgegleden. Kyra bij ons op stal heeft ijzers en staat voor de wagen en is ook nog niet uitgegleden.

desillies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:44

snowdon schreef:
Nou 3 jaar geleden had snow ook ijzers toen hij pas beleerd was en hij is nog nooit uitgegleden. Kyra bij ons op stal heeft ijzers en staat voor de wagen en is ook nog niet uitgegleden.

dank je Leon......
dat geeft de burger moed

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 13:50

No Thanx

Daarom plaatste ik het maar, zijn altijd twee kanten die je op kan he.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:09

Ja, je kan naar voren schuiven en opzij.

Desillies, Tommie zal heus geen gekke dingen doen met zijn nieuwe schoenen aan. Geniet nou maar lekker dat je goed op straat kan trainen, dan kan iedereen hem als mooiste hengst op de hengstenkeuring bewonderen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:42

Ze glijden echt niet zomaar uit hoor, ook niet met ijzers.
Jordy heeft ook een tijdje ijzers gehad (dan wel niet voor de kar, maar er werd wel veel mee op straat gereden), en is nog nooit uitgegleden ermee. Ook niet toen hij een km of 3 lang in volle galop over het (natte!) asfalt ging inclusief haakse bochten
Ik heb zelfs met ijzers en zonder stiften een cross gereden met hem en we leven nog steeds.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:05

Ik heb Chuck al zo lang ik hem heb op ijzers staan, gaat perfect, pas wel op met putdeksels, ijzer op ijzer, verder worden ze alleen glad als ze nodig aan vervanging toe zijn
ff pica van Chuckie voor de kar.
Afbeelding

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:08

Zeg wil je ons niet zo laten kwijlen?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:01

Mijn paardjes hebben altijd ijzers op en zijn nog nooit uitgegleden. Wel uitkijken: als ze erg versleten zijn worden ze gladder, evenals op roosters enzo (zoals tinkermuts al zei)...

desillies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:06

dit word meer een,"glijd mijn paard niet uit op ijzers?" topic

allemaal hartelijk bedankt voor de tips!
ik jeb vanmiddag heeeeeerlijk gereden met Tommeke,hij heeft wel een km of 5 gedraafd en had er ceel plezier in aan zijn oortjes te zien...
hij is niet uitgegleden,niet eens een minislippetje,gelukkig maar!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 20:35

desillies schreef:
dit word meer een,"glijd mijn paard niet uit op ijzers?" topic

Geeft niet hoor

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:40

Een foto van Celina in de huifwagen.

Afbeelding

En een foto van Celina in de Tonwagen.

Afbeelding

We hebben ook nog maratonwagens maar zelf vind ik deze foto`s wel grappig. Dit zijn appartere wagens.

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:59

Wim heeft Celina zelf beleerd. Meestal leert Wim de tinkers zelf sommige kopen wij in die al betuigt zijn maar meestal is dat niet zo. Hier zijn nog een paar foto`s van tinker Hans die heeft Wim ook zelf beleerd maar die is inmiddels verkocht. Deze foto`s zijn gemaakt op een tinkerschow hier waren wij verkleed als een zigeuner gezin.

Dit is tinker Hans.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas waaide het die dag behoorlijk.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:16

haha, ik geloof dat ik weet hoe hard het waaide

zo hard Afbeelding

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:17

Ik ben nu op dit moment ook bezig met het beleren van onze Tinkermerrie.Ze is 11 jaar oud en lijd sinds een paar maanden aan chronische hoefbevangenheid,helaas aan alle 4 de benen.We kunnen niet meer op haar rijden,maar voor een licht wagentje kan nog wel.Verder longeer ik haar 2x per week en neem ik haar mee naast de fiets.Door de hoefbevangenheid ben ik begonnen met het beleren.Dit omdat we onze pony wèl beweging moeten geven,maar er niet meer op mogen.Ze vind het allemaal best eng,maar het bandslepen gaat nu heel erg goed.We oefenen dit allemaal in buitenbak.Zaterdag kunnen we ons aangekochte karretje ophalen,het is een 4 wielig wagentje voor 2 personen.Ik hoop zo dat het allemaal zal gaan lukken met een hoop geduld(ze is nogal zenuwachtig van aard),want om nu nog 15 tot 20 jaar alleen maar stil te staan is ook zonde.En ik wil haar voor geen goud in de wereld verkopen of wat dan ook!Wat er ook gebeurd ze blijft voor altijd bij ons!

