[TI] Kleurvererving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Kleurvererving

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:37

Daar heb je ook weer gelijk in, er zijn vrij veel erg witte tinkers, ook een aardig aantal met medicine hats bijvoorbeeld. Maar wat die paarden ook heel vaak hebben, en dat klopt volgens mij weer niet met splash, is zwarte (of anders gekleurde) 'eyeliner' en kleur om de mond.
Voorbeelden daarvan zijn de tinkers van Snowdon: memberlist.php?mode=viewprofile&u=1873
En Shayla: memberlist.php?mode=viewprofile&u=5787

Ik dacht trouwens dat splash alleen voorkwam bij enkele amerikaanse rassen, ijslanders en minipaarden, weer wat geleerd

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:10

Snowdon's hoofd:

Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:10

Even een vraagje nog om te kijken of ik het nu goed in m'n koppie heb zitten:

Een bruin effen merrie met een bruin effen moeder en een bruinbonte vader, die kan alsnog heterozygoot zijn voor het agoutigen?

Dus met een homozygote zwartbonte hengst, zou er een (25% kans toch?) zwartbont veulen uit kunnen komen ipv (die 75% kans toch?) bruinbont veulen?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:21

snowdon schreef:
Even een vraagje nog om te kijken of ik het nu goed in m'n koppie heb zitten:

Een bruin effen merrie met een bruin effen moeder en een bruinbonte vader, die kan alsnog heterozygoot zijn voor het agoutigen?

Klopt helemaal.
Een bruin paard kan Aa of AA zijn.
Aa x Aa geeft 50% kans op Aa (heterozygoot), 25% kans op AA (homozygoot) en 25% kans op aa (niet-agouti).
De kans dat een bruine uit 2 bruine ouders heterozygoot is, is dus2x zo groot als de kans dat dat paard homozygoot is.
snowdon schreef:
Dus met een homozygote zwartbonte hengst, zou er een (25% kans toch?) zwartbont veulen uit kunnen komen ipv (die 75% kans toch?) bruinbont veulen?

Ik neem aan dat je bedoelt dat de hengst homozygoot is voor bont?
Als hij alleen homozygoot is voor bont dan kan er zowel zwart- bruin- en vosbont uitkomen.
Met daarbij 37,5% kans op zwartbont, 37,5% kans op bruinbont en 25% kans op vosbont.

Bedoel je dat de hengst zowel homozygoot is voor bont als voor zwart, dan is de uitkomst 50% kans op zwartbont en 50% kans op bruinbont.
Is de merrie homozygoot agouti dan is de kans op bruinbont 100% in combinatie met zo'n hengst.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:32

ok met homozygote zwartbonte hengst doelde ik idd op homozygoot bont

Maarre... een zwart/zwartbont paard kan toch geen bruin doorgeven? Dan heb je dus relatief gezien (bij de combi bruinxzwart) meer kans op bruin dan zwart toch?
(vos even erbuiten gelaten, die 25% snap ik nu, was t idd vergeten)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:47

snowdon schreef:
ok met homozygote zwartbonte hengst doelde ik idd op homozygoot bont

Maarre... een zwart/zwartbont paard kan toch geen bruin doorgeven? Dan heb je dus relatief gezien (bij de combi bruinxzwart) meer kans op bruin dan zwart toch?
(vos even erbuiten gelaten, die 25% snap ik nu, was t idd vergeten)

Een zwart paard kan idd geen bruin doorgeven. Maar dat betekent niet dat je meer kans hebt op bruin.
Neem je namelijk een zwarte hengst (= altijd aa, geen agouti) en een heterozygoot bruine merrie (= Aa), dus:
aa x Aa
dan zal de hengst alleen a door kunnen geven, de merrie heeft 50% kans om a door te geven, en 50% kans om A door te geven.
Dus 50% kans op aa en 50% kans op Aa

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:55

Hmmz ja, ik ging alweer uit van een homozygote bruine merrie... foutje.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:08

Als de merrie homozygoot voor agouti is, liggen de verhoudingen idd anders.
Dan heb je zelfs helemaal geen kans meer op zwart, omdat als het veulen zwart als basis krijgt, daar altijd agouti overheen zal gaan.

