[TI] ICS-leden; brief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: ICS-leden; brief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:14

Is het niet meer dan normaal om meerdere types binnen 1 stamboek te hebben?
De fries is er toch ook in het barokke en het luxe typ? Dat kan toch ook?

Ik bedoel,er zit Fell,Dale's Clysdale en Shire in een tinker,hoe kan je dan verwachten dat ze allemaal als een maat cob eruit komen?
De een heeft meer Fell,en de ander heeft meer Shire,en dan loopt zo'n paard ook anders,qua gangen enzo.
Ook de bouw is dan waarschijnlijk anders..

Een cob merrie gedekt door een cob hengst,kan echt wel een vanner of grai ter wereld brengen hoor,en als merrie en hengst beiden bij het ICS zouden zijn,mag het (vanner) veulen dan niet ingeschreven worden bij het ICS?
Of wel..
Wie weet hoe dat dan zit?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:14

hoe bedoel je jouw laatste vraag nou precies?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:24

Presies hoe ik het heb geschreven.

Ik vroeg me af waarom het ics maar 1 deel van de tinker opneemt in het stamboek,en het nsvt alle.
Volgens het ics is een uit de kluiten gewassen tinker door veel invloed van bijv. de Shire geen tinker,(dus Cob) maar een cross-bred,en is dus geen 'echte'.
Hoe zit het met een veulen uit beide cob ouders,die later uitgroeid tot een vanner.
(stokmaat vanaf 156cm,breed,enz..)
Word die dan wel of toch maar niet opgenomen in het stamboek.
(voldoet dat paard dan wel aan de goede rasbeschrijving in de ogen van het ics..)

Duidelijker kan ik het niet maken hoor,hier moet je het maar mee doen..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:06

ow ik snap al waar jouw verwarring vandaan komt...

Het ICS erkent de types niet, gebruikt de types niet en spreekt niet over deze types Maar ze sluiten de paarden die tot die types behoren niet uit...

Ze noemen alles gewoon Cob (of Crossbred, maar dat is verleden tijd en dan was het wel heel erg duidelijk vol met invloeden van andere rassen dan bijv shire of dales)

Dus je veulen waar je het over hebt, wat uitgroeid tot een Vanner (wat wel mogelijk is idd, omdat hier in NL geboren paarden uiteindelijk net wat groter worden dan de geïmporteerde volwassen paarden), dat wordt dus als Cob-zijnde opgenomen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:13

Oke,ik snap het!
Ik denk dat er veel verwarring is tussen de onderlinge stamboeken,maar dat betekend niet dat ik een van de twee beter vind.
Ik heb me er gewoon nooit zo in verdiept,en weet alleen maar hoe het nsvt werkt.

Ik hoop voor iedereen dat het hele 'gedoe' snel ophoud,en dat iedereen weer 'gewoon' van zijn/haar tinker/cob kan gaan genieten,zonder 'gedoe' van welk stamboek ook.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:18

Idd een veulen dat uit twee goedgekeurde Cobouders komt bij de ICS, wordt automatisch ook als cob opgenomen in het stamboek (gezien de stamboekouders) hoe groot of breed het ook wordt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:31

Sjoe schreef:
snowdon schreef:
Overigens zit je ook met het probleem van de afgekeurde hengsten bij het NST, die wel goedgekeurd zijn bij het ICS, dat is ook een dilemma waarom ICS niet samen kan met het NST.

Alleen nieuwsgierig hoor, is het ook andersom?
Ik bedoel hengsten die afgekeurd zijn bij het ICS en wel goedgekeurd zijn bij het NSvT?

