[TI] Welk zadel hebben jullie op je tinker liggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: Welk zadel hebben jullie op je tinker liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:12

kweenie sox, het zal zeker passen. het gaat mij er meer om dat het ook eens op zijn plaats blijft liggen, niet naar voren schuift.
en ik zal ongetwijfeld zelf ook als een prinsesje gaan zitten. dit is wel één van de zadel waarvan ik meteen enthousiast was toen ik het op het net tegenkwam, net als de torsion en later de barefoot ook.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:18

Bij mij gaan tegenwoordig de dekjes schuiven. Het zadel blijft dus goed liggen maar de dekjes schuiven naar achteren, heel fijn maar niet heus
Heb jij je lamssjabrakje nog te koop?

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:05

Soxje schreef:
Ja graag. Ik ben zelf minimaal bedeeld qua achterste maar er rijdt ook een bijrijder op dus moet het toch minimaal 17,5" zijn.

Afbeelding
Is wel een beetje onduidelijk, is de verkoopfoto..
Ik kan 'm wel meten van voorpommel tot het achterste deel, dus alleen het zitvlak, dan hoor je het wel

Pellie; wat een prachtig zadel is dat zeg, je ziet eigelijk niet dat het boomloos is.. volgens mij zit dat ook super? En heel fijn om echt mee te werken.. M'n Randolls is meer gewoon voor recreatief gebruik..

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:22

Aan dat HM zadel hangt wel een ander prijskaartje M-M Je mag er ook dressuurwedstrijden mee rijden.
Deze foto van de Randolls ken ik wel, het lijkt dus een klein zadel...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 06:35

ja dat klopt inderdaad. het is dat we geld over hebben gehouden aan de verkoop van ons huis, anders kon ik 'em ook niet betalen hoor

slim dat je ff met van Triest contact hebt opgenomen sox. dat lamsvelletje is al verkocht helaas!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 06:49

Ik geloof inderdaad dat ie 'ietsje' duurder is dan m'n Randolls
Wel super dat je er ook mee mag starten

RTM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:24

Ik heb een Spalding dressuurzadel op Kado liggen. Hiervoor een gewone Kieffer, allebei trouwens met een medium boom. Gelukkig ben ik gezegend met een Tinker met normale maten en geen extreme rondingen, dus geen zadelproblemen! Heb ook wel eens een barefoot geleend, en binnenkort ook nog een keer een Torsion

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:03

heb een euroriding diamant veelzijdigheid richting dressuur, breedste maat (5, komt niet veel voor) en een wintec pro dressuur

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:37

welke boom heb je van die laatste dan?

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:31

ik heb een WIntec 2000 , ik heb niet de wijdste boom.

Ik ga volgend jaar een barefoot kopen, alleen weet ik nog niet welk model. Ik twijfel tussen Chayennen en Rouded Skirt. Dus ik ga ze eerst allebei uitproberen!

groetjes Marjolein

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:53

Beantsje : rijd jij echt met een ijslanderzadel? Hoe zit dat? Deze wil ik ook gaan passen binnenkort op mijn merrie....

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:58

Ja, ik heb sinds een paar maanden een Waldhausen tolt.
Ik vind model het ideaal omdat ze gebouwd zijn voor korte, brede paardjes. Het is er wel een met een vrij wijde boom.

Er zijn ook toltzadels met rechte zweetbladen, dat is die van mij dus niet. De mijne heeft ook geen stegen. Dat had best gemogen, omdat de tinkerrug daar wel lang genoeg voor is. Maar ja, met 2dehands heb je wat minder keuze en dit vond ik niet zo belangrijk. Wel heeft hij zo'n lekker zachte ribzit.

Ik zocht een zadel waarmee ik lekker in de les kan rijden maar waar ik ook lekker lange buitenritten op kan maken. Dat kon ik op zich op mijn dressuurzadel wel maar daar kan ik moeilijk verlicht op zitten. Bij een veelzijdigheidszadel heb je toch je beugels wat korter en dan krijg ik na een paar uur last van mijn knieen. Daarnaast wilde ik het liefst een zadel met ringen voor zadeltassen.

Het model ziet er een beetje uit als veelzijdigheid neigend naar dressuur. De zweetbladen zijn nog wel iets voorwaarts gebouwd. Dat vind ik perfect omdat de knieen dus iets rechter zijn maar het is ook weer niet zo recht als een dressuurzadel en het heeft wel duidelijk een kniewrong, zodat ik toch nog verlicht kan zitten en een sprongetje kan maken.

Bovendien heeft een dressuurzadel het zwaartepunt relatief ver naar voren liggen, mooi om de achterhand er goed onder te krijgen, maar een toltzadel heeft voor de tolt het zwaartepunt iets verder naar achteren liggen en dat is voor lange buitenritten voor het paard comfortabeler.

Overigens vind ik hem zo lekker zitten dat ik hem ook in de les gebruik. En dat verschil in zwaartepunt stoort mij daar niet bij de dressuur (maar we lopen natuurlijk gewoon op B/L niveau).

als je op zoek bent naar een goed 2de hands ijslanderzadel heb ik nog wel een adresje voor je.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:15

Klink goed, maar ik ga hem eerst uitproberen voor ik iets koop en bij onze ruitersportzaak krijg ik zo'n zadel zo mee om hem te proberen.... Maar ik houd het in gedachten. Overigens nog bedankt voor me mailtje terug over die merrie.... Ik had het inderdaad wel leuk gevonden om te weten waar ze terecht is gekomen.... Het was zo'n lieverd, maar wel nerveus als ze je niet kon!! Ze lijken inderdaad wel sprekend op elkaar qua bouw en hoofd ook! Ik vond het een hele aparte kleur.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:06

Inderdaad, de kleur is bijzonder! Jody is een lieverd, en nooit nerveus geweest. Ze is bijzonder koelbloedig en vindt alles best.