Dus zwartbonte hengst (homozygoot Tobiano), en een bruinbonte merrie (homozygoot Agouti)
=
EeaaTT x EeAAtt =
- EEAaTt
- EeAaTt
- EeAaTt
- eeAaTt

dus 75% kans op bruinbont, 25% kans op vosbont, en geen kans op zwartbont.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:13

Supertje, ik vind het helemaal geweldig hoor dat je zoveel van genetica af weet! Ik lees het allemaal en zuig het op maar net zoals vroeger op school raak ik het ook weer kwijt maar jouw info bewaar ik hoor

Nu het volgende. Ik ben nogal gek op Thunder dus af en toe kijk ik eens naar de website van Henk Jansen. Nu zag ik deze foto van een veulen van Thunder met zijn zwarte moeder. Ik had toch echt begrepen dat ik met mijn sabino merrie geen vosbont of driekleur veulen kon fokken. Kan het dan wel? Ik denk dat Henk Jansen geen bezwaar zal maken tegen het plaatsen van zijn mooie veulen en anders hoor ik het wel
Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:24

Je kan wel een bont veulen fokken hoor als de hengst homozygoot is voor bont, kan hij ook alleen zijn dominante bonte doorgeven. Het veulen wordt dan wel heterozygoot voor bont, dus toont naar buiten zijn bont, maar kan ook niet-bont doorgeven aan eventuele nakomelingen.
althans zo heb ik het begrepen...

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:50

Dus uit mijn zwartbonte merrie kan met een zwartbonte hengst toch absoluut nooit een bruinbont veulen komen?
Dit beweer ik al een tijdje op stal maar er zijn mensen die het idee hebben dat het veulen toch bruin is.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:42

frenia schreef:
Je kan wel een bont veulen fokken hoor als de hengst homozygoot is voor bont, kan hij ook alleen zijn dominante bonte doorgeven. Het veulen wordt dan wel heterozygoot voor bont, dus toont naar buiten zijn bont, maar kan ook niet-bont doorgeven aan eventuele nakomelingen.
althans zo heb ik het begrepen...

De hengst hoeft niet homozygoot te zijn een heterozygoot geeft ook 50% bont door.
dus als het bont is kan het altijd bont geven.

coydog schreef:
Dus uit mijn zwartbonte merrie kan met een zwartbonte hengst toch absoluut nooit een bruinbont veulen komen?
Dit beweer ik al een tijdje op stal maar er zijn mensen die het idee hebben dat het veulen toch bruin is.

Nee uit 2 zwarten kan nooit een bruine komen.
Anders klopt de afstamming niet of 1 van de ouders is eigenlijk een heel donkerbruine, maar waarschijnlijk zijn ze in de war door de veulenvacht van een zwart veulen, die altijd wat grijs/bruinig van tint is.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:44

foutje nu je het zegt, vraag ik me af waarom ik me toen gemist heb maar op het moment zelf

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 00:42

Soxje schreef:
Supertje, ik vind het helemaal geweldig hoor dat je zoveel van genetica af weet! Ik lees het allemaal en zuig het op maar net zoals vroeger op school raak ik het ook weer kwijt maar jouw info bewaar ik hoor

Nu het volgende. Ik ben nogal gek op Thunder dus af en toe kijk ik eens naar de website van Henk Jansen. Nu zag ik deze foto van een veulen van Thunder met zijn zwarte moeder. Ik had toch echt begrepen dat ik met mijn sabino merrie geen vosbont of driekleur veulen kon fokken. Kan het dan wel?

Je kunt met jouw Sabino-zwarte merrie zeker wel een bruin- of vosbont veulen fokken.
In combinatie met zwart kun je zowel vos als zwart fokken (geen bruin, aangezien zwarten geen agouti dragen).
In combinatie met vos of bruin kun je zowel zwart, bruin als vos fokken.
Bont zal van de vader af moeten komen, aangezien Sox die factor zelf niet draagt.

Voor wat betreft Thunder, ik heb even op de site van het ICS gespiekt voor nakomelingen. Er staan er 47 op, genoeg om wat info uit te halen dus. Hij heeft zowel effen als bonte nakomelingen, en zowel zwart als bruin. Dat houdt in dat hij in ieder geval heterozygoot is voor bont en agouti. Ook heeft hij geen enkele vos nakomeling van de 47, en hij is dus naar alle waarschijnlijkheid homozygoot zwart.
Dat zou hem EEAaTt maken.
Sox is zwart, geen agouti, geen bont. Maakt haar EEaatt of Eeaatt.
Dan heb je 25% kans op zwart, 25% kans op bruin, 25% kans op zwartbont en 25% kans op bruinbont.

Met een vosbonte hengst heb je:
12,5% kans op zwart
12,5% kans op zwartbont
12,5% kans op bruin
12,5% kans op bruinbont
25% kans op vos
25% kans op vosbont

Met een bruinbonte hengst (heterozygoot voor zwart):
18,75% kans op zwart
18,75% kans op zwartbont
18,75% kans op bruin
18,75% kans op bruinbont
12,5% kans op vos
12,5% kans op vosbont

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:43

Maddox wordt als het goed is volgend jaar gedekt door Silas. Beiden zijn effen bruin, maar allebei zijn waarschijnlijk ook heterozygoot voor Agouti, dus Aa X Aa, dan heb ik dus 75% kans op een bruin veulen en 25% kans op een zwart veulen? Vlekken zijn uitgesloten want allebei zijn ze (voor zover ik weet) niet bont. Ze zijn wel allebei sabino dus dat kan nog wel voor onverwachte aftekeningen zorgen. Heb ik dat zo goed Supertje?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:57