Niet dat ik weet. Maar ik denk dat dat er als ze er zijn het er minder zullen zijn.
Bij het ICS wordt namelijk niet gekeurd op sperma-kwaliteit en wordt ook niet röntgenologisch gekeurd. Ik weet zo uit mijn hoofd al 3 hengsten op te noemen die bij het NST op sperma zijn afgekeurd, en die bij het ICS opgenomen zijn.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:16

welke? (ben nu toch wel nieuwsgierig) En was dat dan afgekeurd op exterieur en gangen of op sperma of röntgen? (pm mag ook)

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:16

hoi Lady`sss

heey ik heb sinds kort m`n tinkerdame en zij is ook ingeschreven bij het I.C.S en moet haar overlaten schrijven omdat het van eigenaar veranderd is ,moet ik zo met boekje en al opsturen naar de ics ?? bestaat dat nou nog ???
snap er hellemaal niks meer van ......ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen?

groetjes chasmiane

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:36

voor zover ik weet...

heeft ICS de licentie terug en loopt de aanvraag voor moederstamboek

dat betekent dat

als je je paardje bij ICS en in paspoort op jouw naam wilt laten zetten, dat je dan je paspoort (of beter dat van je paardje) samen met ingevuld overschrijvingspapier naar ICS moet sturen. Na betaling van €12 overschrijvingskosten, eventueel vermeerderd met lidgeld/contributie wordt dan jouw naam in het paspoort opgenomen als nieuwe eigenaar.

Voor de exacte info hieromtrent kan je misschien best naar de mensen van ICS mailen ofzo (adressen vind je op de site). Dit is enkel voor zover ik het weet (via site), heb er zelf geen ervaring mee

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:37

Overschrijven is inderdaad het formulier invullen (Zit óf al bij het paspoort, of moet je eventjes via de website uitprinten), hierop moeten jij, en de vorige eigenaar een handtekening en adresgegevens + naam en gegevens paard invullen, en dan samen met het paspoort opsturen. + zoals frenia al zegt, die 12 euro overmaken

Het ICS heeft inderdaad zijn licentie terug, dus je kan het volgens mij gewoon insturen. Nu ik eraan denk, ik moet eigelijk mijn merrie ook nog over laten schrijven op onze naam
Door het gedoe met het stamboek heb ik dat nog steeds niet gedaan, en ik heb geen idee hoe het in de toekomst gaat lopen...

chas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:30

Okeej meidens bedankt !!!

er zat wel een formulier bij maar die is John (v vlimmingen) vergeten te tekenen ,maar dat zullen ze toch wel begrijpen het is een stoeterij .......
maarja ik zal het wel doen ...van de week ......

doei doei

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:56

Volgens mij ben je niet meer verplicht om lid te worden, om je paard op jouw naam te krijgen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:13

Bonte schreef:
Volgens mij ben je niet meer verplicht om lid te worden, om je paard op jouw naam te krijgen.

Klopt, toen ik een paspoort aanvroeg voor Hercules bij het NSPS was ik ook niet verplicht om lid te worden van het NSPS. Wettelijk gezien mogen ze dit niet van je eisen omdat jij al (wettelijk gezien) verplicht bent om een paspoort bij je paard te hebben.
Daarnaast komt ook nog eens de regel dat je een paspoort voor een Tinker alleen bij het NTS, ICS of KNHS kan aanvragen. Een ander stamboek zoals het KWPN, NRPS, Haflingerstamboek, FPS, etc. mogen alleen paspoorten aanmaken voor paarden die binnen hun rasstandaard vallen.
Ik heb namelijk eerst geprobeerd om via het NTS een paspoort voor Hercules aan te vragen. Dit mochten zij echter niet doen omdat Hercules overduidelijk geen Tinker was maar een Shetlander en ik dus bij het NSPS of NMPRS moest zijn voor een paspoort voor hem.

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:21

klopt!
1,5 jaar geleden heb ik ook een veulen gekocht dat staat ingeschreven bij het ICS. Ik heb het op mijn naam laten overschrijven zonder lid te worden. Alleen als je wilt mee doen aan keuringen zul je wel lid moeten zijn, vanzelfsprekend.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:53

daarom heb ik ook geschreven : eventueel vermeerderd met...(als je lid wilt worden dus )

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:12

Tinkerloos schreef:
Citaat:
Verder wordt bij het ICS ook gekeken wie de eigenaar is, dat kan je vaak ook een eerste premie opleveren
Je krijgt daar bijna altijd een eerste premie,en ander wel een tweede...

ja ? Ceesje

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 08:03

oud topic met niets toevoegende reactie