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:47

Afbeelding

Foto: Nikita

Ik las iets over uitglijden met ijzers. Nikita wil weleens glijden op de wasplaats en is een keer in de stal onderuit gegaan, ik zei nog 'oppassen' en daar ging ze al, had het nog nooit meegemaakt. Inderdaad moet je niet over putdeksels of ijzeren balken in de weg rijden. Dan glijden ze inderdaad uit.

Als ik met Nikita aangespannen rijd, dan moet ik de ijzers vaak vervangen, omdat ze dan flinterdun zijn afgesleten, net scheermesjes zijn het dan geworden.

Afbeelding

Dit is een foto van mijn koetsiersexamen, heb ik samen met Nikita gedaan, die tegelijkertijd werd beleerd door mijn lessen met haar. Iedereen zakte helaas die afreed met Nikta, behalve ik, wel vervelend voor die andere examenkandidaten. De examinator vond dat je met ieder peerd examen moest kunnen afleggen.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:17

/knip

Lielle

Oei, da's balen voor die andere kandidaten! Ik heb mijn menbewijs gehaald samen met een kennis. Zij had een friese ruin van 25 jaar.....geen mogelijkheid om daar mee te zakken....

Lucy staat ook voor de kar. Maar ik vind hetzelf zo'n gedoe om haar in te spannen. Onder het zadel is wat sneller en meestal heb ik geen hele middagen of ochtenden de tijd om te gaan rijden.... Maar ze doet het erg graag en ook al breekt eriets of schiet er iets los, ze schrikt nergens van en loopt gewoon braaf door. Heb haar eerst 2 weken een pallet laten trekken, maakte lekker veel herrie en ging erzelf opzitten en dat deed ze prima....

Zelf heb ik een oude leskar van de manege overgenomen. Vind mezelf een dure kar nog niet waard...
Op deze foto staat mijn vriendin, zij heeft dit jaar haar menbewijs gehaald en oefende veel met Lucy.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lielle op 10-11-05 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: gequote foto's verwijderd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:27

Indezzz, die enorme lap incl foto's is nou niet bepaald handig... wil je het niet verwijderen? Je kan ook simpelweg @ NikitaGogo oid zeggen... Of je verwijdert die foto's en de tekst waar je niet op reageert...

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 21:30

Ik had al gelijk geTeM'd

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:55

Maya schreef:
Indezzz, die enorme lap incl foto's is nou niet bepaald handig... wil je het niet verwijderen? Je kan ook simpelweg @ NikitaGogo oid zeggen... Of je verwijdert die foto's en de tekst waar je niet op reageert...

Ik weet het, ik weet het..... Af en toe ben ik blond en kijk niet goed wat ik doe.... Ik zal er rekening mee houden en er goed op letten....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:34

Ik zag hier de naam van mijn paard voorbij komen

Parcival heeft inderdaad altijd haast bij het wegrijden maar diezelfde haast heeft hij ook als ik hem onder het zadel rij. Als ik niet oppas ben ik de halve bak al door voordat ik mijn been eroverheen heb. Hij is erg voorwaarts en beslist niet lui.

Op straat vind ik niet dat hij snel gaat glijden met ijzers, wel in de vaardigheid op gras als het wat harder gaat vandaar dat we er weer ijzers met schroefgaten onder laten zetten. Het is toch de bedoeling dat hij komend seizoen flink wat wedstrijden gaat lopen en dan vind ik het wel een bijzonder prettig idee als hij wat steviger op zijn voeten staat.