Bedankt Supertje, ik ga je uitleg meteen uitprinten.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:59

Esme_27 schreef:
Maddox wordt als het goed is volgend jaar gedekt door Silas. Beiden zijn effen bruin, maar allebei zijn waarschijnlijk ook heterozygoot voor Agouti, dus Aa X Aa, dan heb ik dus 75% kans op een bruin veulen en 25% kans op een zwart veulen? Vlekken zijn uitgesloten want allebei zijn ze (voor zover ik weet) niet bont. Ze zijn wel allebei sabino dus dat kan nog wel voor onverwachte aftekeningen zorgen. Heb ik dat zo goed Supertje?

Klopt niet helemaal, je vergeet de (recessieve) vosfactor
Als ze beiden homozygoot zwart zijn zou je beredenering kloppen.
Maar anders heb je EeAa x EeAa =
- 18,75% kans op zwart
- 56,25% kans op bruin
- 25% kans op vos

Zul je zien dat er nu een vos uitkomt, dan heb je ze compleet

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:05

Supertje, Thunder is bruinbont. In je berekening plaats je hem als zwartbont.

En in mijn geval waar ik het over had, ging het om een bruin effen merrie ipv bruin bonte

Tja lastig zijn we he? Al die vragen hahaha

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:11

snowdon schreef:
Supertje, Thunder is bruinbont. In je berekening plaats je hem als zwartbont.

En in mijn geval waar ik het over had, ging het om een bruin effen merrie ipv bruin bonte

Tja lastig zijn we he? Al die vragen hahaha

Thunder is inderdaad bruinbont, en dat heb ik opgeschreven als EEAaTt. En dat klopt, hij heeft zowel E als A, dus bruin. EE wil zeggen dat hij homozygoot is voor zwart, niet dat hij zwart ís Agouti is dominant over zwart, en zal dus altijd tonen als een paard met zwarte basis dit draagt, ook als hij maar 1x A heeft.
Homozygoot voor zwart is bij Thunder zeer waarschijnlijk, aangezien hij geen enkele vos-nakomeling heeft in een behoorlijk aantal veulens. Heterozygoot voor agouti, omdat hij zowel bruine als zwarte nakomelingen heeft. Was hij ook voor agouti homozygoot geweest, dan zou hij altijd bruine nakomelingen geven.
Ook heterozygoot voor bont, want zowel effen als bonte nakomelingen.

Ik heb in het geval waar jij het over had inderdaad zo opgeschreven:
Citaat:
Dus zwartbonte hengst (homozygoot Tobiano), en een bruinbonte merrie (homozygoot Agouti)
=
EeaaTT x EeAAtt =
- EEAaTt
- EeAaTt
- EeAaTt
- eeAaTt

En daar zit een stomme typefout in Ik heb inderdaad bruinbont opgeschreven, moet gewoon bruin zijn. De kleurcode heb ik wel goed opgeschreven.
Bovenstaande klopt dus, maar je moet het woordje bruinbonte even vervangen door bruine.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:14

OK, weer een heel stuk duidelijker!

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:10

Oké wacht ik snap het hele vosverhaal even niet. Hhhmm vos is recessief, dus het kan zijn dat een van beiden het vosgen wel draagt maar niet toont? Moet ik dan kijken naar de ouders?

Zou wel wat zijn.. een vos hahahaha maar het veulen is niet voor mij hoor. Als het maar niet bont is

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:01

Alhoewel ik heel graag effen tinkers zie, 't liefst sabino, zou een vosbont veulen ook héél welkom zijn. Daar maak ik dus de meeste kans op met een vosbonte hengst. In ieder geval 25%. Bij een bruinbonte kan het alle kanten opgaan. Hmmmm, voer tot nadenken. Het blijft hoe dan ook een verrassing (behalve als ik bijv. Raven als papa kies, want dan komt er geheid een zwarte sabino uit.....toch?).

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:42

Drumshambo is vosbont en homozygoot Niets voor Sox?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:12

Ik wist wel dat jij een hengst voor me zou weten Hij is wel erg lovely. Op mijn nieuwe stal hebben we een trailer en de pensionbazin wil me vast helpen, ik denk dat ze het zelfs leuk vindt om naar Jeanette te gaan. Ze vindt tinkers namelijk wel leuk. Ik zal eens gaan zoeken naar de nakomelingen van drumshampoo (wie noemde hem alweer zo, Dobbel?? ). Bedankt voor je suggestie! (Wel een heel ander type dan Raven die ik al zo lang in gedachten had, ben ook een echte weegschaal....).

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:39

Tja, elk jaar een ander? haha

Je MOET trouwens Drumaneer eens opzoeken.. een (hengst) zoon van Drumshambo.

En natuurlijk Erin en Sharron van Jean!