Mooi dat je het zadel uit kunt proberen! Het is toch altijd een heel persoonlijk verhaal, zo'n zadel. Ben benieuwd hoe het gaat, laat je het weten?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:26

Ik heb me altijd afgevraagd of de boom van een ijslander veranderd kan worden voor een tinker, maar beantsje heb jij een standaard boom of is ie echt aangepast?
het zijn inderdaad fijne zadels om te zitten

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:32

Ik heb er nu een rossner veelzijdigheid op liggen.
Dit zadel past perfect maar.....ik wil iets anders.

Boomloos was mijn eerste plan maar dit is niets voor Quint(voelt hij me te goed aan en word daar rillerig van,Quint heeft een tik met zadels en ruitergewicht ) en nu ik er meer en meer over lees ga ik ook mijn twijfels er bij krijgen(zit toch wat te te dubben omdat ik vrij lange ritten maak en bang ben voor puntbelasting).

Ik ben wat aan het rondvlooien op het i-net en ben eigenlijk me aan het verdiepen in de "flex zadels".
Zadels met een boom die flexibel is...ik heb er al wat gevonden maar in Nederland is er nog niet zoveel over te lezen(of ik heb het nog niet gezien).
Het zal nog wel even duren want de prijzen zijn echt schrikbarend(rond de 2000 euries) en het moet ook geschikt zijn voor een kort rond bollekke(veel zijn er te lang voor Quint).

Ik ga zelf voor een endurance model(of veelzijdigheid).
http://www.american-flex.de/distanz.html (de stichdown)

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:17

nee, de boom van mijn ijslanderzadel is weliswaar vrij wijd, maar niet aangepast.

@Cars, grappig, mijn vorige zadel, een dressuurzadel, is ook een Rossner. En toen ik wat anders zocht, heb ik ook gekeken naar hetzelfde afstandszadel als jij.

By the way, het is natuurlijk maar een mening, maar mijn zadelmaker vond een boomloos zadel niet geschikt voor lange ritten omdat de druk niet verdeeld wordt. (al zal hij van de ideaalsituatie van een perfect passend gemaakt zadel uitgaan)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:35

van triest uit meppel zijn ook niet pro-boomloos, ik vind het zo slecht stroken met al die endurance ruiters die boomloos rijden...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:15

Pellie schreef:
van triest uit meppel zijn ook niet pro-boomloos, ik vind het zo slecht stroken met al die endurance ruiters die boomloos rijden...

Heb ik ook hoor...van die endurance ruiters.
En ik twijfel nog steeds vooral toen ik de startekk zag.

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:35

Ik heb op mijn Tinker
een dressuurzadel nu erop liggen van
Euroding Luxor

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:21

Ik heb een Wintec 500 Dressuur met de zwarte boom .

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:37

Heb sinds kort een KN dressuur zadel voor roosje met een brede boom.
Past als gegoten en zit als een huis

Whis_Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:48

wij hebben een australian stock zadel voor whis en die lecht als een huis echt waar zit zo lekker.
en we hebben nog een vzh zadel met een meduim boom.

wij zweren bij dit zadel.
Afbeelding

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:14

Ik ben ook op zadeljacht gegaan en voel persoonlijk veel voor een Kieffer Frysk dressuurzadel. Nou lees ik dat er hier meer mensen zijn die dit zadel op hun tinker hebben. Hebben jullie een standaard zadel of is het nog aangepast? Mijn tinker heeft bijna geen schoft en is lekker rond. Schuift het zadel niet? Wie gebruikt er een borsttuig? Wat hebben jullie er voor dekje onder? En.....weet iemand een adres waar ze zadels op maat maken in de buurt van Nijmegen/''s Heerenberg?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:51

Een kennis en ikzelf hebben een Kentaur Artemis (dressuurzadel) en zijn er allebei dolgelukkig mee
Het zit heel lekker zacht (ook na 4-5 uur buitenrijden geen harde kont ) en het model is ook erg fijn/ ruim, zodat je niet t gevoel hebt dat je in een houding gedwongen wordt, maar je gaat er wel vanzelf netjes op zitten

De zadels zijn er in verschillende boommaten en modellen, kennis heeft een heel ronde tink (zonder schoft) en Say heeft voor een tink vrij veel schoft

Kosten nieuw kaal ca €700 en is van mooi kalfsleer

Stalgenootje heeft voor de kleine ronde tink een oud model wintec (boom door zadelmaker aangepast voor haar bolle lijf, want die was nog niet breed genoeg)
en voor haar andere tink (normaal postuur) een County dressuurzadel (model ?).

Verder ken ik nog iemand die een Kiefer dressuur (model?) heeft voor haar vrij ronde tink (weinig schoft dus) en ken verder verschillende tinkers die met westernzadel of stockzadel gereden worden. Ken verder geen modellen alleen 1 die t kunststof wintec westernzadel heeft.

Bij een tinkerstal in de buurt hebben ze veel Wintecs pro Isabelle werth, past op bijna elke tink daar.

De 500 lederlook dressuur heb ik gehad (voor ik een eigen paard had ), maar deze paste niet goed op de verschillende tinkers waarop ik hem geprobeerd hebt. Had verschillende bomen uitgeprobeerd, maar hij lag gewoon op alle tinkers niet lekker.
Meestal ging hij behoorlijk kantelen of schuiven

Hebben er verder trouwens geen poespas op, geen voorsingel/ borsttuig/ bontjes e.d. gewoon een dekje (liefst niet te dik).
Al wil ik eigenlijk wel een keer een leuk borsttuig gewoon voor de sier met leuk stofje en flossen eraan enzo --> sorry offtopic